Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Laantje

Eerste Kweek, Wat Beginners Vragen..

Recommended Posts

Beste mensen,

 

Ik begin dit jaar met mijn eerste buitenkweek (in pot) en ben de zaadjes al aan het ontkiemen in een glas water rond de 21 - 25 graden celsius.

 

Eentje is al ontkiemd, deze heb ik net in een pot gedaan. Ik heb de pot gevuld met fleurella potgrond, ik las dat die het wel moet doen. In het midden heb ik een kuiltje gegraven en hier zaai- en stekgrond in gedaan. Vervolgens wou ik het zaadje erin doen in de goede positie (staartje naar beneden) maar dit lukte mij niet helemaal, hij ging telkens op zijn zij liggen. Toen ik hem probeerde op te pakken om hem opnieuw te plaatsen ben ik hem kwijt geraakt in de grond...

 

Ik heb nu geen idee hoe diep hij zit, maar weet wel dat het niet dieper dan 5 cm kan liggen. Is dit een groot probleem of duurt het nu slechts langer? Ik ben bang dat ik het alweer verkloot heb, heb gelukkig wel een extra zaadje liggen maar ik weet niet waar ik nu aan toe ben :P

 

Ik heb trouwens er gewoon folie overheen gedaan, met een planten spuit een keer gespoten en binnen gezet waar het 21 tot 26 graden is. Moet er per se een lamp boven?

 

Alvast bedankt.

Edited by Laantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot ze boven komt is licht niet noodzakelijk, maar zodra ze zich

Laat zien wel, anders weet t plantje niet welke richting ze op moet.

Ik plant persoonlijk nooit dieper dan 1cm, dus ik zou haar even opzoeken, denk dat 5 cm wel diep is. Ik gebruik altijd een potlood om t gaatje te maken, dan t zaadje erin, dan 1cm aarde erop en bevochtigen. Welke soort heb je?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tot ze boven komt is licht niet noodzakelijk, maar zodra ze zich

Laat zien wel, anders weet t plantje niet welke richting ze op moet.

Ik plant persoonlijk nooit dieper dan 1cm, dus ik zou haar even opzoeken, denk dat 5 cm wel diep is. Ik gebruik altijd een potlood om t gaatje te maken, dan t zaadje erin, dan 1cm aarde erop en bevochtigen. Welke soort heb je?

 

Dankje voor de snelle reactie! Ik heb 5 zaadjes van special queen #1 besteld. Ik zal kijken of ik haar nog terug kan vinden..

 

EDIT: Heb haar proberen terug te vinden, en ze is hierdoor waarschijnlijk alleen maar verder weggezakt, ik hoop dat de rest allemaal ontkiemen, wou graag 4 mooie plantjes neerzetten.

Edited by Laantje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik plant persoonlijk nooit dieper dan 1cm,

 

Dat is al te diep.. (Vooral geen ramp hoor.. :tu )

 

Ik heb ergens geleerd, dat 0.8 cm de ideale diepte is..

Als ik zaad ontkiem, staat het in 2 x 30 uur een paar lobblaadjes.

Ik heb ergens al wel eens beschreven hoe ik dat precies doe..

 

Maar voor topic starter.

Niet best... :wtf2:

Ik denk dat er nog nooit een zaadje is ontkiemd op die diepte :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ergens geleerd, dat 0.8 cm de ideale diepte is..

Als ik zaad ontkiem, staat het in 2 x 30 uur een paar lobblaadjes.

Tja alleen duurt het vervolgens nogal lang voordat je de klok kan omzetten. :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh oh oh.. die Dilago toch.. Komt letterlijk alleen even inloggen om in een paar topics een paar steken uit de delen aan OR hahaha

 

 

Tja graven naar zaadjes zou ik sws altijd achterwege laten, omdat de kans dat je ze vindt erg klein is. Helemaal als je er van tevoren al een piemeltje uit hebt laten komen, zou je hem ook nog eens zomaar gecastreerd kunnen hebben. Of was dat iets met ballen? :)

 

Wat ik zelf overigens altijd doe is dat ik de zaadjes eerst een uur of 2 in een glas water laat weken en ze dus voordat het worteltje er uit komt, ingraaf. Het is me bij een kleine 100 zaadjes nog nooit gebeurd dat er 1 niet op is gekomen.

 

 

@OR, hoe meet jij dat op dan? Dat hij er op de millimeter nauwkeurig 8mm diep ligt en niet bijv 1 cm? Voor zover ik begrepen heb is het hoe ondieper, hoe beter. Zolang er geen licht door de aarde bij het zaadje kan komen en je de toplaag wel goed vochtig kan houden natuurlijk. Ik mik altijd een beetje op een halve cm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig ontkiemen de andere 4 zaadjes inmiddels ook dus ik kan als nog mijn 4 planten droom waar maken :likken:

 

Ik las alleen wel dat komende week de temperatuur weer erg gaat dalen... (onder de 15 graden waarschijnlijk)

Instabiele Nederlandse klimaat :thumbsdown:

 

Moet ik ze dan, als ze al tevoorschijn zijn, tijdelijk binnen zetten? Ik doe ze in een pot dus kan ze verplaatsen wanneer ik wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb ik er een lol in, dat ik D op negeer heb staan..

 

Dat is bijna niet te meten.. C

Doe ik dus ook niet.

 

Ik heb een stukje draadeind, met daar op een ring plus bout..

Die is afgesteld op die 0.8.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al zou je het zaadje niet eens ingraven, als de wortel uitkomt gaat deze vanzelf naar beneden de aarde in. Zo is het zaadje geëvolueerd, dat de wortel van het licht weggaat.

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...