Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bompapunk

Killing Fields, Mad Scientist En Skunkafghaan X Shack

Recommended Posts

Nog eens een indoorkweekje, mijn vorige indoors dateren van zowat 10 jaar geleden

 

Outdoor rendeert onvoldoende, als 'k al niet bestolen word en niets overhoud.

 

'kheb 5 killing fields, 5 mad scientist en 1 (of 2, kleine onhandigheid :P )

 

'kheb de zaadjes in spongepots gedaan die bewaterd zijn met bacto. Ik was de schimmels vergeten en heb er dan achteraf wat bij gedaan. De spongepots staan op een bedje van oude stekgrond gemixed met nieuwe, doordrenkt met bactowater en schimmels.

 

 

gallery_42809_19622_9416858.jpg

 

gallery_42809_19622_4815341.jpg

 

gallery_42809_19622_6014668.jpg

 

 

Hoop doet leven, benieuwd naar volgende week hoever we dan gaan staan.

Financieel is het een zeer slecht moment (eenmaal het indoorkweken weer vlot draait, na de oogst van dit rondje dus, zal dit opgelost zijn, geen zorgen meer). Ik heb nu 4 Led-tl's, 2 warme en 2 koude, goed voor ongeveer 20.000 lumen, 'kzou graag toch ongeveer 60.000 lumen hebben, zeker tegen dat ik over ga naar bloeifase, maar ja armarturen en lampen kosten behoorlijk wat geld in verhouding tot mijn hedendaagse situatie o.a. door tegenvallende buitenkweek (misschien komt er wel iets onder de kerstboom)

De lampen waar ik vroeger mee werkte (600W) wil ik niet omdat ik nu kweek in een houten kot en niet meer met stenen muren dus.

Mijn kot is 2m x 1m en goed 2m hoog met een afzuiging van 100m3/u.

Daarin staan nu 10 potten van +/- 20L te wachten op mijn nieuwe zaailingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom heb je de aarde onder de spongepots ook voorzien van bacto en schimmels?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom heb je de aarde onder de spongepots ook voorzien van bacto en schimmels?

 

baadt het niet, het schaadt ook niet,

liever safe dan sorry ;-)

 

de ontkiemingsfase heb ik gewoon veel schrik van, ben ik enorm onzeker over.

Eenmaal ze in volle grond zit gaat alles als het ware vanzelf, maar tot dan ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kilo's van dat spul hebt liggen maakt het niet uit nee.

Ben je niet bang dat die spongepots zich helemaal knetter vol water zuigen zo?

 

Teveel vocht is ook niet goed, vochtige omgeving is voldoende.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je kilo's van dat spul hebt liggen maakt het niet uit nee.

Ben je niet bang dat die spongepots zich helemaal knetter vol water zuigen zo?

 

Teveel vocht is ook niet goed, vochtige omgeving is voldoende.

 

Ik dacht, sommigen ontkiemen zelfs in een glas water.

 

Toch beter wat water afgieten dat het bedje grond wat droger wordt dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voila, overtollig water afgegoten.

 

Propagator met onderaan gaatjes in die in een schaal staat (zoals een gewone bloempot in een schaaltje staat). Water dat in de schaal stond heb ik weg gedaan.

 

Bij het kweken zelf geef ik steeds water langs onder (beperkte temperatuurschok voor de grond en de grond zuigt het nodige, enkel onderaan de pot is het dan echt nat). Ik vul mijn schalen bij als ze volledig droog gekomen zijn. Ervaringen uit vroegere kweekjes leert me dat dit vrij goed lukt voor de waterhuishouding.

Een maximale opbrengst is natuurlijk mooi meegenomen, maar ik heb niet de tijd en energie me te verdiepen tot bio-ingenieur. Ik houd het liever bij een goede basis, gebasseerd op Sannie's bio-lijn.

20l potten met schimmel en bactobewatering. Vroeger met groeivoeding, maar nu ga ik de voedingstabs van sannie uitproberen. Dan moet ik enkel nog ml's voeding/l afmeten tijdens de bloei en geef ik ten gepaste tijde een PK-boost, that's it.

 

Aangezien ik in een houten kot het risico niet wil nemen met een natriumhogedruk bulb omwille van de temperaturen wordt het wel nog zoeken naar een goed alternatief (COB-LED-systemen is nog niet haalbaar voor mijn portefeuille en 'kheb ook nog geen leverancier gevonden in belgië of nederland en 'kmoet me ook nog eens verdiepen in welke COBs dan, welke drivers en 'kweet ook nog niet hoe men praktisch de stroom regelt van die COB's. 'Kzie de bomen door het bos niet meer met alle info die er is.)

Momenteel ben ik beperkt tot LEDs die in TL-armarturen passen of TL's zelf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken om je (huidige) financiele situatie te optimaliseren, lijkt me niet de juiste instelling om eraan te beginnen....

tenzij je jezelf aan het blut roken bent natuurlijk.

 

Als je al onzeker bent over het kiemen van enkele zaden zou ik in dat eerste geval me met iets anders bezig houden dan planten kweken, want rijk ga je er niet van worden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nee CF, als je te onzeker bent om vrouwen aan te spreken wordt je toch ook niet homo, gewoon de zaadjes planten tot je het volste vertrouwen erin hebt! :icecream:

 

brandveilig kun je zelf maken, blussers, gripsplaten, brandmelders, veilig aansluiten

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kweken om je (huidige) financiele situatie te optimaliseren, lijkt me niet de juiste instelling om eraan te beginnen....

tenzij je jezelf aan het blut roken bent natuurlijk.

 

Als je al onzeker bent over het kiemen van enkele zaden zou ik in dat eerste geval me met iets anders bezig houden dan planten kweken, want rijk ga je er niet van worden.

 

a) we blowen hier met 2 man, ongeveer 2gr/man/dag, afgerond zitten we dus aan 100gr/maand (nu tijdelijk niks omdat ik me ook niet in de schulden ga werken voor wat wiet)

Kweken doe ik aan ongeveer 2 euro/gr, da's 5 euro/gr korting,

Zonder rekening te houden met mijn jaarlijkse buitenoogst.

De bedoeling is niet om er rijk van te worden, gewoon wat besparen zodat ik met dat geld andere leuke dingen kan doen.

m.a.w. een profijt van enkele honderden euro's per maand

B) ik ben onzeker over ontkiemen, dat betekent niet dat ik geen enkel zaadje kan ontkiemen. Eenmaal ontkiemt en in de potten loopt alles op wieltjes. Ontkiemen er te weinig zaadjes, dan laat ik de zaadjes die wel gekiemd zijn wat langer groeien, tot als mijn kot volgroeid is.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar ook mijn reactie. Tuurlijk begrijp ik dat je zelf liever kweekt dan je loon naar de shop te dragen ;)

 

Wat betreft het kiemen; +1 Vakman... Zorg voor een stabiele temp en vocht. De grond waarin je kiemt hoeft niet zeiknat te staan, vochtig is voldoende.

 

 

Veel succes met je kweekje !

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaar ook mijn reactie. Tuurlijk begrijp ik dat je zelf liever kweekt dan je loon naar de shop te dragen ;)

 

Wat betreft het kiemen; +1 Vakman... Zorg voor een stabiele temp en vocht. De grond waarin je kiemt hoeft niet zeiknat te staan, vochtig is voldoende.

 

 

Veel succes met je kweekje !

 

Hier geen shops, belgië he. Niet zo duur als de shops, maar de kwaliteit is er ook naar.

Financiën hebben me de knoop doen doorhakken, maar 'khaal ok wel plezier uit het kweken, de plantjes zien groot worden en bloemen aanmaken, en de kwaliteit is ook veel beter (I'm addicted to KF, een soortje dat het trouwens ook buiten zeer goed doet)

Ik ben zot van de natuur, maar iets minder van indoor ;-)

 

De grond is zeker niet zeiknat meer, temperatuur is voldoende, maar de waarde en schommelingen weet ik niet ('khoud wel mijn kachel op een constante temperatuur), eerstdaags (wellicht morgen)ga ik alvast een thermometer min/max aanschaffen voor een beter beeld.

 

Of ik nu 5 of 10 plaatjes ga overhouden weet ik nog niet, maar ik zal jullie binnen enkele maanden zeker nog foto's kunnen tonen met mooie toppen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_42809_19622_8100639.jpg

 

De eerste zaadjes ontkiemen,

de eerste rij zijn de KF, hier begint het derde zaadje te ontkiemen, een wit streepje wordt zichtbaar :)

de onderste rij de mad scientist, waarvan dus al 3 zaadjes duidelijk ontkiemen en ik denk dat een vierde ook al begonnen is :) :) :)

de middelste kolom, 2de en 3de rij, skunk afghaan x shack, hier zie ik nog geen beweging :(

 

de zenuwen waren gespannen, maar beginnen nu dus wat te kalmeren. Vlug nog nen stekker gaan kopen voor mijn afzuigventilator van mijn kot zodat ik daar, voor de plantjes uiteindelijk over te potten, ook een beeld krijg van de temperatuurschommelingen (staat in een kamer zonder verwarming).

 

ik heb nu dus ook een min/maxthermometer en de temperatuur schommelt tussen 21 en 24°C (mijn vriendin zet 'snachts de verwarming lager, ggrrr)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, succes met je kweek, ik volg.

 

Ben ook een KF kweek gestart, kunnen we vergelijken :) .

 

Ga jij scroggen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey, succes met je kweek, ik volg.

 

Ben ook een KF kweek gestart, kunnen we vergelijken :) .

 

Ga jij scroggen?

 

Ik kweek altijd KF, mijn favoriet soortje. Lekker wietje met mooie opbrengsten.

Vroeger kweekte ik enkel KF, nu combineer ik met kortbloeier. Zo heb ik sneller weer wat in huis en krijgt na de oogst van de kortbloeier de KF nog een paar weken extra licht :D

Met scroggen houd ik me niet bezig, hooguit beetje begeleiding om maximaal opp te nuttigen, overal goede lichtinval te krijgen. Ik hou het graag eenvoudig. 'Tis een renderende hobby, geen job.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhu, ieder zijn meug :) .

 

En top je dan? En hoe lang groei je ongeveer voor? Ik herinner me dat KF nog drie weken doorgroeit na 12/12 ?

Nog andere tips toevallig? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uhu, ieder zijn meug :) .

 

En top je dan? En hoe lang groei je ongeveer voor? Ik herinner me dat KF nog drie weken doorgroeit na 12/12 ?

Nog andere tips toevallig? :)

 

zeker en vast, ieder zijn meug ;-) en neen, toppen doe ik ook niet, kabouter lui is een goeie vriend van me, ook al kom ik evengoed overeen met kabouter klus ;-)

Voorgroeien doe ik tot mijn kot zowat min of meer volgroeid staat. Hoe meer zaadjes ontkiemen, hoe korter de voorgroeiperiode dus.

,tis mijn eerste keer in lange tijd dat ik weer een indoorkweekje toe dus ,kheb niet echt een idee meer hoeveel tijd erin kruipt. Ook zit ik voorlopig beperkt in verlichting wat ook zijn vertraging oplevert natuurlijk.

 

 

en het gaat goed met het ontkiemen, in vergelijking met mijn eerdere projecten.

'kheb al veel geleerd deze ronde, een pak meer vertrouwen naar de toekomst toe als ik weer eens moet beginnen ontkiemen :)

 

Vandaag, 4 dagen na het "zaaien", hebben 8 van de 12 zaadjes hun kopje laten zien (2 moeten nog boven het oppervlak komen, maar ze zitten klaar, morgen zullen ze duidelijk boven het oppervlak komen.

 

gallery_42809_19622_4903878.jpg

 

Ondertussen heb ik in mijn kot de afzuigventilator aangesloten en aan de inblaasopening 4 halogeenlampen ( 28W / st ) geplaatst om de binnenkomende lucht een beetje voor te verwarmen. Ook heb ik er mijn thermometer geplaatst waar ik schat dat het zowat de koudste zone is, zodat ik tegen morgen weet hoe de temperaturen er schommelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"zeker en vast, ieder zijn meug ;-) en neen, toppen doe ik ook niet, kabouter lui is een goeie vriend van me, ook al kom ik evengoed overeen met kabouter klus ;-)"

 

haha :P

Ik kweek trouwens ook in een houten hok (MDF + grondlaag + 2 lagen verf + radiatorfolie) op 0.8 m² met 400 watt HPS. Ik heb eigenlijk nooit hitteprobleem gehad, laat staan dat er brandgevaar zou optreden. Volgens mij is dat wel iets om over na te denken voor meer opbrengst.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

"

Ik kweek trouwens ook in een houten hok (MDF + grondlaag + 2 lagen verf + radiatorfolie) op 0.8 m² met 400 watt HPS. Ik heb eigenlijk nooit hitteprobleem gehad, laat staan dat er brandgevaar zou optreden. Volgens mij is dat wel iets om over na te denken voor meer opbrengst.

 

Voorlopig nog met TL-D, maar ik heb gezien dat je nu vlot plug 'n play led-sets kan kopen online bij Gpled (of zoiet).

Ledbalken met 4 leds van ongeveer 10.000lumen/led, +/-1m20 lang, 350 euro.

Zo zou ik er 2 kopen wanneer ik de teruggave van mijn belastingen krijg. Dat gaat nog een pak meer licht en opbrengst geven dan een 400W hps vermoed ik. (Met hps zou ik trouwens voor 600W gaan)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die skunkafghani X shack heb ik ook dus ben benieuwd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die skunkafghani X shack heb ik ook dus ben benieuwd :)

 

Bij wil ie blijkbaar niet ontkiemen, terwijl van de madscientist al 4 en van de KF 3 zaadjes zijn ontkiemd.

'Kheb de ontkiemde ondertussen overgepot, wie weet ontkiemen er toch nog een paar zaadjes waaronder de skunkafghani x shack,hoop doet leven :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die skunkafghani X shack heb ik ook dus ben benieuwd :)

 

Bij wil ie blijkbaar niet ontkiemen, terwijl van de madscientist al 4 en van de KF 3 zaadjes zijn ontkiemd.

'Kheb de ontkiemde ondertussen overgepot, wie weet ontkiemen er toch nog een paar zaadjes waaronder de skunkafghani x shack,hoop doet leven :)

 

'Khad de hoop zowat verloren dat er nog zaadjes gingen ontkiemen, maar er heeft toch nog eentje zijnen kop boven de grond laten komen, en dan nog wel de skunkafghaan x shack :)

 

De eerder ontkiemde zaadjes hebben nu ook hun eerste blaadjes, eerstdaags zal ik nog wel een paar foto's nemen ;-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Foto 1 :

 

links onder in de hoek zit de afzuiging

 

de potten met een klein houtblokje in zijn mijn killing fields, 3 in totaal,

dan zijn er nog 4 madscientist en 1 skunkafghaan x shack

De plantjes hebben zich al goed gevestigd in de potten en beginnen langzaam te groeien, blaadjes aan te maken.

 

gallery_42809_19622_7268985.jpg

 

 

Foto 2 :

 

links boven, het zwarte vlak boven de halogeenlampen (gloeilampen zijn niet meer verkrijgbaar) is de inlaat van de luchttoevoer die aangezogen wordt door de onderdruk gecreëerd door de afzuiging, de lampen dienen voorlopig als voorverwarming van de lucht.

Tijdens nachtregime staat de afzuiging momenteel nog uit in afwachting van een antivriesverwarmingskabel (60W in totaal, 12W/m) waar ik morgen om kan gaan. Nu heb ik nog nachttemperaturen van 16°C, ik hoop met de verwarmingskabel dag en nacht te kunnen afzuigen en de halogeenlampen weg te kunnen doen.

Nog niet 100% zeker, maar ik denk dat ik de verwarmingskabel rond mijn potten ga kableren, een andere optie is deze in het luchtaanvoerkanaal te plaatsen, maar dat is een houten kanaal en dus ben ik niet zo happig om daar een verwarmingselement in te plaatsen.

Alles is nu nog voorlopig aangesloten (wel met degelijke verbindingen en adereindhulzen, een tijdelijke bricolage kan geen kwaad, maar het moet wel nog veilig zijn he), maar na de kerst wordt alles deftig afgewerkt, de kerstman schenkt me nog enkele lamparmaturen met TL-D lampen van 58W.

 

gallery_42809_19622_5978918.jpg

 

En nu maar wachten op de kerstman :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal me dringend een ventilator moeten aanschaffen blijkbaar.

De plantjes aan de ene kant van de kast doen het duidelijk beter dan die aan de andere kant.

 

'Kzal weg nog enkele handels moeten afgaan. Bij de hubo hadden ze er geen omdat gewone tafel- of staanventilators bij de zomerartikels behoren :(

 

Het is ook nog leren omdat ik met reeds gebruikte grond werk. Vroeger kocht ik steeds nieuwe grond met bemesting.

Les : buffertabletten voldoende vroeg in de grond doen, zo'n weekje (of 2) vooraleer de plantjes erin te zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...