Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

silverpearlsmokertje

In de meterkast ;)

Recommended Posts

Ik heb veel gezocht hier op het forum, maar toch ben ik niet alles te weten gekomen over datgene wat ik wou weten.

 

Ik heb het hier over electriciteit, en natuurlijk wil ik dit tip top in orde hebben. Safety first zullen we maar zeggen.

 

Allereerst heb ik geconstateerd dat al mijn 5 groepen in gebruik zijn. Nu wil ik een kweek beginnen met 5 600 watters. Hier zou ik dus 2 extra groepen voor nodig hebben. (Of gebruikt de rand apparatuur (aan/afzuiging enz) veel meer?)

 

Toen heb ik Essent gebeld. Na een een paar keer door het keuze menu gesprongen te zijn, en een ander nummer gebeld te hebben kreeg ik eindelijk een meid aan de lijn. Ik vroeg haar meer informatie over het installeren van meer groepen, maar daar had Essent niks mee te maken. Mooi dacht ik, wel vroeg ik haar nog hoeveel groepen je normaal kunt hebben van 16a, hier zei ze geen kaas van gegeten te hebben, wat ik nogal raar vind als je bij een stroombedrijf werkt.

 

- Dus dit is mijn eerste vraag aan jullie, hoeveel groepen kun je hebben?

 

- Verder vraag ik me af of het beter is dit zelf te doen, of door een electricien. En mits dit het laatste is, hoeveel zou je hier ongeveer kwijt voor zijn?

 

Bedankt mensen!

 

Grtz

 

silverpearlsmokertje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi Silver

 

Neem contact op met een plaatselijk installatie bedrijf en laat ze een offerte maken, is meestal gratis en weet je gelijk wat er mogelijk is en wat het kost. :|

 

Groet Juup

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest IDULS

Neem dan gelijk contact op met minstens 3 bedrijven, anders word je genaaid bij het leven :) :angry: :| 3 offertes dus, en dan je een keuze maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

of bel nico van eigen huis en tuin, die heeft sinds kort wel tijd....

 

wel even je vriendin verbergen want die is niet safe met die ouwe gek in de buurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Allereerst heb ik geconstateerd dat al mijn 5 groepen in gebruik zijn.

zijn ze ook allemaal vol belast ??

 

lijkt me niet....dan kunnen er dus groepen bij elkaar worden gevoegd, waardoor je 1 of 2 volledig vrije groepen krijgt :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je een koopwoning ? of huur je? zelf huur ik ,en m'n electrische installatie is niet het eigendom van het bedrijf dat de stroom levert . Dus misschien was je bij Essent aan het verkeerde adres .

Share this post


Link to post
Share on other sites

't heeft weinig nut denk ik om er groepen bij te plaatsen......je gebruikt nou nooit 5x16 ampere lijkt mij !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, heb zelf 12 groepen waarvan een nog helemaal vrij is. Aangelegd volgens de laatste norm.( Welke dat ook moge zijn. Laten aanleggen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga voor veilig !! dus zorg voor een goed schakelbord, relais enz.

 

Dat bord moet gevoed worden door bijv 2 groepen van 16 amp, gebruik dan de groepen die het minst belast zijn (bijv slaapkamer, gang, schuur.)

 

5 lampjes is totaal 3000 watt zou kunnen draaien op 1 groep van 16 amp.

 

Laat bijvoorbeeld eens 2 kachtjes van 2000 watt op die groepen draaien.

 

Als je niet bekent bent met de binnenkant van een stoppenkast laat het dan doen door een instalateur gebruik maar een smoes als het moet, zonnebank, infraroodsauna of zoiets, het interesseert ze toch niets.

 

Ik zou een beunhaas zoeken i.v.m. eventuele keuring van de instalatie na uitbreiding.

 

Als je het in huis doet hou er dan rekening mee dat er toch iets fout kan gaan, plaats in ieder geval een rookmelder, en je kunt je inboedel en opstal wel afzeggen, want gaat het mis wordt er toch niet uitgekeerd.

 

In een woning komen meerdere groepen binnen, (maar vaak wordt er maar 1 gebruikt bij eenvoudige installaties), meestal net onder je meter zit de hoofdstop(pen) 20A-25A- 32A- 64A, afhankelijk van de installatie in de woning.

Ga je nu uitbreiden dan zit het erin dat de instalateur een keuring moet aanvragen.

 

Wil je toch maar een paar meter probeer dan met bijv. just-a-wings te werken.

 

:| maar alvast veel plezier gewenst. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ga voor veilig !! dus zorg voor een goed schakelbord, relais enz.

 

Dat bord moet gevoed worden door bijv 2 groepen van 16 amp, gebruik dan de groepen die het minst belast zijn (bijv slaapkamer, gang, schuur.)

 

5 lampjes is totaal 3000 watt zou kunnen draaien op 1 groep van 16 amp.

 

Laat bijvoorbeeld eens 2 kachtjes van 2000 watt op die groepen draaien.

 

Als je niet bekent bent met de binnenkant van een stoppenkast laat het dan doen door een instalateur gebruik maar een smoes als het moet, zonnebank, infraroodsauna of zoiets, het interesseert ze toch niets.

 

Ik zou een beunhaas zoeken i.v.m. eventuele keuring van de instalatie na uitbreiding.

 

Als je het in huis doet hou er dan rekening mee dat er toch iets fout kan gaan, plaats in ieder geval een rookmelder, en je kunt je inboedel en opstal wel afzeggen, want gaat het mis wordt er toch niet uitgekeerd.

 

In een woning komen meerdere groepen binnen, (maar vaak wordt er maar 1 gebruikt bij eenvoudige installaties), meestal net onder je meter zit de hoofdstop(pen) 20A-25A- 32A- 64A, afhankelijk van de installatie in de woning.

Ga je nu uitbreiden dan zit het erin dat de instalateur een keuring moet aanvragen.

 

Wil je toch maar een paar meter probeer dan met bijv. just-a-wings te werken.

 

:|  maar alvast veel plezier gewenst.  :)

5x600 =3000 is te kort door de bocht met piekstoom en randapp. is 5000 realistiser

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet simpelweg 600 watt per lamp rekenen !!! Het vermogen van de VSA moet daar nog bij opgeteld worden . Hoeveel is afhangkelijk van de kwaliteit van je lamp +VSA ik wil hier niet de beter weter uit gaan hangen, ik zie gewoon graag dat mensen hun kweek avonturen overleven.

 

T'is echt een veel gemaakte fout waardoor menig brandje is uitgebroken .

 

Koop een vermogensmeter(zo één voor in het stopcontact) en je kunt alles zo zien .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar was ik inderdaad al van op de hoogte. Kan 5 lampen op 1 groep net wel of net niet? Mits je alle randapparatuur ergens anders op zet natuurlijk.

 

Maarja niemand is hier op de hoogte van prijzen volgens mij helaas :|

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kunt niet simpelweg 600 watt per lamp rekenen !!! Het vermogen van de VSA moet daar nog bij opgeteld worden . Hoeveel is afhangkelijk van de kwaliteit van je lamp +VSA

 

5x600 =3000 is te kort door de bocht met piekstoom en randapp. is 5000 realistiser

 

watis daar niet duidelijk aan??? :| ........ of 't net wel of net niet lukt ligt dus aan de kwaliteit van je spullen!!!!!!

 

safety first is 't in ieder geval niet

 

en dat er aan de hand van dit verhaal geen instalatie offerte te maken valt begrijp je zelf ook wel toch???

 

 

STRKT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja maar er zou toch ongeveer een indicatie qua prijs te geven moeten zijn voor hhet bijzetten van 2 groepen. Als iemand zelf electricien is, of dit al eens thuis gedaan heeft.

 

Ik heb er namelijk vrij weinig verstand van. Ik heb geen idee waar ik aan moet denken. 10 euro? 50 euro? 150 euro? 300 euro?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor het bij plaatsen van 2 groepen kost je ongeveer 250 euro aan materiaal. Dan moet het nog gekeurd worden volgens de laatste norm.

 

Groet,

 

Juup

Share this post


Link to post
Share on other sites

En de installateur blijft verantwoordelijk voor he tgoed functioneren van de installatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

250 euro is een koopje, als je veiligheid wil.......van je eerste oogst 100 gram :| 5x 600 watt x 1 gram per watt = 3000.

 

1 lamp is 3.5 amp, dus 5 lampen is 17,5 amp.......gaat net niet goed / of net wel

bij het aanspringen heb je een piek dus een snelle stop springt eruit.

 

Maar probeer het eerst eens met een lamp minder of koop 400 watters, of just a wings. ................of een krantewijk.

 

:) of een hometrainer.

 

Doe je best.

Share this post


Link to post
Share on other sites
:| of een hometrainer.

 

Doe je best.

Hahaaaaaaaaaaaaa :) Die is goed.

 

Oeps sorry Silver, no offence :angry:

 

Juup

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je weet niet hoeveel de hoofdstop is, daar kom je normaal gesproken niet bij.

 

Meestal in een normale woning wordt er 1 groep gebruikt (er komen er 3 binnen)

die afgezekerd wordt op de huisinstallatie.

 

Zelf had ik 18 zekeringen van 16 amp in m,n woning dus had ik verwacht op minimaal 3x 25 te zijn aangesloten :unsure: niet dus !!! het was 1 x 35 amp.

 

Ongeveer 7700 watt kan daar doorheen, dan wordt hij warm en ja hoor.........

klapt eruit. het hele huis donker.

 

Mij is verteld door de medewerker van de nuon dat de uitbreiding door een instalateur gedaan wordt, die vult een formulier in (keuringsrapport) dan ben je klaar...... :| zal wel wat kosten, dus je kunt het ook laten doen door een beun, ook geen gezeik met keuring enz.

 

zal proberen aan te geven van links naar rechts hoe de stroom gaat:

 

Verdeelkast op straat: 100 Amp

Woning hoofdstop: 1x25 of hoger of 3 x 25 of hoger.

 

dan de installatie thuis zijn de groepen van 16 amp dat kunnen er veel zijn maar zegt dus niets de hoofdstop bepaalt hoeveel er door mag.

 

Amperage van 1 groep is 16, dit x 220 = 3520 watt maximaal!!!

heb je een hoofdstop van 25 amp, dan kun je 5500 maximaal trekken al heb je 20 groepen van 16 amp 5500 is het maximum.

 

Verzwaar je hoofdstop niet teveel (niet meer dan die op straat) anders klapt hij er op straat uit. (vinden ze bij nuon toch raar en sturen ze een meetploeg) :)

 

En nogmaals als het fout gaat brand je woning af geen verzekering die dat dekt, als je huur is je huisbaas ook niet blij, heb je een eigen woning dan komen ze je plukken dus..............leuke hobby :no maar blijf realisties er zitten wel degelijk risico,s aan.

 

:angry: een bekend spreekwoord:

 

.....Een kruik gaat net zo lang te water.....tot hij barst.

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met electronische VSA's, goede lampen , trage smeltpatronen in de meterkast en piekstroombeveiliging (sperdiode) zou het wel moeten kunnen denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarom word het aangelegd door een electricien. Ik wil er juist ook zoveel over weten omdat veiligheid het allerbelangrijkste is.

 

Hoe vaak zie je wel niet dat plantages aan het licht komen doordat er brand is ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...