Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Beginner12345

Zelfgebouwd Voorgroei-/kweekhok (Foto's) - Graag Tips

Recommended Posts

@Cannarie Leren kent geen leeftijd hé :)

Vergeetachtigheid wel,, Ik weet niet hoe oud je bent,

maar je geheugen laat je kennelijk in de steek..

 

En over luchtvochtigheid ga ik niet langer in discussie..

Echt, als men niet begrijpt, dat een Lv van 60% bij 28 graden

een hele andere luchtvochtigheid is als die zelfde 60% bij 20 graden houd het voor mij op.

Ik heb het talloze malen beargumenteerd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zijn toch zaailingen?

Deze ontwikkelen een compleet wortelstelsel, welke de plant met voeding en water verzorgd.

Bij zaailingen is de LV dus niet van belang.

 

Stekken hebben een incompleet wortelstelsel. Het wortelstelsel is dus niet in staat om

de plant van water en voeding te voorzien. Hier is het belangrijk om de LV, in het begin,omhoog te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je was het toch met me eens gister dat de absolute lv in deze situatie niet van belang is?

 

Een probleem waar deze plantjes iig mee te kampen hebben, is een gebrek aan licht :)

 

Nog steeds...

Een zaailing heeft geen behoefte aan een hoge luchtvochtigheid.

 

En met dat 2e ben ik het ook volmondig eens.

 

Bij zaailingen is de LV dus niet van belang.

 

He gelukkig, ik krijg bijval :spell:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar het gaat om de interpretatie van de rv.

 

Jouw argument is steeds dat de 60% rv bij 20 graden minder vocht bevat dan 60% bij 28 graden.

 

Als dat de basis is waarop je je luchtvochtigheid interpreteert, zou je zeggen dat je bij 20 graden een hogere rv zou moeten hebben dan bij 28 graden.

 

Ik zeg het tegenovergestelde is waar. Bij een hogere temperatuur heb je idealiter een hogere rv. Of het hier nou om jonge zaailingen gaat, of dat je al in de bloei zit. Dit is gebaseerd op de vpd.

 

http://opennlabs.com/vpd/VPD_calculator.php

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat VPD is en wat het betekend...

 

Daar geld voor mij wel een klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

Dat dat nog weer verschil maakt, dat zal ongetwijfeld.

Het plantje heeft echt wel zijn ideale Rv....

 

Daar waar het gaat om Rv is het punt, dat ik daar dus echt voor heb doorgeleerd.. :whistle:

En geloof me nou maar,,

Je kunt niet spreken over een Rv zonder de daarbij behoorde temperatuur (nauwkeurig) te benoemen.

De waarde van een Rv, verteld je hoeveel van de lucht verzadigd is met vocht.

En dan is de wetenschap, dat warme lucht meer vocht kan opnemen toch zeker van belang.

 

Het is zo iets als dat je zegt;

Ik heb 50 % van mijn geld uitgegeven..

Dat maakt nog al verschil, of ik dat zeg, of Bill Gates.. :dribble:

Of de wedstrijd is 60% om,,,

Hoeveel tijd is er dan nog???

Ligt er toch echt aan wat voor wedstrijd..

Een bokswedstrijd = 5X3 minuten een voetbal wedstrijd is 2X45 minuten..

 

Maar ik zal jou tabel nog eens weer bestuderen,,

Ik heb hem al eens eerder van je gehad, maar eigenlijk daarna nooit weer bekeken..

En die is vast en zeker heel nuttig... :book:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige wat ik er destijds uit heb weten te halen,

is dat je idealiter in de nachturen je Rv eigenlijk graag omlaag wil hebben

en in de nachturen hoger,,

Hoewel, de plant in de lichturen verdampt en in de nachturen minder,

Maar dat blijft onhaalbaar, zonder airco.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten verdampen harder in de nacht uren, dan word de opgebouwde energie gebruikt om te groeien/bloeien.

 

Zaailingen hebben niks aan een hoge rv om de reden die torsti aangeeft. Zaailing maakt meteen een groot wortelstel aan tov wat boven de grond zit.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek stekken en zaailingen naast elkaar. Zonder kap erop en bij dezelfde LV dus. Gaat prima. Je moet dan wel zorgen dat de stekken voldoende water kunnen opnemen door de steel.

 

Planten verdampen harder in de nacht uren
Wat een complete onzin weer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

is dat je idealiter in de nachturen je Rv eigenlijk graag omlaag wil hebben

...

Maar dat blijft onhaalbaar, zonder airco.

de absolute luchtvochtigheid is wel een stuk lager in de nacht. Dat lukt ook wel met alleen de afzuiger.

 

Je hebt gelijk met je opmerkingen over absolute luchtvochtigheid, maar voor de planten is die toch nauwelijks belangrijk? Het is ook niet dat je met een gesloten systeem zit. Als de lampen uit gaan dan is in no-time de warme vochtige lucht uit de tent gezogen. De absolute vochtigheid is dan in rap tempo weer min of meer gelijk aan die van de ingevoerde lucht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR Ik ben het helemaal met je eens dat er verschil is in de rv bij verschillende temperatuur, maar je moet je afvragen wat dat betekent voor de plant en wat je dus met die info doet. Als je bijv het dauwpunt wil bepalen speelt het nogal een rol idd.

 

Die tabel lijkt me nou juist voor de nachturen minder van belang, omdat de vpd alles te maken heeft met verdamping, en ik niet beter weet dan dat planten in tegenstelling tot wat pg zegt, niet of nauwelijks verdampen snachts.

 

Vpd wil zeggen het verschil in dampdruk tussen het blad en de omgeving. Bij een groter verschil zal er dus meer verdamping plaatsvinden.

 

Zaailingen hebben niks aan een hoge rv om de reden die torsti aangeeft. Zaailing maakt meteen een groot wortelstel aan tov wat boven de grond zit.

 

Maar dan zeg je eigenlijk dus ook dat de luchtvochtigheid, afgezien bij het voorkomen van rot, gedurende het hele leven van de pant niet van belag is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

?

 

Nee dat zeg ik niet want ik heb het over een zaailing, dat is ie maar een zeer korte periode van zn leven.

 

En de rv is wel degelijk van belang in meerdere stages of the cicle, maar dat is algemeen bekend.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus je bedoelt dat de zaaling niks aan een hoge rv heeft zoals een stek? zoveel was ook wel duidelijk.

 

Maar als ik voor mijn vegetatieve plant 40% rv liever omhoog breng, geldt dit toch net zo goed voor die zaailing?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jij dat liever omhoog brengt is jou keus, als daar een zaailing bij staat gaat die ook mee ja.

 

Jij stuurt het klimaat dus ook je rv, ook al heb je weinig tot geen contole erover verander je het onbewust heus wel.

 

Maakt niks uit want uiteindelijk heeft een plant een ingebouwd klimaat systeem en regelt zij zichzelf tot op het uur nauwkeurig.

Maw elk uur word alles afgemeten en bijgesteld door haar zelf, bij een zaadplant zit dit al ingebouwd bij de ontkieming.

Bij een stek moet er eerst wortels geproduceerd worden voordat zij zichzelf kan regelen en aan passen aan het klimaat.

Is het nou bijv te warm zie je meteen je stekken gaan hangen en dat soort gein. Zaailing heeft daar veel minder last van.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar de discussie over gaat is hoe je je rv interpreteert en optimaliseert. Tuurlijk heeft een plant gelukkig een enorm bufferend vermogen, waardoor het geen ramp is als je niet helemaal optimaal zit. Het is idd nou eenmaal ook lastig precies te sturen is. Maar optimaal is toch altijd beter.

 

De discussie ging al langer tussen OR en mij. Ook al in ander andere topics en was niet perse van toepassing op het vroege stadium, zoals hier. Maar in dit stadium heb je nou eenmaal wel snel een lagere rv, omdat je al gauw veel verlichting (warmte) hebt tov de beperkte verdamping van de kleine plantjes.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker zo, met stekken zou ik ze zwz extern voorgroeien en af en toe lekker besproeien.

 

Onder t-neon ofzo kun je ze lekkervochtig houden zo en slaan ze in no time aan.

 

Supernoob liet tijd terug een foto zien van aangeslagen stekken gewoon op light mix ofzo. 1 egaal veld en klaar om te knallen.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had het gezien ja. Onder die MH lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar de discussie over gaat is hoe je je rv interpreteert

De discussie ging al langer tussen OR en mij.

 

Imo ging/gaat de discussie er vooral over, dat het noemen van een Rv zonder de daarbij behorende temp. helemaal niks zegt..

60% van wat dan....?

 

Daarom, zal je altijd beide moeten weten.

Zo;n min/max meter heb je in dat opzich niks aan.

Omdat je niet weet welke temperatuur bij de min/max Rv die aangegeven wordt hoort.

Vandaar mijn opmerking over een data logger.

 

En idd dat een zaailing geen hoge luchtvochtigheid nodig heeft.

Maar natuurlijk wel net wat PG aangeeft,

dat stadia duurt slechts 2 week en dan veranderd het al weer.

 

@OR Ik ben het helemaal met je eens dat er verschil is in de rv bij verschillende temperatuur, maar je moet je afvragen wat dat betekent voor de plant en wat je dus met die info doet. Als je bijv het dauwpunt wil bepalen speelt het nogal een rol idd.

 

Het maakt een heel groot verschil, sterker nog, zonder alle info heb je geen info..

Waarom denk je dat er in de tabel van jou een heel rijtje staat met de temperaturen..

Dus ook voor de VPD maakt het een wereld van verschil.

 

Die tabel lijkt me nou juist voor de nachturen minder van belang, omdat de vpd alles te maken heeft met verdamping, en ik niet beter weet dan dat planten in tegenstelling tot wat pg zegt, niet of nauwelijks verdampen snachts.

Zou best zo kunnen zijn hoor, dat het in de nachturen niet zoveel uitmaakt.

Zoals gezegd, heb ik me nog nooit zo beziggehouden met VPD.

Ooit een verhaaltje, ik meen van Wietfras, daarover gelezen..

Maar is niet echt blijven hangen.

En ook ik denk dat de plant s'nachts niet tot weinig verdampt itst PG

 

Vpd wil zeggen het verschil in dampdruk tussen het blad en de omgeving. Bij een groter verschil zal er dus meer verdamping plaatsvinden.

 

En we willen toch graag dat de plant veel verdampt???

En dat verdampen gaat toch via de huidmondjes van het blad??

Waarom halen we dan blad weg..

Ik heb dat nog nooit begrepen...

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Schutblad waar geen licht op valt haal je weg omdat het anders alleen maar energie voor de plant kost.

 

Het blad is er tenslotte voor die reden die je aangeeft maar juist om licht op te vangen en dit om te zetten naar foto synthese/energie.

 

Valt er geen licht op is ze overbodig.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk met je opmerkingen over absolute luchtvochtigheid,

 

Wat ik vooral hier en aan cannarie probeer te vertellen,

dat het noemen van een Rv totaal geen waarde heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar als je dat weg haalt PG,

dan gaat je verdamping toch gewoon naar beneden??

Voor de fotosynthese zal het waarschijnlijk minder van belang zijn,

 

Maar een plant dat minder verdampt, kan ook minder voeding opnemen.

 

BTW om dan toch nog maar een kat de bel aan binden.....

Ik lees vaak over EC wat minerale kwekers aanhouden...

 

Ook dat is zo'n wazig verhaal.

Als je een EC van bv 1.5 voed, is het afhankelijk van de hoeveelheid vocht wat de plant opneemt, hoeveel voeding ze krijgt.

Het is met mijn simpele boeren verstand toch echt zo dat een plant, die 2 liter vocht opneemt met een EC van 1.0

meer voeding krijgt dan een plantje dat een 1/2 litertje drinkt met een EC van 1.5.

 

​Nou interesseert het me helemaal niks al die gasten met hun EC waardes..ch

Maar ook hier geld...... Logisch boeren verstand zegt me,

dat je zou moeten praten over het aantal liters + EC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk is de temperatuur van invloed. Dat zeg ik ook steeds. Maar wat ik dus ook zeg, is dat dat de invloed van de temperatuur kleiner is dan hoeveel meer vocht er in de lucht zit bij een warmere temperatuur. Sterker nog.. dat als je je rv wil aanpassen op basis van de temperatuur, je hem de andere kant op moet aanpassen dan wat dat verschil in absolute lv zou suggereren. Daarom vind ik dat dus geen goed argument.

 

Als een min/max thermometer een max van 28 graden aangeeft over 24 uur zal mijn temperatuur met het licht aan nooit heel veel lager zijn geweest dan dat. Misschien max een graadje, maar dat maakt voor mij dus geen moer uit, op hoe hoog ik mijn rv wil. En als je het preciezer wil weten moet je wat vaker op je thermo- en hygrometer kijken :) Zo'n logger is natuurlijk best mooi, maar wat mij betreft zeker niet noodzakelijk.

 

Dat je wil dat planten altijd zo veel mogelijk verdampen is volgens mij trouwens een misvatting. Ik interpreteer een dorstige plant (terecht of ten onrechte) wel als een gezonde plant, maar dat maakt een hoge verdamping nog geen doel op zich.

 

Verder is wat je aangeeft wat betreft ec en verdamping een hele goede. Omdat je de rv niet volledig kan sturen, zou je bij een hogere vpd, minder hoog in je voeding moeten zitten en vice versa.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat blad word overbodig omdat er geen energie vanuit gaat, dus zal t ook niet of nauwelijks verdampen.

 

Geen licht is vaak licht groenig blad wat beetje slap hangt.

 

Over EC is het heel simpel, je meet bij de wortels en dan kun je idd exact afmeten wat ze uit de voeding opnemen. Het heeft idd alles met je water huishouding te maken. Nemen ze veel water op omdat ze groot zijn krijgen ze zat binnen met een lage EC. Hebben ze nog weinig wortels en drinken ze relatief weinig zit je ook op een lage EC.

 

Ik laat het liever door de plant zelf doen weet ik zeker dat het goed gaat.

 

Dat je wil dat planten altijd zo veel mogelijk verdampen is volgens mij trouwens een misvatting. Ik interpreteer een dorstige plant (terecht of ten onrechte) wel als een gezonde plant, maar dat maakt een hoge verdamping nog geen doel op zich.

 

Mee eens met het bovenste....^^^^^^

 

Gr Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk is de temperatuur van invloed. Dat zeg ik ook steeds. Maar wat ik dus ook zeg, is dat dat de invloed van de temperatuur kleiner is dan hoeveel meer vocht er in de lucht zit bij een warmere temperatuur. Sterker nog.. dat als je je rv wil aanpassen op basis van de temperatuur, je hem de andere kant op moet aanpassen dan wat dat verschil in absolute lv zou suggereren. Daarom vind ik dat dus geen goed argument.

 

Hier kan ik even geen chocolade van maken wat je nou zegt?

En welk argument?

 

Als een min/max thermometer een max van 28 graden aangeeft over 24 uur zal mijn temperatuur met het licht aan nooit heel veel lager zijn geweest dan dat.

 

Het gaat mij bij de min/max niet over de temperatuur,

maar wel over de min/max van de Rv.

Want het is niet noodzakelijkerwijs zo, dat het moment waarop de

min/max van je Rv gemeten is, het zelfde moment is als die van de temp..

 

Dat je wil dat planten altijd zo veel mogelijk verdampen is volgens mij trouwens een misvatting. Ik interpreteer een dorstige plant (terecht of ten onrechte) wel als een gezonde plant, maar dat maakt een hoge verdamping nog geen doel op zich.

 

Wat iss dan de reden, dat je zoekt naar een ideale VPD?

 

 

En mijn verhaal tav de EC, stond eigenlijk los daar van.

Het ging mij daar er om,

dat ook het communiceren EC, zonder de hoeveelheid vocht wat de plant gebruikt, niks zegt over hoeveel voeding de plant krijgt..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...