Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Kweken Op Water

Recommended Posts

Vandaag naar een kwekerij geweest in het kader van Kom In De Kas.

Superinteressant en verhelderend.

De kwekerij die ik bezocht kweekte planten en kruiden, zoals diverse soorten sla, knoflook, bieslook, peterselie, dille, radijs.

Maar het bijzondere was dat ze alles op water kweekten.

 

Grote bassins waarin piepschuim elementen drijven.

Het bassin is iets van 30 cm diep.

 

Een aantal dingen die ik opvallend vond...

 

- Ze deden nauwelijks iets om actief zuurstof in het water te krijgen. 10 minuten per uur laten ze het water een beetje stromen, en dat is het. Ze deden ook geen enkele meting om te kijken hoeveel DO (opgeloste zuurstof) er in het water zat.

 

- Ze koelen het water op geen enkele manier. Ook vorige zomer toen het snikheet was, gingen ze gewoon door met kweken.

 

- De platen sluiten niet overal aan, en daardoor zie je op sommige plekken algengroei. Geven ze helemaal niks om, zolang het niet te veel wordt.

 

- De platen drijven op het water, maar onder elk potje bevindt zich een soort van bubbel waar zuurstof aanwezig is. Het bovenste deel van de wortelbos bevindt zich in lucht en de rest van de bos hangt in het water. Volgens mij redelijk zuurstofarm water. Volgens een aantal aanwezige kwekers heb je dan een combinatie van lucht- en waterwortels.

 

- Ze gebruiken pluggen van grond, die niet met het water in contact komen, maar wel nat zijn en blijven, omdat er af en toe met een sproei-installatie water op de planten gesproeid wordt.

 

- Ze zetten de aarde-pluggen met zaadjes eerst op een kleinere tray van ongeveer 60 x 40 waar 24 pluggen in passen. Als de zaadjes ontkiemt zijn, en een beetje wortels hebben, worden de pluggen overgezet op grotere trays van 120 x 40 waar 12 pluggen in passen. Hier blijft de groente op staan tot deze geoogst wordt.

 

- Het water in de bassins is iets van 25 tot 35 cm diep en is licht rood van kleur. Door het ijzer in de voeding, zei de kweker. Hij voegt nauwelijks water toe, omdat door de beregenings installie voor voldoende toevoer zorgt. Hij wilde liever het niveau van de bakken wat lager, maar dat lukte niet door de beregening.

 

Ik zal wat foto's plaatsen.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij wilde liever het niveau van de bakken wat lager, maar dat lukte niet door de beregening.

 

Ik zal wat foto's plaatsen.

 

Maak je toch gewoon een overloop in je bassin..

 

Foto"s zijn welkom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk er hard over na btw, om zelf ook zoiets te creëren.

 

Daarmee bedoel ik, mijn airpots gewoon gevuld laten met aarde,

deze dan zwevend boven een schaal, waarin continu water blijft staan.

 

Het is mij nl. altijd opgevallen, dat er onder uit de pot, worteltjes steken, die graag nat in het water liggen..

dat wat jij nu noemt dus water wortels.

 

In de natuur, heb je ook te maken, met wortels die in het grondwater staan.

Dat is dan wel niet zo zeiknat als wat ik van plan ben,

maar kennelijk vind een plant dat wel degelijk fijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben hier een tijdje terug ook een discussie gehad over die platen. Ben vergeten wie er mee bezig was, maar het was niet helemaal goed verlopen en hij was er mee gestopt.

 

Lijkt me nog wel leuk om dat een keer in de moestuin te proberen. Denk dat het meer geschikt is voor iets als sla dan voor wietplanten namelijk.

 

Ik heb ook wel het idee dat er overdreven veel aandacht geschonken aan DO. De Kratky methode laat zien dat je ook gewoon in een bak met wekenlang stilstaand water kan kweken.

 

Ik ben zelf ook in die val getrapt. Dure DO meter gekocht om de "dissolved oxygen" te meten, maar je zit enorm snel aan 100%. Ook met 100% DO heb je net zo makkelijk last van wortelrot. Zeker als je met je klauwen aan de wortels zit en al helemaal als je ook wat schade aan de wortels toebrengt bij het transplanteren.

 

Teveel bubbels is ook slecht voor de wortels. Dat heb ik zelf ook een keer ondervonden en (wat meer professionele tests) van die glastuinders lieten dat ook zien.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals beloofd wat foto's.

Zit altijd te kutten om op dit forum foto's te krijgen uit mijn album, dus ik weet effe niet hoe ik ze meteen in de juiste grootte moet krijgen.

Maar heb een poging gedaan via wat omwegen.

 

Dit zijn de aardepluggen in een piepschuim tray. De planten worden opgekweekt uit zaadjes.

De plug wordt gemaakt, kuiltje erin, zaadje erin en dan wordt de tray 2 of 3 dagen weggezet met een doek eroverheen.

Daarna gaat de tray het bassin in.

 

gallery_8785_19703_339648.jpg

 

 

 

gallery_8785_19703_232703.jpg

 

 

Na een paar dagen komen de wortels tot in het water.

Deze trays met pluggen blijven 2 tot 3 weken in het bassin.

Dan worden de pluggen eruit gehaald en gaan ze over naar een grotere tray. De wortels zijn dan nog zo 'slank' dat ze nog makkelijk in de gaten in de nieuwe tray passen.

 

Hier wat beelden van de wortels van de jonge planten

.gallery_8785_19703_18678.jpg

 

 

gallery_8785_19703_292690.jpg

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben hier een tijdje terug ook een discussie gehad over die platen. Ben vergeten wie er mee bezig was, maar het was niet helemaal goed verlopen en hij was er mee gestopt.

 

Dat was Twiet. Was helaas niet goed verlopen, maar hij wist niet goed waarom en had al snel de boel opgeruimd.

 

http://www.wietforum...wc/page__st__20

 

Lijkt me nog wel leuk om dat een keer in de moestuin te proberen. Denk dat het meer geschikt is voor iets als sla dan voor wietplanten namelijk.

De kwekerij waar ik was heeft een hele range aan planten en kruiden. Binnenkort gaan ze aan slag met stekjes (nu doen ze alles uit zaad) Ze gaan munt kweken. Maar het systeem wordt ook gebruikt om gerberas te kweken, en ik heb wel eens horen vertellen dat dit veel overeenkomsten heeft met de wietplant qua wortels. Wel zul je iets moeten vinden wat wietplanten gaat ondersteunen als ze wat groter worden, denk ik.

 

Ik heb ook wel het idee dat er overdreven veel aandacht geschonken aan DO. De Kratky methode laat zien dat je ook gewoon in een bak met wekenlang stilstaand water kan kweken.

Die indruk had ik in deze kwekerij ook. Wel zegt de fabrikant van het systeem, Dry Hydroponics uit Schipluiden, dat hun systeem voor maximale zuurstof zorgt. Maar dat zou dan dus komen door de bubbel van lucht onder de tray, het 5 minuten per uur laten stromen, en de combinatie van lucht- en waterwortels.

 

Zo ziet de bubbel er overigens uit. Wat je op de tekening niet ziet, is dat er 2 kleine gaatjes zitten naast de pot die zorgen dat er steeds verse lucht de bubbel in kan.

 

doorsnede-NL.jpg

 

Ik ben zelf ook in die val getrapt. Dure DO meter gekocht om de "dissolved oxygen" te meten, maar je zit enorm snel aan 100%. Ook met 100% DO heb je net zo makkelijk last van wortelrot. Zeker als je met je klauwen aan de wortels zit en al helemaal als je ook wat schade aan de wortels toebrengt bij het transplanteren.

In deze kwekerij pakten ze de wortels vast, stapten ze met hun laarzen van het gangpad zo het bassin in, lieten bezoekers de wortels voelen.

Niks voorzichtig. Maar misschien kunnen sla en bieslook e.d. er beter tegen.

Op een amerikaans forum las ik ook berichten van StinkBud en die knipt wortels gewoon af als ze klem zitten in een pijp of zo.

Hij trekt ook wortel-stelsels gewoon uit elkaar als ze in elkaar verstrengeld zitten. Dus wellicht kunnen ze toch meer hebben.

 

Teveel bubbels is ook slecht voor de wortels. Dat heb ik zelf ook een keer ondervonden en (wat meer professionele tests) van die glastuinders lieten dat ook zien.

Een paar aanwezige kwekers zeiden ook dat zij bijvoorbeeld ook geen venturi of bubbels gebruiken. Maar zei zeiden dat de luchtwortels voor voldoende zuurstof zorgden. Ze hadden het er ook over dat de zuurstof via de luchtwortels naar de waterwortels getransporteerd werd. Maar of dat werkelijk zo is, of dat ze het versimpeld uit wilden leggen aan de zoveelste leek die moeilijke vragen kwam stellen...? geen idee.

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dr zitten hier in de buurt een aantal kwekerijen die alles o water doen in zeeland zit een bedrijf die sla direct in een bakje water kweekt wat zo naar de supermarkt kan.

persoonlijk vind k dat t eindprodukt minder smaak heeft.

 

en ik heb t nog nooit met bloeiende planten gezien wel kruiden inderdaad verschillende soorten sla e.d maar bv nog nooit tomaten of komkomers ofzo denk dat dat toch net iets anders gaat en de behoeftes van de planten anders zijn

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dat was Twiet. Was helaas niet goed verlopen, maar hij wist niet goed waarom en had al snel de boel opgeruimd.
Ah ja. Die had wortelrot inderdaad. Tsja dat zijn zo van die dingen. Dat heeft iedereen die met veel water kweekt wel.

 

Ik heb ook het idee dat het een soort initiatie is. De eerste keer dat ik wat groter met DWC ging had ik ook enorm veel wortelrot. Sindsdien eigenlijk nooit meer problemen mee gehad. Of althans ik merk het meteen en doe er wat aan. Of de planten groeien er gewoon doorheen.

 

Maar het systeem wordt ook gebruikt om gerberas te kweken, en ik heb wel eens horen vertellen dat dit veel overeenkomsten heeft met de wietplant qua wortels. Wel zul je iets moeten vinden wat wietplanten gaat ondersteunen als ze wat groter worden, denk ik.
Qua wortels is het geen probleem, want DWC werkt ook, maar ik bedoelde vooral de afmetingen inderdaad. Het is leuk dat je een slaplant op zo'n ding hebts staan, maar een wietplant van 1,20m tot 1,50m lijkt me toch een heel ander verhaal.

 

Wel zegt de fabrikant van het systeem, Dry Hydroponics uit Schipluiden, dat hun systeem voor maximale zuurstof zorgt. Maar dat zou dan dus komen door de bubbel van lucht onder de tray, het 5 minuten per uur laten stromen, en de combinatie van lucht- en waterwortels.
Die luchtwortels zijn leuk, maar daar voorkom je toch geen wortelrot mee. Dat onderzoek wat je me toestuurde laat ook wel zien dat de wortels in sommige systemen duidelijk zuurstoftekort hadden gehad.

 

Maar goed, mijn ervaring is dus ook dat maximale DO vrij snel bereikt is. Dus wellicht dat een beetje waterstroming al voldoende is.

 

In deze kwekerij pakten ze de wortels vast, stapten ze met hun laarzen van het gangpad zo het bassin in, lieten bezoekers de wortels voelen.

Niks voorzichtig. Maar misschien kunnen sla en bieslook e.d. er beter tegen.

Wellicht kan sla er beter tegen, maar wietplanten kunnen ook een hoop hebben.

 

Zo werkt dat natuurlijk ook wel et ziektes en risico's. Ik gebruik nooit handschoenen en normaal gesproken is dat ook geen enkel probleem, maar soms ineens wel. Hangt er wellicht maar net vanaf wat je op je handen hebt zitten of hoeveel schade je aanbrengt.

 

Bij ons is het water wel een stuk warmer. Ik heb het zo rond de 22C tot 24C. Bij zo'n sla teler zal dat toch veel lager zijn. Hoe hoger de temperatuur hoe meer kans op ontwikleing van pathogenen.

 

 

Op een amerikaans forum las ik ook berichten van StinkBud en die knipt wortels gewoon af als ze klem zitten in een pijp of zo.

Hij trekt ook wortel-stelsels gewoon uit elkaar als ze in elkaar verstrengeld zitten. Dus wellicht kunnen ze toch meer hebben.

Ja, ik heb hydro moeders en daar snoei ik ook de wortels vanaf als ik het groen terug snoei. Gaat ook prima inderdaad.

 

Maar goed, de keren dat het mis gaat is dat doorgaans wel direct na dat soort acties. Het is dus inderdaad niet zo dat je zeker ellende krijgt als je met de wortels zit te klooien, maar je verhoogt de kans erop natuurlijk wel een stuk.

 

Je materialen steriliseren zal ook helpen.

 

Een paar aanwezige kwekers zeiden ook dat zij bijvoorbeeld ook geen venturi of bubbels gebruiken. Maar zei zeiden dat de luchtwortels voor voldoende zuurstof zorgden. Ze hadden het er ook over dat de zuurstof via de luchtwortels naar de waterwortels getransporteerd werd. Maar of dat werkelijk zo is, of dat ze het versimpeld uit wilden leggen aan de zoveelste leek die moeilijke vragen kwam stellen...? geen idee.

Dat zuurstof naar beneden gaat door de wortels lijkt me stug. De stroom gaat toch juist omhoog de plant in?

 

Het inbrengen van lucht in het water is in glastuinbouw inderdaad niet gebruikelijk. Je bengt daar namelijk ook organische materie uit de lucht mee in het water (waar ze dan ook CO2 onder rekenen). Al is me nooit duidelijk geworden waarom dat bij circulatie niet zou gebeuren.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, dat was ik met mijn experiment inderdaad.

 

Achteraf bezien denk ik dat mijn problemen hun oorsprong hadden in een onvoldoende ventilatie. Hierdoor verzwakten de planten waardoor ze bevattelijker werden voor van alles en nog wat. Dat nog wat was dan schijnbaar wortelrot.

 

Het was jammer dat het hele experiment meteen fout ging want ik blijf het een aantrekkelijk systeem vinden.

 

Maar het belangrijskte dat ik er van geleerd heb is dat je beter met een beproefde methode aan de gang kunt blijven en dat als je tóch wat nieuws wilt proberen dat je dit dan eerste op kleine schaal proef draait tot je zeker bent van de werkbaarheid.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel heel stoer dat je gewoon ging bouwen. Ik volgde het topic met veel belangstelling.

Maar wat let je - als je de ruimte hebt - om nog wat op kleinere schaal te gaan experimenteren?

 

Het mooie van de Kom In De Kas dagen is dat je bij de profs kunt kijken.

En er dan achter komt dat die ook niet precies weten waarom ze iets doen. :D

 

Ik stelde wat vragen en toen kwam de wedervraag of ik zelf zo'n kwekerij had, want ik 'wist er wel veel van'.

Kom hem niet vertellen dat ik de meeste info van dit en andere fora had. :whistle:

 

Ik lees veel onderzoeken, en dan zie je dat ook op universiteiten er nog steeds geprobeerd blijft worden om erachter te komen hoe ze het nu het beste aan kunnen pakken.

Voor de liefhebbers een onderzoek waar Wietefras hierboven naar verwees.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387063/

Er stonden voor mij wat verrassende constateringen in.

Jammer genoeg gaven de onderzoekers niet direct uitleg waardoor het resultaat uitviel zoals het uitviel.

Misschien ben ik een nerd, maar zo'n onderzoek vind ik dus machtig.

Wellicht zijn er hier nog leden die kunnen aangeven waarom DeepFlow Presspot zoveel beter uitpakte als DeepFlow Water 0 en DeepFlow Water1 (Klinkt nu een beetje als hocuspocus als ik het zo opschrijf)

Edited by Kees A
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Deepflow" staat voor kweek op drijvende piepschuim platen. Een "presspot" is een geperste kluit aarde. "Water 0" staat voor 0 cm ruimte tussen water niveau en onderkant plant/stam en "Water 1" staan voor 1cm ruimte tussen water niveau en onderkant plant/stam.

 

Wat me vooral uit dat onderzoek opvalt is dat ze inderdaad nauwelijks weten wat ze doen. Daardoor gaat er ook van alles mis. Die NFT test is eigenlijk compleet mislukt (planten die omvielen en verdorde) en verder stop gezet. Bij aeroponics hebben ze "precies genoeg" water gegeven, wat achteraf te weinig lijtk te zijn. Tsja. ls ze nou hulp vragen van wat echte glastuinders dan heb je dit soort gepruts niet.

 

Zoals we al vermoeden, zag ik nu ook dat ze die planten in een presspot 14 dagen geven om voor te groeien en de stekken slechts 5 dagen. De stekken staan ook veel dichter op elkaar met 1200 per m2 en de aardkluiten met 400 per m2. Ze geven nog een wat wazige verklaring hoe ze daarvoor proberen te corrigeren, maar daar blijkt geen enkele correctie uit. Ze gebruiken een g/W maat op basis van ontvangen lichtenergie.

 

Nogal logisch dat als je met een grotere plant begint dat die dan ook meer biomassa produceert. Wellicht dat als ze de biomassa in precentage hadden gemeten dat het dan wel eerlijker was geweest.

 

Een plant verdubbelt in zeg een week. Als je dan een plant neemt die twee keer zo zwaar is verdubbelt dan dat hogere start gewicht in die week tegen de jongere (lichtere) plant die in dezelfde tijd ook verdubbelt, maar in absolute zin dus minder gewicht toevoegt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me let is dat ik eigenlijk geen zin meer heb in nog meer gedoe. Ik wil vooral rondjes draaien die goed verlopen en dat doe ik op een manier die bij mij goed gaat, rfx eb/vloed. Daar heb ik zat werk aan. Ik zie geen nut in het ontwikkelen van een andere methode die uiteindelijk hoogstens hetzelfde resultaat zal geven als mijn huidige, leuke oogstjes zonder veel toestanden.

 

Ben me wel beetje bij beetje aan het verdiepen in gebruik van led, daar zie ik wel het nut van in, gelijke of betere opbrengsten bij minder watt/m2, minder warmte, interessant.

 

Ja, lachen is dat als je met een "deskundige" praat die dan begint te vermoeden dat jij ook "iets" doet.

 

Wat let jou om eens een proef-kweekje op te zetten? Een plaatje piepschuim in een kikkerbadje in een m2 tentje onder een 400 wattertje kun je bwv spreken in je badkamer kwijt. :)

Edited by Twiet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat me let is dat ik eigenlijk geen zin meer heb in nog meer gedoe. Ik wil vooral rondjes draaien die goed verlopen en dat doe ik op een manier die bij mij goed gaat, rfx eb/vloed. Daar heb ik zat werk aan. Ik zie geen nut in het ontwikkelen van een andere methode die uiteindelijk hoogstens hetzelfde resultaat zal geven als mijn huidige, leuke oogstjes zonder veel toestanden.

Ben ik het helemaal mee eens. Experimenteren is leuk, maar het moet wel een doel hebben. Dat je uiteindelijk iets probeert te verbeteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik dacht dat de verbetering zou zitten in het verdwijnen van een substraat, zodat je daar niet meer mee zou hoeven te sjouwen.

Maar dat gesjouw is met rfx eigenlijk ook voorbij als je het eenmaal in huis hebt en in de kratjes. Ik zie me nog niet zo snel een berg rfx een flatje insjouwen zonder op te vallen, maar, gelukkig woon ik lekker vrij hier dus voor mij is het geen problemo.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga ook wat experimenteren. Vooral voor mezelf omdat ik er lol uithaal, en om 'sjouwen' en 'afval weggooien' te elimineren.

Er zijn wat praktische en juridische zaken die er nog wel even voor zorgen dat ik het nog niet doe.

Maar ik ga gewoon wat kutten met kruiden e.d.

 

Nog wat foto's van mijn bezoek aan de kwekerij.

 

De opkweektrays en de gewone trays naast elkaar.

Door op te kweken in trays van 60 x 40 waar 24 pluggen in passen, kun je je ruimte en je klimaat economischer gebruiken.

Na 3 weken nemen ze voorzichtig het plantje met plug en wortels uit de opkweektray en zetten het plantje in de gewone tray.

Eentje van 120 x 40 waar 12 planten inpassen.

 

gallery_8785_19703_210968.jpg

 

 

In deze houder gaat de aardeplug. De houder zit vast aan de plaat.

Als je goed kijkt, zie je de kleine gaatjes naast de houder waardoor er lucht naar de bubble kan.

 

gallery_8785_19703_156277.jpg

 

 

De onderzijde van een tray net dat een plug is overgezet. De wortels zijn nog klein.

In de bubble zie je de rand tot waar het water komt.

Er zit iets van 3 of 4 centimeter lucht in de bubble.

De tray zelf gaat maar een paar millimeter onder water.

 

gallery_8785_19703_147383.jpg

 

Hier een tray waar de wortelbos al wat groter is.

Ook heeft deze tray maar ruimte voor 10 planten.

De wortels zijn een beetje lichtrood gekleurd door de voeding die in het water zit.

 

gallery_8785_19703_164847.jpg

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik het helemaal mee eens. Experimenteren is leuk, maar het moet wel een doel hebben. Dat je uiteindelijk iets probeert te verbeteren.

 

Mijn doel is wat dat bederft, dat de plant net zoveel water kan op nemen als ze behoefte heeft.

Nooit te veel en nooit te weinig..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees, hou wel in de gaten dat die trays dieper in het water zullen gaan hangen als je uiteindelijk wietplanten hebt staan die groot beginnen te worden. Dat weegt lijkt mij wat meer als een bosje kroppen sla. Niet dat dat verder wat uitmaakt, beetje hoger of beetje lager maakt niet veel uit, denk ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat denk ik ook niet.

Je zou nog - zoals jij toen ook al deed - een paar dunne stroken piepschuim eronder kunnen lijmen.

Volgens de wet van Archimedes zou het dan niet zo diep kunnen zinken.

 

Wat me ook nog opviel bij het systeem...

Ze groeien allerhande soorten gewassen op dezelfde tijd in hetzelfde bassin.

Dus de voeding wordt niet specifiek afgestemd op een gewas.

Rucola staat naast bieslook, en daarnaast weer knoflook of peterselie.

Op dit forum lees ik soms wel eens zoiets als ''bij dit soortje moet je goed op calcium [of iets anders] letten.

De kweker die ik bezocht, doet daar niet moeilijk over. Misschien is het bij groenten en kruiden ook minder belangrijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op dit forum lees ik soms wel eens zoiets als ''bij dit soortje moet je goed op calcium [of iets anders] letten.

 

Er zal best wat (heel klein beetje dan) verschil zitten tussen wat de soorten zitten..

Maar je zal toch echt een ontiegelijke ervaring moeten hebben, om die hele kleine verschilletjes te kunnen merken..

 

Dergelijke adviezen doe ik af met

:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl :rofl

Share this post


Link to post
Share on other sites

zonder die gaatjes krijg je die plaat ook niet meer opgetild, hoeft niet een speciaal techniek iets te zijn, piepschuim is niet zo erg sterk en blijft anders plakken aan het oppervlakte ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat daar de lucht ververst wordt, is iets wat de mannen van de kwekerij zeiden.

Maar inderdaad, dat de plaat niet blijft plakken, is mooi meegenomen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zie ik niet hoe dit systeem lekker kan werken voor wietplanten. Het is toch veel makkelijker om een netpot met kleikorrels boven/op het water te hangen?

 

Of als je dan toch met zo'n enorm bassin aan de gang gaat, gewoon eb en vloed?

 

@oude rocker, ja daarom ben ik ook op hydro overgestapt. Geen probleem met teveel of te weinig water en de wortels waren duidelijk meer happy met het water dan met het substraat.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ik heb nu dus het voornemen,

om dat te gaan doen met aarde, boven water.. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zie ik niet hoe dit systeem lekker kan werken voor wietplanten. Het is toch veel makkelijker om een netpot met kleikorrels boven/op het water te hangen?

 

Voor wietplanten lijkt het me ook niet handig. Geen ondersteuning en dat drijven is het ook niet helemaal.

In de kwekerij laten ze het ook drijven omdat ze alles gewoon doorschuiven. Als aan de ene kant geoogst wordt, worden er aan de andere kant weer zaailingen ingezet.

 

Zo groot als zij het hebben, is ook wel erg groot.

Op kleinere schaal zou een 'deksel' zoals bij DWC veel handiger zijn. Maar dat kan bij zo'n mega bassin weer niet makkelijk.

 

Of als je dan toch met zo'n enorm bassin aan de gang gaat, gewoon eb en vloed?

Dan zouden bij eb toch de wortels met pot en plant op de bodem liggen, of hoe moet ik dat voor me zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...