Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Beginner12345

Zelfgebouwd Voorgroei-/kweekhok (Foto's) - Graag Tips

Recommended Posts

Ik heb voornamelijk voor TL gekozen omdat ik deze nog had liggen en vanwege het feit dat ik het hok voor nu als voorgroeihok gebruik. Heb in verschillende topics gelezen dat voorgroeien prima gaat met TL zolang er een combinatie van Cool White en Warm White lamp is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Want??

 

Die is goed koop ofzo?

 

Goedkoop is die niet, maar als je niet met HPS wilt werken is het volgens mij wel een van de beste keuze's.

 

efficienter dan meeste Led, Veiliger ivm minder hitte, Plug and play. noem maar op... maar nogmaals dat vind ik :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kacheltje erin om temperatuur te behouden aangezien de TL-lampen weinig warmte geven.

TL's geven juist relatief veel warmte. Maar goed, je hebt er nu nog maar heel weinig hangen.

 

@oude rocker,

Die GPLed armaturen waren hetzelfde als die van TodoGrowled. Inmiddels maken ze zelf een soort kloon daarvan met Citizen COBs. Op zich ook goede armaturen. Alleen lijkt dat me inderdaad niets voor iemand die liever zo min mogelijk uitgeeft.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik moet zeggen dat ik je hok wel echt pro vind hoor beginner12345, mooi hang en sluitwerk. Ik zou inderdaad nu de kast af is meer tijd stoppen in het licht en warmte controle, dat is na de bouw het belangrijkste natuurlijk voor een constante en goede groei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties! De temperatuur controleren is op zich geen probleem, kacheltje springt aan zodra temperatuur zakt (als bijv. deuren open zijn) en afzuiging begint vanzelf te draaien als temperatuur te hoog oploopt. Ik zit wel met de luchtvochtigheid, deze is erg hoog.

 

Wat de lampen betreft weet ik nog niet precies wat ik wil gaan doen. Of nog een extra set van beide lampen erbij of misschien een HPS lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luchtvochtigheidsmeter bleek niet te werken... vandaar dat het leek alsof de luchtvochtigheid veel te hoog was.

Werkelijke luchtvochtigheid bleek rond de 30% te zitten, inmiddels een bak met water voor de kachel gezet waardoor de luchtvochtigheid rond de 40% schommelt. Dit moet nog omhoog.

 

De lampen inmiddels dichter op de plantjes gehangen en de potten wat hoger gezet.

 

gallery_48389_19691_276454.jpg

 

gallery_48389_19691_326959.jpg

 

gallery_48389_19691_734253.jpg

 

Blad hangt nog steeds slap. Heeft dit te maken met te lage luchtvochtigheid of eventueel gebrek aan water?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Werkelijke luchtvochtigheid bleek rond de 30% te zitten, inmiddels een bak met water voor de kachel gezet waardoor de luchtvochtigheid rond de 40% schommelt.

 

Blad hangt nog steeds slap. Heeft dit te maken met te lage luchtvochtigheid of eventueel gebrek aan water?

 

30% / 40% ????

Bij 15 graden of 30 graden..???

 

Een zaailing heeft geen behoefte aan een hoge luchtvochtigheid.

 

Mijn oogopslag zegt eerder te veel water??

Share this post


Link to post
Share on other sites

@oude rocker,

Temperatuur ligt rond de 24 graden. Heb verschillende dingen gelezen over luchtvochtigheid, de een zegt tussen 40% en 70% en ander zegt tussen 65% en 70% bij zaailingen.

 

Ze krijgen niet veel water, maar het zou natuurlijk kunnen dat dat de reden is van het slappe blad. Ik zal dit in de gaten houden de komende dagen en kijken hoe ze reageren op minder water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat je er verschillende dingen over leest,

omdat verschillende mensen geen idee hebben hoe het zit.. :book:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar toch rocker, volgens mij begrijp je het zelf niet helemaal, om onze discussie maar even in dit topic voort te zetten :)

 

Volgens mij doel je er nu ook weer op dat de temperatuur van belang is voor je interpretatie van de rv, omdat dit de absolute lv bepaalt. (of andersom of hoe je het dan ook wil zien) Maar je was het toch met me eens gister dat de absolute lv in deze situatie niet van belang is?

 

Dat je bij een hogere temperatuur, waar de absolute luchtvochtiheid bij de zelfde rv hoger is, toch juist een hogere rv wil?

 

Is een rv van 40% een ramp? nee. Liever naar een procentje of 60? zeker!

 

Als je er geen hele gekke temperaturen op na houdt, kun je je wat mij betreft prima gewoon richten op 50 tot 70% rv in dit stadium.

 

Een probleem waar deze plantjes iig mee te kampen hebben, is een gebrek aan licht :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

iedereen heeft een eigen manier, maar met mijn zaailingen hou ik het altijd rond de 60/70% LV, tijdens bloei ga ik pas naar de 35/40%

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar het hier om gaat buyuk, is wat ideaal is. Niet over op welke manieren het allemaal kan.

 

Als jij in het begin van de bloeifase bijvoorbeeld op 35/40% zit, zit je ver onder wat ideaal is en zal je dus geen optimale resultaten behalen.

 

Helemaal gezien het feit dat je het onlangs geloof ik over temperaturen van 30C had met je lampen aan. Daar had je geloof ik ook nog je ontvochtiger 24/7 bij aan?? Daarmee laat je dus iig zien dat je het niet begrepen hebt.

 

Helaas is het echter niet altijd even makkelijk om de ideale rv te behalen, maar dat is een 2e

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

 

Ben al aan het nadenken voor meer/nieuwe lampen. Is een HPS van 400 watt geschikt voor een hok van dit formaat of kan ik beter een set TL-lampen erbij hangen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor een hok van 1 meter hoog? Dan zou ik niet voor die hps lamp gaan iig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar het hier om gaat buyuk, is wat ideaal is. Niet over op welke manieren het allemaal kan.

 

Als jij in het begin van de bloeifase bijvoorbeeld op 35/40% zit, zit je ver onder wat ideaal is en zal je dus geen optimale resultaten behalen.

 

Helemaal gezien het feit dat je het onlangs geloof ik over temperaturen van 30C had met je lampen aan. Daar had je geloof ik ook nog je ontvochtiger 24/7 bij aan?? Daarmee laat je dus iig zien dat je het niet begrepen hebt.

 

Helaas is het echter niet altijd even makkelijk om de ideale rv te behalen, maar dat is een 2e

 

De hoge temp. was omdat mijn meter boven de ontvochtiger hing :) plekje veranderd en hoppa, mooi rond de 25C momenteel.

En het is eigenlijk vanaf 3e week bloei, maar als het anders moet dan hoor ik het graag...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hok is 1,20 hoog ongeveer idd. En waarom zou jij niet voor deze gaan? Te veel licht op relatief kleine ruimte of vanwege warmte en dus veel moeten afzuigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de blaadjes slap hangen komt omdat ze te vochtig staan, zo'n sprietje hoeft niet iedere dag water, 2 x per week ofzo is voldoende. En dan maar een heeeeel klein beetje.

 

Wat betreft je verlichting, jammer dat je niet eerst hebt gemeten hoe lang die tl-buizen zijn.... Dan had je de kast 10 cm breder kunnen maken :whistle: Maar wat wil je ermee, alleen voorgroeien van wat buitenplanten of ook een hele ronde in draaien? Scheelt nogal wat namelijk.

 

Aangezien je niet zoveel hoogte hebt zou ik het bij TL houden, die kunnen er lekker kort op ;) Mss eens kijken naar T5 TL-buizen , die zijn er in een lengte van 115 cm. Als je daar de kast mee vol hangt van links naar rechts kun je er wel een kweekje onder doen.

 

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@buyuk, neemt niet weg dat je dacht dat het 30C was en toch de ontvochtiger, die van zichzelf ook nog eens een bak warmte geeft, 24/7 aan had staan :)

 

De plant krijgt in de loop van de bloefase geleidelijk steeds meer behoefte aan een lagere rv. Dit is ook weer afhankelijk van de temperatuur. Hogere temperaturen vragen om hogere rv's.

 

@beginner

Zoals vakman al zei, hoogte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cannarie Leren kent geen leeftijd hé :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ vakman,

 

Voorlopig alleen voorgroeien zodat ze straks naar buiten kunnen. In de winter uiteraard eens een volle kweek proberen. Ben dus eigenlijk opzoek naar lampen die voor beide geschikt zijn. Is een HPS van bijv. 200 watt een optie is HPS niet aan te raden in een hok van dit formaat?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hps van 200 watt hang je op ong 20cm boven je gewas, je planten staan in een een pot van 20/25cm hoog. Blijft er ong 70cm over voor je plant, het kan wel maar het wordt krap aan. Ander nadeel is de lichtverdeling en de warmte waarschijnlijk.

 

Je zult sowieso moeten scroggen.

 

TL-buizen kun je er gewoon een paar cm boven hangen, hou je dus veel meer ruimte over voor je planten.

 

Voor alleen voorgroeien is TL goed genoeg, zou dan 6500K buizen gebruiken, en dan op zijn minst 4 voor een beetje redelijke lichtopbrengst.

Nog een tip, maak er een reflector boven. Scheelt je een hoop lichtverlies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...