Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Wat Te Doen Met Gebruikte Grond

Recommended Posts

Aloha,

 

Ik ben bijna klaar met mijn binnenkweekje, ik heb 20x 11Liter potten met grond. Wat doen jullie met al dat grond, word dat ergens gedumpt ?

 

Ik heb geen tuin, anders zou ik het daar dumpen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

opwaarderen en hergebruiken :D

 

Hoe, Hoe... Vertel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor de link, ik heb uitleg incl topic gelezen maar ik denk dat ik mijn grond ga verversen omdat er ook veel 'tomaten' kwekers zijn die opwaarderen van grond slecht hebben ervaren. Ik heb niet zoveel ervaring daarom wil ik min mogelijk risico's om een ronde te verpesten.

 

Waar zouden jullie 220 Liter grond droppen ? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een boodschappentas op de fiets naar het stadspark.

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een gek zeg draaide probleemloos anderhalf jaar op dezelfde grond.

maarja wat je zelf wilt veel sjouw plezier !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

wat een gek zeg draaide probleemloos anderhalf jaar op dezelfde grond.

maarja wat je zelf wilt veel sjouw plezier !

 

Ik wil ook niet sjouwen maar ik heb al niet zo veel ervaring, dus ik wil ook niet van alles mixen om een mooi bodemleven te creëren op een lightmix grond. als ik al genoeg heb door de oude wortels te verwijderen en schimmels bacto en buffertabs verder een ronde kan draaien dan graag :)

Minerale voeding is ook een optie natuurlijk....

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb ook wel eens mineraal doorgevoed gewoon hoofdwortel eruit, bijvullen indien nodig(growmix plagron) en dan voeding geven waneer de plant erom vraagt.

 

of lekker naar vlokken gaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met hergebruikte aarde merk ik toch dat je echt moet opwaarderen anders zie je toch tekorten en mijn toppen zien er ook altijd kleiner uit ( als ik de aarde niet heb opgewaardeerd).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga toch mijn aarde hergebruiken, ik heb de zelfde soort plantjes maar dit keer gaan ze in recyclede medium. Ik zal kijken of er inderdaad een verschil zal zijn aan mijn toppen.

 

Maar alle adviezen over ''wat te doen met gebruikte grond'' kan altijd aangegeven worden zodat andere kwekers op leuke ideeën kunnen komen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga toch mijn aarde hergebruiken, ik heb de zelfde soort plantjes maar dit keer gaan ze in recyclede medium. Ik zal kijken of er inderdaad een verschil zal zijn aan mijn toppen.

 

Maar alle adviezen over ''wat te doen met gebruikte grond'' kan altijd aangegeven worden zodat andere kwekers op leuke ideeën kunnen komen

 

Ik herbruik mijn aarde meestal ook een 2 tal keren hoor, scheelt een hoop gesjouw, verder denk ik dat dit met koko´s beter uitpakt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voeg jij toe aan je oude grond? coco's is voor mij nog te ver van huis. ik blijf voorlopig op 100% aarde kweken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat voeg jij toe aan je oude grond? coco's is voor mij nog te ver van huis. ik blijf voorlopig op 100% aarde kweken

 

Gewoon zoals El Capitano al beschreef, hoofdwortel eruit, bijvullen met potgrond, en voeden wanneer nodig.

De "dode" wortels hebben bij mij nog nooit problemen opgeleverd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door de dode wortels is mijn grond helaas niet meer luchtig, ik kreeg mijn buffertabs er bijna niet in :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met hergebruikte aarde merk ik toch dat je echt moet opwaarderen anders zie je toch tekorten en mijn toppen zien er ook altijd kleiner uit ( als ik de aarde niet heb opgewaardeerd).

 

Ondertussen bezig met een ronde waarbij ik bijna de koppen kan afhakken, maar ik heb dit keer idd ook VEEEL kleinere hoofdtoppen dan hiervoor, zelfde soortjes, zelfde tentje.

 

Blijkbaar moet ik volgende ronde tog mijn grond opwaarderen.

 

PS: Vorige ronde voeding van Aptus, dit keer HYPRO (reden?)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoi

 

ik wel eens gelezen op een forum dat grond waar ouwe wortelen in zitten dat het azijnzeikende zuur is .

dus moet je een beetje herbekalken of biokrorrels er door mengen .

of bactoforce met die korrels die zo lekker ruiken .

paar eetlepels per 10 liter aarde .

of pokonkorrels of van de allebert heyn als het maar bio is .

ik heb zelf nog duitse guano stinkt als naar een spreeuwenpaag zo amoniaal .

en dan hoef je niet te bekalken als je korrels gebruikt .

 

als er geen perliet in zit dan kun je als je zelf niet wilt harken het bij de buren in de tuin neer kakpoepen .

of op de stoep neer kiepen met een bordje gratis mee te nemen .

of als uit die ontsnappingfilm de pappilon graven ze een tunnel van oost naar west berlijn komen ze per ongeluk in een bankgebouw in de kluis uit .

maar duurd te lang die hele film uit te leggen .

maar die liepen dan met de uitgegraven grond in de broekzakken en dan gingen ze tijdens het luchten met die cipiers ongemerkt die aarde droppen heey :likken:

dat zat wel zo geniaal in mekaar .

mischien is het wel wat voor jou ?

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey macceror was je toevallig stoned toen je deze uitleg gaf :) (Gwn benieuwd)

 

Ik denk dat ik nog een ronde zelfde aarde ga gebruiken, maar volledig opwaarderen. want in een flatwoning kan ik moeilijk mn buren de TUIN kakpoepen.

 

Het word blijkbaar volgende ronde Pokonkorrols + extra perliet bijkakken.

Wat ik ook heel mooi vond om wellicht te gebruiken is Ultimate SOil Booster van Perfect Nutriens, zit namelijk van alles in. helaas was iets duurder dan normaal kalk/perliet namelijk €50 euries

 

Nu heb ik van die kleine klote kut hoofdtoppen die tijdens drogen helemaal gaan krimpen -_-

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan je grond makkelijk opwaarderen met biosupermix van plagron.

Een beetje guanokalong poeder.

Een beetje lavameel.

Een beetje maerl poederkalk.

 

Dan kun je perliet gebruiken,maar ik zou gaan voor goede coco's met myco's erin zoals die cocosgrond van Canna(50L zak)

Die is al goed op PH en heeft al bodemleven erin en geen extra voeding of noemenswaardige EC.

Gewoon 2/3 oude grond en 1/3e coco's,en dan per 40L die mix opwaarderen met de spullen voor een beter overzicht.

En je hebt daardoor een gegarandeerd betere waterhuishouding dan aarde,je kan moeilijker de planten verzuipen en ze doen het overall beter dan op alleen aarde met perliet erin.

 

Zo heb je een goede start denk ik als je dit gebruikt,en een betere oogst als de vorige(minder krimp).

 

 

Als je grond dumpt bent je een retard 1e klas,veel makkelijker en minder riskant om het opnieuw op te waarderen.

Als je grond dumpt word je sneller gepakt(duh) kun je net zo goed 20 stekken in je achterbak hebben liggen = hetzelfde risico.

 

Plus als je dumpt doe je de natuur kwaad,en maak je mij kwaad. ^_^

Edited by Collie Weed
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ook dumpen en dumpen.

 

Nadat je de pluggen en alles er uit hebt gehaald uit harken op een stuk landbouw grond. Zo heb ik het wel eens gedaan toen ik nog niet op rfx kweekte.

 

Jaar daar op stonden de gewassen van de boer er op die plek er mooi bij.

 

Wat ik toch een stuk erger vind is dat ik op mijn guerrilla avonturen zoveel gedumpte afval tegen kom. Van matrassen, tafels, tot bouwafval.

 

Dat kun je nog wegbrengen naar de plaatselijke stort. Mensen zijn schijnbaar te broerd om daar een paar euro voor te betalen.

Edited by Johnny_Sack
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...