Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

fofo

Afbloeien Met Ledstrip Of Ledcobs

Recommended Posts

graag zou ik je mening wat de titel zegt

ik zou graag met led willen gaan kweken maar ik zit met een dilemma

deze strips heb ik gevonden https://www.coastund...ed-p-18518.html

en heb deze cobs gevonden https://kingbriteled....143b49c3eyNC2T

met welke zouden jullie kweken het dient voor de voor te groeien en te bloeien

 

dank u wel voor de raad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben geen led kweker,maar de een is 23watt en de andere 250watt.

 

Die leds strip worden volgens mij meer gebruik om stekjes op te trekken niet om te bloeien.

 

Ik zou voor de cobs gaan dat levert je een stuk meer op verwacht ik met 250watt.

Plus ze zijn full spectrum en de led strips zijn 3000k dat is meer blauw licht volgens mij dus meer voor de groei geschikt van stekjes.

 

Wat nog een voordeel is dat er meerdere mensen hier met cob kweken dus mocht je vragen hebben kun je nog eens iemand benaderen.

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fatamorgana

bedank voor de snelle respons heb nog eens goed op internet gesnuffeld en kan het best cobs nemen want vind niet veel over die strips die 23watt is x5 en zo wouw ik er 3 x5 is bijna 300w

heb ook geen verstand van die kleuren ik dacht dat 3000k goed was om te latte bloeien en boven de 4000k om te groeien

Share this post


Link to post
Share on other sites

gaat om spreiding vs intensiteit, het is maar wat jij wilt

 

en 3k is geen blauw light, 6500 is "blauw"

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Fofo,

 

Een led strip kun je vergelijken met een kweek onder PL-L (zie). Als je meerdere naast elkaar hangt krijg je een mooi evenwichtig verdeeld lichtveld. Je zal (iets) hoger boven het gewas kunnen hangen dan met PL-L en/of diepte straling hebben. Met een Cob zit je hoger, dit is soms wel fijn als je niet al te netjes scrogt of niet wil scroggen. Ja kan er met je handen tussendoor. Als je de hoogte in kan.

 

Met ledstrips zou je heel vlak en zeer laag kunnen werken (see of green/scrog), Hier wat leesvoer op het forum over ledstrips.

 

De prijs van jouw keuze 10 strips @23 watt komt veel hoger uit dan de cobs. Op dit moment zijn ledstrips met goede lm/w verhouding en een goede prijs soms lastig te vinden.

 

Wat de keuze Cree betreft, dit was twee jaar geleden de beste keuze. Misschien ook even ook ander de opties en merken bekijken. Wat betreft de voeding. Ik heb voor een dimbare variant gekozen Io adjust intern (onder het zwarte dopje met schroeven draaier in te stellen).

 

Gangbaar is om onder 3000 en 3500K af te bloeien, lager kan ook nog bijvoorbeeld 2700 of 2100k. Maar deze hebben een lagere output aan licht en worden daarom minder gekozen (bijna net zoveel rood maar minder blauw). Voor groei en bloei ik zou dan voor 3500k gaan.

Edited by Hutseflutsel
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

250W is veel teveel voor 4 CXB3070. Ik ben zelf met een lamp bezig met 24 CXB3070 op 400W. Maar goed dat is wel ouwe meuk die ik nog een 2e leven wil geven.

 

Die TCI strips ben ik zelf erg tevreden over. Je kan mijn bouwsels zien in die thread waar Hutseflutsel naar linkt (en waarschijnlijk ook wel in mijn handtekening)

 

Ik kweek dus ook met COBs en dat werkt ook prima. Al zou ik nu eerder Citizen COBs kopen dan Cree COBs. Diezelfde gast die die TCI strips verkoopt zal ook wel de Citizen COB verkopen. Of anders Kingbrite.

 

Je hoeft met strips net zo min te scroggen als met COBs overigens. Doordat die dingen zo verspreid zitten over het kweekoppervlak komt het licht heel mooi tussen de bladeren door. Het blad staat gericht op de dichstbijzinde COB (die erboven hangt) en het licht van de omringende COBs kan er dan onderdoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietefras bedank voor de uitleg

als ik het goed heb is er geen of weinig verschil tussen strip en cobs voor te bloeien

want wil met strips want die worden niet zo warm want mijn hokje komt in een berging waar de gasketel staat en is daar tussen 20gr / 22gr dus kan niet veel warmte bij kommen

en heb deze strips gevonden die nog meer lm per watt geven https://www.digikey....567637321719284 met deze driver https://www.digikey....567651414836277 de driver kan ik toch dimmen

wil 8 strips op 2 drivers voor te bloeien en 3 strips en 1 driver https://www.digikey....567651414836277 voor de groei

de bloei hok 1.30x70x1.70 lxbxh en groei hok 60x70x70

ik ga wel scroggen want weinig plaats in de hoogte

graag jullie mening want wil niet iets koppen als het niet goed is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Qua temperatuur maken COBs en strips geen verschil. Zit zo rond dezelfde efficientie (kun je ook zelf kiezen).

 

Je links doen het niet, maar je hebt inderdaad voor dubbel de prijs ook strips met een iets betere efficientie. Staat ook een voorbeeldje van in die led strips thread.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij mij werk de links wel maar zal even beschrijven

8x Samsung Semiconductor, Inc. SI-B8U521560WW 2x met deze driver Mean Well USA Inc. HLG-185H-C1050A bloei hok

3x Samsung Semiconductor, Inc. SI-B8U521560WW 1x met deze driver Mean Well USA Inc. HLG-120H-C1050A groei hok

ik hoop dat de driver goed past op die strips want daar twijfel ik aan en dat die kunnen dimmen

 

wietefras ik hoop dat je me kunt vertellen dat die driver past op die strips en als dat niet is dan de juiste driver kan doorgeven

dan heb ik nog een vraag? is 400watt genoeg voor die operavlakte 1.30x70x1.70 lxbxh

Share this post


Link to post
Share on other sites

OK dan kan ik het wel vinden ja.

 

Waarom twijfel je eraan of dire drivers werken dan? Je controleert of het totale voltage past binnen de limieten genoemd in de specs. Dat is voor de HLG-185H-C1050 190V en 200W. 4x46V=184V past prima onder de 190V. Het wattage is max 200W en 46V * 1,05A * 4stuks=193W.

 

Voor de HLG-120H-C1050A zijn de max waardes 148V en 150W. 3 * 46 = 138V (kleiner dan 148V dus) en 3 * 46 *1,05 = 145W (kleiner dan 150W)

 

Dus ja dat gaat prima. Dimmen kunnen die drivers ook. Ze kunnen alleen niet helemaal naar 0 dimmen. Dus je hebt ook een relais nodig om ze uit te schakelen.

 

Je heb met deze strips iets van 330W nodig voor 800umol/s (dus per m2). Wellicht nog ietsje extra om de wandverliezen te compenseren.

 

Met 130x70 kom je uit op 0,9m2. Dus 300W zou wel genoeg zijn. Je komt uit op bijna 390W, dus je zit er wel wat ruim overheen, maar wellicht is dat te doen. Anders zul je wat moeten dimmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wietefras bedank voor de tijd die je heb genomen om duidelijk te antwoorden

ik dacht het wel dat het goed is maar was niet 100% zeker en dan kan ik beter aan iemand vragen die er wel verstand van heeft

mandag ga ik die bestellen

Share this post


Link to post
Share on other sites

had een vraag gesteld maar heb de oplossing al gevonden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...