Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietlover

Problemen Met Ph Waarde En Plagron Voeding

Recommended Posts

Dag iedereen, ik ben al een tijdje aan het sukkelen met mijn kweek en hoop hier wat meer info te kunnen krijgen.

 

In het begin kweekte ik 100% natuurlijk, ben toen overgestapt op minerale voeding en sinds dien veel problemen gehad.

 

Dit is de setup waarmee ik kweek:

 

Cree cbx3590 312 watt met mean well driver. (schijnt een van de meest efficiënte leds te zijn)

Potten van 40 liter met plagron growmix voorbemeste aarde.

Afzuiging, actieve inlaat en een fan die de lucht in het hok rondblaast.

Temperatuur is 20-25 celcius nacht en dag. Lucht vochtigheid zit meestal rond de 45-50% tenzij ik ze net water heb gegeven.

Soort cannabis: white widdow en super silver haze van royal queen seeds

Water: stadswater uit de kraan. Cl2= 0.5 mg/l , ph= 8 , kh= 15d, gh= 8d, no2= 0 mg/l, no3= 25 mg/l

Voeding: plagron terra grow en bloom, green sensation, pure zym en power roots.

 

Op het voedingsschema van plagron staat dat ik 5 ml voeding per liter kan geven. Als ik dit schema volg heb ik altijd problemen en gaan mijn planten uiteindelijk gewoon dood. De bladpunten verbranden dan gewoon dus het lijkt op overvoeden. Als ik de helft van het voedingsschema geef lijkt het mij al ruim voldoende. Dus 2 ml voeding per liter en rustig opbouwen. De haze lijkt gevoeliger voor de voeding dan de white widdow maar ik las op internet dat haze niet veel voeding lust.

 

Mijn planten krijgen ook soms micro nutrient lockouts. Kan dit komen door de hoge ph waarde? Mijn stadswater is ongeveer ph 8. Maar als ik voeding bij mijn water doe dan zakt de ph terug wat.

 

Voeg ik 1 ml voeding toe dan krijg ik een ph van 7 en ec waarde van 0.81.

Voeg ik 2 ml voeding toe dan krijg ik een ph van 6.8 en een ec van 1.1

Voeg ik de voorgeschreven 5ml toe dan zakt de ph drastisch van 8 naar 5.5

Ook de additieven power roots en pure zym brengen de ph nog een klein beetje naar beneden.

 

Stel dat mijn ph te hoog is, wanneer voegen jullie dan ph- toe?

Ik heb een groot vat waar ik mijn stadswater in doe voor de planten. Als ik op voorhand de ph verlaag met zwavelzuur dan krijg ik grote ph schommelingen. Stel dat ik vb de ph van 8 naar 6.2 verlaag. Dan stijgt de ph elke dag terug. Meet ik de volgende dag zit de ph al terug op 6.6 ipv 6.2. Ik voeg met een zuurstofpomp lucht aan mijn water toe. Ik las op internet dat zuurstof de ph van het water tijdelijk zou verhogen? Klopt dit. Want zo is het echt lastig om een correcte ph waarde te krijgen als het vervolgens elke dag schommelt. Een oplossing zou kunnen zijn de ph verlagen voor ik de planten water geef en niet op voorhand.

 

Ik ben bijna zeker dat mijn probleem ligt aan oftwel een te hoge ph of te veel voeding of een combinatie. Het is alleen lastig om te bepalen hoeveel voeding ze dan wel moeten hebben. Volg ik het voedingsschema van plagron krijg ik elke keer problemen. Heeft hier iemand ervaring met de terra voedingslijn?

 

Thanks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou graag een paar afbeeldingen uploaden maar de gallery lijkt offline te zijn op dit moment. Ben ik de enige of hebben jullie ook problemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zuurstof pomp zorgt idd voor ph stijging. zie het nut er niet van in als je op aarde kweekt. die zou ik eruit laten om mee te beginnen

 

ph 5.5 is idd te laag op aarde en als je met 2 ml al op een ec van 1.1 uitkomt is 5 ml idd veel te veel.

 

de growmix is zwaar bemest. zit genoeg aarde in voor 3-4 weken. in deze periode hoef (moet) je dus helemaal niks te voeden.

 

haze heeft idd minder voeding nodig. ik denk dat je met 2.5 a 3 ml wel voldoende voedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zuurstof pomp zorgt idd voor ph stijging. zie het nut er niet van in als je op aarde kweekt. die zou ik eruit laten om mee te beginnen ph 5.5 is idd te laag op aarde en als je met 2 ml al op een ec van 1.1 uitkomt is 5 ml idd veel te veel. de growmix is zwaar bemest. zit genoeg aarde in voor 3-4 weken. in deze periode hoef (moet) je dus helemaal niks te voeden. haze heeft idd minder voeding nodig. ik denk dat je met 2.5 a 3 ml wel voldoende voedt.

 

Kan stilstaand water niet slecht worden doordat er dan bacteriën in kweken? Daarom gebruik ik die luchtpomp. Is die ph stijging door zuurstofpomp tijdelijk of permanent?

 

Op dit moment krijgen mijn planten geen voeding meer ik geef ze enkel power roots en pure zym. Zal eens proberen de voeding rustig opbouwen tot 2 ml per plant. Als ik ze green sensation geef moeten ze dan ook nog terra bloom krijgen? Ik zou ze geen bloeivoeding geven als ik boosters gebruik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je niet iedere keer een vers vat aanmaken? mineraal een paar dagen laten staan is ook geen ramp hoor.

 

je hoeft in princiepe alleen bloom te geven vanaf week 2 12-12 ongeveer. er zit genoeg groeivoeding in growmix als je daar je hele pot mee vult.

2 ml (ec 1.1) is te weinig als ze in de bloei staan.

 

roots en enzymen is allemaal zonde geld IMO.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kun je niet iedere keer een vers vat aanmaken? mineraal een paar dagen laten staan is ook geen ramp hoor.

 

je hoeft in princiepe alleen bloom te geven vanaf week 2 12-12 ongeveer. er zit genoeg groeivoeding in growmix als je daar je hele pot mee vult.

2 ml (ec 1.1) is te weinig als ze in de bloei staan.

 

roots en enzymen is allemaal zonde geld IMO.

 

Ik doe de voeding er pas achteraf bij op het moment dat ik de planten water geef, in mijn vat zit er enkel water zonder voeding.

hoeveel ec zouden ze mogen hebben als ze in bloei staan? Als ik meer dan 2ml voeding geef geraak ik gegarandeerd weer in de problemen. Het loopt elke keer mis als ik 5ml geef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dan zou tot 3ml wel nog mogen. Bouwen jullie voeding altijd op ? Misschien dat ik ook meer moet opbouwen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus dan zou tot 3ml wel nog mogen. Bouwen jullie voeding altijd op ? Misschien dat ik ook meer moet opbouwen.

 

Groei ec 1,2 tot 1,3 week 1 en 2

Bloei ec 1, 4 tot 2 week 1 tot 8 dan spoelen

 

Ik gebruik canna voeding. 220 liter vat, eerst water verwarmen tot 20 graden, als ze dorst hebben voeding toevoegen en direct geven. Ik hou altijd wel wat over, word tot de volgende water gift bewaard.

 

Greetz CD

 

Hoevaak voeg je enzymen toe?

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus dan zou tot 3ml wel nog mogen. Bouwen jullie voeding altijd op ? Misschien dat ik ook meer moet opbouwen.
Groei ec 1,2 tot 1,3 week 1 en 2 Bloei ec 1, 4 tot 2 week 1 tot 8 dan spoelen Ik gebruik canna voeding. 220 liter vat, eerst water verwarmen tot 20 graden, als ze dorst hebben voeding toevoegen en direct geven. Ik hou altijd wel wat over, word tot de volgende water gift bewaard. Greetz CD Hoevaak voeg je enzymen toe?

 

Als de planten nog in groei zitten probeer ik elke keer enzymen mee te geven. Daar stop ik mee als de plant in bloei zit. Blijkbaar zit er in green sensation (bloei booster) ook van die enzymen en power roots. Dat moet je er dan niet meer bijgeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef 1 of 2x wortelstimulator... Weet je wel zeker dat je elke x enzymen mee moet geven. Lijkt mij te veel namelijk. Het is een additief...

Vaak geldt Less is More.

Volg je het plagron kweekschema?

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is uberhaubt het nut van enzymen in de groeifase? Als ik goed lees hergebruik je je aarde niet.

 

Enzymen gebruik je om dode wortels en overtollige zouten af te breken. Maar daar heb je er juist in het begin nog niet zo veel van. Of zeg ik iets heel raars?

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat is uberhaubt het nut van enzymen in de groeifase? Als ik goed lees hergebruik je je aarde niet.

 

Enzymen gebruik je om dode wortels en overtollige zouten af te breken. Maar daar heb je er juist in het begin nog niet zo veel van. Of zeg ik iets heel raars?

 

Dat dacht ik ook al, kon het alleen niet verwoorden

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat is uberhaubt het nut van enzymen in de groeifase? Als ik goed lees hergebruik je je aarde niet. Enzymen gebruik je om dode wortels en overtollige zouten af te breken. Maar daar heb je er juist in het begin nog niet zo veel van. Of zeg ik iets heel raars?
Dat dacht ik ook al, kon het alleen niet verwoorden

 

Ok, goed om te weten. Dus in het begin wortelsimulator geven en dan eventueel de enzymen(heb het nu toch gekocht). Het kweekschema van plagron volg ik niet. Ik geef ze op dit moment zeer weinig voeding omdat elke keer als ik het kweekschema van plagron volg krijgen ze veel te veel voeding. Dan worden de bladen donkergroen en verbranden de bladpunten.

 

Mijn ph waarde is eigenlijk ook te hoog van mijn kraanwater. Ph 7.8

Elke keer als ik ph- toevoeg dan stijgt de ph terug. Dan moet ik de hele tijd extra ph- (zwavelzuur) toevoegen.

Volgens mij komt het door de calcium die in het water zit die de ph terug omhoog buffert.

Edited by wietlover

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph 8 voor kraanwater is vrij normaal hoor. Hebben heel veel plaatsen, waaronder waar ik woon.

 

Je zegt dat je je voedingsoplossing pas aanmaakt voordat je water geeft. Ten eerste snap ik dan die luchtpomp al helemaal niet en hoe weet je ten tweede dat de ph weer oploopt? Zuur je je water van tevoren af?

 

Je ph- voeg je pas toe nadat je de voeding hebt toegevoegd. Doe dit zelf wel altijd verdund zodat ik mijn voeding als het ware niet kapot maak. Dan direct op de juiste ph aan je planten geven en die luchtsteen er uit gooien.

 

En waarom niet gewoon direct je water uit de kraan halen ook? We hebben hier in NL (voor zover ik weet) nergens chloor in het kraanwater ofzo, dat je er eerst uit moet laten verdampen.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ph 8 voor kraanwater is vrij normaal hoor. Hebben heel veel plaatsen, waaronder waar ik woon. Je zegt dat je je voedingsoplossing pas aanmaakt voordat je water geeft. Ten eerste snap ik dan die luchtpomp al helemaal niet en hoe weet je ten tweede dat de ph weer oploopt? Zuur je je water van tevoren af? Je ph- voeg je pas toe nadat je de voeding hebt toegevoegd. Doe dit zelf wel altijd verdund zodat ik mijn voeding als het ware niet kapot maak. Dan direct op de juiste ph aan je planten geven en die luchtsteen er uit gooien. En waarom niet gewoon direct je water uit de kraan halen ook? We hebben hier in NL (voor zover ik weet) nergens chloor in het kraanwater ofzo, dat je er eerst uit moet laten verdampen.

 

Ik zuur inderdaad op voorhand af in het watervat maar de ph waarde is totaal niet stabiel het schiet altijd terug omhoog. Die luchtsteen is zodat het water in beweging blijft, water die stilstaat komt sneller slecht. En omdat het chloor er dan sneller uit verdampt. Ik heb vorige week mijn kraanwater gemeten met een teststrip, er zit een kleine hoeveelheid chloor in. Ik woon in West-Vlaanderen in Nederland is het misschien anders. De Belgische norm is dat er tot 200 mg/l chloor in het leidingwater mag zitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Ik heb nog nooit met chloor in mijn water te maken gehad, maar wat ik altijd hoor is dat dit er in 1 of 2 dagen ook zonder luchtsteen wel uit is.

 

In dit tijdsbestek hoef je denk ik ook niet bang te zijn dat je water "slecht" wordt hoor. En als je het dan toch in beweging wilt houden, gebruik dan gewoon een circulatiepompje.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ph loopt altijd op in het voedingvat. Met hydro voeding voor circulerende systemen wat minder, hier word dan ook een ph sonde in gehangen die meet en eventueel bijstuurd.

Ik heb circulatie pomp en luchtpompje maar dat luchtpompje zet ik een uur voor voeding toevoegen even aan en na voeding geven weer uit. Puur voor zuurstof. De circulatie pomp houd het water in beweging. Het voedingvat word een soort reactor vat waardoor de Ph weer stijgt. Ik heb getest met en zonder luchtpomp... Daarom verwarm ik water tot 20 graden, met circulatie pomp dus, wanneer ik ga wateren voeding aanmaken tot gewenste ec. Dan ph afstellen op gewenste waarde en pomp ik water in mijn 'vijver' de bak waar mijn potten in staan. Hoeveel hangt af van de grootte van de plant en begint ook meestal pas echt in week 3 bloei. Daarvoor pomp ik gewoon wat in de gieter en geef van boven.

 

Greetz D

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom loopt de ph altijd op in een voedingsvat? Bij mij zit er geen voeding bij enkel water maar de ph blijft stijgen. Komt volgens mij door de buffer die in het water zit. De kh waarde van mijn water is aan de hoge kant.

 

"Buffering has both positive and negative consequences. On the plus side, the nitrification cycle produces nitric acid (nitrate). Without buffering, your tank's pH would drop over time (a bad thing). With sufficient buffering, the pH stays stable (a good thing). On the negative side, hard tap water often almost always has a large buffering capacity. If the pH of the water is too high for your fish, the buffering capacity makes it difficult to lower the pH to a more appropriate value. Naive attempts to change the pH of water usually fail because buffering effects are ignored.

 

In freshwater aquariums, most of water's buffering capacity is due to carbonates and bicarbonates. Thus, the terms "carbonate hardness" (KH), "alkalinity" and "buffering capacity" are used interchangably. Although technically not the same things, they are equivalent in practice in the context of fishkeeping. Note: the term "alkalinity" should not be confused with the term "alkaline". Alkalinity refers to buffering, while akaline refers to a solution that is a base (e.g., pH > 7).

How much buffering does your tank need? Most aquarium buffering capacity test kits actually measure KH. The larger the KH, the more resistant to pH changes your water will be. A tank's KH should be high enough to prevent large pH swings in your tank over time. If your KH is below roughly 4.5 dH, you should pay special attention to your tank's pH (e.g, test weekly, until you get a feel for how stable the pH is). This is ESPECIALLY important if you neglect to do frequent partial water changes. In particular, the nitrification cycle creates a tendency for an established tank's pH to decrease over time. The exact amount of pH change depends on the quantity and rate of nitrates produced, as well as the KH. If your pH drops more than roughly a two tenths of a point over a month, you should consider increasing the KH or performing partial water changes more frequently. KH doesn't affect fish directly, so there is no need to match fish species to a particular KH."

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het oplopen van de Ph is een chemisch proces.

 

Bij circulerende inerte hydro systemen zal de Ph minste fluctueren omdat het inerte medium de Ph van het water aanneemt én constant automatisch word bijgesteld want wat de plant aan water opneemt word weer aangevuld. En verschil in ph en ec word automatisch bijgesteld. Mijn uitleg zal niet 100 % kloppen, misschien dat de hydro kwekers mijn uitleg kunnen verifiëren aanvullen verbeteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...