Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

herb

tijdschakelaar

Recommended Posts

Hallo,

 

hoe moet je een tijdschakelaar aansluiten bij je relais?

Is dit voor het relais (dus eigelijk in het stopcontact in de muur) of na het relais (de pries van de lamp)

 

effe een stomme schets gemaakt:

 

1) lamp------tijdschakelaar-------relais-------stopcontact(in de muur)

 

OF

 

2) lamp-------relais--------tijdschakelaar-------stopcontact (in de muur)

 

Ik heb ook al horen zeggen dat je je tijdschakelaar parallel moet verbinden met je relais want als je deze in serie verbind dan gaat de grote stroom door je tijdschakelaar en kan deze inbranden of zelfs kortsluiting geven.

 

Wie heeft er veel verstand van elektriciteit en kan me hier mee helpen?

Hoe hebben jullie de tijdschakelaar steken?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Optie 2

 

schakelschema.png

 

:|

Heb je dan 2 stopcontacten nodig VOOR je relais??

1voor je tijdschakelaar en 1 voor je relais?

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad, maar het schetsje hier boven is wel niet geaard (er zou nog een derde draad bij moeten van de travo naar het relais en van het relais naar het stopcontact).

 

Ik kan zelf niet meer goed uit aan mijn schakeling omdat ik niet meer wat welke draad juist wat voorsteld, maar ik heb het wel ooit geweten.

 

Iemand anders?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus het relais heeft 2 stopcontacten nodig.

Maar als het al aangesloten is aan 1 stopcontact dan heeft het toch sowieso al stroom? :)

En dan gaat de stroom toch zo door naar het licht dat zo gaat branden?

 

(Het is trouwens de eerste keer dat ik zie dat je 2 stopcontacten nodig hebt voor je tijdschakelaar aan je relais te koppelen :| )

 

En die tijdschakelaar moet je aansluiten op het relais onder die aansluiting die rechtstreeks naar je stopcontact gaat?? :angry:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Ik kan er niet meer van maken?!

 

Het moet zoals op die schets, en inderdaad, er zouden nog aarde draden bijmoeten.

 

Je moet het zo zien, het relais geeft pas de stroom door als het 2e stopcontact met tijdschakelaar aangaat. :| Als die weer uitgaat wordt de kring onderbroken en krijgt je lamp geen stroom meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
(Het is trouwens de eerste keer dat ik zie dat je 2 stopcontacten nodig hebt voor je tijdschakelaar aan je relais te koppelen :| )

ja, anders sluit je aan in serie en je zegt zelf dat het parallel moet, ik begrijp je verontwaardiging niet

Share this post


Link to post
Share on other sites

awel omdat ik da heb horen zeggen van "leafman".

Ik heb daar al m'n gerief bij gekocht en had dat aan hem gevraagd en hij zei dat da parallel moet worden aangesloten.

 

Maar ik begin het meer en meer te begrijpen wat jullie bedoelen en hoe het moet. :|

 

THANCKX!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het staat ook parallel aan gesloten als je de relais en de tijdschakelaar beide op het stopcontact zet !

 

Op die tekening zie ik de nul en de fase beide op de relais aangesloten staan . Dit is niet nodig alleen de fase draad moet worden geschakeld , de nul kan vanuit he tstopcontact rechtstreeks naar je VSA. Bij electrische bedrijfsinstallaties(waarin ik werkzaam ben geweest als electr.) word de nul nooit geschakeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het staat ook parallel aan gesloten als je de relais en de tijdschakelaar beide op het stopcontact zet !

 

Op die tekening zie ik de nul en de fase beide op de relais aangesloten staan .  Dit is niet nodig  alleen de fase draad moet worden geschakeld , de nul kan vanuit he tstopcontact rechtstreeks naar je VSA.  Bij electrische bedrijfsinstallaties(waarin ik werkzaam ben geweest als electr.) word de nul nooit geschakeld.

moet deze dan voor het relais(stopcontact in de muur),of achter het relais daar waar de vsa uitkomt?

 

wat is de nulfase?

 

kan de tijdschakelaar dan niet doorbranden?

 

Ik snap daar ook niks van zene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om het goed te snappen moet je eerst de werking van een relais goed kennen denk ik . Er is bij een relais namelijk sprake van 2 aparte stroomcircuits .

 

Een relais is 1 of meerdere schakelaars die worden bediend door een magneetspoel . De tijdschakelaar geeft alleen stroom aan die magneet spoel , deze wordt dan magnetisch en trekt de schakelaars dicht .

 

Het stopcontact heeft 2 of 3 geleiders , de nul en de fase en eventueel aarde .

De fase is de spanningvoerende geleider hier staat 230 op en is de bruin/rode draad . De nul (die je gewoon kunt aanraken als er geen stroom loopt ) is de blauwe draad . Aan het stopcontact zelf kun je vanaf buiten niet zien welke kleur draad er op welk punt zit . Door het stopcontact ff van de muur af te schroeven kun je het zien , of je pakt een spanningstester met lampje(die zitten wel eens in schroevendraaiers) of spanningsmeter om te kijken welke van de 2 de fase is.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de stekker van een draagbare radio in het stopcontact steekt heb je toch ook niet gelijk stroom,daar moet je eerst de POWERknop voor indrukken.

nou en die POWERknop schakel je dan met een tijdschakelaar.

(is je radio tijdgeschakeld)komt op het zelfde neer...

(alleen is dit dan zonder relais)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...