Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greentjeonatrip

Greentje Seeking The Solution, Second Attempt 3X White Gold 1X Purple Bud

Recommended Posts

Na wat brainstormen met Vakkie wil ik het volgende verbeterpuntje onder de aandacht brengen : Het optimaliseren van het klimaat ! Waar lopen we dan in de huidige situatie enigszins tegenaan ? De aanzuigtemperatuur. Deze fluctueert gewoon nog teveel. Het kacheltje in de voorkamer kan dit prima bijsturen . De grondtemperatuur, onder de rokjes, erboven, is gewoon prima, alleen schommelt het.

Wat gaan wij dan veranderen ?

Voor de volgende ronde wil ik deze gaan aanschaffen https://www.conrad.n...125-405404.html

De TS 125 variant heb ik al meerdere malen zien passeren, echter deze nog niet. Op deze temperatuurregelaar kunnen in ieder geval 2 warmtekabels en dus 2 sensoren aangesloten worden. Ieder kanaal heeft zijn eigen relais, wat inhoudt dat je 2 verschillende temperaturen in 2 verschillende ruimtes kunt aansturen. Ik ben nog altijd een leek op dit gebied, dus schiet gerust als ik ernaast zit.

 

2 passieve inlaten heb ik inmiddels met t stukken verbonden, d.w.z. : 1 recht geheel, maar nog steeds met 2 aanzuiggaten. In deze inlaat komt een 1 meter 30W warmtekabel (+2 meter koude uiteinden in het hokje) met sensor te liggen en wordt aangesloten op het 1e kanaal. Ik verwacht zeker geen wonderen, maar het zou mooi zijn wanneer de temperatuur hier al iets omhoog zou gaan en wat constanter.

Dan gaan we in het hokje zelf, 6 meter (+2 meter koude uiteinden) warmtekabel aanleggen (30W per meter) is dus 180W totaal. 8 meter kabel gaat hier dus 2x rond. Ik denk erover om dit zo halverwege pothoogte langs alle wanden te laten lopen. De kabel kan dan mooi via de folie zijn warmte kwijt. Mocht men vinden dat ik deze toch echt beter via de vloer kan laten lopen, just shoot ! Vanzelfsprekend komt ook in het hokje een sensor en wordt aangesloten op het 2e kanaal. Ik ben erg benieuwd of ik in combinatie met deze 180W een mooier constanter klimaat kan realiseren. Waarom Greentje ? je had toch ook nog dat kacheltje (600W) ? Klopt. En als die 180W gaat doen wat ik wil, kan deze eruit, bespaar ik stroomkosten en kunnen bovendien de deurtjes van mijn hokje dicht, waardoor er een betere onderdruk ontstaat en een betere luchtstroom (denk ik)...

 

:wave:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4x 18L en 1x 11L potten gevuld met GK complete mix en

 

* Palmboomas 120 ml en in de 11L 70 ml

* Vispoeder 120 ml en in de 11L 70 ml

* Zeewierpoeder, pot 1, 100 ml, pot 2 en 3, 80 ml, pot 4, 60 ml en in de 11L 40 ml

* Guano 100 ml en in de 11L 60 ml

* Lavaworm 300 ml en in de 11L 180 ml

 

Ingewaterd met 10% van de potten en

 

* Bacto 1,8 gr en 1,1 gr

* Molasse 2 theelepels en 1

 

Afgedekt met folie in de kelder, have fun !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Coole topic, interessant om te lezen :)

 

Zot hoeveel je ook al hebt geleerd uit je eerste ronde.

 

You go sir. Indeed

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De palmpotjes ook klaargemaakt, afgedekt onder folie in de kelder.

 

* Promix

* Vispoeder 25 ml

* Zeewierpoeder 25 ml

* Lavaworm 25 ml

* Snufje Myco

* Ingewaterd met 10% van de pot, Bacto en Molasse.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet de palm as en de guanokalong poeder niet maatje ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Collie. Ik was in de veronderstelling dat deze samen vooral een organische bloeibooster vormen. Ik heb dit overigens wel bij de 18L potten toegevoegd. Ik wilde deze ronde eens bekijken of ik niet na maximaal 14 dagen kan gaan overpotten. Sta me toe om je dan het een en ander te vragen. Als ik dit alsnog ga toevoegen, bevat dan het complete palmpotje niet een te zwaar grondje voor de ontkiemde zaadjes die erin gaan ? De potjes heb ik op 10 Maart weggezet. Volstaat het wanneer ik deze dan nog ga topdressen met de as en guano ?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myco houd niet van guano ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sinds het begin al merk ik dat er af en toe nog wat ongefilterde luchtjes uit de uitblaas komt. Nu heb ik nog steeds de Sativa in mijn hokje staan uit de eerste ronde en ben sinds vanmiddag eens aan het testen of het helpt om ook een koolstoffilter voor de afzuiging te plaatsen. Graadmeter is om te kijken of de afzuiging het aan kan en het niet warmer gaat worden in het hokje. Nu heb ik een vraag over de koolstoffilter die ik VOOR de afzuiging hang :

 

Om de filters zit er standaard een hoes omheen. Wanneer ik de filter voor de afzuiging hang is deze hoes niet meer nodig toch ? De uitgeblazen lucht gaat immers via deze filter eruit en de hoes werkt eigenlijk alleen maar tegen om de lucht eruit te persen, correct of niet ?

 

@edit: hoes er inmiddels afgehaald. Kan nu niet zeggen dat er daardoor meer lucht uitgeduwd wordt. De afzuiging trekt het in ieder geval, daar ben ik dus al blij om. Nu even afwachten of we voortaan 100% geurloos verder kunnen..

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Vakman : Welke Myco breekt het dan af en maakt het beschikbaar?

Jij bedoelde zeker teveel guano :P

 

 

@ Greentje : Kiempjes houden niet van as,volwassen planten wel er zit eigenlijk alleen K in namelijk.

Kun je altijd nog later toevoegen als topdressing inderdaad.

Maar doe het dan als ze al goed top maken,dan hebben ze er precies genoeg aan tot het eind.

 

Betreffende je filter,ik hang het filter altijd voor de afzuiger en zuig de lucht erdoorheen.

Hij hangt gewoon bovenin mijn tent,met een slang naar buiten naar de afzuiger.

Lucht blaas je in principe niet door je koolfilter heen,dan is de werveling anders en werkt niet effectief genoeg.

Bovendien heeft een pre-filterhoes weinig zin zo.

Net zoals een te groot filter op een te kleine afzuiger,werkt ook niet goed.

De lucht moet er goed doorheen raggen eigenlijk :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik het niet goed uitgelegd heb Collie. Ik heb ook mijn filter in het hokje hangen met een klein stukje slang naar de afzuiger. Vervolgens aan de kant van de afzuiger waar deze uitblaast (ik interpreteerde dit als voor) weer een stuk slang op en daar nu nog een filter zonder hoes op geplaatst.

 

Het geurprobleem waar ik vanaf het begin tegenaan loop is dat dit vooral gebeurt wanneer de lampen net zijn uitgegaan.

 

Eerst had ik de filter rechtstreeks op de afzuiging geplaatst (in het hok). Na wat speurwerk heb ik vervolgens een klein stukje slang tussen de filter en afzuiging geplaatst, hielp ook niet. Daarna dacht ik dat de verhouding niet klopte, 250m³ filter versus 240m³ afzuiging. Vervolgens een 300m³ filter erop, hielp weer niet.

 

De laatste mogelijkheid was om eventueel nog een filter bij de uitblaas te plaatsen, wanneer de afzuiging dit trekt. Ik wilde dit in ieder geval proberen om te kijken of ik het nu wel helemaal geurloos krijg, ook met het oog op later, wanneer ik misschien eens echte stinkerds wil gaan zetten.

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

We gaan toch zeker niet dit schattig antiek lampje weggooien ?

gallery_48039_19616_1458846.jpg

 

Dan maar " het groene proeverijtje met een brocante look ".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na een wat verregaande research kwam ik tot de conclusie dat de temperatuurregelaar TS125 toch voldoende zou moeten zijn voor mijn toepassing. Wat hebben wij nu gedaan ?

De temperatuurregelaar https://www.google.nl/aclk?sa=l&ai=DChcSEwinte70rpTaAhWnu-0KHV7SDrwYABACGgJkZw&sig=AOD64_0EqCOvRd8Zpfoo3iYul1guZRblBg&ctype=5&q=&ved=0ahUKEwjomOr0rpTaAhVCI1AKHXdFCEUQ9aACCDk&adurl= en warmtekabel https://www.warmtekabel.nl/verwarmingsdraad-230v.

 

De warmtekabel bedraagt in totaal 8 meter (incl 2 meter koude uiteinden) en is 6 meter warm x 30w = 180w totaal. Met deze kabel zijn we 2x rondom het hokje gegaan, langs de zijwanden en dwars over de inlaten.

Doel is om de aanvoertemperatuur enigszins te 'breken', maar ook vooral te kijken of het haalbaar is om met deze 180w hetzelfde te bereiken als met mijn 600w heatertje in de voorkamer. Bijkomend voordeel zou zijn dat de deurtjes van het hok nu ook dicht kunnen en er een betere onderdruk ontstaat.

gallery_48039_19616_4434040.jpg

 

Hier zie je de invoer van de koude uiteinden warmtekabel en daar waar hij ophoudt.

gallery_48039_19616_580407.jpg

 

De warmtekabel heb ik via lasklemmetjes aan een stekker bevestigd.

gallery_48039_19616_567254.jpg

Elektrobordje ook maar bijwerken dan...

gallery_48039_19616_3099980.jpg

De metertjes keurig opgehangen en de temperatuurregelaar.

gallery_48039_19616_4404288.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me bijna niet voorstellen dat die kabel een significant verschil gaat maken.

 

Niet een beter idee om ze om je potten te binden? Al lijken matjes me dan praktischer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik was erg benieuwd of deze 180w voldoende zou zijn om bijvoorbeeld een temperatuur te halen van 24 graden in de nacht. Zeker niet gerust en gemikt op een 22 a 23 graden heeft het resultaat mijn verwachtingen overtroffen !

 

Met de lampen aan en afzuiging op 100% bereikte ik een maximale temperatuur van 28,9 graden. Met de lampen uit maar liefst een maximale temperatuur van 26,7 graden ! Maar hoe kan dit nu ?

 

Buiten het feit dat 180w misschien gewoon genoeg is merk ik op dat de warmtekabel zijn warmte uitstekend afdraagt door de aangebrachte alu tape, haakjes en folie. De folie langs de wanden voelt aangenaam 'warm' en ik kan me voorstellen dat dit ook bijdraagt om eenzelfde temperatuur langer en constanter vast te houden. De komende tijd gaan we eens goed bekijken welke ideale in- en uitschakeltemperatuur we gaan hanteren, maar jongens toch, vooralsnog is dit een succes!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh je had het al getest. Top dat het werkt dan!

 

Maar waarom wil je je nacht temperatuur zo hoog hebben? En wat was je nacht temperatuur zonder die kabel?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cannarie, ben laaiend enthousiast. Ik had het inderdaad gisteren al getest met de lampen aan en vannacht met de lampen uit. Ik ging uit van een te halen 24 graden in de nacht, omdat ik (shoot me if i'm wrong) voorheen had gelezen dat jonkies in de groei het beste gedijen bij deze temperatuur, zowel overdag als 's nachts, dus ook vooral met het oog op de volgende ronde.

De nachttemperatuur zonder kabel of heater kelderde aanzienlijk. Ik heb toen meteen maatregelen genomen en die 600w heater in de voorkamer geplaatst (in hokje zelf vond ik maar niets en in de ruimte van de aanvoer werkte het niet), echter deurtjes moesten dan open blijven, anders bereikte de warmte de ruimte nauwelijks. Sindsdien hield ik de nacht op temperatuur met het heatertje.

 

Nu kan de 6oow eruit, deurtjes dicht en een 180w kabel die gewoon optimaal werkt, mede door de folie rondom vermoed ik, geweldig!

Edited by greentjeonatrip
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekker man, goed idee geweest die kabels :innocent: :P

Waar meet je de temp precies, ergens midden in de ruimte?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zojuist 8 uit 8 stuks ontkiemd binnen 48 uur en getransplanteerd. In het midden met een sateprikker een gaatje gemaakt. Van het uiteinde van een rietje heb ik een klein stukje afgeknipt, zodat je als het ware een 'schepje' hebt en daarmee eerst wat myco korrels erin gemikt.

Mutsjes zaten er wel nog op en hier een klein laagje mix uit de potjes zelf overheen gestrooid. Een slokje water en onder de lamp gezet.

De lamp stond al 3 uur aan tijdens de operatie. Heb de klok nu op 20/4 gezet. Bekijken wanneer we naar 18/6 gaan.

Toch begonnen met de lamp gedimd en geleidelijk aan feller zetten. Afstand van potrandje tot lamp is circa 70 cm

 

* Afzuiging op 100%

* 6x in de 24 uur gaan de ventilatortjes een 15 minuten draaien, geleidelijk opschroeven

* Temperatuur nu met de lampen aan 25,1 graden rond de pot en 26,1 graden en rv van 38% boven. Aanvoer nu 22,2 graden.

 

gallery_48039_19595_1665814.jpg

gallery_48039_19595_3937597.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren groeidag 29. Het zijn uiteindelijk 4x Sativa en 1 indica geworden. Dames zijn circa 15 tot 18 cm hoog. Gisteren voor het eerst (na het inwateren bij overpotten) 500 ml water per pot gegeven, met uitzondering van de 11L (indica), maar ook deze krijgt sinds vandaag een week lang dagelijks een biodouche van brandnetel en duizendblad, net als het meisje helemaal links. Het is meer een testje om te zien of er qua vitaliteit een verschil zal zijn, hoewel ik er niet veel van verwacht.

Je ziet bij de indica een groene verkleuring in het blad. Ik meen me te herinneren dat ik daar in de eerste ronde ook last van had en het is me nooit helemaal duidelijk geworden wat hier aan ten grondslag ligt, maar goed, ik maak me er niet zo heel druk over. De eerste ronde leerde me sowieso dat de indica's veel en veel gevoeliger waren voor mijn onkunde, alleen al daarom heb ik zoveel mogelijk de Sativa's geselecteerd met een langere bloei op de koop toe, maar wat heb ik daarvan genoten zeg, ondanks dat ze maar niet wilde afbloeien.

We gaan ons langzaam opmaken om het scrognet (gaaspaneeltje) te plaatsen. Ik verwacht dit over een paar dagen te plaatsen, wanneer de dames circa 20 tot 25 cm zijn. Ik ben erg benieuwd, de eerste keer. Met het oog op het schakelen naar 12/12 is het wachten tot de zijscheuten 4 nodes hebben aangemaakt, om ze vervolgens terug te toppen (behalve de indica) en dan schakelen. Ze hebben nu 2 en 3 nodes aangemaakt. Overigens had ik ze op groeidag 25 al getopt, terug naar node 3 en de onderste node ook verwijderd.

Vanaf deze ronde gaan we de dames ook verwennen met een douche van "Silicium" Bioquant. Ik denk erover om dit wekelijks te gaan doen, afhankelijk hoe de meisjes zich 'showen'. Als ik het zo kan inschatten is de Kalong Grow deze ronde niet nodig.

De temperatuur is weer onverminderd hoog de laatste dagen, zit weer tegen de 30 graden, RV ligt nu op 31%. Het ligt natuurlijk ook voor een deel aan mijzelf, omdat ik in deze ronde bewust probeer volle bak licht te geven vanaf het begin. Waarschijnlijk zal het nog wel enkele kweekjes duren voordat ik hier een goede feeling mee heb, probeer van alles uit,we zullen zien. Ik heb hier een hele mooie bijna ongebruikte airco staan, maar ik peins er niet over om deze in te zetten. De hele opzet is en blijft om met relatief weinig stroom een heel leuk resultaat te halen en een airco past dan gewoon niet in dat plaatje. Een 200w aan licht is daarentegen een ander verhaal, so we gonna push it to the limit this time...

medium.5af1f357bcab0_Groeidag29(8).jpg.2dc952772ed8dad6a14684c79ad1b2e7.jpg

medium.5af1f34907549_Groeidag29(7).jpg.a812a1d769acbb087c9d731d93b08161.jpg

medium.5af1f338eac67_Groeidag29(6).jpg.84dad825654d78f72a37e0360cbe5787.jpg

medium.5af1f32b05201_Groeidag29(5).jpg.e216187c176d090748c103213c1f3d6e.jpg

medium.5af1f2f1a02f1_Groeidag29(2).jpg.f94b7a9953d806fd3935553c7238bbb0.jpg

medium.5af1f2e0149f6_Groeidag29(1).jpg.d65ffc2124522f7a95d5cda638626982.jpg

Edited by greentjeonatrip

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...