Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NVRBRKN

Kweekverslag | Zelfbouw Kweekkast | 4X <Strain>

Recommended Posts

Waarde lezers,

 

Na lang wikken en wegen is het dan eindelijk zo ver: de bouw van mijn eerste kweekkast! Ik ben erg dankbaar voor alle informatie die ik heb kunnen vinden op dit forum. Vandaar dat ik graag een bijdrage aan dit forum lever door middel van een (hopelijk) mooi kweekverslag.

 

De kast:

Het plan is om een kast met dubbele wanden en bodem van 0,83m x 0,86m x 2,17m te bouwen. Hierdoor houd ik een ‘effectief’ oppervlak over van 0,73m x 0,66 x 2,00m over. Deze maten zijn niet 100% accuraat, omdat de dikte van het plaatmateriaal nog niet vast staat.

 

 

Foto_Kast_Full.png

 

Foto_Kast_open.png

Het wordt dus uiteindelijk een goed geïsoleerde kast van ongeveer 0,50m2 , met een inhoud van 1m3 . De lege ruimte tussen de dubbele wanden wordt gevuld met steenwol.

 

Het plan is om MDF plaatmateriaal te gebruiken en deze geheel in de MDF grondverf te zetten. Hierna wordt de binnenkant bekleed met reflectiefolie:

 

Reflectiefolie.png

De lucht wordt middels een dubbele bodem van onderen, geheel lichtdicht, naar binnen gezogen. In de bruine plank worden meerdere luchtgaten geboord, maar deze waren te lastig om te tekenen in het 3D programma.

 

Labyrint_Luchtinlaat.png

De bekabeling wordt van binnen naar buiten geleid door een gat dat lichtdicht is gemaakt.

 

Licht:

  • Het licht is afkomstig van de ‘Philips GreenPower Son-T Plus 600W 230V’.
  • Het licht is afkomstig van de 'GE Lucalox PSL 400 Volt 600 W'
  • Deze is bevestigd op een ‘Adjust-a-Wings Medium compleet’.
  • Deze lamp wordt op zijn beurt aangestuurd door een ‘Lumatek 600w 400v Dimmable compleet bekabeld’ eVSA.
  • De ballast wordt op zijn beurt aangestuurd door een ‘Davin Relaiskast DV12 2x 600W’

Lucht:

  • De lucht wordt van onderen door een dubbele bodem passief aangezogen via een labyrinth met een rechthoekig oppervlakte van ongeveer 1000cm2.
  • De lucht wordt actief uitgezogen via een ‘GT 160 2-speed’ van 420-800m3 buisventilator.
  • De lucht wordt actief uitgezogen via een 'Torin in MDF softbox 500m3'
  • Het uitlaat gat heeft een oppervlakte van ongeveer 200cm2 (16cm in diameter).
  • De lucht wordt gefilterd door een ‘PK-K2603’ koolstoffilter van 800m3
  • De lucht wordt gefilterd door een 'Wilco Koolstoffilter 33 cm 400 m3'
  • In de kast wordt ook een ‘Secret Jardin Monkey Fan oscillerend 17 CM - 20W’ geïnstalleerd voor voldoende luchtcirculatie.

Via deze wijze hoop ik voldoende afzuigkracht te bezitten om de afzuiger op een laag vermogen te laten draaien, waardoor de kast in zijn algeheel stiller wordt. Mocht het nodig zijn op warmere dagen, heb ik de afzuigkracht om toch een stabiele temperatuur te garanderen.

 

Grond en Voeding:

  • Ontkiemen in water (met eventueel waterperoxide).
  • Uitgroeien in AH bloempotjes (met Plagron Growmix) tot de eerste kiemblaadjes
  • Overpotten in 11L potten
  • Wanneer mogelijk overpotten tot eindpotten 25L
  • Zo snel mogelijk in 25L potten

Gedurende de kweek wordt gebruik gemaakt van Plagron Growmix, in combinatie met Plagron ‘Top Grow Box 100% TERRA’. Het volgende schema wordt aangehouden:

Grow_Schedule.jpg

 

De aarde & voeding wordt gedurende de hele kweek op een pH van 6.0 gehouden. EC volgens schema.

 

 

Kweekverslag:

 

Ik ben van mening dat een goede voorbereiding het halve werk is. Vandaar dat ik alle informatie zo helder mogelijk presenteer, zodat alle geinteresseerden uitvoerig mee kunnen discussiëren. Zo zijn er nog een aantal punten waar ik niet helemaal zeker van ben:

  • Waar de lucht afblazen? Naar buiten? In dezelfde (vrij grote) kamer waar aangevoerd wordt? Gat in het plafond en daarheen?
  • Is de voeding en het kweekschema een reëel? Is de hoeveelheid puur op gevoel? (Grond mag niet te nat, niet te droog zijn)
  • Welke strain zou in deze situatie het best tot haar recht komen en de hoogste/beste opbrengst genereren?

Bedankt voor het lezen. Laten we hopen dat hier, mede door jullie, een prachtverslag wordt neergezet!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat mij als eerste opvalt is dat je 600w in een 0,50m2 wilt hangen, dit lijkt mij vrij veel. Helemaal omdat je zegt dat je de kast rustig wilt laten draaien. Ik zou zelf persoonlijk voor een 400w gaan dan:)

 

In jouw geval (eerste ronde) zal ik ook de zaailingen direct in de 25L potten zetten zodat de wortels meteen overal naar toe kunnen, je hok is namelijk toch leeg. De meeste mensen potten over omdat de ruimte nog vol staat en de ruimte of licht niet hebben om 5 25L potten kwijt te kunnen voor de zaailingen.

 

Je lumatek is 400V en je lamp 230V, volgens mij gaat dit ook niet goedkomen?

 

Qua strain is net wat jij het lekkerste vind roken, de keuze is reuze namelijk.

Ik zou persoonlijk wel voor een makkelijk beginners soortje gaan :)

 

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou er 4 cod leds in hangen.

Op 50 watt per stuk..

 

Maatje kleiner in afzuiging en klaar

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met X eens...

Daar aan toegevoegd, dat de combinatie filter en afzuiger imo ook niet juist is.

Mijn stel regel is dat je filter ca 80% van je afzuiger moet zijn.

 

Nog even los van de merken?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste X & OR,

 

Bedankt voor jullie reacties!

 

Allereerst de 600W:

Sinds licht = gewicht, heb ik gekozen voor de 600W. Omdat de kast zelf naar mijn inzien goed geïsoleerd is, hoopte ik niet te veel geluidsoverlast te hebben door de afzuiging.

 

Heeft iemand misschien een indicatie van hoeveel dB geluid er van zo'n fan af komt?

 

Voor wat betreft de filter:

Dit is een combo-deal van G-Tools, dus ben er vanuit gegaan dat deze wel goed zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Licht is gewicht tot een bepaalde grens, dan moet je extra dingen gaan toevoegen Co2 + hoge temp enz.

 

De 600 lamp moet sowieso 50-60cm van je planten zitten, amders verbranden ze. Dus 50% van dat licht zal tegen je wanden gaan schijnen.

 

Aangezien je een 600watt in zo'n "kleine" ruimte gaat houden zullen de Db zo rond de 70-80 zitten gok ik, anders zal je het niet koel kunnen houden (denk ik).

 

En hoe meer lucht je afzuig, hoe meer kans je hebt op tocht bij je planten. Omdat je afzuiger zowat constant hoog moet staan met een 600Watt.

 

Beste oppv van een 600watt 60cm hoog is 1,20x1,20 of 1,00x1.00, een 400Watt is 40cm hoog en is mooi voor 1,00x1,00 of 0,80x0,80. Omdat je sowieso zit met de hoogte van de lamp

 

Zo is het met een 600W ook moeilijker het klimaat stabiel te houden en kans op rot en dat soort dingen wordt ook groter in een kleine ruimte vergeleken met een 400W.

 

Maar ik geef alleen tips, de keuze is voor je zelf natuurlijk ;)

 

Helemaal omdat dit de eerste keer is zou ik juist wat "rustiger" beginnen en de planten leren te beginnen begrijpen.

 

Al een idee voor een strain?

 

Gr, X

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

offtopic idee voor de diy-er:

je hps isoleren met cooltube (joh origineel) en de aan/uitblaas van je cooltube direct buiten je kast doen, dan heb je nul hitte van je hps IN je kast

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

idee is goed maar zijn wel lumenkillers cooltubes .

maar met zo n overkill als hier zal dat nauwenlijks merkbaar zijn .

:dribble:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je de temp niet onder controle kunt houden (of te veel geluid gaat maken en de buren klagen) heb je niets aan extra lumens mac

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

600W op een halve m2 is sws waanzin!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu al genoeg " advies" gehad over je 600 watt.

Rieel gezien moet je blij zijn met 200/250 gram droog op 0.5m2...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

idee is goed maar zijn wel lumenkillers cooltubes .

maar met zo n overkill als hier zal dat nauwenlijks merkbaar zijn .

:dribble:

 

Nee klopt,

Maar dan kan hij er imo beter een 400 indraaien zonder die tube

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo allemaal,

 

Bedankt voor het meedenken! Discussie leidt immers tot de beste oplossing.

Ik heb op jullie aanraden aanpassingen gemaakt op de setup:

  • Philips Son-T Pia Green Power 400W
  • 500m3 Torin in MDF softbox
  • 400m3 Wilco koolstoffilter
  • Gavita Digistar E-Serie 400W-230V eVSA

Ik had al een vermoeden dat 600W op 0,50m2 waanzin zou zijn, maar ik wilde jullie mening wel eens horen!

Omdat een stille kast ook een vereiste is, heb ik gekozen voor een 500m3softbox.

 

Op 15 april gaat de bouw van start. Tot die tijd blijf ik het meest onzeker over het water geven & voeding mengen.

 

Over de strain heb ik nog niet bijzonder veel nagedacht. Ik ga de lijst met feminised seeds binnenkort eens af om een keuze te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je zorgen maakt over water geven,

welke zeer terecht is, want dat gaat vaak mis.

Deze wijzigt nogal sterk gedurende de kweek .

Kan ik je een tensio meter van harte aan bevelen.

 

Qwa voeding als je daar zorgen over hebt, kan ik je de bio weg aanbevelen.

 

 

Verstandig, dat je je licht hebt aan gepast. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het met OR eens, meest voorkomende fouten hebben toch met de waterhuishouding te maken in de grond, daar kan inderdaad een tensiometer bij helpen.

 

Ik ben persoonlijk heel blij met Sannie's way/biologisch aangepast naar mijn style:p

En net wat Or zegt, het is wel makkelijk. Want het is zo goed als alleen water geven.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je gaar er dus toch 600W inhangen?

 

Je kan ook gewoon je hokkie wat groter maken :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een tensiometer klinkt als muziek in de oren! Ik heb al het één en ander gelezen over Blumat automatische irrigatiesystemen. Het lijkt mij dat deze ook op basis van zuigspanning water geven. Is dit ook echt zo? Of moet ik een losse tensiometer aanschaffen en op basis hiervan zelf water geven?

 

Het lijkt me ook heel gaaf om met een Arduino/Raspberry-Pi een meetstation te maken die de Temperatuur, LV, Grondvochtigheid et cetera meet. Maar dat voor later!

 

Bedankt voor het meedenken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van wat ik hier heb gezien,

zou ik nooit aan zo'n systeem willen beginnen..

 

Wat is de reden, dat je je hok wil isoleren??

Wil je de warmte binnen houden,?

De kou buiten.?

Of andersom.?

 

Maw.

Het heeft niet zo veel zin, om je hokje te isoleren.

Door de hoeveelheid lucht wat je ververst,

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

die dingen slaan dicht door het zout lees voeding .

600 watt hps = 600 kuub afzuig .

wil je dimmen of stil dan 1500 kuub +dito filter .

250 watt hps is al te warm voor deze afmetings .

600 watts is dan grillen .

of shredden in de afzuigert .

 

tis je eigen feestje maar deze overkill heeft geen zin .

tis als op de kartbaan met een formule 1 aan de start verschijnen .

met een diepzeepak in het bubblebad .

een kamikazepiloot met helm op .

wachten tot je gegrilde kip een gekookt ei legt .

een inbreker die je hond steelt .

een cafe zonder bier .

een blinde die zn herdershond aan de staart rondslingert om dat ie ff rondkijken wil .

impotent hoerenbezoek .

malt bij de slijter halen .

vegasnitzels bij de slager .

doven op spotify .

wachten op rukwinden .

we gaan het helemaal anders doen mentaliteit is het vaak net niet .

discussie uitlokken of leesluiheid ?

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Applaus voor deze mooie woorden macerror :lol:

 

Echter is de setup al gewijzigd!

 

Ik heb op jullie aanraden aanpassingen gemaakt op de setup:
  • Philips Son-T Pia Green Power 400W
  • 500m3 Torin in MDF softbox
  • 400m3 Wilco koolstoffilter
  • Gavita Digistar E-Serie 400W-230V eVSA

 

Ik wil zo goed isoleren om de warmte zo goed mogelijk te controleren en om het geluidsniveau tot een minimum te beperken. Ook vind ik het gewoon mooi om de kast zo te bouwen!

 

Voor wat betreft de Tensiometer & Blumat Irrigatiesysteem:

Ik koop een losse Tensiometer en gebruik deze om met het gietertje op de juiste momenten water te geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het geluid?

kan ik me er wat bij voorstellen,

De temperatuur zal je toch ec echt moeten sturen met meer minder lucht verversing..

 

Goede keuze denk ik dat je die auto water dingen laat vallen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor de temperatuur lijkt me isoleren idd compleet zinloos. Je zal toch altijd ventileren met de zelfde lucht waartegen je wil isoleren

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...