Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Xaim

Variac Vs Cli-Mate

Recommended Posts

Dit is wat ik gevraagd heb aan Gtools, met het antwoord van hun er bij:

 

Beste Mr/Mvr,

 

Ik heb een vraag over de buisventilator 160 2 standen 400/800m3. Ik heb deze pas aangeschaft en nu heb ik daar ook een Cli-mate controler bij gekocht. De cli-mate controler is een frequentieregelaar maar kan dit eigenlijk wel?

 

Nu schroef ik de buisventilator terug naar 18hz ipv 50 wat normaal uit het stroomnet komt en met de lamp aan schakeld die van 18hz naar 24hz. Nu is eigenlijk mijn vraag, beschadigd de buisventilator hierdoor of is dit geen enkel probleem?

 

Het gaat om de cli-mate frequentieregelaar 3A.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Xaim

------------------------

Hoi Xaim

 

 

Geen idee. Ik verkoop wel een trafo controller waarmee het wel goed gaat.

 

https://www.g-tools.nl/product/ventilatie/fancontrollers/trafo-fancontroller/

 

Zorg wel dat je de fan op stand 2 zet.

 

Met vriendelijke groet,

 

Best regards,

 

XXXXXX

_________________________

 

 

Tot zo ver de capaciteit van Gtools.....

Dus daar word je niet wijzer van :P behalve dat die op een trafo-fancontroller wel goed werkt. Hij werkt wel op de cli-mate, alleen de vraag is of die dan niet verkeerd belast wordt, maar dat weten ze daar schijnbaar ook niet :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Check je vraagstelling nog eens...

 

Je vraagt of de fan kapot kan gaan en niet of de fan door het schakelen op frequentie raar gaat doen zoals uit jouw test komt.

Je voorbeeld beschrijven zoals je hier op WF doet (hij start niet op 18hz) zou veel beter werken dan beginnen over 50hz uit stopcontacten, dimmen en met lampen aan van 18->24hz te gaan :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vraag in het algemeen of een frequentieregelaar wel toegepast kan worden met deze buisventilator.

 

Ik heb ook niet gezegd dat die raar gaat doen zoals je hier boven beweert.

 

Wat betreft waarom die het niet doet onder de 18hz wilde ik ook niet weten. Wilde alleen weten of ik met een lage frequentie de buisventilator beschadig en zo ja, dan moet ik een trafo-fancontroller regelen ipv een frequentieregelaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo een variac, ik ben ze nog niet tegengekomen met termostaat, maar misschien weten jullie meer?

 

Dat zou inderdaad de perfecte dimmer zijn, dan koop ik er meteen 1! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras,

 

Welke merk motoren vallen hier onder, heb je daar misschien een voorbeeld van?

Heb zelf Ebm Papst DS3G fans. In de specs moet dan 10V PWM staan en of DC EC (electronically commutable). Dacht dat die Lemmens fans dat wel hadden.

 

Het zijn doorgaans wel de wat duurdere fans die dat hebben. Daar zit feitelijk een driver in die de fan op de gewenste snelheid aan stuurt. Je sluit hem aan op het stopcontact, maar de fan zelf draait op gelijkstroom.

 

Lastige zal zijn om er een fan controller voor te vinden. Ze bestaan wel, maar dat is dan meer voor de horeca enzo.

 

 

Je hebt ook variacs die electronisch regelbaar zijn, maar die zijn duur. Cabis had een tijdje terug zelf een syappenmotortje op een variac gemonteerd. Met het motortje wordt dan de variac ingesteld. Google op "variac o matic".

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat half complete topic daarover staat toch op .eu?

Ik vond dat op zich wel n mooi project, jammer dat t topic nooit voltooid is.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo een variac, ik ben ze nog niet tegengekomen met termostaat, maar misschien weten jullie meer?

 

sms hybrid

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat half complete topic daarover staat toch op .eu?

Ik vond dat op zich wel n mooi project, jammer dat t topic nooit voltooid is.

Het bouwverslag is opgesplitst in twee delen ja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

zo een variac, ik ben ze nog niet tegengekomen met termostaat, maar misschien weten jullie meer?

 

sms hybrid

 

Dat is toch gewoon een 5 standen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een variac voor mn sms hybrid. beide volt regelaars. maar met 5 standen moet je altijd maar net geluk hebben dat een standje 3 of 4 precies goed is. top controller enkel had een lemmens kistje van 3250 m3 waarbij een enorm verschil zat tussen standje 2 en 3. en 4 was veelte hard. met variac ervoor kan je tussen de standen in gaan zitten (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik alleen maar variac voltregelaars die bevallen mij goed en je hoort ze niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even terugkomend op waarom sommige ventilatoren niet werken onder x hz. ik heb de handleiding van de climate er even bijgepakt en daar staat dat je eerst vast moet stellen wat de minimale hz is van de ventilator (wanneer hij dus begint te bewegen) en dat je daar absoluut niet onder moet gaan zitten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog even terugkomend op waarom sommige ventilatoren niet werken onder x hz. ik heb de handleiding van de climate er even bijgepakt en daar staat dat je eerst vast moet stellen wat de minimale hz is van de ventilator (wanneer hij dus begint te bewegen) en dat je daar absoluut niet onder moet gaan zitten

 

Dat zou ongetwijfeld met de veiligheid te maken hebben. Anders zou het door kunnen branden met alle gevolgen van dien. :(

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 standen met thermostaat.

 

Hij bedoelde variac met thermostaat.

 

5 standen is kut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel redelijk logisch... als n apparaat voor 230v 50hz bedoeld is en je gaat er wat anders instoppen loop je altijd t risico dat er ongewenste effecten optreden.

Zeker als je met frequentiecontrollers aan de gang gaat wordt t echt eng, veel electronica houd niet van knoeien daarmee.

 

Mogelijke bijeffecten: extra warmteontwikkeling in de (te langzaam draaiende) motoren, geluiden, niet of slecht opstarten, exploderende condensators enzovoort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 standen met thermostaat.

 

Hij bedoelde variac met thermostaat.

 

5 standen is kut

 

ligt eraan. 5 standen met thermostaat is beter dan een variac alleen. daarbij, ik pas liever niet mn afzuig aan op mn licht maar mn licht op mn afzuig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel redelijk logisch... als n apparaat voor 230v 50hz bedoeld is en je gaat er wat anders instoppen loop je altijd t risico dat er ongewenste effecten optreden.

Zeker als je met frequentiecontrollers aan de gang gaat wordt t echt eng, veel electronica houd niet van knoeien daarmee.

 

Mogelijke bijeffecten: extra warmteontwikkeling in de (te langzaam draaiende) motoren, geluiden, niet of slecht opstarten, exploderende condensators enzovoort.

 

zijn er ook andere manieren dan om er wat anders dan 50hz in te stoppen dan met een frequentiecontroller aan de gang te gaan?

 

Maar jij zegt dus dat het per definitie gevaarlijk is om je afzuiger op een frequentiecontroller aan te sluiten? Zijn er ook verhalen bekend dat dit fout is gegaan?

 

Volgens de welbekende sticky van whazzup is het de ideale manier

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frequentiecontrollers zijn niet per definitie gevaarlijk, zolang je er maar apparatuur op aansluit die daar geschikt voor is. (Zie handleiding of vraag leverancier bij twijfel)

En blijf liefst wel enigszins in de buurt van de 50hz, als je daar heel ver naast gaat zitten kan je beter t voltage verlagen, dat voorkomt n hoop extra warmteontwikkeling in de aangesloten apparatuur.

 

Voltage verlagen is meestal n veiligere keuze.

(Variac of 5-standen trafo al dan niet temperatuurgeregeld)

 

Inweze is t nooit verstandig om extreme aanpassingen te doen aan voltage of frequentie, dan kan je beter gewoon gelijk goed passende apparatuur kopen die doet wat je wilt op n normale/veilige manier ipv met veel levensgevaarlijk kunst-en vliegwerk iets proberen te forceren wat eigenlijk niet kan.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok

 

je zou toch verwachten dat ze daar dan nadrukkelijk voor moeten waarschuwen in de handleiding van de regelaar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een frequentie regelaar is niet onveiliger dan een voltage regelaar. Beide zijn veiliger/beter dan een dimmer die werkt met fase af- of aansnjiding.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 standen met thermostaat.

 

Hij bedoelde variac met thermostaat.

 

5 standen is kut

 

ligt eraan. 5 standen met thermostaat is beter dan een variac alleen. daarbij, ik pas liever niet mn afzuig aan op mn licht maar mn licht op mn afzuig.

 

Heb allerlei soorten en maten gehad. Gelukkig tegenwoordig niet meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...