Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Wierie Wierie

Afzuren Water Niet Te Doen!

Recommended Posts

Mooi, hoe een simpel topic gouden bergen van informatie afgeeft..

 

Uit de link van Fata:

 

''Water bevat zowel opgeloste vaste stoffen zoals kunstmest als opgeloste gassen zoals CO2 en O2. Hoe hoger de PPM (opgeloste vaste stoffen), hoe minder gassen water kan vasthouden, dus houd er rekening mee dat overbemesting vaak optreedt in combinatie met zuurstofgebrek.''

 

''De luchtsteen diffundeert dan de lucht in kleine bellen die door het water opstijgen, waardoor het DO-niveau toeneemt naarmate ze stijgen. Dit is ook een geweldige methode om het water en de meststof gemengd te houden, zodat de meststof niet naar de bodem van het reservoir kan zakken.''

 

'' Door bellen te produceren die half zo groot zijn, wordt het oppervlak effectief verdubbeld, waardoor het oppervlakcontact van bellen met water verdubbelt, waardoor het vermogen van de lucht om het DO-niveau te verhogen wordt verdubbeld. Bovendien zijn kleinere bubbels minder drijvend en stijgen ze langzamer door het water, waardoor ze meer zuurstof in het water kunnen diffunderen.''

 

''Luchtpompen en luchtstenen zijn echter niet zonder problemen. Door lucht vanuit een kweekruimte te pompen, vooral een kweekruimte die is verrijkt met CO2, zal de pH van de fertigatieoplossing na verloop van tijd dalen. Aangezien lucht die 400 PPM CO2 bevat, reageert met elementen in het water zoals calcium, worden carbonaten gevormd die zich ophopen en de pH van de oplossing verlagen. Bovendien houdt water sommige gassen beter vast dan andere, en omdat water slechts een bepaalde hoeveelheid gas op een bepaald moment kan bevatten, zullen de watermoleculen selectief CO2 vasthouden en de O2 uit het water laten verdampen. Overweeg dit voorbeeld: als water slechts 100 eenheden gas kan bevatten bij verzadiging en het begint met 50 eenheden CO2 en 50 eenheden O2, dan wordt lucht (die zowel CO2 als O2 bevat) in de loop van de tijd door het water geborreld, het water zal meer CO2 opnemen en de O2 vrijmaken, wat resulteert in lagere en lagere DO-niveaus in de loop van de tijd.''

 

Zo hier en daar wel een wetenschappelijke knipoog toepassen. Maar mooie info over het algemeen.

 

Met een continu pH meter in een DWC systeem nooit problemen gehad met pH verlagen, een paar drupjes teveel (pH- Canna Bloei) en je zit zo op een pH van 4. Nu was dat wel geen wiet plant, maar toch, dat mag niet uitmaken toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kleinere bruissteen en wat lager insturen dan je het wilt hebben lijkt mij de kortste klap,na een paar keer weet je wel hoeveel de ph oploopt.

 

Een goede circulatie pomp zoals ik het artikel staat kun je ook zorgen dat er zuurstof in het water blijft en de voeding gemengd wordt en de schommeling in de ph wat stabieler blijft.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

KLIK

 

Je kan als waterkweker veel opsteken van de vis achter glas fanaten als het op je water aan komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dat ik niet eerder gereageerd had jongens ik zie mega veel reply`s was even 2 dagen weg.

Bedankt voor al jullie feedback.

 

Maar als je mijn topic leest, de luchtsteen zet ik er eerst 24 uur in VOORDAT ik ga afzuren. Als ik ga afzuren haal ik de steen er uit draait er enkel alleen nog een circulatiepompje ONDER water dus geen gekletter en geen luchtbellen maar toch stijgt de PH. Ik merk wel dat het beter blijft als ik de circulatie pomp ook uit zet maar het voedingsvat moet toch circuleren neem ik aan anders zakt alles naar de bodem?

 

En ik zag inderdaad ook vragen ja het gaat over een VOEDINGSVAT.

 

Ik zie ook mensen zeggen afzuren tot 4.5 maar ik kom niet lager als 5.8 en heb al 200ml van die liter fles ph_ in het vat gegooid dus ik heb zoiets van kan net zo goed niet afzuren want paar uur later is het weer 6.4

Tevens is mijn PH meter prima heb kalibratie vloeistof en heb hem gechecked

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke uitvoering van de voeding heb je?

Canna heeft een hard en zacht water uitvoering en de verkeerde gebruiken geeft al snel ongewenste effecten.

 

Ik gebruik de Canna Aqua lijn voor recirculerende systemen. Nergens wat te vinden voor hard of zacht water dus geen idee waar jij die info vandaan hebt?

 

 

PH- heb je degene met forsor ofzoiets en de organische. Heb altijd de PH- met forsor gebruikt nu per ongeluk de organische. Heb ook sinds ik dat gebruik gelijk allemaal bubbels en vlokken in me vat na 2 dagen. Rotzooi is dat dus gewoon en het werkt gewoon niet goed.

 

Als je er echt in geïnteresseerd bent kun je op de Amerikaanse forums kijken daar staat er veel meer over en is daar een veel meer gebruikt iets dan hier.

Als ik dit probleem zou hebben zou ik gewoon een milwauke kopen, dan is je probleem al opgelost en geen omkijken meer naar.

 

https://www.youtube.com/watch?v=EvMaXqK2yPo filmpje van hoe en wat

 

https://www.agrotool...-controller.php 159 euro is je probleem opgelost

 

Kees A

Ik denk dat je dan inderdaad een veel beter waarde zou krijgen.

Maar of de ph nou echt omhoog is of dat het door de zuurstof zo lijkt is me nog niet helemaal duidelijk

 

Mooi systeem maar als hij er dan op 200 liter een halve liter ph- in pompt (wat ik nu dus ook moet doen om gewenste PH te krijgen) kan ik aan de lopende band PH- bestellen.

 

Tevens is het veel geld voor iets wat je ook gewoon met de hand kan doen even roeren en meten.

 

Het gaat er mij om dat ik zeer grote hoeveelheden PH- moet BLIJVEN toevoegen om me PH enigzins onder 6.0 te krijgen en ik vind dat niet normaal.

Ik wil begrijpen waarom er constant zon driftige PH stijging is in mijn voedings vat ZONDER airstone alleen met een klein circulatiepompje van 200l/h die ONDER water ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi, hoe een simpel topic gouden bergen van informatie afgeeft..

 

Uit de link van Fata:

 

''Water bevat zowel opgeloste vaste stoffen zoals kunstmest als opgeloste gassen zoals CO2 en O2. Hoe hoger de PPM (opgeloste vaste stoffen), hoe minder gassen water kan vasthouden, dus houd er rekening mee dat overbemesting vaak optreedt in combinatie met zuurstofgebrek.''

 

''De luchtsteen diffundeert dan de lucht in kleine bellen die door het water opstijgen, waardoor het DO-niveau toeneemt naarmate ze stijgen. Dit is ook een geweldige methode om het water en de meststof gemengd te houden, zodat de meststof niet naar de bodem van het reservoir kan zakken.''

 

'' Door bellen te produceren die half zo groot zijn, wordt het oppervlak effectief verdubbeld, waardoor het oppervlakcontact van bellen met water verdubbelt, waardoor het vermogen van de lucht om het DO-niveau te verhogen wordt verdubbeld. Bovendien zijn kleinere bubbels minder drijvend en stijgen ze langzamer door het water, waardoor ze meer zuurstof in het water kunnen diffunderen.''

 

''Luchtpompen en luchtstenen zijn echter niet zonder problemen. Door lucht vanuit een kweekruimte te pompen, vooral een kweekruimte die is verrijkt met CO2, zal de pH van de fertigatieoplossing na verloop van tijd dalen. Aangezien lucht die 400 PPM CO2 bevat, reageert met elementen in het water zoals calcium, worden carbonaten gevormd die zich ophopen en de pH van de oplossing verlagen. Bovendien houdt water sommige gassen beter vast dan andere, en omdat water slechts een bepaalde hoeveelheid gas op een bepaald moment kan bevatten, zullen de watermoleculen selectief CO2 vasthouden en de O2 uit het water laten verdampen. Overweeg dit voorbeeld: als water slechts 100 eenheden gas kan bevatten bij verzadiging en het begint met 50 eenheden CO2 en 50 eenheden O2, dan wordt lucht (die zowel CO2 als O2 bevat) in de loop van de tijd door het water geborreld, het water zal meer CO2 opnemen en de O2 vrijmaken, wat resulteert in lagere en lagere DO-niveaus in de loop van de tijd.''

 

Zo hier en daar wel een wetenschappelijke knipoog toepassen. Maar mooie info over het algemeen.

 

Met een continu pH meter in een DWC systeem nooit problemen gehad met pH verlagen, een paar drupjes teveel (pH- Canna Bloei) en je zit zo op een pH van 4. Nu was dat wel geen wiet plant, maar toch, dat mag niet uitmaken toch?

 

 

Wederom zal ik maar weer toelichten het gaat niet om IN HET SYSTEEM

 

Het gaat om het voedingsvat waar ik alleen 12 uur van te voren een airstone in hang. die VERWIJDER ik daarna en dan zuur ik het vat af wat gewoon bijna onmogelijk is. Er komen dus helemaal geen lucht bellen in het water tijdens het afzuren en toch stijgt de Ph constant.

 

Ik heb nu al meerdere replies gezien van mensen dat een airstone de PH doet stijgen. Dat weet ik zelf ook wel dat gebeurt in het systeem zelf inderdaad ook maar ik praat hier over een VOEDINGSVAT

 

http://www.just4grow...ydroponics.aspx

 

hier staat het probleem en het antwoord.

 

Je zou je water op op 5.5 kunnen aanmaken er vanuit gaan dat hij nog wat oploopt.

 

Om mijn vat van 200 liter op 5.5 te krijgen moet ik ongeveer 200 ml PH- (organisch) toevoegen. Dat is toch niet normaal?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij praat de TS over een vat met voedingswater, maar ik weet het ook niet zeker :whistle:

Beetje onduidelijk

zie 1e post, rdwc systeem..

 

Zie laatste 2 posts...... :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij praat de TS over een vat met voedingswater, maar ik weet het ook niet zeker :whistle:

Beetje onduidelijk

zie 1e post, rdwc systeem..

 

Zie laatste 2 posts...... :whistle:

 

well fuck me sideways...dacht ik eindelijk een keer bijdehand te wezen....my bad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien een stomme vraag, maar waarom zet je die 12 uur van tevoren die airstone aan in je vat?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

+ 1 stomme vraag der bij .

 

die bruisstenen met luchtpompje hebben toch helemaal geen zin ?

een circulatiepomp does the job .

dat geeft meer zuurstof in je eau dan een luchtpomp is me hier altijd geleerd .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuw flesje PH- bestellen mss, weer de oude vertrouwde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke uitvoering van de voeding heb je?

Canna heeft een hard en zacht water uitvoering en de verkeerde gebruiken geeft al snel ongewenste effecten.

 

Ik gebruik de Canna Aqua lijn voor recirculerende systemen. Nergens wat te vinden voor hard of zacht water dus geen idee waar jij die info vandaan hebt?

 

Check eens wat vaker een etiket of de site vd fabrikant wiens voeding je in huis haalt?

 

Canna biedt de hydro producten in 3 verschillende uitvoeringen aan, te weten:

 

Rotjeknor en omstreken

Hard water

Zacht water

 

De hydro lijn van ze is bestemd voor run to waste en de Aqua voor recirc.

Met de Aqua blijft de voeding in balans wat je met hydro op een recirc al snel niet meer hebt, vooral ca/mg gaan raar doen dan.

 

Ik heb zelf aan DWC gedaan met zeer zacht water en had de 1e keer de hard water uitvoering in huis.

 

GHE heeft dat onderscheid ook bij productlijnen zoals de Flora en de Duo (beide minerale (hydro) voeding).

Share this post


Link to post
Share on other sites

begint je electrode van te bruisen .

:vape:

Share this post


Link to post
Share on other sites

begint je electrode van te bruisen .

:vape:

 

Haha.. tis bio - zal wel mee vallen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anderd kun je altijd nog zon zuiveringssysteem kopen voor je water? Osmose ding. Gelijk alle overbodige troep eruit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke uitvoering van de voeding heb je?

Canna heeft een hard en zacht water uitvoering en de verkeerde gebruiken geeft al snel ongewenste effecten.

 

Ik gebruik de Canna Aqua lijn voor recirculerende systemen. Nergens wat te vinden voor hard of zacht water dus geen idee waar jij die info vandaan hebt?

 

Check eens wat vaker een etiket of de site vd fabrikant wiens voeding je in huis haalt?

 

Canna biedt de hydro producten in 3 verschillende uitvoeringen aan, te weten:

 

Rotjeknor en omstreken

Hard water

Zacht water

 

De hydro lijn van ze is bestemd voor run to waste en de Aqua voor recirc.

Met de Aqua blijft de voeding in balans wat je met hydro op een recirc al snel niet meer hebt, vooral ca/mg gaan raar doen dan.

 

Ik heb zelf aan DWC gedaan met zeer zacht water en had de 1e keer de hard water uitvoering in huis.

 

GHE heeft dat onderscheid ook bij productlijnen zoals de Flora en de Duo (beide minerale (hydro) voeding).

 

Je hebt gelijk maar ik gebruik niet de Canna Hydro ik gebruik de Canna Aqua omdat ik een recirculerend systeem heb.

 

Toch bedankt voor de info.

 

Ja jongens ik ga weer de oude PH - aanshaffen en dan maar weer eens kijken hoe dat gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

osmose water is niet bepaald goed voor je dames.

 

lees en leer topics van Racker.

he's bin there and done that.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

osmose water is niet bepaald goed voor je dames.

 

lees en leer topics van Racker.

he's bin there and done that.

 

In bio land denken ze daar toch anders over, maar weet idd niet hoe het op dwc zit. Kan me voorstellen dat je calmag moet toevoegen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

osmose water is wel goed te doen alleen moet je dan wel aangepaste voeding van bv ferro hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...