Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Automatische Bewatering Systeem

Recommended Posts

Hey allemaal,

 

Ik ben al een tijdje aan het kweken in mijn 120x120 tentje (SOG)

Nu ik ben overgestapt naar COB led groeien mijn kleintjes tot monsters met overal zijtakjes waardoor ik met mijn sproeilans niet meer bij mijn medium (Grond) kan om water te geven.

 

Ik heb al een Dompelpomp dus ik wil een bewatering systeem maken voor mijn plantjes.

 

Ik wil verder gaan met de spullen die ik alvast heb en ben bereid de benodigde spullen te kopen

Ik heb een watervat van 60 L, Dompelpomp, 19mm waterslang, Sproeilans.

 

Zo iets wil ik het liefts, dus zonder een echte druppelaar die in de medium zit.

 

IPV dat het continue gaat druppelen, wil ik wanneer de plantjes water willen de dompelpomp starten zodat de water zijn weg kan volgen naar al mijn plantjes met allemaal ongeveer de zelfde hoeveelheid water.

 

Graag jullie hulp hierbij, en zo nodig linkjes naar producten die ik nodig heb. En het liefst een mooi schema :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon rayjets nemen..

 

Rayjets ? kan niks op youtube vinden

Share this post


Link to post
Share on other sites

met zo een rayet heb ik zeker timer enzo nodig ? want mijn bedoeling was, wanneer ik aan mijn plantjes zag dat ze water nodig hebben dat ik even de dompelpomp start zodat binnen een minuut alle plantjes water hebben gegeven en klaar is kees.

 

Ik heb geen ene fuck idee wat ik allemaal nodig heb om een rayet te gebruiken....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pomp, splitter en een tiental meter aan slang werkt niet om planten water te geven?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een pomp, splitter en een tiental meter aan slang werkt niet om planten water te geven?

 

Ik geef hier aan dat ik geen kennis heb over irrigatie systemen, ik heb ook aangegeven wat voor spullen ik thuis heb..

Als iets werkt zoals ik het wil heb ik liever dat je het beschrijft

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ipv tijdschakelaar een stekker in en uit stopcontact werkt uiteraard ook, voor de rest, ga eens lekker youtuben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt nodig:

 

230 volt pomp - paar liter/minuut - tuinwinkel

Waterslang - 10 meter bij tuinwinkel

Splitter voor je waterslang - tuinwinkel

 

1 slang komt uit de pomp, die sluit je aan op de splitter.

Uit de splitter gaan er waterslangen naar je planten.

 

Maarje hebt alles al. Dus even in elkaar zetten en testen.

 

Doe de waterslang even in een grote watervat, zet de pomp aan voor de tijd dat je nodig denk te hebben. Hou de tijd bij want dat is belangrijk.

Meet hoeveel water je nu in die watervat hebt.

Doe het aantal liter water delen door de aantal splitsingen die je wilt gebruiken.

Dit is hoeveel water je per plant geeft.

Duidelijk zo?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nouja het zal wel niet 100% accuraat zijn, maar 90% moet toch haalbaar zijn. En aangezien ts al spullen heeft, kan die dat toch proberen.

 

Denk dat vrijwel alle goedkope irigatie systemen op deze manier werken, icm grondvochtsensoren. Of je moet een flowmeter en computer gebruiken maar dat lijkt me te ingewikkeld.

 

Maar hoe accuraat je bent hangt van veel dingen af, en om je lijstje aan te vullen:

 

Lager pomp

Oude bekabeling

Verandering in vloeistofdichtheid

Lekkage

Spanningverlies

Vervuiling waaier

 

En huff als je een beter oplossing hebt met de spullen die ts al heeft, lees ik dat graag terug.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziip bedankt voor de uitleg, Ik heb zelf ook even wat youtube videos bekeken. Ik heb een soort 'schetsje' gemaakt.

 

Dompelpomp zit in de watervat, uit de watervat komt een tuinslang (19mm)

Tuinslang wordt gesplitst door twee zodat de hoge water druk ook gesplitst wordt.

Dan heb ik in ware in mijn tentje 2 doorgaande tuinslangen.

aan die tuinslangen komen er dunne waterslangen die naar de dichtstbijzijnde potten gaan.

 

29oh2mf.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat de tuinslang niet retour naar het reservoir, of dop je de einden af?

 

Ik heb zoiets ook in gedachten, echter ik zou de tuinslang terug laten lopen naar het reservoir.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk moet je die slang afdoppen, anders wordt er geen druk opgebouwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dan heb ik in ware in mijn tentje 2 doorgaande tuinslangen.

aan die tuinslangen komen er dunne waterslangen die naar de dichtstbijzijnde potten gaan.

Ik heb net zoiets gedaan. Al heb ik een splitter naar 4 slangen gebruikt. Of eigenlijk twee slangen die rond gaan. Die twee lussen geeft dan 4 keer een stuk slang tussen de planten (twee slangen in het midden en 1 slang tussen ieder van de twee buitenste rijen) .

 

Daar heb ik dan 4 slangetjes per pot op gedaan omdat ik bang was dat het water anders niet goed verdeeld werd. In eerste instantie had ik er nog van die sproeiertjes op, maar uiteindelijk maar gewoon met open eindjes van de slangetjes gedraaid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je zorgt dat al je slangen vanuit het midden gesplitst worden, dan krijgen al je planten dezelfde hoeveelheid water. :)

De slangen vanaf de splitsing moeten wel allemaal even lang zijn, anders werkt het ook niet 100%

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...