Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Vast al eerder gevraagd maar ik ben een ouwe stoner....waarom schuin?

 

Ik snap dat je het meer op je gewas wil richten, ik denk dat je het daarom doet.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het idee was om bij wijze van experiment, in plaats van om het oppervlak van het hok vol te groeien, de planten in een rij de hoogte in te laten gaan en dan van 2 kanten schuin van de zijkant te belichten. In de hoop voorgroeitijd te besparen, minder fluf over te houden en mooiere dikke hoofdtoppen te creëren door deze van 2 kanten te belichten.

 

Vooralsnog gaan de planten helaas alsnog iets te veel de breedte in waardoor er nog niet echt sprake is van de beoogde groene muur. Hierdoor kan ik nog niet met het volledige wattage belichten.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou de planten plat en breed trekken eventueel lts, en je kappen weer recht hangen.

 

Gebruik je meer oppervlakte en krijgen je planten ook beter licht en verspreid over het bladerdek.

 

Gr Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb afgelopen week iets vergelijkbaars overwogen.

 

Maar ik verwacht dat de planten de komende weken nog behoorlijk zullen strekken (staat nu 1 week op 12/12). Ik hoop dat daardoor het gebied centraal in de rij verder omhoog komt en tegelijkertijd de zijkant juist wat opzij valt. Dan zou ik alsnog ongeveer goed uit moeten komen, maar we gaan het zien.

 

Zou het zonde vinden om het experiment nu zo laat nog af te breken. Nu kan ik achteraf nog kijken of ik het de moeite waard vind om het een andere keer nog eens op een iets andere manier te proberen. Het is maar een hobby he

Share this post


Link to post
Share on other sites

O was het een experiment....sorry laat komen kijken...

 

Lekker laten dan man ik ben benieuwd hoe het uitpakt voor je.

 

Veel succes iig!

 

Gr Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht zo'n wiet muur :) Prachtige struiken hoor.

 

Persoonlijk haal ik nooit blad weg van de plantjes. Dieven wil zeggen dat je alleen de (energie stelende diefjes) weghaalt, dus niet het blad.

Het blad dient voor meer dingen dan alleen de fotosynthese, het bevat enorm veel reserves en zorgt ervoor dat de plantjes altijd voorzien worden van voldoende energie.

Vaak hoor je dat mensen zeggen dat bladeren eraf vallen omdat ze minder licht krijgen, maar dat is niet om die reden.

De planten hebben dan gewoon trek in iets.

Als je toppen geblokkeerd worden door "overtollig" blad, dan kun je dat er gewoon mooi onder schuiven, althans zo doe ik het altijd.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk bedacht in theorie, alleen helaas pakt het iets anders uit dan gepland. Ik heb gister wel een aantal takken die dicht voor de lamp groeide met wat draad naar beneden getrokken, waarmee het vermogen weer wat omhoog kan.

 

Dat van dat dieven was meer mijn verwardheid. MisterX had het over blad verwijderen en OR begon over dieven en toen ging ik het een beetje door elkaar halen, omdat men blad verwijderen ook nog wel eens dieven noemt.

 

Blad verwijderen doe ik dus ook niet, behalve waar het echt in de weg hangt onderaan bij het medium. Dieven ook beperkt, maar haal dus alleen van die spriet takjes weg.

 

Mijn overtuiging dat blad uit het licht op den duur afsterft heb ik ook maar van horen zeggen. Nou dacht ik dat wel ook een beetje te zien gebeuren.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanavond is het weer tijd om water te geven en wil nu voor het eerst een fosfor booster meegeven.

 

Mijn basisvoeding is voor zowel groei- als bloeifase en mijn idee is om dit in de groeifase aan te vullen met startbooster op basis van N en in de bloeifase met extar P en K. Vorig jaar gebruikte ik daar "super pk" voor, maar omdat ik begreep dat je niet te vroeg te veel K wil geven, kon ik hier pas laat mee beginnen. Nu heb ik dus een afzonderlijke P en K booster.

 

Deze ronde ben ik ook overgestapt van afzuren met citroenzuur naar afzuren met salpeterzuur in de groei en met fosforzuur in de bloei. En vraag ik me dus af of ik rekening moet houden met de al extra aanwezige fosfor van de ph-. Of is dat niet helemaal het zelfde?

 

Iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, bedankt voor alle tips jongens.. :P

 

UIteindelijk was het allemaal ook niet van belang. Ik kwam door het toevoegen van de P-boost namelijk precies op mijn beoogde ph 5.9 uit. Zal vast ook geen toeval zijn dat die p booster zo'n ph verlagend effect heeft.

 

Gelukkig maar dat ik op 80% van aanbevolen hoeveelheid ben begonnen, anders had ik de ph omhoog moeten krijgen en heb geen ph+.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

beetje wortelstimulator of iets dergelijks werkt ook ph verhogend :P

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed dat ik het weet voor het geval dat.

 

Woretelstimulator gebruik ik niet, maar kreeg toevallig laatst een flesje gratis bij een bestelling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Week 3, dag 1

 

De planten zijn inmiddels bijna 1 meter hoog. Als ik het me goed herinner behaalden de hoogste punten tijdens de vorige ronde zo'n 1.30m en zou toch echt wel verwachten dat ze nu hoger zouden moeten worden.

 

Ze drinken nu dagelijks ruim 2 liter water op ec 2.0

 

De beide lampen branden nu sinds 3 dagen op 690W. Ik heb niet het idee dat het midden sneller de hoogte in gaat dan de rest. Dus verwacht wanneer de zijwaardse takken wat meer opzij gaan vallen ivm topgewicht, het wattage pas echt verder omhoog kan. Wordt een milieuvriendelijk rondje dus dit ;)

 

De planten zelf lijken het verder best naar hun zin te hebben.

 

gallery_48040_19664_1700157.jpg

 

gallery_48040_19664_2190551.jpg

 

gallery_48040_19664_67650.jpg

Edited by cannarie
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bloei zit er nu goed in,

dus de groei zal er nu toch wel meest uit zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je zeggen ja. Vorige ronde is er in de 3e week nog een cm of 10 bijgekomen. En daarna nog eencm of 5 door de topbouw. Maar je ziet dan ook veel meer strek in de takken zitten op foto's van toen in dit stadium.

 

Wat ik dus meer bedoelde te zeggen is dat ik zou verwachten dat ze hoger worden dan die ronde, maar dat het niet lijkt te gebeuren. Meest logische verklaring lijkt mij dat ik nu van 2 kanten belicht en de plant dus niet zo de behoefte voelt om omhoog naar het licht te gaan.

 

Maargoed, kortere dikkere takken met kleinere internodes moet wel dikkere toppen betekenen :)

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze groeien zeker nog wel even door. Wat je inderdaad ook zegt ze hebben nu meer licht dus blijven ze kleiner.

Zou je 1 lamp erboven hangen en dan vrij hoog, dan zul je zien dat de planten ook erg gaan strekken.

 

Een goed klimaat en dan hoef je over dikke toppen volgens mij geen zorgen te maken, de dames zien er mooi gezond uit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het klimaat maak ik me niet zo gek veel zorgen. Helemaal als de lampen niet op vol vermogen draaien is de temperatuur natuurlijk makkelijk te handhaven.

 

Nu alleen niet zoals vorige ronde de boel in week 4 verprutsen met mijn voedingsgift en ik verwacht per gebruikte watt best een goede opbrengst te behalen. Al is het misschien nog een klein beetje te vroeg voor die uitspraak :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het begin ziet er in ieder geval wel goed uit, doet die ventilator nog wat met de warmte van de lampen zoals die nu hangt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb overwogen deze grote ven te vervangen door 2 kleinere en deze langszij te laten blazen.

 

Maar wat ik begrijp vermindert een ventilator geen stralingswarmte maar is het enige wat het ivm warmte moet doen de lucht niet stil laten vallen, zodat er geen warmte blijft hangen. Dan zou dit icm de lucht die rondom het hok naar binnen gezogen wordt genoeg moeten zijn. Lijkt me althans

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kijk altijd naar mijn plantjes ivm stralings warmte.

Ik wil absoluut geen (beginnende) kanootjes. (dat zie je best vaak hier in de verslagen).

 

Ik heb in mijn hokkie van 1.2x1.2 1 klein zwenk ventilatorretje die net over het gewas heen waait.

En ik laat de lamp dus net zover zakken, dat er geen kanootjes zichtbaar zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neem dan aan dat je die omhoog gebogen kartelrandjes bedoelt?

 

Nou zijn naar mijn idee stralingswarmte en het koelen door de fan dus 2 verschillende dingen. En kunnen die kartelrandjes ook juist weer ontstaan door een te sterke luchtstroom.

 

Ooit van whazzup gelezen dat je stralingswarmte niet weg kan blazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt,

Daar heb ik die wijsheid ook van..

 

Als je kartelrandjes hebt van de wind???

Dan moet het wel heel erg stormen geloof ik..

 

Ik denk, dat het in 99% het geval is, dat de lamp te laag hangt dan..

Het is iig foute boel karteltjes..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan me vergissen wat betreft die kartelrandjes door wind trouwens.

 

Zat de denken kartelrandjes is een verdampingsprobleem. Maar het is natuurlijk een warmteprobleem, al dan niet tgv een verdampingsprobleem. (volgens mij zeg ik het zo goed)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij net andersom..

Een verdampingsprobleem, door warmte..

 

Whatever.... Niet goed...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het verdampingsprobleem de oorzaak was, had je het ook gezien bij enkel windstress ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar wat ik begrijp vermindert een ventilator geen stralingswarmte

 

Ik reageerde op het stralingswarmte verhaal,

Ik heb niet willen suggereren, dat er bij jou sprake is van een probleem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...