Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Makreel

4 X Cheese 1 X Dinamed Cbd, 720 Watt, Dr120

Recommended Posts

Wil het al 10 jaar, maar heb nu eindelijk de mogelijkheid eens binnen te kweken!

Ik ga beginnen met 1 van mijn favorieten, de Cheese (Big Buddha) feminized. Ook staat er een Dinamed CBD feminized bij, voor medicinaal gebruik. Deze soort zou alleen CBD aan moeten maken en ben er erg benieuwd naar. Lijkt me wel nice om die door andere wietjes te mixen en zo het effect veranderen.

 

Setup:

 

Secret Jardin Darkroom 120

Dimlux Xtreme EVSA, 400 volt 600 watt (720 met boost)

Lumatek 400v 600w lamp

Adjust a Wing Avenger medium

Davin DV12K schakelklok/relais met kachelcontact

Torin softbox 700m3 MDF

Uniteck trafo klimaatregelaar 2.5A

Rhino filter 600m3

Clipfan

2 automatische poederblussers (1 in en 1 buiten de tent)

 

Het tentje staat in een klein kamertje. Ik ben nu net begonnen en blaas (nog) zonder problemen in dezelfde kamer af Naar buiten kan via het raam maar dat doe ik liever niet in de winter, want lucht die ik dan aanzuig uit het trapgat is vrij fris.

 

 

Grond:

25% plagron growmix

75% plagron lightmix

mycorrhizaschimmels

perfect start

buffertabs (4 per pot)

ingewaterd met bacto

 

Helaas heb ik niet zo'n vliegende start gehad, en ik maak me zorgen over de kleintjes. Misschien weten jullie wat er aan de hand is. Blaadjes vertonen veel onregelmatige gele vlekjes. Jonge blaadjes zijn opgerold. En bij meerdere plantjes zijn bladeren aan 1 kant van de plant groter dan aan de andere.

 

Heb er nu 7 staan waarvan er 2 kaltgestelt moeten worden om er 5 over te houden. Heb ze in potjes zaai- en stekgrond gehad voor een week, en staan nu net in 5 25L potten. 2 zijn al een week ouder omdat de eerste kiemronde ik er 3 dood heb laten gaan (te nat), en weer 5 nieuwe heb geplant die allemaal opkwamen.

 

Ik denk dat ze in het begin wat nat hebben gestaan allemaal, en de laatste dagen misschien wat droog.. Heb de lamp gedimd gehad op 390 watt op 35 cm en sinds een paar dagen op 600 watt op 55 cm. Heb de adjust-a-wing op 2e standje staan (net niet de diepst-stralende stand) en lamphouder op gemiddelde afstand van de kap. Ik heb mijn water afgezuurd met een grote scheut Spa rood. Heb de lamp op 24/0 gehad om de temperatuur constant te houden. Sinds vandaag op 18/6, met een kacheltje dat aanspringt als de lamp uit is. Ik heb ze eergister in 25L potten gegroeid, sindsdien zijn ze best wel gegroeid maar bladproblemen niet verbeterd. Sinds vandaag lamp 5 cm hoger, goed water met bacto gegeven (bovenlaag was erg droog), clipfan wat hoger boven de planten laten blazen, temperatuur op de uniteck afgesteld op 25 ipv 28 graden.

 

Ik weet niet wat er met mijn plantjes is, ik heb gedacht aan te hoge lichtintensiteit of temperatuur, clipfan er te hard op, te nat/te droog, pH probleem. Wie helpt me op weg?

 

Tentje eergister net voor het overpotten.

gallery_16343_19662_1280365.jpg

 

Afblazen nu nog in de kamer zelf

gallery_16343_19662_1717340.jpg

 

Plantjes eergister. Hier zijn de bladproblemen al wel zichtbaar, gele vlekkerige blaadjes.

gallery_16343_19662_121587.jpg

 

gallery_16343_19662_523610.jpg

 

gallery_16343_19662_245684.jpg

 

gallery_16343_19662_217532.jpg

 

Deze is raar gegroeid

gallery_16343_19662_979757.jpg

 

En overgepot

gallery_16343_19662_1907420.jpg

 

Vandaag

gallery_16343_19662_2215733.jpg

 

gallery_16343_19662_1358816.jpg

 

gallery_16343_19662_1828841.jpg

 

gallery_16343_19662_749118.jpg

 

gallery_16343_19662_685160.jpg

 

En deze sterft, daar heb ik de wortels van beschadigd bij het overpotten

gallery_16343_19662_327671.jpg

Ben benieuwd naar jullie commentaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er opzich niet super slecht uit, behalve de gene waar de wortels van beschadigd zijn, maar die oorzaak is duidelijk.

 

Ik zelf zou niet zo 1 2 3 kunnen zeggen wat er mis mee zou zijn.

 

PH zou inprincipe niet zo snel een probleem moeten zijn in grond.

 

Onder welk licht komen de zaailingen vandaan? Want als dat een groot verschil is kan dat nog wel is het probleem zijn.

Dan kan je het beste de lamp 80-100cm boven de zaailingen hangen om zo de intensiteit te verlagen.

 

Maar misschien hebben anderen er een ander idee over, persoonlijk denk ik de hoeveelheid licht.

 

De gebruikte lucht moet je wel (als ze water groter zijn) naar buiten afvoeren, anders krijg je allemaal gekke klachten met je planten ;)

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

De gebruikte lucht moet je wel (als ze water groter zijn) naar buiten afvoeren, anders krijg je allemaal gekke klachten met je planten ;)

Dat hangt er net vanaf hoe groot de ruimte is waar de tent staat en in hoeverre die geventileerd is. Wel opletten dat er geen problemen met lv ontstaan.

 

Geen idee waar de problemen vandaan komen, maar zou verwachten dat ze hier wel uit moeten groeien na het verpotten. Staat je medium niet erg droog of lijkt dat maar zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

In dit stadium maakt het (in mijn beleving) niet zo heel veel uit, als er maar wel frisse (nieuwe) lucht in de kamer komt. En een kleine luchtstroom langs de planten kan ook wat helpen.

 

Makreel, heb je de grote potten goed ingewaterd? En hoeveel zuur je je water af en waarom?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah bedankt allemaal, dat klinkt hoopvol.

Ik heb de potten twee weken geleden ingewaterd, maar ze waren kletsnat. Sindsdien laten drogen. Bovenlaag was idd nogal droog geworden, heb ze gisteravond goed water gegeven. Heb het een beetje te droog laten staan omdat ik bij de eerste zaadjes ze te nat had gezeten overcompenseerde..

 

Heb pH niet gemeten, maar omdat het water hier nogal hard is heb ik eentiende spa toegevoegd. Daar ben ik nu mee opgehouden, zitten nu ook buffertabs in. Zal straks de pH van de bodem meten.

 

Heb wel eens gewisseld tussen 400 en 600 watt dat was misschien niet zo handig. Nu 600 watt op 65 cm, gaat straks 10 cm omhoog als ze er niet beter uitzien.

 

1 plant is een week ouder, zijn vriendje is die met de kapotte wortel dus die gaat eraan. Kan ik die van 1 week ouder wat laag houden of gaat ie de anderen overschaduwen?

 

Straks nieuwe foto's!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als tip: ALS je wat met je water doet, altijd meten ;) maar op grond zou normaal kraanwater geen probleem moeten zijn heb ik mij laten vertellen. Kaar mocht je het toch te veel vinden, zuur NIET verder af dan je potgrond is. Volgens mij heeft je grond een ph van 6,2/6,5.

 

Je grond meten heeft niet zo veel zin, in mijn beleving.

 

De lamp kan altijd nog naar beneden, dus zou inderdaad rustig aan proberen steeds lager te gaan, ze zijn nog maar klein :P

 

Als ik je ruimte zie zou ik nog even er mee wachten, mocht die ene toch sneller groeien kan je hem nog toppen. Hierdoor gaat die meer in de breedte groeien ipv de lengte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ze hebben het allemaal overleefd, en groeien snel. Ze beginnen ook al te ruiken, kan niet wachten tot ze lekker staan te bloeien. De ene groeit wel wat sneller dan de ander.

Bedankt voor jullie advies. Ik heb weer een paar vraagjes ;)

1. Wanneer moet ik toppen? Met name een plant is een stuk groter dan de rest, dacht misschien is het bij die al tijd.

2. Blaadjes zien er nog steeds een beetje 'uitgedroogd' uit. Wat kan daar de reden van zijn? Lamp staat op 70 cm en 600 watt.

3. Wanneer moet ik de klok op 12/12 zetten? Weekje of anderhalf nog? Moet dus 1.2*1.2*2 volkrijgen met 6 planten in 25L potten.

 

Hier wat fototjes van gister.

 

Alle samen

gallery_16343_19662_2778065.jpg

Cheese

gallery_16343_19662_698763.jpg

gallery_16343_19662_494139.jpg

gallery_16343_19662_4895819.jpg

gallery_16343_19662_4925891.jpg

CBD Dinamed

gallery_16343_19662_5328877.jpg

gallery_16343_19662_3282535.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan op verschillende manieren de planten op de zelfde hoogte houden, maar je wilt je tent goed vol krijgen dan is toppen zeker handig want dan gaan ze meer in de breedte groeien. Dit kan je het beste vanaf de 5e internode doen.

 

Ik zou zeggen dat je lamp Nu wel goed hangt, staat je ventilator toevallig DIRECT op de planten toevallig?

 

Wat betreft het schakelen ligt aan hoe snel je soortje zult groeien of die meer Indica of sativa dominant is. Sativa groei namelijk sneller (4x zijn start lengte ongeveer en Indica 1,5/2x).

 

Gr. X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan op verschillende manieren de planten op de zelfde hoogte houden, maar je wilt je tent goed vol krijgen dan is toppen zeker handig want dan gaan ze meer in de breedte groeien. Dit kan je het beste vanaf de 5e internode doen.

 

Ik zou zeggen dat je lamp Nu wel goed hangt, staat je ventilator toevallig DIRECT op de planten toevallig?

 

Wat betreft het schakelen ligt aan hoe snel je soortje zult groeien of die meer Indica of sativa dominant is. Sativa groei namelijk sneller (4x zijn start lengte ongeveer en Indica 1,5/2x).

 

Gr. X

 

Ja misschien dat het de ventilator is idd! Heb hem opzij gedraaid. Ik ga ze toppen vanaf de 5e internode. Planten zijn hybride, geloof allebei 50-60% sativa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Plantjes groeien oke, maar bladproblemen blijven. Ik heb nu een min/max thermometer gekocht en een grond thermometer, en een 2e clipfan om hete lucht onder de lamp weg te blazen.

Ik overweeg de 2 minste plantjes weg te halen (onderste twee foto's), om 4 mooie planten over te houden die de ruimte egaal kunnen vullen. Goed idee?

Misschien is er te weinig CO2, de tent staat op een klein kamertje (2 bij 3 bij 2.40 meter). Ik kan de deur op een kier zetten, maar omdat ik nu stook met een elektrisch kacheltje in de nachturen is verwarming dan niet te doen. Vandaar dat ik wat warmtematjes wil bestellen, heb nog enige zorg dat die zulke grote potten niet goed kunnen verwarmen, maar denk dat het wel scheelt als ik ze ingraaf in een laagje zand onder de potten.

Heb de plantjes nu allemaal getopt (behalve de mini).

 

gallery_16343_19662_2231338.jpg

gallery_16343_19662_573319.jpg

gallery_16343_19662_2750720.jpg

gallery_16343_19662_3567646.jpg

gallery_16343_19662_2840135.jpg

 

gallery_16343_19662_1669024.jpg

gallery_16343_19662_4548712.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makreel,

 

De potten hoef je nu niet meer af te dekken. Dat kan handig zijn in het begin stadium van de plant omdat het water dan sneller kan verdampen dan dat de planten het opnemen. Nu blokkeer je alleen de zuurstof in de grond en dat vinden ze niet leuk ;)

 

Beste is inderdaad om de nacht temperaturen niet onder de 20 te laten gaan, maar IN MIJN BELEVING maakt 17-18 nog geen probleem. Heb zelf mijn eerste ronde 16 (donker)-24(licht) gedraaid en dat was zeker geen slechte ronde (0,91/W met 400w hps).

 

Verse lucht is wel heel belangrijk voor de planten. Hoe heb je de aanvoer van verse lucht in de tent, van boven of beneden?

 

Toppen is een mooie manier om ze breed en laag te houden. Wat betreft de kleine zou IK pas wegdoen als je de ruimte gaat missen, maar misschien hebben anderen er een ander idee over :P

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi soort die Dinamed CBD , houd er rekening mee dat ze lang doorgroeien in de bloei .

Zit zelf in week 9 12/12 n heb ze in scrog staan , ruiken lekker naar mandarijn .

Succes deze ronde .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Xaim, ik heb het plastic eraf gehaald. Schrok een beetje van de temperatuur, fluctueert van 14 tot 32 graden. Heb de sensor van de fancontroller wat hoger gehangen dat ie wat harder afblaast. Verwarmingskabel besteld (6 meter, 50 watt) voor onder de potten. Inlaat van onder, heb hem nu vergroot van 20*30 cm naar 2 * 25 cm tubes (in s-vorm tegen licht), uitlaat blaast nu naar buiten de kamer (richting deels open deur). Blies eerst af en zoog aan uit zelfde kamertje.

Wil gaan scroggen, vandaag of morgen netje ophangen. Hoop op die manier minder last te hebben van het hoogteverschil tussen de planten.

Zal ik ze dit weekend eens in de bloei zetten?

 

Goed om te horen Heribei-lover! Heb zelf trouwens ook met veel plezier heribei gekweekt :P buiten dan wel

 

gallery_16343_19662_1157332.jpg

 

Edit: denk bij nader inzien dat ze nog wel een weekje groei kunnen gebruiken. Heb de twee grootste geknakt om ze mooi laag te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Makreel,

 

Top dat je het plastic er afgehaald hebt.

Ik heb nog een tip voor je: je haalt nu de verse lucht via beneden af, dit is de koudste lucht in je kamer. Je kan beter van boven in de tent verse lucht aanzuigen en met de buis ongeveer in het midden van je tent uitlaten komen bij een ventilator zodat de lucht meteen vermengd wordt met de lucht in de tent. Dat kan je misschien een paar graden schelen, omdat warme lucht stijgt en de koudste lucht ligt op de grond.

 

Je kan scrog proberen, maar is best wat werk :P misschien ook leuk om ze gewoon hun gang te laten gaan en ze op gelijke hoogte proberen te houden?

 

14 en 32 is wel heel groot verschil. Kan je de donkere periode niet op 16 krijgen en licht aan zo'n 25-26?

 

Gr, X

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das indd wel een goeie Xaim, van die inlaat, ga ik morgen doen. Zal 1 buis als inlaat genoeg zijn? Afzuiging is door 16 cm buis, dus oppervlakte = Pi*8^2 = 201 , inlaat door 25 cm buis met oppervlakte Pi*12.5^2 = 491 cm2. Dus inlaat = 2.5 keer uitlaat. Men zegt dat inlaat 3 tot 5 keer groter moet zijn maar mijn gevoel zegt dat dit wel ok zal zijn.

 

Morgen komt ook mijn verwarmingskabel aan, ik hoop dat die ze wat warmere voetjes geeft. Ff kijken of 50 watt genoeg is voor 6 potten of dat er een bij moet. Ga hem ingraven in zand waar de potten in komen te staan.

Max temp omlaag moet wel lukken, heb de sensor dus wat hoger gehangen en als dat niet werkt stel ik de fancontroller op een lagere temperatuur in.

 

Misschien beter om dan niet te scroggen als het veel werk is, kan niet dagelijks bij mijn planten zijn. Heb op het forum ook hele mooie resultaten gezien met knakken/vastbinden.

 

Erg fijn deze hulp! Zal vast schelen in de opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zelf had in het begin 1x 18 inlaat op 12,5 uitlaat. Ik had toen der tijd wel een 400 watt maar had er geen problemen mee in mijn beleving.

 

Ik zou zeggen dat het wel moet lukken. Waar je alleen voor op moet passen is voor tocht. Doordat je maar 1 aanvoer hebt kan het uit je inlaat gaan "waaien" omdat je zoveel lucht er doorheen trekt. Als je bv 2x die diameter zou hebben valt de lucht er rustig door heen.

 

Maar in theorie trek je meer lucht door je inlaat als je lamp aanstaat omdat je controler gaat koelen, dus iets koelere lucht is niet erg, zorg alleen wel dat het bij en ventilator hangt zodat het geen blok koude lucht blijft maar meteen uitelkaar geblazen wordt. En in de donkere periode zal je afzuiging (als het goed is) minimaal moeten draaien en zal de lucht er veeeeel minder hard door heen getrokken worden en dus minimale tocht hebben. Dan heb je eigenlijk het zelfde effect met 2 buizen als je licht aan zou staan.

 

Sowieso je sensor in de schaduwhangen, de ideale temperatuur is zo 26/27 graden met de lamp aan.

 

Als je niet elke dag gaat kijken, zal ik zeker niet gaan scroggen, maar dat is mijn mening :P

 

Als je de planten nog niet getopt hebt zou je bij 1 of 2 kunnen toppen, zodat je beetje het idee hebt wat er dan gebeurt en wat het verschil is als je het niet zou doen. ALS je gaat toppen raad ik je aan de planten te kiezen die bekend zijn die flink door groeien als ze 12/12 staan. Hierdoor blijven ze wat kleiner maar groeien wel veel breder en kan maar zo zijn dat de uitlopers gelijk gaan lopen met de hoofdtoppen, dan krijg je een beetje een "scrog" effect.

 

Knakken heb ik zelf ook gedaan, zie het voorbeeld hier onder. Deze heb ik 3x moeten knakken:

gallery_20363_19656_17645.jpg

(deze is NIET getopt)

 

Ik hoop dat je er een beetje uit komt. Mocht je de foto vervelend vinden in je topic, dan verwijder ik deze

 

Owja, Ben benieuwd of je verwarmingskabel zo goed werkt, want volgens mij moeten deze juist IN de potten zitten, maar kan het fout hebben :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo, tijd voor weer een update! We zijn inmiddels een maand verder en de dames staan nu 3 weken op 12/12. De 5 plantjes vullen het tentje goed en de geur en harsproductie beginnen langzaam op gang te komen :D.

 

De planten begonnen twee weken terug wat tekorten te vertonen dus ik ben begonnen met BAC bloeivoeding geven (2 ml/L) en daar reageren ze goed op. Alleen het middelste plantje is wat lichtgroen in de bovenste bladeren, al zo lang als ik me kan herinnneren.

 

Ik heb de afgelopen weken veel bladeren weggehaald, het was echt een oerwoud en alleen de bovenste topjes kregen direct licht. Ook nog een tijdje geknakt en gediefd. Ben nu met knakken opgehouden omdat de bloei erin zit en ik ze niet te veel wil stressen. Er zijn nu wel een aantal takken die een stukje boven een dichte tweede laag aan topjes uitsteken. Ik heb het idee dat dit ook door de lamp komt, ik heb nog geen instelling van mijn adjust-a-wing kunnen vinden die echt egaal licht geeft, waardoor bepaalde takken harder groeien en dikkere topjes krijgen.

De kap staat nu op de breedste stand, en heb hem net van 20 naar 30 cm boven de (hoogste) toppen verhangen. Hij schijnt vrij veel op de wand, maar als ik hem lager hang blokkeren de hogere toppen het licht voor de lagere aan de rand. Ik gebruik nu de heatspreader en fans waardoor warmte niet zo'n punt is en de 720W dicht op de planten kan (lichte hittestress maar valt mee). Ik overweeg echter om hem op diepstralen te zetten en hoger te hangen zodat hij alle planten wat beter bereikt. Ook lijkt me dat toepasselijker voor een vierkante ruimte, deze kap is echt gemaakt voor een rechthoekige..

 

Wat denken jullie? Heeft het veel voordeel om hem zo dicht op de planten te hangen of beter wat hoger met gelijkmatiger licht?

 

Xaim, die ene verwarmingskabel deed niks, veel te weinig vermogen. Heb nog een tubeheater van 120W geprobeerd maar dat zette ook niet veel zoden aan de dijk met de kou van twee weken terug, dus ik ben teruggegaan naar een straalkacheltje op stand 550W. Afgelopen week heb ik hem niet aangehad, maar gaat dit weekend wel weer nodig zijn.

 

Al met al ben ik tevreden voor een eerste binnenkweek. Heb een hoop geleerd en het klimaat is nu redelijk onder controle. Nu nog die bloeiperiode doorkomen en dan hopelijk lekkere biologische Cheese roken.

Zoals altijd zijn alle tips of vragen welkom, en ik zal weer wat foto's plaatsen als de topjes wat zijn opgezwollen.

 

Het veldje

gallery_16343_19662_2899899.jpg

De CBD Dinamed. Deze heeft mooi blad en gaat goed, alleen is de ene helft van de plant een stuk hoger dan de andere.. Wil misschien nog wat blad weghalen zodat wat meer topjes licht krijgen.

gallery_16343_19662_3222594.jpg

De vier Cheese planten

gallery_16343_19662_382132.jpg

gallery_16343_19662_581771.jpg

gallery_16343_19662_976798.jpg

gallery_16343_19662_5285074.jpg

 

Lichte hittestress

gallery_16343_19662_2034802.jpg

Lekker CBD only topje

gallery_16343_19662_2474329.jpg

Deze is een beetje lichtgroen bovenin maar weet niet waarom

gallery_16343_19662_2951039.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze zien er goed uit, jammer dat je kabel noet zo effectief is. Dan inderdaad maar een kacheltje, maar er moet een goedkoper alternatief zijn.

 

De planten zien er goed gezond uit! Als je de plant meer lucht wil geven zodat ze kleine topjes ook wat meer licht krijgen, zou je de stengels wat uit elkaar kunnen "trekken" met ijzerdraad. Zodat de plant wat luchtiger wordt.

 

Je hebt namelijk aan de zijkanten nog een beetje ruimte over. Zo heeft het licht ook de kans om wat dieper in de plant te schijnen. Als je wat weken verder bent, zou je wat uit kunnen dunnen qua blad als je het echt te vol vind.

 

Op deze manier krijg je toch meer lucht zonder de plant echt te beschadigen :) ik heb het momenteel ook bij een plant gedaan, die zat namelijk ook behoorlijk vol qua blad. Ik moet zeggen dat deze oplossing mij prima bevalt :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk Xaim! Ik heb ze wat verder uit elkaar getrokken en ziet er beter uit nu, egaler. Ben benieuwd wat de opbrengst gaat worden, ik hoop op 0.5g/W dat lijkt me mooi voor een eerste kweek en dan heb ik de kosten er ongeveer uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar er moet een goedkoper alternatief zijn.

 

zou je de stengels wat uit elkaar kunnen "trekken"

 

zou je wat uit kunnen dunnen qua blad

zonder de plant echt te beschadigen

 

Verwarmen kost een klauw vol met geld en is zeker niet rendabel.

Alleen je potten warm houden, is goedkoper en daarmee efficiënter.

 

Dat uit elkaar trekken, dat doe je door een beetje te buigen en te knakken.

Maar ik zou zeker geen ijzerdraad gebruiken om het vast te zetten.

Want dat ijzerdraadje gaat je koudste punt zijn en waar ze dus vatbaar wordt voor infecties.

Vervang ijzerdraad door een touwtje, of iets anders en het werkt prima.

 

Dat uitdunnen van het blad zou ik niet doen.

Ten 1e omdat dat blad bijdraagt aan de fotosynthese en dus de ontwikkeling van de bloem.

Ten 2e omdat ieder blad een wondje achterlaat, welke weer vatbaar is voor infecties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt erop dat je vanaf het begin af aan teveel water hebt gegeven, dat zie je aan de stand van het blad, hangen allemaal omlaag met de bladpunten. Planten die tevreden zijn hebben hun bladeren richting de hemel staan, let daar op.

 

Voor de rest gaat het wel aardig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk nog wel, dat je lamp veel te laag hangt.

Vuistregel is voor jou 720 w = 72 cm..

 

Ook goeie kans, dat dat het vergelen boven in is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar er moet een goedkoper alternatief zijn.

 

zou je de stengels wat uit elkaar kunnen "trekken"

 

zou je wat uit kunnen dunnen qua blad

zonder de plant echt te beschadigen

 

Verwarmen kost een klauw vol met geld en is zeker niet rendabel.

Alleen je potten warm houden, is goedkoper en daarmee efficiënter.

 

Dat uit elkaar trekken, dat doe je door een beetje te buigen en te knakken.

Maar ik zou zeker geen ijzerdraad gebruiken om het vast te zetten.

Want dat ijzerdraadje gaat je koudste punt zijn en waar ze dus vatbaar wordt voor infecties.

Vervang ijzerdraad door een touwtje, of iets anders en het werkt prima.

 

Dat uitdunnen van het blad zou ik niet doen.

Ten 1e omdat dat blad bijdraagt aan de fotosynthese en dus de ontwikkeling van de bloem.

Ten 2e omdat ieder blad een wondje achterlaat, welke weer vatbaar is voor infecties.

 

Klopt van het verwarmen, je moet verwarmen waar je het nodig hebt, in dit geval de wortels.

 

Ik heb bij mijn plant niks geknakt of flink gebogen. Bij mij werkt het gecoate ijzerdraad perfect :) niks aan het handje, alleen je moet er een haakje van maken en niet om de stam "binden" want dat vind ze inderdaad niet fijn want dat belemmert de groei. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden ;)

 

Ik zelf vond het wel fijn om wat lucht in de planten te krijgen door wat blad er tussen uit te halen, maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren :D

 

Ik geef advies hoe ik het doe, en zou doen. Of Makreel het op wilt volgen is geheel zijn keuze natuurlijk ;)

 

Gr, X

 

P.S. Laat de foto's maar komen Makreel! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...