Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Vasee

Vragen Over Biobizz Groei- En Bloeivoeding En Verpotten

Recommended Posts

Sinds 20 april groeien mijn wietplantjes in plastic bekertjes. Het ziet er nu uit als op de foto's. Ik heb biobizz groei- en bloeivoeding, alleen werd mij het gebruik van bloeivoeding afgeraden door iemand online. Ik heb echter nu deze voeding al, dus mijn vraag is, kan ik het gewoon gebruiken zoals omschreven staat op de verpakking(of moet ik sowieso minder gebruiken dan dat op de verpakking staat?) of raden jullie het ook af? Het argument tegen bloeivoeding was als volgt: bloeivoeding geeft de planten een overdosis fosfor en kalium en dat blokkeert de stikstofopname. Dit is de eerste keer dat ik kweek, dus ik heb niet zo'n kennis hier van. Ik vind het verwarrend dat mij in de winkel verteld wordt dat ik de bloeivoeding wel degelijk nodig heb, maar het mij nu wordt afgeraden, daarom wil ik graag jullie meningen hier over.

 

Ook heb ik nog een vraag, kunnen mijn plantjes al verpot worden naar een tussenmaat pot? (ongeveer 3 keer zo groot als een plastic bekertje) Er is mij verteld dat ik de plantjes kan overpotten wanneer de wortels uit de gaatjes komen, alleen (zoals je ziet op de foto) zijn de gaatjes erg klein en zitten ze op hoogte van het laagje grind wat in het plastic bekertje zit, dus het lijkt mij sterk dat de wortels hier doorheen gaan groeien. Moet ik anders meer gaatjes op een hogere plek prikken of is dat nu al te laat?38339394b8d1801cedf1e06dde92506073b57286d84e81f4d80d431970920401eddc4c5f.jpg61575151fdd9cb1bf192c10d6e542b9370b604083fd4996e721d79fefea21fbb92139656.jpg331315829e75221947e7cfce71c0c7951d26fbf5255043302ed99168ed17f02f140b26bd.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vreemd advies van die bloeivoeding. Bloeivoeding gebruik je (verrassing, verassing..) in de bloeifase, waarin de plant nou eenmaal meer behoefte heeft aan P en K. Of ging het specifiek over de bloeivoeding van biobizz? Dat zij er verkeerde verhoudingen op nahouden ofzo? Lijkt me een vreemd verhaal, maar heb zelf geen ervaring met dit merk. Maar heb er ook geen slechte verhalen over gehoord oid.

 

Advies wat ik je wel kan geven iig, is om niet blind adviezen van mensen online aan te nemen, tenzij het goed onderbouwd wordt. Dus of je mij nu moet geloven moet je zelf maar inschatten :P

 

Wat betreft de gaatjes in je bekertjes zou ik ten eerste adviseren om ze ook onderop de bekertjes te maken. Hier wil je tenslotte dat je water weg stroomt. Anders blijft alsnog het water in de onderkant van je grond staan. Ik zou denken dat dit nu nog wel te doen is met een zeer scherp mesje. Kun je ze gelijk groot genoeg maken om worteltjes te zien.

 

Mocht dit nou niet lukken zonder je wortels te slopen, zou ik een beetje oppassen met te veel water geven en zou ik ze nu nog een klein weekje geven ofzo. Is de kluit dan toch nog onvoldoende, merk je dat snel genoeg en kun je de boel met een beetje beleid terug laten vallen in het bekertje.

 

succes

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makkelijk gaatjes maken onderin het dunne plastic bekertje?

Verwarm een oude vork boven een gaspit en steek die in de onderkant en trek hem er meteen weer uit.

Netter dan net en erg mooie diameter van de gaatjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de wortels om wat voor reden dan ook niet kan zien kan je ook de volgende regel hanteren;

 

Als de planten breder worden dan de pot en dus uitsteken, hebben de wortels de zijkanten bereikt en is het tijd om over te potten.

 

Als je dan nog enkele dagen wacht krijg je een mooie kluit die ook niet uit elkaar valt bij het overpotten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vorm van de pot speelt daar natuurlijk ook wel een rol in.

 

Als je een hoge smalle pot hebt zoals deze bekertjes, heb je meer grond op een relatief kleine diameter pot

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet bij stilgestaan, scherp!

 

In dat geval zou ik bij pot & cup-maten die relatief lang zijn het wat extra dagen geven...

 

Idealiter is gewoon normale kleine potjes halen, ken je de wortels van onder gewoon zien EN eerder genoemde regel hanteren :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet bij stilgestaan, scherp!

 

In dat geval zou ik bij pot & cup-maten die relatief lang zijn het wat extra dagen geven...

 

Idealiter is gewoon normale kleine potjes halen, ken je de wortels van onder gewoon zien EN eerder genoemde regel hanteren :P

 

Ik kan door het plastic heen best wel wat wortels aan de zijkanten en aan de onderkant zien, alleen groeien de wortels niet uit de gaatjes (kunnen wortels uberhaupt door grind heen groeien?). Ik heb gister aan de onderkant van elk bekertje 3 gaatjes geprikt. Ik ga van het weekend weg en daarom zat ik er aan te denken om ze morgen(vrijdag) te verpotten. Is het dan al tijd om ze te verpotten of niet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...