Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Bio Kweken.. Bacto, Schimmels, Buffertabs

Recommended Posts

Een bio-kweek, is het gemakkelijkste wat je kunt bedenken.

Je moet alleen wel zorgen, dat er voldoende IN je medium zit voordat je begint.

 

Maar ik zou vooral minimaal een keer zo groot gaan met je pot.

11 liter is veel te weinig.

 

Ik wil niet meer dan 11 L omdat ik SOG kweek, in een 1,20x120 tentje passen mooi 25 'Tomaten' plantjes :)

 

Ik heb ongeveer begrepen dat ik meerdere keuzes heb om inkopen te doen voor bacto en schimmels, lightmix wordt aangeraden en voor de laatste weken bloei zo nodig bijvoeden met bloei voeding van BAC of dergelijke. Als ik eigenwijs doe en begin met volbemest aarde moet ik rustig aan doen met water geven en Bacto voegen.

Nog meer info ? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou gedurende de kweek, melasse kunnen toevoegen.

Of nog beter, orgatex (ik werk dan met bio-tabs) vanaf bloei, iedere 2 week meegeven met je water..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat ik zo dicht mogelijk bij de natuur wil blijven? Ik heb in mijn korte kweekleventje inmiddels wel geleerd dat er in deze discussie geen winnaar of verliezer is. Voor mezelf is biologisch zo makkelijk omdat je niet hoeft te meten en in de eerste weken gooi je gewoon water bij je plantjes, meer niet.... Fout!. 1x per week een snufje bacto erbiij............. dat kan ik nog net onthouden dus voor mij is biologisch ideaal............ en je hebt lekkere schone wiet.... daarom......... Maar als je voor opbrengst per m2 gaat..... nie doen!!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom wil je bio kweken?

 

Ik wil alle mogelijkheden ervaren, net als dat ik ook hydro ooit wil proberen.

Maar ook zoals wat cave zegt, het 'lijkt' heel makkelijk om bio te kweken. kijken of dat idd zo is en of de opbrengst ook gaat verschillen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het kunstje geleerd hebt.

En dat kunstje is dus je bodemleven goed op orde krijgen//..

 

Dan kost het je niks,. aan grammen

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

inderdaad OR , zelf begin ik een dag of 10 voor de nieuwe ronde hier al mee .

Potten vullen met lightmix plus toevoegingen ( schimmels , bacto ) , inwateren en vervolgens laten rusten .

Buffertabs voeg ik pas toe wanneer de dames er in gaan .

Heb iedere ronde last van Rouwvarenmugjes , anders zou ik de grond hergebruiken .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Heb iedere ronde last van Rouwvarenmugjes

 

Laagje metselzand over je aarde en je hebt nergens meer last van en kun je rustig hergebruiken. Oude truc van pH donner.

 

Pg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote: Als ik eigenwijs doe en begin met volbemest aarde moet ik rustig aan doen met water geven en Bacto voegen.

Nog meer info ? :D

 

Lightmix wordt geadviseerd omdat myccorhiza veel beter presteerd op arme aarde met vooral lage P waardes. Hoge dosis meststoffen, en dan met name fosfor, verminder de afhankelijkheid van de plant aan de functie van de schimmels en kan de schimmelbevolking ook verminderen. Dus wil je werken met een volbemeste aarde dan heeft het toevoegen van Myccorhiza niet echt een toegevoegde waarde

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Quote: Als ik eigenwijs doe en begin met volbemest aarde moet ik rustig aan doen met water geven en Bacto voegen.

Nog meer info ? :D

 

Lightmix wordt geadviseerd omdat myccorhiza veel beter presteerd op arme aarde met vooral lage P waardes. Hoge dosis meststoffen, en dan met name fosfor, verminder de afhankelijkheid van de plant aan de functie van de schimmels en kan de schimmelbevolking ook verminderen. Dus wil je werken met een volbemeste aarde dan heeft het toevoegen van Myccorhiza niet echt een toegevoegde waarde

 

Eigenwijs doen is niet echt verstandig dus :D

Dan word het blijkbaar Lightmix met perliet van plagron, Buffertabs van Sannie, Schimmels en Bacto van Bioplantenvoeding.nl (Stukjes Goedkoper)

Wat adviseren jullie tijdens de bloei ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tijdens de bloei adviseer ik , lees je planten .

Heb 3 ronden Sativa's gedaan en niets bij gevoed .

4 e ronde Shackzila toch ook een Sativa , maar die hadden wel honger

Veel zal afhangen van het soort dat je gaat kweken .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je ±sannie's way gaat hou de fles bac bio bloei achter de hand als ze een hongertje krijgen (of een andere bloeivoeding)

 

Stap-4-bacB.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan ik op deze manier ook te werk gaan met gebruikte Plagron Batmix aarde zonder verder op te waarderen, dus gwn schimmels bacto en buffertabs en alleen de hoofdwortels verwijderen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wortelkluitje eruit, rest van de wortels laten zitten, bovenste laag aarde vervangen, myccorhiza erbij, inwateren met bacterien. weekje laten staan. Na die week zijn de wortels van de vorige ronde al bijna opgegeten.Handje lavameel of gesteente meel inmengen. Zelf verkruimel ik de buffertabs en meng ze door de aarde, 3 stuks op 18 liter. Myccorhiza in het plantgat, stek erin en gaan. zo is je aarde weer opgewaardeert en klaar voor de komende 5 weken, daarna vloeibaar bijvoeden.elke week bacterien meegeven om het bodemleven actief te houden. easy does it!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je aarde moet wel helemaal leeggetrokken zijn in je vorige ronde anders heb je kans dat er nog voedingsresten in je medium zitten. Dat kan weer problemen geven in je volgende run

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe kan ik achterkomen of er nog voedingsresten in mijn medium zitten, ik ben al bijna 2 weken aan het spoelen. maar ik gaf ongeveer Ec 1.8 laatste weken op batmix grond.

 

En je hebt het over uit vloeibaar bijvoeden, is BAC Bloei voldoende ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je planten snel van groen naar lichter groen verkleuren is een indicatie dat de voeding in je medium aan het opraken is. Bij bio kweken is ec meten niet echt mogelijk omdat een deel van de bestandsdelen eerst moeten worden verwerkt door het bodemleven. Bac bloei kan voldoende zijn.. Bac heeft ook pk booster, kan er ook nog bij maar hoeft niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat de voeding in mijn medium dan helemaal leeg gezopen is :D

Als mijn nieuwe planten in de recyclede grond niet goed willen groeien kan ik ze desnoods vloeibaar extra N geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liever een schepje bloedmeel in de plaats van vloeibaar :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

gebruik je bloedmeel als Bloei voeding of Stikstof voor de groei?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bioplantenvoeding.nl

Buffertabs = healthy start 21 gram tablet

Myccorhyza = flowersaver

Bacto = biopak

Zelfde principe maar veeeeel goedkoper. Handje ecostyle tuinmest en een handje lavameel en je medium is gebufferd voor een dikke 5 weken, 3 weken vloeibaar bijvoeden, weekje of 1.5 , 2 schoon water en je bent klaar!

 

Even terug op je reactie, ik heb de boven genoemde producten aangeschaft. Maar er staat niet aangegeven hoeveel gram (Schimmels/Bacto) ik moet gaan mengen in een 11L grond.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biopak doe ik altijd 1 theelepel per 10 liter water. of 1 gram per 1m2

2 Tabs op 11 ltr potten

Schimmels; 15 gram door de aarde 5 gram in het plantgat

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank u ferry mutch :)

 

Canna geeft aan dat je ook kalk moet gaan toevoegen, is dit nodig ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik lavameel. Eifelgold is perfect. DCM heeft het ook.https://www.garantzaden.nl/lavameel-eifelgold-20-kg-grootverpakking..

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb al mijn potten al gevuld met gebruikte grond met beetje nieuwe Plagron batmix grond met 15gram schimmels per pot en 1 (grote)theelepel met bacto op 10L ingewaterd, incl 2 buffertabs per pot. kan ik de lavameel nog toevoegen of ben ik al te laat. en hoeveel lavameel op 11L grond ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...