Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Makreel

Eerste Keer Binnen, Aanmerkingen Bij Deze Setup?

Recommended Posts

Hallo beste mensen,

Ik kweek al een aantal jaren buiten, en mede dankzij dit forum heb ik elk jaar genoeg van 3-4 planten kunnen oogsten om niet naar de shop te hoeven. Dit jaar was de laatste keer, maar ik heb nu voor het eerst de mogelijkheid om binnen aan de slag te gaan!

Het wordt een gedoogkweekje dus 5 planten. Wil daar het maximale vanaf halen dus ga voor een tent van 1.2*1.2 met een 600W lamp.

 

Na een hoop lezen heb ik de volgende set samengesteld, helaas wat duurder dan ik hoopte (hoopte voor 700 klaar te zijn), maar goedkoop is toch vaak duurkoop. Hebben jullie misschien nog tips voordat ik de knoop doorhak?

 

- Mammoth Pro 120 tent (of Secret Jardin DR3 120)

- Dimlux 600W 400V EVSA

- Sylvania GroLux 600W 400V

- Davin DV-12 tijdklok met relais

- Adjust-a-wing Avenger medium (hoor gemixte verhalen)

- Uniteck trafo fan controller (1.5 A)

- Softbox Torin 700m2 (staal of MDF of hout? welke shop weet ik nog niet)

- Phresh 500 m2 filter

 

De tent komt niet bij mijzelf te staan dus ik wil het echt 100% zo brandveilig mogelijk hebben en ook stil.

Heeft kweken op 400V alleen maar voordelen of is het bijv. brandgevaarlijker?

Heeft kweken op 400V alleen maar voordelen of is het bijv. brandgevaarlijker?

De tent komt niet op een slaapkamer maar in een aparte kamer dus hoeft niet fluisterstil, maar staat wel naast de slaapkamer in een oud huis dus moet wel behoorlijk stil. Is het overkill om een softbox én een dure fancontroller aan te schaffen?

Heb ook nog overwogen om een 500m2 box zonder controller te nemen, maar de ruimte is onverwarmd in de winter (kamers in huis worden met gaskachels verwarmd, geen CV), en kan heet worden in de zomer. Vandaar denk ik dat temperatuur regelen d.m.v. afzuiging wel handig kan zijn.

 

Als jullie nog tips hebben wat er beter kan of wat overbodige luxe is hoor ik het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onverwarmde ruimte word niks, als de lamp uit is zal het veel te koud worden in de tent.

Voor de rest ziet je setup er wel ok uit, had persoonlijk een 1000m3 afzuiger genomen (voor in de zomer).

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onverwarmde ruimte word niks, als de lamp uit is zal het veel te koud worden in de tent.

Als het in huis is zal het niet snel onder de 15 graden komen en dat is geen enkel probleem zolang de worteltemperatuur maar boven de 18 graden blijft. Als je 's zomers buiten kweekt komt de temperatuur 's nachts ook regelmatig onder de 10 graden en dat is toch ook geen probleem?

Share this post


Link to post
Share on other sites

niet perse een probleem maar wel verre van ideaal. (nooit opgevallen dat een plant buiten een heel stuk trager groeit?)

 

Is het geen idee om de warmere lucht uit de rest van het huis naar de gebruikte kamer te trekken? bijv door naar buiten af te blazen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de reacties!

 

Het kan er in de winter 's nachts wel 5-10 graden zijn.. Ik laat wel 's nachts de lampen branden dus verwacht alleen overdag problemen met de temperatuur. Alleen potten verwarmen zou afdoende moeten zijn denk ik? Iemand nog een tip voor een (veilige!) manier om dat te doen?

 

Afzuiging is ook nog een dingetje. Als het raam open staat wordt het natuurlijk kouder. Kan de deur openzetten naar de overloop dan komt de lucht in een vrij groot trappenhuis. Zou dat problemen met vocht opleveren met een kweekje van deze grootte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

infrarood matjes

 

Als je het voor elkaar weet te krijgen naar buiten af te blazen en daardoor de lucht van de rest van het huis naar de kamer trekt is je warmteprobleem overdag ook gelijk opgelost. Zal wel de nodige roosters etc open moeten zetten en wat hogere stookkosten krijgen.

 

Raam open kan zolang de lampen branden, maar bedenk dat in de zomer maanden de warme lucht minder goed weg kan en vochtoverlast kun je ook niet uitsluiten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het trappenhuis waar de kamer aan grenst is ook niet echt warm. Maar zal m wel door het raam laten afblazen ook ivm vocht.

 

Die infrarood matjes zijn wel flink prijzig op groot formaat zeg. Op Greensell is de goedkoopste optie denk ik 5x 15 watt matje kopen, voor elke pot 1. Maar dat is alsnog 170 euro. Iemand tip voor een goedkopere?

Zou dit bijvoorbeeld voldoen? https://www.agradi.n...OEaAp6dEALw_wcB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke bedankt voor de hulp allemaal! Het tentje staat inmiddels en de zaadjes zijn aan het ontkiemen. Ga bio kweken.

Voor de verwarming heb ik nu een straalkacheltje staan wat ik nog had. Het staat in de kamer waar de tent in staat, die is maar zo'n 12 m2 dus ik hoop dat hij niet al te veel verbruikt om de kamer op 18 graden te houden. Ga vandaag het verbruik meten.

 

De afzuiging blaast nu nog in de kamer zelf, dat leek me geen probleem omdat er nu nog amper verdampt wordt. De kamer is niet zo goed geïsoleerd en er zitten spleetjes bij het raam en spleten rond de deur dus de lucht wordt wel wat ververst. Hoop eigenlijk dat de deur naar de gang op een kier zetten later in de kweek voldoende is voor de ventilatie, maar anders bouw ik iets om het raam en blaas ik naar buiten. Dan zouden de stookkosten in de winter erg hoog worden, dus zou dan t.z.t. bodemverwarming moeten aanschaffen denk ik.

 

Dus met lucht en temperatuur wordt het nog een beetje uitvogelen, maar verder werkt alles als een droom. Softbox is goed stil. Was een stuk duurder dan ik dacht/hoopte (~1400 euro) maar dat geld verdient zichzelf wel terug en nu is het wel veilig en handig allemaal.

Heb de afgelopen weken op hier op wietforum doorgebracht om me in te lezen, nu heb ik hopelijk weer wat meer tijd voor werk/studie haha.

Ik zal een dezer dagen een kweekverslagje aanmaken, als de plantjes erin staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Softbox is goed stil. Was een stuk duurder dan ik dacht/hoopte (~1400 euro) maar dat geld verdient zichzelf wel terug

 

wat voor softbox heb je in hemels naam aangeschaft dan, dat hij 1400 euro heeft gekost??? :oeps

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha lekker helder was ik gister. Ik bedoelde de hele setup met alles erop en eraan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...