Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
supernoob

Fluence Led

Recommended Posts

qua voeding kan ik zelfs meer geven dan ik onder HPS kan

 

Dat komt toch juist overeen met wat patrick zegt?

 

precies. minder verdamping is hoger ec.

 

Leg eens uit heren hoe een minder verdampende plant leidt tot meer voeding in het water kunnen doen/hogere EC in de pot?

Share this post


Link to post
Share on other sites

plant lust nog steeds dezelfde hoeveelheid voeding. enkel als hij minder drinkt bij een zelfde ec komt er minder voeding omhoog. dit compenseer je door wat meer te voeden. andersom idem als je planten meer verdampen dan normaal, mag de ec wat omlaag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een plant die minder verdampt kan je meer voeding geven:

meer voeding geven countert dat minder verdampen en daardoor minder voeding nodig want er is meer voeding beschikbaar om op te nemen omdat je meer voeding geeft.

 

Alleen bij gelijke EC natuurlijk..

 

:whistle: :hug:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat had ik nu ook toen ik jouw uitleg las SN ;)

 

Meer dan 'normaal' verdampende planten?

Enkel als minder drinken bij gelijke ec komt er minder voeding omhoog?

 

Stomata en de relatie tussen opname voeding door de plant en water was je helemaal kwijt op moment van de reply?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry pik maar heb hier echt geen zin in. Je hangt dagelijks de wijsneus uit op het forum maar blijkbaar snap je basis dingen nog niet, zelfs terwijl ik het helemaal voor je ontleed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Basiskennis stomata:

bladmondjes sluiten als de verdamping te hoog wordt en de plant verkleint actief bladoppervlak om hoger dan 'normale' verdamping te beperken.

 

Probeer die wijsheid mbt voeding geven van je eens uit op een pot met aarde waar je te maken hebt met een buffer met je wijsneus.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Feit blijft toch gewoon dat als een plant meer verdampt bij gelijke ec, er meer voedingsstoffen omhoog komen uit het medium en vice versa

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou mijn OC staat hele dag aan net zoals met HPS alleen met HPS heb ik wel de rv onder controle en met LED niet.

 

Dus in mijn geval verdampen ze zelfs meer.

 

Heb zelf nog nooit met een opti gedraaid. Wel met een airco. Maar komt dat niet gewoon doordat hij minder hoeft te koelen en daardoor minder ontvochtigd?

 

Nee want een opti koelt niet meer of minder. (nieuwere schijnen dat wel te gaan doen) ze koelen of wel, of niet.

 

En deze staat hele dag te koelen, dus ook de hele dag te ontvohtigen. Hij trekt het gewoon niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 1/30/2018 at 9:16 AM, Boefje030 said:

 

Nee want een opti koelt niet meer of minder. (nieuwere schijnen dat wel te gaan doen) ze koelen of wel, of niet.

 

En deze staat hele dag te koelen, dus ook de hele dag te ontvohtigen. Hij trekt het gewoon niet.

Boefje030,

Kun jij aub eens precies uitleggen waar je tegenaan loopt met de combinatie OptiClimate en LED's ?

Ben erg benieuwd.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/14/2018 at 4:49 PM, Kees A said:

Boefje030,

Kun jij aub eens precies uitleggen waar je tegenaan loopt met de combinatie OptiClimate en LED's ?

Ben erg benieuwd.

Ah had in ander topic gereageerd maar zie nu deze.

 

Ik loop tegen luxe problemen aan eigenlijk. weet niet of dit standaard is bij opti+led maar dit is in mijn geval:

Het lijkt eigenlijk te effiecient te zijn LED. waardoor ik minder warmte genereer dus een hoger wattage led kan gebruiken. Dit in combinatie met een hogere effiecientie tegenover hps betekend dat ik veel meer licht hebt.

Ik kan dus ongeveer 20- 25% meer wattage draaien. hier lacht de opticlimate om. Waar hij dus niet om lacht is het hoeveel vocht wat deze hoeveelheid licht (lees gewas) genereert 

Dit in combinatie met aardige toppen zorgt voor heel wat hoofdpijn kan ik je vertellen.

 

Is dit een beetje wat je bedoeld?

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hartelijk dank voor je verhelderende antwoord.

Ik denk dat toen de Opticlimate ontwikkeld werd, er in alle proefopstellingen alleen maar HPS werd gebruikt (duh...)

En bij die hoeveelheid warmte hoorde een bepaald oppervlakte en bij dat oppervlakte hoorde een bepaalde hoeveelheid planten en dus vocht.

Dat kon hij aan en dat was dus voor de fabrikant goed.

 

Maar nu door de grotere oppervlakte die je met hetzelfde wattage/warmte (LED's t.o.v. HPS) kan belichten, komt er dus meer vocht vrij.

Of door hetzelfde oppervlakte heb je minder wattage/warmte nodig, maar komt er wel evenveel vocht vrij als voorheen met HPS. 

Waar eerst met HPS per M2 per dag 10 liter vocht vrij kwam en 7.200 Watt aan warmte...

Komt er nu met LED per M2 per dag nog steeds 10 liter vocht vrij, echter maar iets van 5.000 Watt aan warmte.

(Ik gebruikt vast verkeerde termen, en de hoeveelheid vocht is willekeurig gekozen en geen idee of je die Watt's warmte mag noemen. Maar het gaat meer om de onderlinge verhoudingen)

Begrijp ik het goed, en vat ik het zo goed samen?

 

Is de verwarmings capacititeit van de Opticlimate altijd gekoppeld aan de ontvochtigings capaciteit?

Als dat zo is, zou dan een losse ontvochtiger erbij (zo'n ding van de bouw) helpen?

Of zou die de hele flow van de OC ontregelen of in de war gooien?

Ik dacht dat de nieuwe generatie wel een betere ontvochtiging hadden, maar ik hoor dat er ook veel problemen met het apparaat zijn.

Nu gebied de eerlijkheid te zeggen, dat waar je vroeger hele middagen rondhing in een GS en met Jan en alleman kon overleggen, dit helemaal niet meer bestaat.

Dus ik hoor ook steeds minder over voordelen/nadelen van producten, voeding, machines, filters, etc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Boefje030

 

Nog wat zitten lezen over de Opticlimate. Ook in oude PM-wisselingen met Racker en City Boxer.

Hij ontvochtigt terwijl hij koelt, dus vooral in de nachtperiode als hij niet hoeft te koelen, maar juist aan het verwarmen is, zal hij niet ontvochtigen.

Dat had ik ook ooit met mijn Opticlimate. 's Nachts liep de LV enorm op.

We hadden toen 2 keuzes.

1. 's Nachts een los kacheltje erbij waardoor de Opticlimate ook 's nachts ging koelen en dus ook ontvochtigen.

2. Of zo'n Dryfast ontvochtiger erbij plaatsen. Dat was - zo werd ons gezegd - een van de weinige effectieve ontvochtigers die verwarmt en ontvochtigt.

We hebben het eerste gedaan omdat dat een snelle en relatief goedkope oplossing was. Maar is natuurlijk wel gek dat je de temperatuur eerst met opzet laat oplopen om vervolgens maar te kunnen koelen.

Maar in jouw geval met de LED's aan, koelt hij dus wel, maar omdat hij minder hoeft te koelen, ontvochtigt hij ook minder. Zoiets?

En 's nachts ontvochtigt hij ook niet omdat hij dan moet verwarmen. Behalve in hele warme zomernachten.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja hij koelt wel continu. Daar was ook ook bang voor. Dat is ook de reden waarom ik 25% meer wattage genomen had. Ik dacht hij regelt vanzelf wel hoeveel licht hij nodig heeft. Maar hij doet alsnog 100%. 

 

Nacht loopt het inderdaad op maar dit is altijd zo

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minutes ago, Boefje030 said:

Ik dacht hij regelt vanzelf wel hoeveel licht hij nodig heeft. Maar hij doet alsnog 100%. 

Deze snap ik niet...

Wie regelt hoeveel licht hij nodig heeft? En wat bedoel je ermee?

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 11/17/2018 at 6:10 PM, Kees A said:

Deze snap ik niet...

Wie regelt hoeveel licht hij nodig heeft? En wat bedoel je ermee?

Dimlux kastje die kan aan de hand van de temperatuur dimmen. Dus ik dacht beter teveel watt dan kan hij altijd dimmen. Want te weinig wil je helemaal niet. Want dan gaat je opti aan en uit. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minutes ago, Boefje030 said:

Dimlux kastje die kan aan de hand van de temperatuur dimmen. Dus ik dacht beter teveel watt dan kan hij altijd dimmen. Want te weinig wil je helemaal niet. Want dan gaat je opti aan en uit. 

Maar als je nu - en het klinkt absurd - nu nog meer warmte in je hok zou brengen? Dan heb je maximaal licht, en dan gaat je Opticlimate ook maximaal ontvochtigen.

Of denk je dat je Opticlimate niet meer kan ontvochtigen dan hij nu al doet bij jou? Zit het ontvochtigen al aan zijn max?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk het tweede want ik ben ook met radiatoren aan de slag gegaan waardoor ik mijn warme water hergebruikte.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...