Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

RobinAlberts

Alien Rdwc 2X660 Lumatec Bubbelgum En Ghe Voeding

Recommended Posts

Ik heb gisteren voor het eerst wat water bij gevuld.

Een liter of 20.

Gewoon kraan water.

Het oplopen van de ph was dus ook voor het bij vullen.

 

Ik heb een 100ltr vat er naast staan.

Deze zal ik steeds vullen/ vol houden met de voeding voor de volgende week.

 

Bij een totale wissel maak ik hierin de nieuwe aan.

Pomp de oude eruit en zet daarna de kraan open naar het vat om het zo met de nieuwe voeding te vullen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik las dit op een Amerikaans forum.

I've read ALOT about the plantit brand pebbles messing up people's pH or something

 

Waarmee ik niet wil aangeven dat dit bij jou het geval is, maar blijkbaar zijn er mensen die er meer problemen mee hadden bij dat specifieke merk.

Nu kan het natuurlijk ook bij hen aan iets anders gelegen hebben, want verkeerde conclusietrekkingen zijn schering en inslag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja heb er idd klei korrels in zitten.

Deze heb ik eerst grondig gewassen.

 

Daar zal het probleem niet in zitten.

 

Dit kwam ik toevallig tegen op een forum waarin iemand ook last had van onverklaarbare stijging van zijn PH.

Hij besloot een testje te doen met wat bakjes water die hij een tijdje liet staan.

Hij gaat tot 2 cijfers achter de komma en natuurlijk moet je altijd afvragen hoe nauwkeurig dat allemaal is.

Maar de uitkomst is toch frappant

 

The PH'ed water went from 5.11 to 5.18 = + .07

The PH'ed water plus lava rock went from 5.38 to 5.84 = + .46

The PH'ed water plus Perlite went from 5.34 to 5.71 = + .37

The PH'ed water plus nutes went from 4.93 to 4.97 = + .04

 

Maar na nog een nachtje laten staan, gingen de waardes nog hoger.

Dus het zit niet alleen in het medium, maar ook in het water zelf.

 

PH'ed Tap water alone has gone from 5.11 - 5.18 - 5.46 = + .35

Tap plus lava rock has gone from 5.38 - 5.84 - 6.25 = + .87

Tap plus perlite has gone from 5.34 - 5.71 - 6.10 = + .76

Tap plus nutes has gone from 4.93 - 4.97 - 5.62 = + .69

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik mijn water met citroenzuur ph 6 een dag laat staan is het ph 8.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het stond vandaag op 7.2

Wel gaan ze super. Erg blij mee.

Veel mooie witte wortels

Ze zijn al 25cm en mooi vol.

Net ph weer op 5.5 gezet en de 1e keer getopt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de ph in je medium steeds oploopt kun je ook wat extra ammoniumstiksof (NH4+) meegeven. Door het nitrificatie proces komen er H+ ionen vrij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jup.

Ik weet niet hoe het precies met dwc werkt. Maar op steenwolslabs neem ik altijd elke week een monster van mn mat met een grote injectienaald. En monitor mn ph en ec op die manier. Als de planten hard groeien zul je zien dat de ph vaak wat stijgt in je medium. Ammonium zou dat kunnen oplossen.. alleen let op dat je niet teveel doseert en ermee stopt als de groei eruit is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen is het gebruik van (veel) ammonium niet aan te raden by hydro. Slechts een klein beetje van de totale stikstof mag dan bestaan uit ammonium. Dacht maximaal iets van 10% of 15%, maar normaal gesproken is het veel lager (of zelfs 0%).

 

Dus doe er niet teveel van in.

 

In Hydro gebruikt men normaal gesproken calciumnitraat in de A fles. Dan heb je Ca++ en NO3-. Dat moet elkaar qua invloed op de pH uitvlakken.

 

:edit: Dat Amnitra is een mengsel van ammonium en nitraat in een 1 op 1 verhouding. Dat zal toch ook niet echt invloed op de pH hebben dan. Dan heb je steeds één NO3- die de pH verhoogt tegen één NH4+ die de pH verlaagt. Kom je per saldo nog steeds op nul uit.

 

De winst qua pH regeling zit er dan in dat pro kwekers ergens anders de NO3- weg kunnen laten, maar dat kunnen wij niet. Of je moet zelf de rest van je voeding ook samenstellen uit dat soort professionele producten.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gooi wel een beetje ph- er in om de dag :P

 

Edit... volgens mij is het ook goed om de ph van 5.5 naar 6.5 te laten lopen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edit 2. Ik heb bij het maken van de voeding alle 3 de delen gelijk gehouden dat had ik misschien niet moeten doen. Heb er nu nog een beetje florabloom bij gedaan ( wat er volgens het schema ook het meeste van in moet) eens kijken of dat helpt

Share this post


Link to post
Share on other sites

In procenten weet ik het niet. Zou je even uit moeten rekenen maar het is niet veel idd. Bij start vd teelt is het ook niet aanraden. 0.5 tot 1 milimol per liter voedingsoplossing zou voldoende moeten zijn

Ammonium werkt planfsyiologisch zuurwerkend en heeft een veel sterker effect dan alleen ionen uitwisseling. Dus die no3 zal de ph verlaging zker niet tegenhouden.

Normaal gesproken zit idd kalksalpeter en evt ammonium nitraat in de a bak. Met wat ijzer. Ik kan wel eens een mestschema posten als jullie daar intresse in hebben.

Laat je niet gek maken door allemaal dure flesjes.. het stelt allemaal niet zoveel voor. Regelmatig je water analyseren en je voedingoplossing aanpassen is veel waardevoller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@RobinAlberts, Wat je ook zou kunnen proberen is de "Lucas Formula". Dat is in de Vs een populaire mix van twee van die drie flesjes voor tijdens de bloei.

 

Ze gebruiken dan 1 deel FloraMicro en 2 delen FloraBloom (geen FLoraGrow).

 

 

Ammonium werkt planfsyiologisch zuurwerkend en heeft een veel sterker effect dan alleen ionen uitwisseling. Dus die no3 zal de ph verlaging zker niet tegenhouden.

Voor NH4+ om echt effect te hebben heb je het nitrificatie proces nodig. Dan moet je wel "bodemleven" hebben in je water. Dat duurt ook een tijd.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verhogen van floragro lijkt effect te hebben.

Het staat nu al even op 6.3 en blijft het aardig staan.

Heb er even niks aan gedaan en als het daar op blijft staan vind ik het helemaal prima

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag stond de ph op 6.4..

Iets te hoog maar het lijkt hier stabiel op te blijven...

Besloten om er weer niks aan te doen.

 

Begonnen met wat lichte stress training om ze wat breder te krijgen.

 

Staan er super bij.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag stond de ph op 6.5

Wat aan de hoge kant maar hier staat het stabiel op.

 

De oudste bladeren tonen wat roest plekjes wat nog van het schommelen in het begin kan komen lijkt me.

Al het nieuwe spul is mooi van kleur en 7 vingers.

 

Ze groeien nu echt hard.

Sta er van te kijken.

Dit heb ik nog niet bij potgrond gezien.

 

 

Nu even wat vraagjes.

 

1 moet ik toch weer proberen de ph op 5.8-6 te zetten?

 

2 wanneer moet ik een nuts wissel doen ?

Het schema wat ik gebruikt heb voor deze voeding is eigenlijk voor begin groei. Daar zijn we al even niet meer.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die roestplekjes van een calcium gebrek kunnen komen van een lage pH. Dat gaat inderdaad niet meer weg.

 

1) Ik houdt zelf mijn pH het liefste zo rond de 5.8. Dan is die doorgaans redelijk stabiel en de opname van alle elementen is dan "optimaal" (in een hydro systeem). In de praktijk laat ik het dan zo schommelen tussen de 5.5 en 6. Als het over de 6 gaat dan breng ik het weer omlaag.

 

Bij een pH van 6.5 worden elementen als fosfor en kalium slechter opgenomen. Dat zijn wel belangrijke spelers natuurlijk. Ook zie je de ijzer opname wat terug lopen waardoor je dan ook doorgaans wat lichtere uitgroei zult zien.

 

Maar goed, als de pH op dat niveau niet stabiel blijft dan is het ook een gekloot om dat steeds te corrigeren.

 

2) Ik begin doorgaans na een week 12/12 met het bijvullen van het systeem met bloeivoeding. Dan loopt de ratio in het water langzaam over van groei naar bloeivoeding.

 

Als de bloei echt (goed) zichtbaar is dan vervang ik het water door water met bloeivoeding.

 

Zie je de EC oplopen na overschakelen van 18/6 naar 12/12? De planten krijgen dan een stuk minder licht en ik moet dan doorgaans ook de EC een stuk verlagen om de boel stabiel te houden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net voor de eerste keer een voedingswissel gedaan.

75 ltr vers water 200ml micro 200ml bloom en 100ml grow..

 

Ook een net gespannen en kleine scrog er van gemaakt.

 

Klok zal spoedig om gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej @robin is dat systeem een beetje goed lekkage bestendig met al die slangen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG-20180518-WA0021.jpeg.78c56e208175a2498b9f8d152cf5e80a.jpegIMG-20180518-WA0023.jpeg.91a545b1b1b6fc0f78e182e3a3acd963.jpegIMG-20180518-WA0025.jpeg.8200a740a1be59afe1ca11f7c1e68777.jpegIMG-20180518-WA0027.jpeg.f78ab53114d4f8130db37c031f772985.jpeg

 

Zo.... Ik ben een paar dagen weg geweest.

Toen ik terug kwam stond het het zo bij.

Ben erg tevreden over het het gaat.

Klok staat een kleine week op 12/12.

Ze hebben in 5 dagen ongeveer 50ltr water gedronken .

Hokje was voor 28x 18ltr potten .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...