Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SmokingLo

Stekken Snijden

Recommended Posts

Beste mensen,

 

vraagje over stekken snijden.

 

Hoe oud/groot moet een plant zijn om de eerste stekken er van te kunnen snijden?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou zeggen zodra de eerste stekbare uitlopers er aan zitten kun je beginnen met stekken nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier op 3 internodes de hoofdtop gesneden. Geen plant of stek overleden, maar vlot en succesvol was anders. Het groter de plant, hoe minder je er % af snijd, dus een snellere hersteltijd om terug te komen op het oude nivo.

 

Geen idee of dat goed of verstandig was, hoofdtop is nu de moeder geworden. Onder kantje is in bloei gezet sexe bepaling.

 

Ben benieuwd wat de rest zegt over het aantal internodes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken uit stekken wordt niet aanbevolen door breeders en hen die dat aannemen willen.

 

Wanneer je uit nood een kweekje uit zaad doet (pun intended) dan kan je een stek maken van de loot die je topt. De moeders en stekken label je met corresponderende nummers zodat je de beste pheno's eruit kan selecteren. Zaadkwekers roepen altijd dat je de beestjes erbij krijgt, dus kennelijk zitten die dan op zaadplanten. :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadkweker, zeggen dat als je lang genoeg doorstekt,

dat je plant dermate zwak wordt,

dat het een prooi wordt voor allerlei ongedierte.

 

Een zaadje is 100% schoon

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw hok is 100% leeg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wel ja...

 

Ik heb de zaden alweer thuis en het bloed begint weer te borrelen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat het een prooi wordt voor allerlei ongedierte.

 

In theorie is elke levende plant een prooi voor allerlei ongedierte..

Dat spint en dergelijke makkelijker meelift op stekken klopt wel maar daar gaat het hier niet over.

 

Ik zou zeggen zodra de eerste stekbare uitlopers er aan zitten kun je beginnen met stekken nemen.

 

+1

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog wel ja...

 

Ik heb de zaden alweer thuis en het bloed begint weer te borrelen..

Moet je maar niet zo aankutten, dan had je er nu al wat in te staan.

 

In theorie is elke levende plant een prooi voor allerlei ongedierte..

Dat spint en dergelijke makkelijker meelift op stekken klopt wel maar daar gaat het hier niet over.

Oude Rocker heeft zelf nog nooit uit stekken gekweekt, dus om dan anderen te adviseren.... :innocent:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kut niet wat aan,

Ik ga niet in een koude winter ofg een warme zomer mijn dierbare plantjes vernachelen.

 

En ik geef toch geen advies btw over stekken snijden/kweken of wat dan ook.

Ik reageer op het beestjes verhaal van D..

Maar CF heeft gelijk en dat is hier offtopic..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@OR heb jij vroeger ooit bij D in zijn boekentasje gescheten ofzo?? :jump: ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

In theorie is elke levende plant een prooi voor allerlei ongedierte..

Dat spint en dergelijke makkelijker meelift op stekken klopt wel

 

Spint en dergelijke doet het ook altijd beter in een monocultuur.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat niet vakman..

Ik heb ooit een keer gezegd, dat 3 vingerige planten geen teken van gezondheid zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee dat niet vakman..

Ik heb ooit een keer gezegd, dat 3 vingerige planten geen teken van gezondheid zijn..

 

Tja, dat doe je toch ook niet ;) :lol: :lol:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik meen te weten SN dat monocultuur bij tomaten niet voorkomt,

althans de nadelen daarvan.

 

Het is het probleem gewoon, dat als je een stek snijd, het plantje/stekje vanaf dat moment geen wortels meer heeft

en gedurende die tijd 2 week, niet tot moeilijk voedingsstoffen en mineralen kan op nemen.

Zelfs schoon water heeft zee moeite mee, dat is ook de reden, dat stekken vaak in een hele vochtige omgeving worden gehouden,

om de verdamping zo minimaal mogelijk te houden.

 

In die tijd, ca 2 week, is het plantje kwetsbaar en verzwakt om zich zelf te beschermen tegen allerlei ziekten en plagen.

HEEL schoon werken is dan ook het devies..

 

Het kan wel tot 4 week duren, voordat het stekje met het nieuwe wortelstelsel instaat is, om weer dat op te nemen, om zichzelf weer te beschermen.

Echter, als het stekje in die tussentijd te maken krijgt met welke ziekte of plaag dan ook,,

zal ze daar never nooit niet weer geheel van herstellen..

 

Het moederplantje, die stel je ook telkens bloot aan ziektes ed. door dat je haar regelmatig verwond..

Ook hier weer,, HEEL schoon werken is dan ook het devies..

 

Maar ja,

als je om de halve klap zelf andere kweekruimte inloopt, (meerdere locaties kweken/ of gewoon bezoek)

dan kun je nog zo schoon en voorzichtig zijn, maar het gevaar is gewoon levensgroot.

 

 

Maar wat ik al zij,,,

Het is een discussie die zinloos is..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn voorkeur is vanuit zaad in één keer door LST, ik vind de hoofdtop mooier, dikker en lekkerder eruit zien dan van een stek (zij tak). Als je toch topt voor een scrog/sog maak dan in ieder geval een stek.

 

Maar ik heb een lichte voorkeur voor regulier zaad. Verder is de ene plant de andere niet. En heel soms zit er een übertje tussen. Ik wil continuïteit, 1 moeder ==> 2 stek ==> 2 bloei.(Micro, dus geen volle zalen of stadions). De hoofd top wordt steeds weer gestekt en gaat dus niet in bloei, het onderstel gaat in bloei. Dus dat zijn directe zijtakken van af de hoofdtop.

 

De grap is dat ik nu meer zaad heb gekocht (40stuks=1Moeder) dan voorheen met femmed, en iets meer stroom verbruik. En nog steeds op zoek ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn voorkeur is vanuit zaad in één keer door LST, ik vind de hoofdtop mooier, dikker en lekkerder eruit zien dan van een stek (zij tak).

 

De hoofd top wordt steeds weer gestekt en gaat dus niet in bloei, het onderstel gaat in bloei. Dus dat zijn directe zijtakken van af de hoofdtop.

 

Je topt de topscheut en maakt er een stek van en stelt dan dat de onthoofde hoofdtop van een zaadplant zoveel mooier is?

Die is inmiddels toch stek geworden en van de zaadplant ken je alleen de onthoofde versie?

 

Bij mij is er geen verschil tussen de zaadplant en een hiervn genomen stek, zou wat zijn zeg als de genetische kopie ineens geen kopie blijkt te zijn.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topstekken wortelen lastiger. Hormonenkwestie.

 

Jij krijgt het echt voor elkaar om in iedere post hier op WF een hoop onzin te verkondigen......

Hoe kom je aan al die wijsheid?

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topstekken wortelen lastiger. Hormonenkwestie.

 

Jij krijgt het echt voor elkaar om in iedere post hier op WF een hoop onzin te verkondigen......

Hoe kom je aan al die wijsheid?

Moet jij zeggen! ;)

 

Nee dat niet vakman..

Ik heb ooit een keer gezegd, dat 3 vingerige planten geen teken van gezondheid zijn..

Dat is dus onzin, maar dat krijg ik je toch niet aan het verstand.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topstekken wortelen lastiger. Hormonenkwestie.

 

Jij krijgt het echt voor elkaar om in iedere post hier op WF een hoop onzin te verkondigen......

Hoe kom je aan al die wijsheid?

Echt om te janken hoe vaak jij hier onzin loopt te verkopen. Echt werkelijk waar 80% wat jij zegt is de reinste onzin. Mensen moeten hier echt beschermd worden tegen jou advies die je volgens mij elke keer maar uit je duim zuigt.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kopstekken hebben een mooi groot en sappig vaatbundel bosje,welke makkelijk wortelt met de juiste behandeling.....

 

...... tenzij je patrick034 heet dan stoppen ze er gelijk mee.... :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ondanks dat ik schijnbaar constant uit mn nek lijkt te lullen loopt het allemaal prima, ook de lieden die mijn 'adviezen' opvolgen zijn daar over te spreken. Maja, sommigen denken dat ze het hebben uitgevonden en dat hun manier de enige is. Wiet telen lijkt af en toe meer op een religie dan een hobby. Doe er mee wat je wilt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat doe je ook met je eigen verzonnen theorie dat topstekken lastiger wortelen door een zogenaamde Hormonen kwestie.

 

Je kan t niet theoretisch of praktisch onderbouwen. Welke hormonen? De zelfverzonnen Patrick hormonen?

 

Ja zal vast wel dat je goede dingen zegt maar zoals ik al zei 80% slaat werkelijk waar nergens op.

 

Net zoiets dat mensen moeten stoppen met voeden in week 6 met amnesia.

Ben blij dat ik tijdens mijn eerste kweekjes jouw advies gelukkig over het hoofd heb gezien!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...