Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Een tijdje terug had ik al wat foto's geplaatst van een armatuur wat ik had samengesteld met TCI led strips.

 

gallery_37858_17549_9775.jpg

 

gallery_37858_17549_73829.jpg

 

gallery_37858_17549_57371.jpg

 

gallery_37858_17549_162610.jpg

 

Dat zijn 4 stuks 24W 3000K strip van 41,5cm lang. Ze produceren volgens de specs 154lm/W. Inclusief drivers hjeb ik er 9 euro per stuk voor betaald (of althans een setje van 5 was 44 euro)

 

Totaal 92W ter vervanging van 2 stuks 2x55W T-neon. Dus van 220W naar 92W en van die led strips komt veel meer licht af.

 

Nou zijn die TCI strips een restpartij die je alleen via ebay kan krijgen en ze zijn (waren) er alleen in 3000K en 4000K. Ik wilde ook wat 5000K proberen.

 

Daarvoor ben ik uitgekomen bij Samsung F Series Gen3 5000K strips die ook op 24W per stuk draaien. Strips zijn 56cm lang, 2 cm breed.

 

Deze zijn een stuk efficienter, maar helaas ook een stuk duurder. 12 euro per stuk en dan komt er nog een driver bij van een paar tientjes. Maar goed, nog steeds een T-neon "killer" waar dit setje van 2 strips een 2x55W T-neon vervangt.

 

Aangezien dat ding 18 uur per dag aan staat tikt dat stroomverbruik nog best aan. Stroomkosten voor de 2x55W T-neon komen op 165 euro per jaar tegen 70 euro voor de led strips. Scheelt 95 euro per jaar dus de kosten voor die led heb ik er snel uit.

 

gallery_37858_17549_47618.jpg

 

gallery_37858_17549_54182.jpg

 

De leds zijn gemonteerd op 25mm alu U profielen. In dit geval heb ik de driver in het midden gezet om het frame te vormen. Uiteindelijk toch ook nog maar wat hoek profielen op de uiteinden gezet zodat ik de draden tussen de strips wat netter kon wegwerken.

 

Ben nog bezig om van die lamp hangers te kopen van metaal draad. Dat zijn van die metalen draaden die je kan klemmen en verstellen. Nu zit het nog even met wat kettingen en plantbind draad.

 

Er staan nu wat Santanesia zaailingen onder.

  • Like 17

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit, wel een werkje dat in elkaar zetten :P Maar mooie voorgroei lamp :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit. Heb je de strips ook gebruikt tijdens de bloeiperiode? 154l/watt is een uitstekende kwaliteit output tov epistar leds. Hoe warm wordt het frame na een paar uur draaien? Ik had laatst een testlamp gemaakt, 3 cpu heatsinks, 1,5mm aluminum plaat en 3 x driverless led 230 volt 50 watt. Frame in driehoek opstelling. De ledjes kosten 1.20 dollar per stuk dus het mocht kapot. Na 1 uur passief koelen was de temperatuur van de heatsink tegen 80 graden aan, uur later 87 en daar bleef het gelukkig bij. Wanneer die aktief gekoeld werd was de temperatuur van de heatsink rond de 34 graden. Dus het scheelt nogal in warmte passief en aktief. Natuurlijk waren het ook el cheapo dingen die een efficiëntie van rond de 80 - 90 watt lumen hebben. Heb de lamp weggegeven aan een hele blije budget kweker die het eerst deed met 4 tornados van de action. Die is nog steeds onder de indruk van de hoeveelheid licht. Zijn de strippen die je hebt gebruikt nog te koop incl driver?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit, wel een werkje dat in elkaar zetten :P Maar mooie voorgroei lamp :D

Bedankt. In elkaar zetten is het probleem niet. Kwestie van van wat gaatjes boren en dan schroeven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ZiiP, Nee ik heb niet gebloeid met die strips, maar op Rollitup zijn er wel een paar die dat gedaan hebben. Gaat inderdaad prima

 

Die Samsung strips zitten op 181lm/W, dus die zijn nog wel een tandje efficienter ook.

 

Het frame is iets van 30C. Alu is wat lastig exact te meten met een IR thermometer, maar het voelt lauw warm aan. Ik zou zeggen dat de actief gekoelde blokken van mijn COB lamp warmer zijn. Ik zal morgen proberen wat foto's te maken met de FLIR camera.

 

DIe TCI strips komen bij export-estonia op ebay vandaan. Zie ze nu alleen van 4000K staan, maar wellicht komen de 3000K's ook wel weer terug. Hij verkoopt ook goedkoop Citizen COBs. Staan ook wat Mean Well drivers in zijn winkel, maar die zijn twee keer zo duur als bij bijvoorbeeld bij tme.eu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er leuk uit, wel een werkje dat in elkaar zetten :P Maar mooie voorgroei lamp :D

Bedankt. In elkaar zetten is het probleem niet. Kwestie van van wat gaatjes boren en dan schroeven.

ooow, dat is nog te overzien, het ziet er in iedergeval strak uit. Ben benieuwd hoe de werking er van is, of het in praktijk ook goed werkt. Hou ons op de hoogte :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb even een FLIR foto gemaakt van het armatuur in werking (foto van onder op de leds en driver):gallery_37858_17549_121933.png

 

Ik vermoed dat ik toch wat moet doen om de warmte van de strips meer naar het frame te krijgen. Heb ze er nu gewoon opgeschroefd en dat leek met die TCI strips prima te werken, maar het temperatuurverschil tussen de Samsung strips en het alu is een stuk groter. Misschien toch maar proberen of het scheelt als ik wat warmtegeleidende pasta tussen frame en strip doe.

 

Geen temp van het alu op deze foto, maar dat zit zo rond de 25C. De ledjes zitten dus aan de 46C (warmste punt op de foto). Op zich is die 46C ook nog prima, maar het kan wellicht beter. Driver zit op 36C en dat is zeker wel prima.

 

De foto laat ook zien waarom het zo moeilijk is om de temperatuur van alu te meten. Het reflecteert namelijk de IR straling van de omgeving. Je ziet links en rechts van de driver de warmtereflectie van de driver op de alu C profielen. Je moet dus eigenlijk iets niet reflecterends op de alu plakken om de warmte goed te meten. Je kan ook de emissiviteit op de FLIR camera instellen, maar heb niet het idee dat dat echt goed werkt.

 

Fototje van het slagveld onder de leds. Misschien niet echt een goed voorbeeld. Was een paar weken op vakantie geweest en het was tijdens mijn afwezigheid "niet helemaal" goed gegaan maar het valt ook nog wel mee:

gallery_37858_17549_31134.jpg

 

De moeders links zijn ginorm geworden vergeleken met hoe ik ze achter liet. Die zijn echt ontploft. Ze waren helemaal door het frame heen gegroeid. Ook wel weer een voordeel van die leds. Her en der een bruin plekje op een blad, maar eigenlijk hadden ze er totaal geen last van.

 

De zaailingen stonden te ver van het licht en waren flink gaan strekken. Daar heb ik bij terugkomst meteen een T-neon boven gehangen en inmiddels dus vervangen door de 5000K ledstrips.

 

Heb de boel ook maar in de 100x100 bloei tent gezet/gehangen. Nou die moeders nog even terug snoeien.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd koelpasta helpt heel goed met warmte afvoer, al is 45 graden zeer netjes zonder pasta!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had het bij het bouwen van het armatuur met die TCI strips geprobeerd. Paar strips met pasta en een paar zonder. Er zat nauwelijks verschil in temperatuur tussen de strips met en zonder pasta. Zelfs helemaal zonder alu profiel erop werden ze niet echt heel veel warmer. Alleen waren ze me dan te slap (gaan door hangen)

 

Daarom had ik die pasta dit keer maar laten zitten. Alleen blijft nu het frame zo vreemd koel. Dat lijkt me een slecht teken. Of wellicht koelen de U profielen beter dan de platte slijtstrips.

 

Deze Samsung strips zijn wel een stuk smaller dan de TCI strips (19mm tegen 38mm) en hebben dus minder contactoppervlak. Wie weet dat het toch uitmaakt dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Led gardner is sowiso een aanrader voor mensen die zelf een led armatuur in elkaar willen zetten. Bijvoorbeeld om te begrijpen wat het verschil is tussen serieel en parallel aansluiten en hoe je dat dan doet: http://ledgardener.c...iring-led-cobs/

 

Maar in dit geval heeft ook een pagina gemaakt met voorbeeld builds met led strips en een zooi documentatie over de meest gebruikte led strips:

http://ledgardener.c...sung-bridgelux/

 

Hij blijft vreemd genoeg wel de Quantum boards aanprijzen terwijl alles wat hij test laat zien dat die dingen knudde werken. Quantum boards geven een vreselijke lichtverdeling waardoor je ze op 50cm van de planten moet hangen om het licht nog een beetje verdeeld te krijgen. Met als gevolg ook veel meer verlies van licht op de muren.

 

Quantum boards zijn ook gewoon te duur. Voor hetzelfde aantal SMDs betaal je voor Samsung strips 50 euro terwijl een quantum board $75 moet kosten (waar nog BTW en invoerrechten overheen komen). Bridgelux strips zijn nog iets goedkoper dan Samsung dacht ik.

Edited by Wietefras
  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voelde laatst dat het frame toch een stuk warmer was geworden. Wellicht moest het zich even zetten of het hangt nu zo in de luwte van de ginorme moeders dat er geen wind meer over blaast.

 

Weer even met de FLIR camera een foto gemaakt van onder de lamp:

gallery_37858_19671_19670.png

 

De cursor midden in het scherm zit op de PCB en die is blijkbaar 45C, de heetste puntjes zijn de ledjes en die zitten rond de 50C.

 

Het frame had ik een plakbandje op geplakt (links bovenaan de foto) omdat anders van alu de temperatuur nauwelijks te meten is. Het frame zit zo rond de 35C.

 

Die tempraturen zijn vergelijkbaar met wat ik met de actief gekoelde COBs heb. Alleen zit er in dit geval een 25mm breed 15mm hoog U-profiel op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

samsung zegt het zelf ook, het zijn "fluorescent replacements" dus bijna OP je gewas en je lampoppervlakte moet bijna gelijk zijn aan het vloeroppervlakte, niet die dingen een meter hoog 1 board per 4 planten zoals mensen met te veel geld in de vs doet :whistle:

 

21690246_344836549277889_395626299676164096_n.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die borden rage ontgaat mij nogal. Al zal het in zo'n grote commerciele kweek wel werken. In een tent komen die dingen gewoon niet handig uit. Mensen maken elkaar gewoon gek met de marketing hype blijkbaar.

 

De Samsung strips gebruiken overigens exact dezelfde Samsung LM561C S6 SMD's als op die borden zitten. Op een 112cm dubbel rij strips zitten er 288 net als op de QB288. Alleen kost die Samsung strip $48 (of 41 als je er 10 of meer koopt) en zo'n bord kost $75.

 

Zo'n bord zou bedoeld zijn voor een 60x60 oppervlak, maar dan moet het ding inderdaad wel op 45 cm hangen om nog een beetje lichtverdeling te krijgen. Met grote wandverliezen en alsnog een knudde lichtverdeling tot gevolg. Met 4 strips van 72 ledjes heb je exact dezelfde leds, maar dan voor $58 en met echt een goede lichtverdeling al op 15cm of minder. Paar strookjes alu erbij van €2,70 per strip als heat sink, driver van €30 a €40 euro, wat electra spul om het te bedraden en je bent klaar.

 

Je hebt iets van 320W per m2 nodig en de kosten blijven normaal gesproken onder de euro per watt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Wietefras, ik ben erg onder de indruk van die TCI strips en heb er ook sterke interesse naar. Voor m'n groei hokje.

Nu kan ik ze alleen helemaal niet vinden :( heb jij misschien een link voor mij (Samsung of Bridgelux maakt niet uit).

De TCI strips via Estonia zijn ook allemaal uitverkocht..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke is het beste voor boven moeders en/of voorgroei kast? 3000 of 4000?

 

En lees in nou goed? 5 strips a 23w voor +- 50€?

 

Heb soms men snappert kapot :P kei fijn.. cvs

Edited by Wiekspiet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus 3000 is geschikt om mee af te bloeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke is het beste voor boven moeders en/of voorgroei kast? 3000 of 4000?

Conventionele wijsheid zegt 4000K inderdaad. Ik heb het zelf ook met 3000K geprobeerd en dat ging ook prima.

 

Het verschil is met name hoe lang je planten worden. Hoe meer blau hoe korter de internodes blijven.

 

Dat is ook meteen eigenlijk het echte verschil in die licht kleuren. In de praktijk schijnt het qua oogst helemaal niet zoveel te schelen welke kleur licht je gebruikt. Was een tijdje terug ook weer zo'n test met verschillende licht kleuren en het scheelde maar 5%.

 

Met leds zit je sowieso al een stuk blauwer. HPS is 2000K of nog lager. Met leds zit je in de bloiei doorgaans tussen de 3000K en 3500K. Met CMH lampen is het ook ook zoiets. De reden dat we die kleuren kiezen is omdat dat voor de verlichting het meest efficiente is. Je krijgt dan zoveel mogelijk bruikbaar licht voor de planten. Dat het een iets andere kleur is maakt in de praktijk niet uit.

 

Meer licht is belangrijker dan een iets "beter" spectrum.

 

Maar goed, als je kleinere planten wilt hebben dan beter wat blauwer en als dat je niet uitmaakt kun je ook gewoon voorgroeien en afbloeien onder 3000K.

 

En lees in nou goed? 5 strips a 23w voor +- 50€?
Ja die strips zijn iets van 45 euro dacht ik.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb zojuist de 4000k al besteld thx voor de tip!

 

Is voor men moeders, dus mogen wat korter blijven :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook een 4000k besteld, mijn eerste led-ervaring, spannend. Voor mijn moedertjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wow ze zijn alweer bijna uitverkocht. Dat gaat ook steeds sneller zeg.

 

Die strips werken echt super. Je moet alleen wel een beetje oppassen met die connectoren. Als je de draad er onverhoopt toch weer uit wilt trekken dan moet je dat wel met beleid doen en niet te hard op dat knopje drukken, want dan druk je het stuk.

 

Buiten dat hebben ze bij mij al heel wat mishandeling doostaan :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...