Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

KenJeKenny!?

Problemen Voor De Bloei

Recommended Posts

Hoi Allen,

 

Na 2 eerdere mislukte pogingen waarbij ik mn zaailingen om zeep heb geholpen lijkt het ditmaal wat beter te gaan. Na 2 maanden leven de dames nog steeds en wil ik heel binnenkort de bloei in gaan.

 

Nou heb ik ook bij deze 3e poging een stomme fout gemaakt door met mijn nicotine tengels aan de planten te zitten waardoor ze in een vroeg stadium al symptomen van TMV begonnen te vertonen. Door de temperatuur stabiel en snachts boven de 20 te houden, hebben ze hierna geen enkel probleem meer vertoond (afgezien van trage groei) en heb ik besloten toch door te zetten met het idee; volgende keer beter en ditmaal zoveel mogelijk opsteken.

 

Inmiddels zit ik zo rond de 70 dagen groei en begint 1 van de 2 planten ernstig te verkleuren. Nou zou ik dit meteen aan de TMV wijten ware het niet dat de andere linker dame er nog puntgaaf uitziet... hierdoor sluit ik andere oorzaken niet uit maar ik zoek al 2 dagen naar oorzaken en kom er NIET uit... iemand enig idee wat nog meer een oorzaak kan zijn?

 

gallery_38396_19492_2319321.jpg

gallery_38396_19492_4191461.jpg

 

Ook heb ik moeite met mijn temperatuur(220m3 afzuiger icm mammoth pro 120L), momenteel is die bijna ideaal; avond 20 & overdag 25/26 maar dit is met de afzuiger op een timer (30min aan, 30min uit). Zodra ik op de bloei overga moet de afzuiger natuurlijk 24/7 gaan draaien maar dan zak ik naar; avond 18/19 & overdag 21/22. Ik heb de afgelopen weken al veel zitten lezen over temperatuur problemen(ook hier op het forum) maar ondanks al dat heb ik nog geen oplossing gevonden.

 

Ik kan de kamer temperatuur en daarmee ook de aangezogen lucht ietwat ophogen naar bijvoorbeeld 22 graden maar met de capaciteit van de afzuiger trek ik de temperatuur in de tent gelijk aan de kamer, en die is voor de plantjes net wat te laag... stel ik plaats een tube Heater in mijn inlaat heb ik misschien nog 2 graden er bij maar 24 is alsnog ietwat fris. Wat voor opties blijven er dan verder nog over zonder de kamer onwijs op te warmen met een sneeuwvrij dak en gecondenseerde ramen als gevolg? :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://opencircuit.nl/Product/11170/Temperatuur-gestuurd-relais-12V-W1209

 

Dit zou een simpele maar een zeer effectieve oplossing voor je probleem kunnen zijn. Er zit zelfs een temperatuur probe bij, je kunt de min en max waarde instellen, opwarmen of afkoelen en nog een paar leuke functies. Ben je gelijk van je probleem af, je zult wel even zelf wat werk moeten verrichten. En de verkleuring lijkt op voedingstekort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mischien wat kalk op 't aarde gooien?

 

mischien wat kalk op 't aarde gooien?

of wat koolstofdioxide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ZiiP

Thx voor de suggestie maar omdat ik stealth probeer te draaien moet de afzuiger ten alle tijden blijven draaien om de geur binnenshuis te houden, wat de temperatuur ook word. Omdat ze nu nog in de groei staan valt de stank mee en kan het nog net op de timer...

 

@kweker0413

Wablief!? :P

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

afzuiger dimmer

van boven inblazen onder afzuigen

fan van boven je lamp warme lucht over je planten heen

je planten zo hoog mogelijk plaatsen zodat er zo weinig mogelijk luchtbuffer bovenin ontstaat

je inlaat verhogen (middels een duct op hogere hoogte lucht aan laten zuigen

fans in je ledlamp vervangen voor hogere cfm zodat ze meer hitte afgeven aan de 'buiten'lucht

 

owja het lijkt op calcium honger

Edited by HUFFnPUFF
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

- Buisafzuiger, dus ken niet dimmen.

- weinig ruimte op de bodem en ik dacht dat filters niet van hoge LV hielden? Filter zou dan op 20+/- cm van de zeiknatte potten staan, of maak dat geen moer uit?

- fan hangt al onder/tegen de lamp, vrij sterke luchtstroom en is overal in de tent wel te voelen.

- tentje is helaas maar 1.80 dus ken helaas de hoogte niet/nauwelijks in.

- hogere/warmere lucht aansluiten was ik zelf nog niet opgekomen. Even wat extra meters bestellen :) thx!

- fans in de disco lamp wou ik sowieso al vervangen voor de volgende ronde ivm het lawaai dat ze momenteel produceren. De extra warmte verplaatsing is een bijkomende extra. Ik ben nieuwsgierig!

 

Wat de calcium betreft... als ik gericht Google search kom ik wel wat foto's tegen die overeenkomen. Wel apart dat ze er niet beiden last van hebben... Eventueel bodem PH te laag waardoor er geen calcium word opgenomen?? Ik heb nog geen PH meter dus kan dit helaas nog niet meten/weten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 400 w lamp gekocht er aanvulling / reserve lamp voor mijn 2 andere led lampen. 400w koste me 30 euro. Als ik deze aan zet schiet de temperatuur flink omhoog in mn tent. Misschien iets voor jou om tijdens de wintermaanden je hok wat warmer te houden

Share this post


Link to post
Share on other sites

70dgn in de groei, de rechter is door de buffer vd aarde heen op oa calcium gebied.

Wat heb je de afgelopen tijd aan voeding gegeven om de buffer te onderhouden?

 

Niet op mono's gaan sturen nu (calcium of N) maar zsm groeivoeding geven aan de rechter plant en om het calcium probleem aan te pakken op korte termijn zou je een topdressing met Maerl kunnen doen (grote eetlepel is zat) en dat via je water geven inwateren.

Minst verstorende manier om de buffer weer een beetje aan te vullen.

 

Wat je aan de temperatuur zou kunnen doen is al veel advies over gegeven.

Tube Heaters zag ik nog niet voorbij komen, schijnen goed te werken.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf me er over verbazen, dat mensen/kwekers niet genoeg nadenken over het verwarmen vraagstuk..

 

Reken nou eens de m3 ruimte uit die je hebt in je tent/hok.

Reken daarna nou eens uit, hoe vaak per uur, je die ruimte ververst met lucht.

Deze rekensom, verteld je, hoe groot de ruimte is, die je in een uur zou willen warm stoken..

M3 van je hok X aantal malen verversing per uur.

 

Suc6, je hebt al gauw een flinke kamer, die je met een tube heater/of wat voor kabeltje en of kacheltje in een uur op temperatuur wil hebben.... :oeps

 

Dat ga je NOOIT redden.

Het enige wat je kan doen, is met grondverwarming kabel in je potten, je medium op temperatuur houden.

Je omgeving temperatuur ga je zonder een flinke bouw-heater niet echt beïnvloeden, misschien 1 of 2 graden, daar houd het op.

 

Het enige, wat zinnig is, is het gebruik van een airco, want dan circuleer je de lucht.

Wel CO2 toevoegen dan.

 

Die oplossing, is voor een hobby kweek onbetaalbaar..

 

Mijn oplossing...

's Winters niet kweken ivm kou.

's zomers niet kweken ivm warmte.

 

2 Mooie rondje per jaar dus :whistle:

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moeten het geen mannetjes zijn. :innocent:

 

Gewoon de cv aanzetten tegen de kou..

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

thermostaat van je cv op 20 graden en een thermostaatgestuurde dimmer aanschaffen voor je afzuiger en al je temperatuurproblemen zijn opgelost.

 

waarom zou je een buisfan niet kunnen dimmen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan de CV wel op 20 graden zetten,,,

Alleen is die CV niet instaat, om die enorme ruimte (M3 van je hok X aantal malen verversing per uur.) warm te krijgen..

 

De opmerking van mannetjes, geef precies je kleine geest weer,,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh.. dat van de cv had Dilago ook al gezegd. In de eerste variant van dat bericht stond heel wat anders haha

 

@ouderocker enorme ruimte? hij heeft 2 plantjes staan

 

bovendien staat zijn hok in de ruimte die wordt verwarmt door de cv en neem aan dat hij in de zelfde ruimte afblaast. Denk je dat de lucht afgekoeld zijn hok weer uitgeblazen wordt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat maken het aantal plantje dan voor verschil???

 

Die enorme ruimte, is die 220 M3 afzuiger..

Dat is dus een ruimte van 11 meter bij 10 meter en dan 2 meter hoog = 220m3

 

Dat is een flinke kamer toch

 

Wat bedoel je met de 1e variant van welk bericht?

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar die 220 trekt hij dus niet van buiten aan.

 

bovendien zal hij met een dimmer tijdens licht uit aanzienlijk minder afzuigen (niet dat dit dus relevant is)

 

beschouw dat verhaal van die 1e variant maar als niet gezegd ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waar komt die lucht dan wel vandaan???

Nou niet antwoorden van uit de kamer waar de tent instaat,

Want dan zeg ik, waar komt de lucht uit die kamer dan vandaan.

Dan ga je zeggen uit de rest van de woning,

maar dan zeg ik, waar haalt de rest van die woning dan die lucht vandaan..???

 

220 m3, zo komt TS nog wel achter,

zal in de bloei al gauw onvoldoende zijn..

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor voldoende co2 moet hij als we even uitgaan dat hij een hok van 50x100x200 heeft, 12m3 verversen per uur. Ik mag aannemen dat zijn standaard ventilatie in zijn huis dat wel kan bijbenen

Share this post


Link to post
Share on other sites

alle 220m3 die de fan uitblaast is natuurlijk nog lang niet co2 arm maar, slechts een % of 5 is er uit. Dus alle lucht wordt heel langzaam verarmt door de uitblazende fan maar tegelijkertijd verrijkt door de ventilatie van het huis. wel zorgen uiteraard dat op zijn minst je ventilatieroosters open staan oid, maar dat is sws aan te raden. Ook met het oog op vocht van de verdampende planten

 

edit: nog even ter reverentie.. mijn mechanische ventilatie zuigt constant af met een fan van 325m3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ging niet over de CO2 toch..

 

het ging er in mijn beleving om, dat het ontiegelijk veel energie kost,

om je temperatuur een paar graden te laten stijgen, als je 220 M3 lucht telkens afblaast..

 

Vergelijk het maar, met de deuren thuis allemaal openzetten

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar waarom zuig je af?

a: Om de warmte die je lamp genereert af te voeren (220m3)

b: Om de planten van verse lucht (co2) te voorzien (12m3)

 

Als je moet afzuigen om de warmte van je lamp af voeren, is warmte dus sowieso geen probleem. Is het tijdens lamp aan te koud in het hok, hoeft hij ook alleen nog maar rekening te houden met de verversing van de co2 en volstaat 12m3.

 

Echter ging ik er in dit geval vanuit dat hij afblaast in de zelfde ruimte als waar zijn hok staat. Dit betekent dat ook al zou hij bij wijze van spreken 10000m3 afzuigen, hij belast zijn cv niet zwaarder want de lucht circuleert gewoon terug. Voorwaarde is wel dat je het huis voldoende ventileert om het co2 niveau op pijl te houden, maar dat gaat de cv makkelijk aankunnen. Zelfs al zou je 220m3 afzuigen moet je cv dat wel aankunnen trouwens, maar dan stook je onnodig veel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met je a en b heb je zeker je punt gemaakt..

Klopt heb je gelijk aan.

 

Maar onze vriend, werkt niet met een temp. gestuurde controller (toch?)

Dus hij zuigt 100% of niet.

Dat is ook de reden, waarom hij hem schakelt (aan/uit)

 

Als KenJeKenny!? afblaast in die zelfde ruimte heb je gelijk,

kwa temperatuur en verwarming....

 

Maar als je naar buiten afblaast,

(wat in mijn optiek het verstandigste is ivm al die liters vocht)

Dan is 220m3 veel hoor,,

 

Hoeveel verwarming denk je nodig te zijn voor een ruimte van 11X10X2 ??

Vast en zeker het 5 voudige van het radiatoretje wat er nu hangt..

Daar ging mijn punt over..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar ook mijn initiele comment dat met de cv op 20 en een thermostaatgestuurde dimmer zijn temp problemen opgelost zouden zijn ;)

 

Of binnen afblazen verstandig is is een hele andere discussie. Ik zelf hoop er mee weg te komen in mijn huidige kweek met een hok van 1500 watt, binnen af te blazen zonder problemen. De gedachte daar achter kun je beter evt in mijn eigen topic lezen, om Kennys topic niet verder te vervuilen :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helaas heb ik door omstandigheden wat anders aan mijn hoofd gehad de afgelopen dagen... Ik zie dat er in de tussentijd flink wat suggesties zijn gegeven en discussies zijn gevoerd, bedankt daarvoor!

 

In de dagen nadat ik het topic heb gestart heeft de aantasting van de rechter dame nog flink doorgezet maar inmiddels lijkt het al een aantal dagen niet meer uit te breiden, het aangetaste blad is alleen nog verder verkleurd (lees: afgestorven).

 

gallery_38396_19492_916833.jpg

gallery_38396_19492_1101415.jpg

 

Ik besef mij dat ik een aantal belangrijke details ben vergeten te vermelden. Zo gaf Lostchild aan dat het mogelijk een calcium tekort is. Het medium is echter een light-mix van Atami en ik ben na 4 weken gewoon het voedingschema van de plagron 100% natural lijn gaan volgen. Toegegeven; het bladproblemen lijkt overeen te komen met een calcium tekort maar de voeding zou genoeg moeten bevatten toch?

 

Wat de hele discussie over mijn ventilatie setup betreft, ik zal mijn huidige opstelling even toelichten.

 

De tent staat in een tamelijk goed geïsoleerde kamer van 4x5 met de raamventilatie op een klein kiertje. De kamer word goed verwarmd door een radiator van ruim 3 meter en het is er een stabiele 20C snachts en 22C overdag.

 

De kamer zuigt zijn verse lucht aan via de raamventilatie en de rest van het huis. Door de lucht te vermengen heb ik dus relatief verse en warme lucht die de tent kan aanzuigen. De afgezogen lucht blaas ik weer in de naastgelegen woonkamer uit via een gat in de muur.

 

Door de intake slang hoger te hangen en het lichtschema beter af te stemmen is de temperatuur nu met de afzuiger 24/7 aan 20/21C snachts en 24/25C overdag. Ik hoop de temperatuur overdag nog een graad of 2/3 verder omhoog te krijgen met een tube-heater of een afzuiger die ik naar minder vermogen kan dimmen (of een combinatie van beiden).

 

Wel heb ik in de tussentijd de lichturen elke dag een beetje teruggebracht en zouden ze vanaf morgen nog maar 12 uur licht krijgen. Ik ben nieuwsgieruig of de linker dame in ieder geval nog wat oplevert... duimen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het medium is echter een light-mix van Atami en ik ben na 4 weken gewoon het voedingschema van de plagron 100% natural lijn gaan volgen. Toegegeven; het bladproblemen lijkt overeen te komen met een calcium tekort maar de voeding zou genoeg moeten bevatten toch?

 

In medium zit voor 1 week voeding voor goed groeiende gezonde planten.

Calcium zit niet in overbodige mate in de voeding en als de buffer vd aarde compleet leeg is is het vechten tegen de bierkaai.

 

Maerl in huis?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...