Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Kan je ter controle niet gewoon je toppen een beetje opentrekken? Of desnoods een "pluk" uit de zijkant trekken zodat je de binnenkant kan inspecteren?

Ten eerste kom ik dus niet overal meer bij en daarnaast zou je dan tussen elke top je handen moeten desinfecteren als je het niet alleen maar veel erger wil maken.

 

Inklapbaar make-up spiegeltje van je eega of een smartphone en selfie stick?

Maar ik kom het hok niet eens meer in (geef water via een pvc buis). Dus als ik al een lang genoege stok heb moet ik het ook weer goed kunnen belichten. Onder hps licht zie ik geen reet namelijk. Dus dan zou ik er ook nog een lampje aan moeten bevestigen. Wordt wel heel veel gedoe zo :) En hoeveel zie je op zo'n spiegeltje 1,5 meter van je af in een lastige hoek?

 

Ik denk dat het komt omdat je alle planten te lang wilt laten staan en geen of onvoldoende rekening houdt met pheno verschil.

Dat denk ik niet. Ze staan nu nog geen 9 weken op 12/12. Er staat 8 tot 10 weken voor. Dat ik ze 11 weken wou laten staan weet die schimel niet ;) En de voorste plant behoort tot de 2 minst verre pheno's (voorste 2 planten), die ik zonder rot juist 11 weken had willen geven als ik apart kon oogsten. Ivm het phenoverschil was ik ook al van die 11 weken afgestapt en was ik dinsdag al begonnen met spoelen.

 

Ik denk dat de oorzaak zit in het feit dat de voorste plant als enige allemaal geel/bruine topblaadjes tgv hoge ec had. De top die dit het meeste had was ook de top met de rot.

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je niet toevallig een selfie-stick in huis? Mobiel erop met zaklamp aan en je ken overal bij :P :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat ik ze 11 weken wou laten staan weet die schimel niet ;)

 

Tenzij ze hier meelezen... :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ken, Maar dan moet het scherm toch ook aan de zelfde kant zitten als de zaklamp? Ik weet niet wat voor telefoon jij hebt, maar die van mij heeft dat niet. Of bedoel je dat ik dan achteraf de filmopname moet gaan bestuderen? Zie ik ook niet echt zitten. plus, denk je nou echt dat ik een selfiestick in huis heb? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maakt niet uit of en hoe je het evt zou kunnen inspecteren..

 

Rot is :execute

 

Ik vraag me daarintegen wel af, wat de oorzaak is..

Want dit is echt niet de tijd van het jaar voor rot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Balen zeg!!

 

Als je er niet bij kunt en niet alles kunt checken zou ik ze persoonlijk omhakken.

Nu haal je er nog wat vanaf straks als alles weggerot is heb je niets.

Of je moet van gokken houden natuurlijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vraag me daarintegen wel af, wat de oorzaak is..

Want dit is echt niet de tijd van het jaar voor rot.

 

Relatieve vochtigheid blijft ook rond de 40 met af en toe een uitschieter richting de 50% en de dagtemperaturen blijven boven de 22C dus geen grote plotselinge dalingen. (laten we deze discussie niet nog een keer gaan herhalen, OR) ;)

 

Volgens mij kan het feit dat het net die top was die al sinds enkele weken de meeste gele topblaadjes had, geen toeval zijn. De admin van .eu wees me op een blog over rot die hij geschreven had en daar last ik dit..

 

"Let bij je voeding ook op dat je niet te veel geeft (hoge EC) dan kunnen de wortels verbranden, wat resulteert in verbrande bladpunten of verbrande bladeren dit zijn ook ingangen voor infecties"

 

Vooralsnog hou ik het dus daar op. Gelukkig kan ik wel bij de andere toppen die dit ook hebben komen (allemaal voorste plant). Maarja, de infectie kan natuurlijk ook weer de gezonde planten aangetast hebben.

 

Ik zou dus ook graag zsm oogsten, alleen heb ik eigenlijk niet echt tijd de komende dagen. En de boel zonder te knippen ophangen lijkt me nu ook juist niet verstandig. Ga nog proberen voor morgen tijd te maken, anders wordt het waarchijnlijk woensdag

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben alvast een beetje aan het denken aan preventie voor rot in de toekomst. Iets met een verdronken kalf enzo.

 

En moest toen denken aan die cleanlight units, waar je vroeger nog wel eens van hoorde. Maar ten eerst zijn die belachelijk overpriced (2,5 meier voor een 11 watt lampje) en ten 2e lijkt het me geen doen om elke dag je planten helemaal te moeten gaan "scannen" met dat ding. En toen bedacht ik het volgende..

 

Als ik nou 2 van deze lampjes koop..

https://www.sameligh...kAaAnrDEALw_wcB

(heb dan al bijna 7 x het vermogen van een cleanlight hobby unit) (of zal ik er gelijk 4 in knallen?)

 

En die stop ik in de buitenste aansluitingen van mijn 4x55w tneon armauur, evt met een reflecterend stukje ertussen om de straling wat meer in de breedte te verdelen. Hang deze tussen de lampen in het midden van mijn hok. En laat dit dan elke dag iets van een minuutje branden.

 

Heb ik dan niet een prachtig (en effectief??) uvc schimmelpreventiesysteem voor 4 tientjes?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ff ingelezen op UV-C icm cannabis, interessant maar wel fucking link... kijk je wel uit cannarie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met zo'n cleanlight moet je idd oppassen, want daarmee moet je de lamp zelf over de hele plant schijnen. Mijn idee was juist om een sterkere lamp hoger in het hok te hangen en de boel zo in zijn geheel te bestralen terwijl ik zelf niet in het hok ben. Volledig veilig dus.

 

Hoorde nu wel weer verhalen over dat het wel schadelijk voor de planten kan zijn, dus ga het eerst nog even goed onderzoeken

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jammer van het rot. Ik zou haar ook zsm omhalen.

Zelf heb ik er ook vaak last van. Ik denk dat het komt doordat de plant geïnfecteerd door 'open' wondjes door bijv. dieven.

De ronde waar ik nu mee bezig ben, heb ik opzettelijk de plant niet aangetast (gedieft oid). Puur om te kijken of het echt door die 'open' wondjes komt.

Er zijn natuurlijk nog meer factoren dat botrytis stimuleert, zoals een te hoge RV rondom de toppen.

 

Ik heb geen ervaring met zo'n cleanlight lamp, maar als het werkt zou het natuurlijk ideaal zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

Te vaak in de toppen knijpen, zijn ze hard??, veroorzaakt dit soort dingen of Hoge lv snachts icm lage temp en weinig debiet...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

Wat dief je weg? De kleine uitschieters die het licht amper zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

Botrytis is een parasiet die zich in de plant kan manifesteren en later pas tot uiting kan komen.

Als er open wondjes zijn dan is er ook een ingang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben nu dus idd aan het oogsten.

 

Ik zat steeds te denken om vooral juist nu zo veel mogelijk blad weg te knippen,, want sneller droog en meer ventilatie. Maar nu ik met de eerste plant bezig ben denk ik.. Zit het gevaar van rot tijdens het drogen nou niet juist vooral in het knippen??

 

Probeer de schaar wel regelmatig af te nemen met alcohol enzo. Vooral als ik van de ene naar de andere plant ga. Maar dan nog ben je de boel toch alleen maar aan het verspreiden? Daarnaast ben je de plant overal open aan het knippen zodat de schimmel naar binnen kan.

 

Kan ik niet beter stoppen na de eerste plant en alles met blad en al ophangen?

Edited by cannarie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu wel een beetje huiverig om te gaan dieven, want dat was wel mijn opzet dit keer. Waar ik meer geïnteresseerd in ben is in hoeverre je je gereedschap ontsmet hebt bij het dieven Bongalong. Dit is namelijk iets waar ik nog naar het uit aan het kijken ben, hoe ik dit op een 'schone' manier kan doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met zo'n UV lamp, is naar mijn mening dat je alles dood..

Ook de goede...

 

In mijn vijver, heb ik de lamp al jaren niet meer in gebruik..

Juist om die reden..

 

Geen idee eerlijk gezegd hoe het zal zijn in een plantage..????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

 

Wat dief je weg? De kleine uitschieters die het licht amper zien?

 

Voor dieven

lr3Tlqz.jpg

Direct na dieven...

natDmVc.jpg

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij rot hak ik alles asap om

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

 

Wat dief je weg? De kleine uitschieters die het licht amper zien?

 

Voor dieven

lr3Tlqz.jpg

Direct na dieven...

natDmVc.jpg

 

Hahaha dan kan ik nog best wat weg halen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

 

Wat dief je weg? De kleine uitschieters die het licht amper zien?

 

Voor dieven

 

Direct na dieven...

 

 

Hahaha dan kan ik nog best wat weg halen

 

Dat is geen dieven????

Dat is ontbladeren....

 

Bij dieven, haal je enkel en alleen de bloemsteeltjes weg,

die sowieso te weinig licht zullen gaan krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nu wel een beetje huiverig om te gaan dieven, want dat was wel mijn opzet dit keer. Waar ik meer geïnteresseerd in ben is in hoeverre je je gereedschap ontsmet hebt bij het dieven Bongalong. Dit is namelijk iets waar ik nog naar het uit aan het kijken ben, hoe ik dit op een 'schone' manier kan doen.

 

Ik deed het voorheen altijd met mijn handen. Wel schone handen natuurlijk, mij was altijd verteld dat dat 1 van de beste manieren is.

Nu heb ik van die 'chirurgische' scalpeltjes besteld die steriel zijn, die per stuk verpakt zijn. Kijken of dat nog verschil maakt.

Als dat niet het geval is, kan dat ook afgevinkt worden.

 

De beste manier om nu verder te gaan is alles voorzichtig omhalen. Grondig inspecteren op toppen die geïnfecteerd zijn.

Als je 1 hebt gevonden dan pak je een boterham zakje en die doe je als eerst om de top heen, zodat je de rot isoleert als het ware.

Dan knip je hem ruim af.

De rest van de plant zou ik juist zoveel mogelijk blad van verwijderen, zodat er goed geventileerd kan worden.

Tijdens het droogproces goed in de gaten houden, meer kan je denk ik niet echt doen helaas.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah kut voor je man, beter om als ze al een beetje rijp zijn dan voor alles weg kan. Je kunt nu al meer rot tegenkomen tijdens het knippen dan je lief is.

 

Cleanlight heb ik liggen voor de liefhebbers, maar werkt voor geen meter.

Misschien leuk als je een huiskamerplant heb die last heeft van het een en ander, minder leuk als je elke dag 2 uur bezig bent elk blad van je planten te bestralen en de meeldauw of wat dan ook gewoon doorzet.

 

Dus niet de moeite waard vind ik.

 

Verder vond ik het een kweek om jaloers op te worden man. Hopelijk gaat het je de volgende ronde beter af

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dieven doe ik in 3e week bloei, dan zijn er pas kleine bloemen. Die wondjes zijn in week 6,7,8 echt wel genezen onder goede kweek omstandigheden.

 

 

Wat dief je weg? De kleine uitschieters die het licht amper zien?

 

Voor dieven

 

Direct na dieven...

 

 

Hahaha dan kan ik nog best wat weg halen

 

Dat is geen dieven????

Dat is ontbladeren....

 

Bij dieven, haal je enkel en alleen de bloemsteeltjes weg,

die sowieso te weinig licht zullen gaan krijgen.

 

En bladeren ook.... Tenminste, ik doe dat. Ben deze x wat rigoureus te werk gegaan moet ik toegeven maar heb dan ook mooie knetter harde toppen teruggekregen.... Hard as rocks

Edited by CannaDanny

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...