Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

"Driemaal is scheepsrecht" luid het gezegde... helaas is dat niet altijd het geval en hoop ik nu in ronde 4 toch echt eindelijk eens tot een mooie oogst te komen.

 

Heel bijzonder is het allemaal niet, geen innovatieve technieken of bijzondere diy build... gewoon 3 dames onder een discolamp :). Ik wil het topic dan ook als logboek gebruiken en als een centrale plek voor mijn eventuele vragen.

 

Setup:

-Mars Hydro reflector 480W (+/- 220W)

-Mammoth pro 120L (60×120x120)

-Gtools 125 buisafzuiger (220/360m3)

-Smart pots 11,6L

-Bio sannie voedingslijn icm plagron bio

-Biobizz lightmix + perfect start

 

Log:

1-3 zaadjes in ziplockbag met koffiefilter

3-3 uitgekomen en in jiffy plugs geplant

7-3 overgepot naar 0,5L potjes

22-3 overgepot naar 11,6L Smart pots

 

 

Tot dusver is alles goed verlopen, het ontkiemen, het 2 keer overpotten, het klimaat is eindelijk goed op peil en de groei zit er stevig in. Tot dusver lijkt het dus alsof ik van mijn eerdere fouten heb geleerd en de dames wijzen vrolijk omhoog, vandaar dan ook het besluit om nu pas een topic te starten en het eindelijk eens goed bij te houden.

 

8 dagen oud

gallery_38396_19692_4621760.jpg

 

17 dagen oud

gallery_38396_19692_161661.jpg

 

21 dagen oud

gallery_38396_19692_3132996.jpg

 

De bovenlaag ziet er enkel zo droog uit omdat ik deze na het overpotten heb aangevuld. Omdat de rest van de aarde al flink vochtig was heb ik het even zo gelaten, de dames zijn igv happy :)

 

Potten hebben 2 hele tabs en zijn aangevuld met symbiosis en perfect start en daarna ingewaterd met bacto en wat wortelstim van de plagron bio lijn.

 

De linkerste dame is een vreemde, eerste 2 bladeren waren misvormd (2 vingers) en ook als laatste ontkiemt. Inmiddels groeit ze echter harder als de andere 2 en ziet ze er verder goed uit.

 

Ik ben van plan om ze binnen nu en een week te toppen, nog even onzeker of ik ga scroggen of niet maar ik wil sowieso gaan lollypoppen ivm het beperkte licht bereik van de discolamp.

 

Thats it for now. Alle op&aanmerkingen zijn welkom! :)

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er aardig uit toch.... :tu

 

Ik lees alleen wel, dat je nog niet goed weet, of je bio wil gaan doen of bio-mineraal.

Je schrijft sannies-way en plagron door elkaar.

Dat zijn 2 lijnen die niet bij elkaar horen.

 

Sannies-way gaat uit van symbiose,

dat is dus dat het medium is voorzien van voldoende organisch materiaal,

welke vervolgens door je bodemleven wordt omgezet in voor de plant bruikbare voeding.

 

Plagron, is een bio-minerale lijn, en zijn dus nog steeds voedingszouten, weliswaar van organische oorsprong,

maar het zijn wel hapklare brokken, die niet meer hoeven te worden omgezet.

 

Als je die 2 lijnen door elkaar gebruikt, zal het bodemleven althans het symbiose deel, niet gaan functioneren.

:book:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plagron heeft ook een biologische lijn hoor

 

@ken, succes gewenst. Probeer dit keer sneller in te springen bij problemen. Kon me herinneren dat je de vorige keer pas in actie kwam toen de plant al half dood was :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Oude rocker

Dat had ik inderdaad ietwat beter moeten toelichten; ik ben van plan enkel de plagron wortelstim en de plagron bloeivoeding (ipv BAC bloei) te gebruiken.

 

Ik was in de veronderstelling (en Google sprak mij daarin niet tegen :P) dat het niet uitmaakte of het nou bloeivoeding van bac of plagron is, zolang het maar bio-mineraal is... of zeg ik alsnog hele gekke dingen? :D

 

Plagron heeft ook een biologische lijn hoor

 

@ken, succes gewenst. Probeer dit keer sneller in te springen bij problemen. Kon me herinneren dat je de vorige keer pas in actie kwam toen de plant al half dood was :)

 

Haha klopt, extra N toevoegen heeft de verdere aantasting tot een half geroepen maar toen zat er al bijna geen schutbladeren meer aan en dat na 3/4weken bloei, ik heb de planten versneld afgebloeid (11,5 uur licht) en had maar 30 gram bruikbare wiet overgehouden. Na 3 weken curen met een humidipak was het nog best te roken :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was in de veronderstelling (en Google sprak mij daarin niet tegen :P) dat het niet uitmaakte of het nou bloeivoeding van bac of plagron is, zolang het maar bio-mineraal is... of zeg ik alsnog hele gekke dingen? :D

 

Niet bio mineraal, maar maar biologisch. Maar als je zoals je aangaf plagron bio gebruikt, zit je dus goed. Met die wortelstimulator wellicht niet. maar als je die hele sannies lijn gebruikt, zitten daar vast ook mycorrhizae in. Dan heb je dat ook helemaal niet nodig

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan ruw weg 2 biologische lijnen..

 

Zeg maar de Sanny-way en dat gaat uit van een symbiose.,

Dat is dan tussen schimmels, bacteriën en ons plantje.

 

En de bio-mineraal, dat gaat uit van voedingsstoffen van organische aard.

Echter deze lijn, heeft geen symbiose.

De voedingsstoffen, worden immers kant en klaar aan gereikt.

 

Deze 2 lijnen, gaan niet samen, omdat zodra je de bio-mineraal aan je medium toevoegt,

je de symbiose vernietigt.

Dit omdat er geen bestaansrecht meer is, de plant gaat immers de gemakkelijke minerale voeding opnemen.

 

Ik merk wel meer, in verschillende verslagen, dat deze 2 door elkaar gebruikt worden.

Maar het is killing..

 

Nog zo'n raar dingetje wat ik veel zie..

Is dat met zaailingen en luchtvochtigheid.

Ik zie bij jou ook een analoge hygrometer liggen??

 

Waarom?

Een zaailing gaat qwa Rv altijd goed!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar in het stappenplan van sannie word op het laatst (stap 4) toch ook gewoon BAC bio minerale bloeivoeding toegevoegd?

 

Bron:

https://www.sanniesshop.com/4-organic-steps.html

 

Ik zie niet hoe deze bloeivoeding verschilt met die van plagron... afgezien van de verschillende NPK waardes.

 

En het is trouwens gewoon een analoge temp+LV meter, in combinatie met mijn digitale temp+LV meter. Gaat me meer om de temp, LV is mooi meegenomen :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zie nergens het woord mineraal staan hoor

 

Verder wil het feit dat een zaailing beter tegen een lage rv kan, niet zeggen dat de hele rv niet van belang is. Heb jij geen hygrometer in hok dan, OR?

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bac en plagron zijn beiden bio-mineraal, biobizz is dat ook.

 

Het vernietigt je bodemleven niet omdat het te weinig mineraal bevat, het beinvloed wel de smaak.

 

Kalong grow/bloom van Guanokalong is 100% bio/organisch, geen reklame alleen een feit.

 

Pg

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb er even een flesje plagron algabloom bij gepakt en daarop staat gewoon dat het een organische meststof is hoor.

 

Dat van die smaak is weer een hele andere discussie ;)

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

organische meststof is hoor.

 

Dat zei ik toch ook?

 

En de bio-mineraal, dat gaat uit van voedingsstoffen van organische aard.

 

Het vernietigt je bodemleven niet omdat het te weinig mineraal bevat,

 

Leg dat eens uit PG?

Als je je medium toch voed, met een bio-minerale goedje,

dan zal je plant toch altijd die opnemen.

En dien ten gevolge zal het toch zo zijn, dat iig je symbiose verminderd.

​Of indien consequent toegevoegd toch overbodig worden en daardoor verdwijnt.

Of ben ik nou helemaal gek.

 

@cannarie.

Mijn metertje geeft idd ook een Rv waarde aan.

 

Echter dat is een onbruikbare waarde, omdat een Rv altijd temperatuur gerelateerd is.

​Vandaar ook Relatieve vochtigheid.

 

Dan zou je al een logger moeten gebruiken

en dan telkens iedere waarde (laten) omrekenen naar een absolute waarde.

 

Maar ik kijk er niet naar om.

Omdat een zaailing niet zo gevoelig is voor luchtvochtigheid problemen.

Dat komt uit de stekken cultuur, waarbij de verse stek afhankelijk is van een luchtvochtigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er van uit dat organisch en biologisch precies het zelfde betekent. Als plagron bio dan organisch is, is het dus niet bio-mineraal. Dat is dus niet wat je zei.

 

Het hele ding van de rv is nou juist dat de temperatuur er al in meegenomen is. Die is dus veel interessanter dan de absolute lv. Tuurlijk vragen verschillende temperaturen om verschillende rv's voor de ideale vpd, maar als je dat gewoon globaal bekijkt hoef je dat echt niet elke keer helemaal uit te gaan rekenen.

 

Als ik een jonge zaailing heb bij 27C hoef ik geen ingewikkelde berekening te maken om te weten dat 70% rv beter is dan 40%

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oude rocker,

 

Bio-mineraal betekent dat er een minimale toevoeging (ongever 2%) van bepaalde (chemische) zuren word toegevoegd om de bio massa in de fles beter bestand tegen temperatuur verschillen te maken.

 

Daarbij heeft het met houdbaarheid en shelflife te maken, daar waar een fles bac 5 jaar houdbaar is is bijv Kalong bloom maar 2 jaar houdbaar, andere samenstelling.

 

Even voor de duidelijkheid:

 

Fabrikanten zijn niet verplicht te vermelden wat er exact in de fles zit, er zijn hier simpel weg geen wetten of richtlijnen over afgesproken.

Maw ze staan vrij om dingen wel of juist niet te vermelden. Zo ook met bio van biobizz, bac of plagron. Het gaat tenslotte de hele wereld over en dan wil je als fabrikant niet dat je flessen exploderen in chili of spanje.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom zegt plagron over hun terra lijn dan wel dat die bio-mineraal is en nadrukkelijk dat algabloom biologisch is, op hun site? Volgens mij is het nog altijd niet toegestaan voor fabrikanten om te liegen.

 

Ook de atami a+b voeding die ik nu gebruik is volgens de fabrikant bio-mineraal. Dat is een doorschijnende vloeistof die in zouten veranderd als het indroogt. naar mijn idee niet echt bio voeding met wat zuren er in dus. En het lijkt al helemaal niet op de bruine drek die in een fles plagron algabloom zit

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% bio-mineraal = 98% bio-organische stoffen en 2% chemische toevoeging om stabiliteit te garanderen.

 

Geen regels en wetgeving dan lieg je niet maar je vermeld het alleen niet, dat is iets anders.

 

Doorzichtig en zouten op de vloer is 100 % mineraal.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je vervolgens zegt dat het volledig biologisch is, dan lieg je toch? Of ben ik nou gek?

 

Zie nu trouwens wel dat op de atami fles mineraal staat, terwijl op hun site toch echt biomineraal staat..

 

https://www.atami.com/nl_nl/b-cuzz-soil-nutrition-a.html

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

100% natural lees ik......

 

Dat kan van alles zijn, dat is de shampoo van mn vrouw ook lol.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er staat dat het een biologische basisboeding is en dat het gecertificeerd is voor de biologische land en tuinbouw.

 

Kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, alleen dan bestaat er dus geen officiele definitie van het begrip bio-mineraal. Aangezien ze dus zelf een andere definitie hanteren door terra basisvoeding wel bio-mineraal te noemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vroeger was de terra gewoon volledig mineraal, het verbaast mij eerlijk gezegt ook.

 

Er is geen richtlijn cannarie, daar zit het m in.

 

Vrije handel/markt.

 

Leg dat eens uit PG?

Als je je medium toch voed, met een bio-minerale goedje,

dan zal je plant toch altijd die opnemen.

En dien ten gevolge zal het toch zo zijn, dat iig je symbiose verminderd.

 

Het minimale aanwezige zuur wat er in die voedingen zit zorgt er ook voor dat het direct opneembaar is en het bijna niet afgebroken hoeft te worden door je bodemleven. Maw je planten reageren er veel directer op. Geef je dikke stront voeding dan moet het eerst afgebroken worden in je bodem.

 

Pg

Edited by Poldergrower
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan best zijn dat je gelijk hebt hoor, alleen dan bestaat er dus geen officiele definitie van het begrip bio-mineraal. Aangezien ze dus zelf een andere definitie hanteren door terra basisvoeding wel bio-mineraal te noemen.

klopt

alles op deze aarde is "bio" of "organisch" juridisch is het niets waard want het zegt niets over de oorsprong of schadelijkheid

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga er van uit dat organisch en biologisch precies het zelfde betekent.

 

Na ja precies??

Alle groente is organisch,

maar alle groente is niet biologisch.

:wtf:

 

Er zitten dus wat nuance verschillen maar waar en hoe precies heb ik niet voor doorgeleerd.

 

Waar het mij om ging, is het symbiose verhaal

Het lijkt mij, dat je dat verstoord door het toevoegen van de genoemde middelen,

biologisch of organisch.

Op dit punt, zou ik graag eens willen weten wat Poldergrower er van denkt??

 

​Nogmaals, het lijkt me dat als je die middelen toevoegt,

nog even los van dat ze een klein deel (chemische) zuren bevatten,

het je symbiose verstoord.

Om de eenvoudige reden, dat deze middelen hapklaar zijn. ???

 

Ander dingetje en daar heb ik dus wel voor door geleerd is Rv en absolute luchtvochtigheid.

Wat is vochtiger??

28 graden en 40Rv of

20 en 65 Rv???

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oude Rocker,

 

Je voegt ze niet toe ze zitten afgemeten in de voeding verwerkt. Daarom heeft bijv plagron ook gewoon het bio keur merk.

En direct opneembaar is op zich niet slecht want onze geliefde plant is een enorme groeier op sommige media, dat neemt niet weg dat sommige producenten daarvoor kiezen. Ook op aarde heb je dan toch een soort bio-mineraal wat zo werkt nou eenmaal.

Doordat het in balans is toegevoegd verstoort het niet je bodemleven, sterker nog bac heeft zijn lijn zo opgebouwt.

 

Maar ik snap jou redenering wel, ik zeg (schreeuw) het ook zo vaak, geen zuur of iets daar in je grondje want het beinvloed de smaak.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het minimale aanwezige zuur wat er in die voedingen zit zorgt er ook voor dat het direct opneembaar is en het bijna niet afgebroken hoeft te worden door je bodemleven.

 

Ja precies en daarmee verstoor je toch je symbiose??

 

Gooi maar eens een kluit uit elkaar, welke enkel heeft bestaan op die symbiose

en een kluit die ook met de bio-organische stoffen is gevoed..

Je ziet een totaal ander wortelstelsel.

 

Toch ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

28 graden en 40Rv of

20 en 65 Rv???

 

Je hoeft me niet uit te leggen dat warme lucht meer vocht kan vasthouden. Maar wat volgens jou het belang van het weten van je absolute lv? We hebben het hier niet over het berekenen van een dauwpunt oid he

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...