Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Redman

Bio Grondmix Idee Okee?

Recommended Posts

Hallo beste kwekers!

 

Ga dit jaar een ronde doen met guanokalong aarde, toevoegingen, myco's en bacto. Zal kort vertellen wat de plannen zijn.

 

Per zak van 45 liter GK aarde;

 

6 cupjes (300gr) Complete organics

2 cupjes (100gr) Vispoeder

1% Biovin

 

Vanaf 2/3 week bloei; palmboom as + guanokalong poeder thee.

 

En voor het bodemleven; Mycor va cocktail en ingewaterd met Colonize ag. De grond krijgt 2/3 weken de tijd om lekker te broeien, voordat de planten erin gaan. Er is trouwens Bac bloei achter de hand, indien nodig.

 

 

Algemene info;

 

Ontkiemen begin Juni, potmaten;

 

1 liter - 6 liter - 12 liter, daarna eindpotten; 2 x 30 liter air/felt en 3 x 40 liter kunststof bak. Verwacht dat ze rond half Juli in de eindpotten zullen belanden, alle maten kunststof potjes en bakken, hebben ook gaten in de zijkant voor extra zuurstof.

 

Vragen;

 

1; Zit ik een beetje goed qua grondmix?

2; Kunnen de plantjes bij verpotten naar 6 liter al in deze grondmix, of is dat te veel van het goede?

 

Alvast dank voor het meedenken en fijne koningsdag voor allen :-]!

 

Greetz red

Edited by Redman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Plantformer, daar heb je helemaal gelijk in. Zal wel even afwachten of hij reageert, anders stuur ik morgen wel even een pm.

 

Het oorspronkelijke bericht is aangepast, was de palmboom as en gk poeder voor de bloei vergeten te vermelden.

 

Fijne dag en tot laters!

 

red

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de link CannaDanny, deze mix heb ik inderdaad ook al eens langs zien komen. Alleen heb ik de grond en bijna alle toevoegingen al in huis, dus als ik een beetje weet of ik met verhoudingen goed zit, wil ik het graag op deze manier proberen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij zijn die verhoudingen het best bewaarde geheim

 

Misschien interessant

 

Google eens op free pot books

 

Krijg je zoiets als onderstaande

 

http://catnews.org/FREE%20Pot%20Books/

 

Laten we in dat geval hopen dat de geheimhouding doorbroken word ;).

Interessant leesvoer is natuurlijk altijd welkom, dank voor de info!

 

Greetz red

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga je ze serieus 3X overpoten??

 

Dat is eigenlijk wel het plan oude rocker, sta natuurlijk altijd open voor argumenten om het anders te doen.

 

Naar mijn idee zijn dit de voordelen;

 

Een beter ontwikkelde wortelkluit, vorig jaar ben ik van zes naar veertig liter gegaan. Van twee planten heb ik de kluit ontleed, de gehele buitenkant was natuurlijk één en al wortel, maar wat binnenin betreft vermoed ik dat het beter kan, dus een keer extra verpoten.

 

Een andere reden is dat ik vorig jaar toch een paar keer uit de bocht ben gevlogen met een te royale watergift. Bij een uitschieter staat zo'n klein plantje erg lang nat in een grote bak, een forsere plant zal het teveel aan vocht een stuk sneller wegwerken, en er minder hinder van ondervinden.

Misschien moet ik wel aan de tensiometer.. :lol:

 

Vind het ook wel prettig om t/m de 12 liter potten ook de watergift van onderen te kunnen doen, mijn rug staat niet toe dat ik met die grote bakken aan de sjouw ga :P .

 

Greetz rood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon niet te veel geven dus en eerst goed droog laten trekken. 12 liter is (zelfs met een zwakke rug) prima te tillen dus ook goed te voelen hoe nat ze nog staan. Hou desnoods een pot apart met enkel droge aarde om te kunnen vergelijken als je je eigen oordeel niet vertrouwt.

 

In principe stelt juist een grotere pot de wortels in staat zich vrij te ontwikkelen. Aangezien je buiten kweekt heb je natuurlijk wat minder controle over je waterhuishouding ivm regen, maar van 1 naar 12 liter is toch helemaal niet zo'n grote stap?

 

Bovendien kun je de potten in die maat ook nog prima verplaatsen, dus zou je ze in het begin bij regen evt op een droge plek kunnen zetten.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey cannarie, allereerst dank voor je reactie. Een 12 liter pot is voor mij ook prima te tillen, zie de laatste regel van mijn vorige post. Het zijn de grote bakken die ik niet kan beuren.

 

Van 1 naar twaalf liter is inderdaad geen hele grote stap, en wellicht kan ik de 6 liter overslaan. Maar omdat de wortels altijd als een malle naar de uiterste buitenkant groeien lijkt het mij, dat als ik die tussenstap wel doe, de wortelkluit zich beter ontwikkeld, meer doorgeworteld. Of klopt mijn gedachtegang niet?

 

Regen is eigenlijk geen probleem, heb de mazzel dat er een grote glazen overkapping boven het terras zit :) . Wel is het zo dat ik niet altijd zelf aanwezig kan zijn, en de watergift ook door iemand anders word gedaan.

 

Greetz red

 

Als er trouwens mensen een mening over de grondmix hebben, deel hem gerust :whistling

 

Fijne dag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...