BongAlong 56 Posted March 4, 2018 Dat denken veel mensen inderdaad, maar eigenlijk zijn dit moleculen waar de plant weinig mee kan.. (correct me if I'm wrong) De dames worden hier zeker wel verwend. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
RobinAlberts 104 Posted March 4, 2018 Ik vind ze er prachtig bij staan... 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Fatamorgana 870 Posted March 4, 2018 Volgens mij zijn inderdaad de kraanwater mineralen niet goed opneembaar, weet zo even de reden niet meer. Het best is nog denk ik een osmose filter met uv filter en dan aangepaste voeding erbij, dit compenseert wat weg is en weet je precies wat je geeft. Maar komt in NL volgens mij weinig voor is meer in Spanje dat het noodzakelijk is. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
RobinAlberts 104 Posted March 4, 2018 Ik ben ook al weken bezig met huiswerk. Dit omdat ik over wil op rdwc. Wat ik begreep was dat er ro water gebruikt wordt voor : 1 de ppm helemaal zelf te kunnen bepalen 2 chloor uit het water halen. Nu zit dit hier nauwelijks nog in het water maar in Spanje idd nog wel. Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted March 4, 2018 Het klopt, dat er in het kraanwater ook zouten zitten, waar de plant niks mee kan. Neemt niet weg, dat alles en iedereen, rekent met een EC incl. die van het kraanwater. Dus voor het vergelijk hier is dat gewoon gemakkelijker. Ik denk dat je te hoog zit met je EC. Ik zie nl. verbrande puntjes en héél donker blad.. Suc6 Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 4, 2018 Oude rocker, brengt dat dan geen verwarring, omdat kraanwater per regio sterk kan verschillen soms wel met een EC van 0.5. stel iemand zou dan EC 1.1 geven in de groei, dan zou dat bij sommigen EC 1.2 en bij de ander EC 1.7 kunnen zijn? Zou je dat misschien en beetje kunnen onderbouwen? Anders wordt het wel heel lastig vergelijken. Klopt inderdaad dat ik wat hoog zat met de EC, ik ben inmiddels alweer flink gezakt met de A en B, en heb laatst alleen nog maar PK 13/14 meegegeven, maar dan iets minder. Het valt nu gelukkig nog mee, dat is weer het voordeel van hydro dat het aansturen wat directer is. Op foto lijkt het blad ook op een of andere manier heel donker, maar in het echt valt wel mee. Heeft waarschijnlijk te maken met licht inval. Ik zal binnen kort even andere belichting erbij plaatsen voor een reëler beeld. Quote Share this post Link to post Share on other sites
cannarie 1,381 Posted March 4, 2018 Toch hoor je vaak dat je bij RO water bijv eerder cal/mag moet toevoegen. Het lijkt me dan dat dat betekent dat iig een deel van van de stoffen uit het kraanwater wel moet worden opgenomen. Ze lijken op de foto idd iets donker, maar vind het erg ver gaan om het over verbrande puntjes te hebben Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 4, 2018 (edited) De mineralen die in je kraanwater zitten, kunnen wel degelijk door je planten worden opgenomen. Niet allemaal, maar waarin zou Nitraat in je kraanwater zo enorm afwijken van Nitraat in je voedingslijn? Er zijn wel bepaalde voedingslijnen die met de regio rekening houden. Zo had - en misschien 'heb' - je een lijn die speciaal een Rotterdam versie op de markt bracht. Ferro leverde voeding op maat. Dan leverde je kraanwater in uit jouw woonplaats, die analyseerden zij en maakten dan een voeding die de verschillende elementen aanvulde. Maar bijna iedereen die ik ken, meet de EC nadat ze alles toegevoegd hebben. Ja, dan zul je bij de ene regio wat meer voeding moeten toevoegen, en bij de ander wat minder. Maar het gaat niet om mega-verschillen. Al zullen er wel regio's zijn met uitzonderlijke waarden, maar de samenstelling van je drinkwater kun je opvragen. Daarnaast is er nog iets waar je rekening mee moet houden. De EC die je meet is de verzamelwaarde van alle elementen/zouten die in je water voorkomen. Dus als de EC hoog is van je oorspronkelijke kraanwater, weet je nog steeds niet welk element hier het meest verantwoordelijk voor is. Het blijft toch allemaal een beetje gegoochel, uitproberen, kijken naar je plant en aanpassen. Bij RO water heb je alles meer zelf in de hand. Er zijn er ook die slechts een deel van hun voedingsvat vullen met RO water. Wel lees ik dan dat er sommige tekorten optreden die je bij gebruik van normaal kraanwater niet hebt. Daar is al aardig wat over geschreven. Edited March 4, 2018 by Kees A Quote Share this post Link to post Share on other sites
oude rocker 2,125 Posted March 4, 2018 Wat Cannarie en Kees dus ook al zeggen. Gewoon meten, nadat je de voeding hebt toegevoegd. Dat er in het kraan water zouten zitten, die niet opgenomen kunnen worden, is verwaarloosbaar. In ieder geval zodanig weinig, dat andersom een totaal vertekend beeld geeft. Quote Share this post Link to post Share on other sites
RobinAlberts 104 Posted March 4, 2018 Bij ro komt er een tekort aan calmag Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 4, 2018 Dan voeg je dat toe... Als dat alles is. Ik zie op Amerikaanse forums veel over RO. Maar daar is de kraanwaterkwaliteit ook bedroevend. Zelf zou ik gewoon met kraanwater werken, voeding toevoegen, en EC meten. Eerder las ik in dit topic iets over de hoge prijs van die dosseerpompjes. Als je de ph in je reservoir van waaruit je pompt nog verder verdund, dan kan je ook met een heel klein aquariumpompje van een paar euro aan de slag. Dan moet je er natuurlijk wel meer vloeistof in je vat pompen, aangezien dit zeer verdund is. En zo'n aquariumpompje kan dan rustig een minuutje pompen. Zeker als je zorgt dat de opvoerhoogte wat flink is. Dan komt er per minuut echt niet zoveel uit. Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 4, 2018 Dan zal ik in het vervolg de EC van het kraanwater ook meerekenen.. En ik moet zeggen dat ik verbrande bladpunten ook wel erg overdreven vindt. Een verschil van een EC van 0.5 is in mijn ogen niet verwaarloosbaar, maar ieder zijn eigen mening. Kees A, Dat RO water is wel heel mooi zuiver, maar ik ben van mening dat de dames op kraanwater ook heel goed kunnen groeien en dat dat nou niet echt van cruciaal belang is. Je kan wel een aquarium pompje gebruiken, maar dan heb je nog steeds een smart monitoring system nodig die het pompje doet afslaan als de gewenste pH is bereikt. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 4, 2018 Ik zie het RO water gedoe ook niet zitten, of je moet in een regio zitten met zulke afwijkende waarden. Het zal best wel wat doen, maar het is een beetje kosten/baten en gedoe. Een EC verschil van 0.5 is zeker niet verwaarloosbaar, maar dan nog weet je niet wat precies dat grote verschil veroorzaakt. Misschien slaat de meter wel door bij je kraanwater door slechts 1 mineraal. Dan kun je dus een hoge EC hebben, maar kan de rest van de mineralen in zeer lage concentraties voorkomen. Daarom moet je je niet blindstaren op het EC getal alleen. jazeker heb je die monitoring nodig, maar een ph meter met een stopcontact eraan, koop je al voor onder de € 80 op Aliexpress. Aquariumpompje in dat stopcontact en het werkt. Ik had ook geen op/aanmerking over die monitoring, maar over de hoge prijs van zo'n doseerpompje. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 4, 2018 Ach, gemak dient de mens he. Toen was ik nog niet echt bekend met Aliexpress. Het spul is inderdaad duur, maar ik heb toch wel een paar centen over voor m'n hobby. Quote Share this post Link to post Share on other sites
dilago 4,850 Posted March 4, 2018 De Ec van je kraanwater +1 is wat de oldschool hydro kwekers ook allemaal als uitgangspunt hanteren en daar luister ik toch liever naar dan de adviezen van mensen die zelf nog nooit een hydro kweek gedaan hebben. Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 4, 2018 Sorry Dilago, ik begrijp niet helemaal wat je nou precies bedoeld Kraanwater +1? Of bedoel je dat oldschool hydro kwekers de EC van kraanwater er wel bij rekenen? Ik probeer geen advies te geven, maar ik wil juist duidelijkheid proberen te creëren op basis van goede argumenten en het is ook niet m'n eerste hydro kweek Misschien vat ik het verkeerd op, vandaar de vraag. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 4, 2018 Ik denk dat hij misschien bedoelt dat als de ec van je kraanwater 0.6 is, dat je dan een vat aanmaakt met een waarde van 1.6. Is de EC van je kraanwater 1.1 dan maak je een vat aan van 2.1. Zoiets misschien? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 6, 2018 Je zegt eerder dat je gedurende je hele kweek je vat slechts 3 keer vervangt. Mij lijkt dat redelijk weinig. Op een gegeven moment is de balans in je voedingsvat volgens mij totaal verstoord. Wellicht zie ik het verkeerd, maar wat is de reden dat je zo weinig ververst? Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 6, 2018 Voorheen deed ik dat inderdaad veel vaker, misschien wordt er inderdaad wel een balans verstoord. Maar volgens mij vernemen de plantjes daar vrij weinig van, want ze gaan net zo goed als ik het minder vaak ververs en het bespaart uiteindelijk ook voeding. Als de planten er nou slecht op zouden reageren dan zou ik dat ook niet doen, maar dat is dus niet zo. Ik zie niet de noodzaak om het daarom nog vaker te doen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 6, 2018 Als je er niks van merkt, dan zou ik het ook niet doen. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 7, 2018 want ze gaan net zo goed als ik het minder vaak ververs en het bespaart uiteindelijk ook voeding. Heb je al eerder met deze zelfde opzet gedraaid? En zo ja, wat leverde het aan oogst op in een tentje van 100 x 100? Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 7, 2018 Persoonlijk weeg ik het nooit aan het einde, maar ik stop het altijd in grote weckpotten waarvan ik weet dat 1 weckpot ongeveer 100g is Hier heb ik er vaak 5 vol van soms 6 dus tussen de 500 en 600g droog. Ik denk nu wat minder omdat ik ook een plant minder heb dan normaal. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 7, 2018 Potverdomme. Dat is niet verkeerd, als je maar 3 x per kweek je voedingsvat vervangt. Als je dat als opbrengst hebt, zou ik zeker niks veranderen aan je EC-meet-systeem. Kan jou het dan rotten dat je het niet doet zoals de meesten. Wil je mij een lol doen, en het dit keer na een goede droging wel wegen? Ben zeer benieuwd. En graag ook een kweekverslag waarin je wat details geeft over beurten, waardes, verversingen en dat soort zaken. Denk dat ik niet de enige ben die hier interesse in heeft. Ik zet mijn virtuele stoel al klaar. 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
BongAlong 56 Posted March 7, 2018 Dat komt goed, ik zal m'n best doen. Drogen doe ik altijd rustig, want ik ben van mening dat het een van de belangrijkste stappen is voor de kwaliteit van de wiet. Daarna zal ik alles nauwkeurig bijhouden 1 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Kees A 1,163 Posted March 7, 2018 Tot welke hoogte laat je het water maximaal komen in je tray? En welk merk en type pompje gebruik je hiervoor? Quote Share this post Link to post Share on other sites