Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

BongAlong

4X Lemon Thai Kush, 600W Eb En Vloed Kweekje

Recommended Posts

Hallo allemaal,

 

Welkom bij mijn kweekverslagje van de Lemon Thai Kush van Humboldt Seeds.

 

Hier even een kleine opsomming van de setup:

 

100x100x200 tentje van Mammoth.

550 m3 softbox.

600w 400v HPS (evsa Lumatek) Met Adjust-a-wing.

80L voedingsvat met circulatie pompje.

Ph controller van Milwaukee. En losse EC meter.

A en B voeding van Hypro, PK 13/14 van Canna, nog wat 'losstaande' elementen van Bio Nova en waterstofperoxide.

RFX-1

 

Ik ben al even bezig met de kweek zit nu in week 5 van de bloei. Foto's zeggen meer dan woorden.

Ze zijn gegroeid met Mh dat wissel ik om naar HPS zodra de zichtbare bloei begint

 

 

IMG 0164 (1)

IMG 0253 (1)

IMG 0301

NLYD5972

 

 

Zover zijn de dames nu.

 

Gr. BongAlong

Edited by BongAlong
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er leuk uit, heb je wat meer info over je systeem je voeding en hoe je bewatert, hij pompt zich vol en laat het leeglopen dat begrijp ik maar details haha

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha tuurlijk Fatamorgana, het systeem heb ik zelf gefabriceerd, het is vrij eenvoudig. Ik heb een tafel gemaakt waar ik precies een 90L speciekuip onder kon schuiven

(het voedingsvat) de tafel heb ik bekleed met vijver folie. Daarboven op ligt een Hydro Square Tray zoals dat dan zo mooi heet :P hier ben ik lang naar opzoek geweest. Hij is 80x80x12 cm en ideaal voor mijn 100x100x200 tentje. Hier heb ik 2 gaten in gemaakt, 1 voor de aan en afvoer en 1 voor de overloop, zodat de bak nooit zou kunnen overstromen.

Verder zijn de potten gewoon vijver potten van de Hornbach, met een boel gaatjes erin.

In mijn voedingsvat zit:

  • aquarium verwarmer 75w volgens mij
  • 2 circulatie pompjes. 1 voor het in beweging houden van het water. en de 2e om het af en toe omhoog te pompen.
  • Sensor van de pH controller.
  • Nog een kleine tube van de pH controller zit boven in mijn vat (waar de ph- doorheen komt), daar heb ik gewoon een gaatje geboord en hem erin gestoken.

Verder bewater ik vooral naar behoefte. In het beginstadium zal dit maar eens in de 3 a 4 dagen zijn, maar als de dames groter worden dan neemt het aantal vloeibeurten toe, tot wel 1x per dag.

Ik doe dit niet met een timer (kan natuurlijk wel), maar ik geniet er ook echt heel erg van om gewoon lekker met mijn tuintje bezig te zijn.

Als ik de stekker van het pompje erin stop duurt het 5 minuten tot de bak vol is en als ik hem eruit haal dan loopt de bak gewoon weer leeg d.m.v. de zwaartekracht.

Dit duurt ook 5 min. De wortels staan dan dus 10 min onder water.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is :)

 

Gr BongAlong

Edited by BongAlong
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja is wel duidelijk vind het wel grappig systeempje om zo klein te eb en vloeden met pito of rfx, het water loopt terug via waar je het in pompt, dus door de pomp terug

je ph word automatisch weer bijgesteld?

hoe vaak verwisel je het water dan word na een tijdje lastig te zeggen wat er nou nog in zit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha bedankt, Ja de pH wordt automatisch weer aangezuurd. Dit gebeurt met een verdunde pH- oplossing omdat ik niet zo'n groot vat heb.

Wat de inhoud van het vat betreft ben ik ook op de hoogte :P Ik gebruik namelijk alleen A en B en evt tekorten los ik op met bladvoeding in de groei of een losstaand element (meestal zal dit Ca zijn).

Alleen rond week 6 komt er PK 13/14 bij en dan breng ik de EC van de A en B wat terug.

In totaal vervang ik het complete vat hooguit 3x in 1 kweek.

Genoeg gepraat tijd voor wat foto's :)

 

Dit is die pH controller.

gallery_48325_19678_2344725.jpg

gallery_48325_19678_2683013.jpg

gallery_48325_19678_3249891.jpg

THC begint te vormen :)

gallery_48325_19678_1424033.jpg

De diefjes zijn ook weggehaald.

gallery_48325_19678_3795131.jpg

Edited by BongAlong
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig kweekje hoor, de planten stralen van gezondheid. Mooi om eb en vloed ook eens in een kleinere setup te zien. Ik heb hier zelf ook een tijdje aan gedacht, maar heb nu consensus gevonden in rfx met drain to waste. als je 11 literpotten tot drain (ong 10%) watert, hoef ik bijna een week geen water te geven (heb d'r wel led boven hangen).

 

Ik merk wel dat rond week 5-6 de ec drain kan oplopen tot 2.5 -3, maar de planten kunnen het hebben. Vanaf week 7 water ik naar behoefte, ga ik al wat lager in de EC zitten en voeg ik enzymen toe. Week 8-9 begin ik dan met spoelen en liggen de watermomenten dichter bij elkaar ivm voorkomen van rot, vooral de rfx niet té nat in de laatste periode.

 

Ook voeg ik eigenlijk gedurende de hele kweek Calgreen van Metrop toe, mooi spul wat eventuele tekorten goed opvangt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt pindarots en cannarie, dat kan inderdaad ook goed werken.

Hier kan inderdaad de drain soms ook weleens oplopen tot +- 2.8 (ec van kraanwater meegerekend 0.6)

 

Vooral dat rfx niet te nat in de laatste periode sprak me erg aan.. 1 van de eerste keren was ik zo blij dat ik de rfx zo goed kon spoelen.

Toen ben ik inderdaad ook iets te fanatiek geweest wat ook wat rot tot gevolg had.. Zo'n fout maak je niet nog een keer :P

Calgreen ken ik ook wel, een goeie vriend van mij gebruikt dat product ook.

Edited by BongAlong

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oplopende EC is helemaal niet zo'n probleem, als je aan het begin van een nieuwe ronde maar voldoende spoelt. Afgelopen ronde dacht ik, nadat ik de laatste 2 weken goed gespoeld had, dat ik zonder uitspoelen wel gewoon de volgende ronde kon beginnen. Dus enkel gehusseld en een paar liter groei voeding erin en door, maar m'n stekken kregen een flinke klap te verduren. Tot ik een pot als test spoelde en de ec zag: rond de 4. Niet gek dat ze het zwaar hadden! Volgende keer weer m'n oude vertrouwde methode, flink uitspoelen onder de douche, met een andere pot rfx uitdrukken, uitstorten, los husselen en met wat aanvullen terug in de pot en paar liter groeivoeding er doorheen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je niet spoelt moet je daar bij het inwateren rekening mee houden dan kan het prima.

 

Ziet er super uit Bongalong! :showoff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De laatste anderhalf tot 2 week spoel ik met gewoon kraanwater, niet aangezuurd. Ik weet dat veel mensen dit met aangezuurd water doen, maar mijn idee erachter is dat ik het substraat gewoon goed schoon wil spoelen en dat een ideale pH dus niet nodig is, omdat je toch niet wil dat de planten voeding opnemen, dus waarom zou je dan toch die ideale pH waarde willen houden?

 

Als de ronde dan klaar is spoel ik de rfx een weekje met pH 5.5 en enzymen geen A en B of micro’s.

En dan kan ik met de nieuwe ronde gewoon weer rustig beginnen met het rustig opbouwen van de EC.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef de laatste week minimaal voeding mee (Ec 0.7) en blijf de pH regelen zodat die meteen goed is voor de volgende ronde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aah oke, ziet de as van je verbrande wiet er wel wit uit dan? Ik heb ook weleens een artikel gelezen waarin iemand beweerde dat als je spoelt met een ec lager dan 0.8 je wiet dan een zurige nasmaak krijgt.

Ik ben vooral iemand van het uitproberen dus zo gezegd zo gedaan. Dit resulteerde helaas in slecht gespoelde wiet.

Misschien hebben anderen hier daar ook ervaring mee?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aangezien hydro wiet toch smakeloos is streef ik naar een zuur wietje. :P

 

Nee geintje, ik ondervind geen nadelige gevolgen van dus sla ik het spoelen graag over.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hahaha, nou die van mij zijn wel smaakvol, ik heb meerdere wietjes in weckpotten zitten. En als ik daar iemand aan laat ruiken als in een roullete😜 dan weten ze gauw de juiste soortjes te benoemen, haha. Vooral de bekendere natuurlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo,

 

Met de dames gaat alles goed. Gisteravond heb ik het vat weer verschoond en gelijk weer aangevuld met A en B 1.4 EC, PK 13/14 en een klein beetje Ca.

In totaal een EC van 1.8 (de EC van het kraanwater niet meegerekend).

1 fenotype ruikt heel erg hazig. Bij de rest gelijk de herkenbare aardse kush geur met een fris vleugje citroen.

gallery_48325_19678_3742508.jpg

gallery_48325_19678_2630851.jpg

gallery_48325_19678_4514675.jpg

gallery_48325_19678_1135212.jpg

gallery_48325_19678_1950971.jpg

gallery_48325_19678_4526475.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind je systeem wel interessant en lijkt ook goed te werken.

 

Zal ook eens zoiets gaan bouwen als ik een klein plekje heb, redelijk onderhouds vrij en wel grappig systeem.

 

deze heb je ofniet https://www.cityplan...AyABEgKVlfD_BwE

 

jammer dat tps pompen zo duur zijn, die plus en vlotter voor je bak is wel relext kweken haha

Edited by Fatamorgana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt, het werkt goed en ben er erg blij mee. Gewoon een simpel eb en vloed systeempje meer is het niet.

Klopt dat is hem. De pH controllers zijn idd duur, je moet er wat voor over hebben. Ideaal ding, ik moet er niet aan denken steeds die pH weer aan te zuren, geneuzel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja is wel relaxt als je 1 keer per week hoeft te gaan kijken i.p.v. 2keer, je kan er nog een vlotter opzetten dat je vat bijvult

 

alleen wordt het dan snel wat verwatert en je weet niet meer wat je geeft

 

alle EC systemen zijn vrij prijzig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, dat is zeker mogelijk als je wil zou alles geautomatiseerd kunnen worden.

 

De dames..

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om een beetje verschil in fenotype te zien.

Ook dit keer verschillen de dames aardig van elkaar.

Plant 1, Deze is meer sativa dominant, ze ruikt heel erg hazig, de top opbouw lijkt heel erg 'sativa' en deze heeft ook de sprieterigste bladeren.

 

gallery_48325_19678_952250.jpg

 

gallery_48325_19678_3716133.jpg

 

gallery_48325_19678_729655.jpg

 

Plant 2, Heeft veel minder trichomen, maar wel grotere toppen met veel en lange pistels.

 

gallery_48325_19678_3051007.jpg

 

gallery_48325_19678_920496.jpg

 

Plant 3, Deze toppen zijn wat kleiner maar super compact, met de typische kerstboom achtige top opbouw.

 

gallery_48325_19678_1159449.jpg

 

gallery_48325_19678_2718114.jpg

 

Plant 4, is een combinatie van de 3 andere dames, erg leuk om te zien.

 

gallery_48325_19678_1784424.jpg

 

gallery_48325_19678_1011195.jpg

 

Samen.

 

gallery_48325_19678_3159753.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op hoeveel dagen 12/12 zit je nu?

 

Hoezo reken je met de ec excl ec van het water? Dat is niet gebruikelijk toch?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas durf ik dat niet met 100% zekerheid te zeggen omdat ik zelf altijd gewoon naar de dames kijk wanneer ze oogst klaar zijn.

Als ik zo een beetje terug reken dan zitten ze nu ongeveer op 49 dagen 12 uur.

 

Dat baseer ik op de wijze hoe fabrikanten hun voedingsschema's aanbieden, als ik steeds de ec van het kraanwater meereken dan weten jullie toch niet wat de werkelijke ec van mijn voeding is? Tenzij iedereen dat steeds opzoekt en eraf trekt (wat me sterk lijkt).

 

Dit lijkt mij duidelijker.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mineralen in het kraanwater zijn ook bruikbaar voor de plant toch? Bij mijn weten voeg je bij kraanwater met een hoge ec ook minder voeding toe.

 

Nou voedt je uiteindelijk naar behoefte van de plant en die hebben het bij jou wel naar de zin zo te zien

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...