Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
maestro123

Is Een Ec Meter Essentieel?

Recommended Posts

Welkom,

 

ben bezig met de voorbereidingen van mijn eerste kweek heb nu al mijn spullen binnen voor mijn setup alleen ben de ec meter vergeten te halen nu vraag ik me af is dit essentieel is zie wel bij het plagron voedingshema de ec waarde staan die ze willen maar zou het heel erg zijn als ik de ec waarde niet meet

 

kortom is een ec meter essentieel?

 

zie graag jullie antwoorden tegemoet :yummy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik hutsefluts hetzelfde als hutsefluts

nee niet nodig, wel leuk/leerzaam.

een ph meter des te meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh.. o.k. Hutseflutsel dus als je mineraal kweekt op aarde heb je geen EC meter nodig, goed om te weten!

 

.....Natuurlijk heb je een EC meter nodig als je mineraal kweekt, dat is je basis gereedschap. Je wil toch kunnen controleren en zelf bepalen hoeveel voeding je geeft in je water? Maar minstens zo belangrijk is een PH meter. Heb je die? Zoniet dan moet je die ook aanschaffen. Leuk man je eerste kweek, Hoe ziet je set-up eruit?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou,,

 

De jonge gaat zijn eerste kweek doen..

Mineraal....

En dan zeggen jullie niet nodig??

 

Dan denk ik, dat de plantje gauw aan overvoeding lijden..

 

Volgens mij, is een EC meter, een Ph meter (ingeval van mineraal dan hé) en een tensio meter essentieel.

 

Lol PF...

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan volgens dat Plagron schema toch ook gewoon op de milliliter afmeten?

 

Had persoonlijk in het begin meer profijt van een Fertometer. Dan kun je tenminste "zien" wat er met de EC in de pot gebeurt. Buiten in de moestuin gebruik ik die zelfs nog steeds wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee.

 

Schema volgen en na 2x voeding meegeven een keer alleen water voorkomt al veel overvoeding problemen.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites
Oh.. o.k. Hutseflutsel dus als je mineraal kweekt op aarde heb je geen EC meter nodig, goed om te weten! .....Natuurlijk heb je een EC meter nodig als je mineraal kweekt, dat is je basis gereedschap. Je wil toch kunnen controleren en zelf bepalen hoeveel voeding je geeft in je water? Maar minstens zo belangrijk is een PH meter. Heb je die? Zoniet dan moet je die ook aanschaffen. Leuk man je eerste kweek, Hoe ziet je set-up eruit?

 

ja man lachen

 

heb een secret jardin DR 150 R3 tent

dimlux 1000w

Davin Hobby Timer DV-1000 W

Cli-mate Trafo Controller 1,5

Torin in berken kist 700m3

Can-Lite 800m3 Koolstoffilter

en natuurlijk voeding en meters, vat, ophangsystemen etc

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat bedoelen jullie met mineraal

 

veel gelezen op verschillende forums en sites heb alleen nog 2 dingen die me onduidelijk zijn

 

Ben jij met al dat lezen op verschillende forums en sites dat nou echt niet tegen gekomen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry hoor,,

Zo simpel is het...

 

Dat iemand met 0 (voor)kennis, gewoon het wil gaan proberen...

Dikke prima..

Als je je een klein beetje aan de regels houd,

is iedereen hier graag bereid, je verder te helpen en vragen te beantwoorden.

Maar dit werkt niet..

 

Als jij de moeite gaat nemen om tenminste 5 stickys te lezen,

er blijk van geeft, om mee te luisteren in menig kweekverslag wat hier gaande is.

 

Dan beloof ik je plechtig alles te doen, om je te helpen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit stond ook ik weet niet meer waar dus kan geen bronvermelding geven

 

"Alvorens verder te gaan ben ik verplicht eerst een toelichting te geven omtrent de PH en EC-waarden. Deze spelen een grote in het wel of niet slagen van je kweek en worden in dit boek dan ook keer op keer weer besproken. Enig inzicht is dus van belang zodat je begrijpt wat PH en EC je werkelijk te vertellen hebben. Voor de groei van alle leven is de juiste zuurgraad van groeimedium, water en meststoffen zeer belangrijk. De zuurgraad bepaalt namelijk ( de kwaliteit van ) het bacteriëleven en de stofwisseling van de plant. Bacteriën, die belangrijk zijn voor het omzetten van meststoffen in – voor de plant – opneembare stoffen, gedijen het best in een neutraal milieu. Dus bij een PH van 7. De PH is een maat voor de zuurconcentratie in een oplossing, de afkorting staat voor Potentia Hydrogenii. In feite gaat het om de verhouding negatief en positief geladen water-ionen. De zuurgraad wordt bepaald door het aantal positief geladen ionen. Een vloeistof is neutraal, als het aantal positief en negatief geladen deeltjes elkaar in evenwicht houden. Dit zuur-base evenwicht kan door toevoeging van bepaalde stoffen omslaan naar de zure of naar basische kant. De PH-waarde van een oplossing is dus niets anders dan de concentratie positief geladen ionen in die vloeistof. De positief geladen deeltjes worden uitgedrukt op een PH-schaal die loopt van 0 (zuur) tot 14 (basisch). Een vloeistof met een PH-waarde van 7 noemt men neutraal; niet zuur en ook niet basisch. Deze schaal loopt logaritmisch. Dat wil zeggen: als de PH-waarde met één punt verandert, is de vloeistof een factor 10 zuurder of basischer. In vergelijking met een neutrale vloeistof ( PH-7) is een stof met een PH van 6 tien keer zo zuur een een vloeistof met een PH van 5 honderd keer zo zuur! Bij het mixen van zuren en zouten moet je dus heel goed opletten hoeveel je erbij doet. Het kan snel veel te zijn. Sporenelementen, die de plant in zeer geringe hoeveelheden nodig heeft, worden in water met een hogere PH-waarde gebonden en zijn dan niet meer voor de plant opneembaar. Wat voor de één goed is, bijvoorbeeld voor de wortel is voor de ander – bijvoorbeeld de sporenelementen – minder geschikt. Het is dus zoeken naar een PH-waarde die voor alle deelnemers aan het groeiproces aanvaardbaar is. Het beste is om te werken met water en voedingsoplossingen die licht zuur zijn, met een PH-waarde tussen de 5,5 en 6,5. 

 

Een te lage PH:

In een voedingsoplossing met een PH-waarde van 5 of lager komen elementen als ijzer, mangaan en voornamelijk aluminium in dusdanige hoeveelheden beschikbaar dat ze tot vergiftiging van de plant leiden. Om dat te voorkomen moet een voedings oplossing een PH-waarde hebben van minstens 5,6. Alvorens voedingswater aan de planten wordt gegeven meet je de PH van dat water en pas je die zonodig aan. De PH van gietwater kan verhoogd worden door kali-loog aan het water toe te voegen.

 

Een te hoge PH:

Bij een PH-waarde boven de 6,5 worden ijzer, calcium en fosforionen gebonden. Deze stoffen zijn feitelijk wel aanwezig in de voedingsoplossing, maar niet beschikbaar! De gevolgen ven een dergelijk gebrek zijn zeer ingrijpend en verminderen de ontwikkeling en groei, en daarmee de opbrengst van de plant. Voedingswater met een PH-waarde van 6,5 of hoger moet daarom verlaagd worden door er in de groei verdund salpeterzuur en in de bloei verdund fosforzuur bij te doen. Deze middelen zijn te koop in de growshop. Wees zuinig met dit goedje: een heel klein beetje is vaak genoeg. Meet na toevoeging van een PH-verhogend/verlagend middel opnieuw het voedingswater om er zeker van te zijn dat de PH dan goed is. Bedenk dat EC en PH alles met elkaar te maken hebben. Een verhoging van EC veroorzaakt (door het zuur) een verlaging van de PH. Bij verandering van de EC moet dan ook de hoeveelheid zuur worden aangepast.

 

Een goede PH –meter zijn onmisbaar om het voedingswater aan te maken en controles tijdens de kweek uit te kunnen voeren. Met een PH-meter kan de zuurgraad van een oplossing nauwkeurig bepaald worden.

 

8.6 EC-waarde

De afkorting EC staat voor Electric Conductivity ( Electrische Geleidbaarheid ).

Planten die een snelle groei en bloei doormaken, moeten over voldoende voedingsstoffen kunnen beschikken. Voor het meten van de voedingswaarde ( eigenlijk de voedingszouten ) maak je gebruik van een EC-meter. Eenduidige (streef-) waarde voor het aantal voedingszouten in een oplossing zijn moeilijk te geven. De EC is onder meer afhankelijk van de grootte van de plant, de hoeveelheid water, de verlichting, de natuurlijke EC van je leidingwater, temperatuur en vochtigheid in de ruimte. Dit alles bepaalt hoeveel water en voeding een plant nodig heeft. Hiernaast speelt de voorkeur van de kweker een rol. Er zijn kwekers die met een ‘onverantwoord’ sterke voedingsoplossing prima resultaten boeken en andere kwekers die met een ‘zwakke’oplossing ook een uitstekende oogst weten te binnen halen. In het algemeen kan gesteld worden dat een voedingsoplossing voor jonge planten een EC heeft van 1,2 tot 1,5 mS en dat die mag oplopen tot 3,0 mS voor volwassen planten. Als de natuurlijke EC van het leidingwater veel afwijkt van gemiddeldes waarmee de diverse merken meststoffen werken (men gaat uit van een gemiddelde EC van 0,5 á 0,6), dan moet dit verschil in EC worden bijgeregeld. De lokale growshop kan adviseren hoe je te werk moet gaan in jouw woonplaats. In elke regio is het leidingwater verschillend van EC-waarde".

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff,

dat ga ik als biokweekert echt niet zitten lezen.... :whistle:

 

Text to speech

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou heb ik het verdorie toch helemaal gelezen.. :verrygood

 

Goed stuk..

Helder duidelijk en begrijpbaar voor iedereen..

 

Alleen,,,,,,

Ik doe er niks mee..

Ik meet helemaal 0.0 nada.

 

Ja de temperatuur van het vijverwater.

Ik zal eens kijken, of die Ph metertje van mij nog werkt?

Ik heb geloof ik ook nog wel wat ijkvloeistof..

 

Als ik een keer zin heb,

dan zal ik de Ph eens meten van het vijverwater..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nog wel een ander interessante lap text, 25 A4-tjes nu. Ben er nog mee bezig, het is een soort verzameling van verschillende onderwerpen mbt kweken van A tot Z. Misschien dat ik ze in delen op WF zet, mocht er tzt interesse zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pfff,

dat ga ik als biokweekert echt niet zitten lezen.... :whistle:

Die fout maken er wel meer :likken:

 

De juiste pH is net zo belangrijk voor bio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien nieuwe app uitvinden die dat voor je doet :P

 

Die is er al hoor. Heet TEXT TO SPEECH

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valt weinig aan te lezen. Het enige wat je moet weten is wat de optimale pH is. Zowel voor de planten als voor het bodemleven.

 

Of eigenlijk meer een compromis, want bijvoorbeeld qua bodemleven hebben bacterien en schimmels heel andere behoeften qua pH die eigenlijk elkaars tegengestelde zijn. Dan gaan we lekker volgens het "polder model" ergens in het midden zitten en dan gaat het het best :)

 

Alleen als je geinteresseerd bent in hoe planten "werken" hoef je je verder te verdiepen in hoe ze werken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar ook mijn reactie..

Mijn Ph is wat het is,,

Ik meet het niet, het interesseert me niet (meer).

 

Voor mij, is het juist 1 van de redenen geweest, om bio te gaan.

Ze regelen het maar daar in die "modder"... :jump:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar gaat het dus mis. Voor bio is pH net zo belangrijk als met mineraal. Het bodemleven "regelt" echt niets.

 

Bacterien produceren wat zuur waardoor de pH daalt, maar dat is geen regelen. Ze produceren net zo makkelijk zoveel zuur dat ze er zelf dood van gaan. Als de grond te zuur wordt heb je ook geen ontwikkeling van je schimmels.

 

Maar goed het is inderdaad wel hooguit interessant als je echt het maximale uit de planten wilt halen. Om het echt goed te doen moet je ook de pH van de grond weten en niet van het water wat je geeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...