Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Kees A

2 Pompen Eb En Vloed

Recommended Posts

Ik zit een beetje te knutselen.

Maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik zal eerst trachten uit te leggen wat ik hoop te bereiken.

 

Bij eb en vloed pompt een pomp het water in de bak via een aanvoerleiding.

Door een overloop loopt het overtollige water in een reservoir onder de bak.

Als de pomp stopt, loopt de bak helemaal leeg door dezelfde aanvoerleiding waar het water eerder door naar binnen kwam.

 

Ik wil ook zoiets maken, maar ik wil met 2 pompen werken.

Om de reden dat als 1 pomp onverhoopt de geest geeft, dat de bak dan alsnog water krijgt via de andere pomp.

Dus dat de wortels niet helemaal uitdrogen.

 

Als 2 pompen gelijktijdig laten draaien, en eentje kapt er mee, dan ben ik bang dat het water door de aanvoerslang van de niet meer werkende pomp terug in het eronder gelegen reservoir loopt.

Dan komt de bak dus nooit vol of in ieder geval duurt het een stuk langer (denk ik)

 

Ik kan natuurlijk in iedere aanvoerleiding een terugslapklep maken.

In ieder geval kan het water dan niet meer terug lopen.

Dan zou ik in de boden van de bak een klein gaatje kunnen maken, waardoor het water dan terug in het reservoir loopt.

Mijn 'angst' is echter dat het gat verstopt raakt door iets te enthousiast groeiende wortels.

Ik kan het gat ook niet te groot maken, want dat gaat alles wat ik er inpomp regelrecht terug in het reservoir.

 

Dus ik zat te denken hoe ik dit anders kan oplossen.

Zie daarvoor de amateuristische tekeningen hieronder.

 

Als beide pompen werken (fig.1) dan stroomt het water een kamer binnen, en die kamer verlaat het water weer door een slang met een iets grotere diameter.

Een klepje (x) dat kan scharnieren wappert een beetje tussen de 2 stromen water.

De beiden stromen verlaten via C de kamer, en hoppa, de bak in.

 

Als pomp A er mee stopt, komt er via leiding A geen water meer in de kamer.

Mijn gedachte is dat door de druk van het water door leiding B het klepje voor de uitgang van leiding A wordt geduwd.

Het zal hem misschien niet helemaal afsluiten, maar hopelijk dusdanig dat 90 procent van het water door C de bak instroomt.

 

 

 

 

gallery_8785_2616_14180.jpg

 

Ik ben benieuwd of dit zou werken.

Misschien zitten hier mensen die er een betere kijk op hebben dan ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me dat het wel moet werken, zeker als je de klep van een rubber rand voorziet.

Vind het alleen een beetje zonde om 2 pompen te laten draaien als het ook met 1 kan, en ze slijten ook allebei even snel ongeveer. Dus als de ene er mee kapt, kapt de andere er mss ook snel mee?

 

Iets met sensors en computers en meuk is geen optie? Ik zeg maar wat he, want ik zou niet weten hoe je het moet maken :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

pompjes zijn niet heel duur.

Ik heb van die cheapo pompjes gehad en daarvan ging er al eens een keer eentje stuk na een uur of 3.

En een andere - exact dezelfde - doet het nu nog.

Hopelijk houden duurdere het sowieso langer uit. Maar dan nog kosten ze relatief weinig.

 

Van sensors e.d. wil ik vooralsnog verre van blijven.

Ik ga het eerst proberen mechanisch op te lossen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwaliteit van de pomp scheelt idd ook een hoop, heb er hier 1 in gebruik bij de vijver en die draait al jaren 24/7. Geen idee welk merk het is helaas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb het over aquariumpompjes.

Maar ook daar zitten grote kwaliteitsverschillen tussen.

Als ik echt ga bouwen, ga ik ook op een aquariumforum om een koop-advies vragen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eb en vloed kan ook door één pomp in de lekbak te zetten waarmee je het water terug pompt in de regenton. Vloeden doe je door het kraantje onderaan de ton open te draaien die je uiteraard zo geplaatst hebt dat het in de lekbak stroomt. Indien de pomp het begeeft moeten de planten alleen even met natte poten staan totdat je een andere pomp geregeld hebt. Uitdrogen zullen ze niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet dat er wel tig manieren zijn om eb en vloed (of varianten daarop) te regelen.

Zeker als je alles met de hand aan/uit en open/dicht zet, dan is het erg makkelijk.

 

Maar ik zit gewoon voor de lol te experimenteren.

Ik wil een systeem bouwen waardoor ik een paar dagen weg kan gaan en me minder zorgen hoef te maken.

Vandaar 2 pompen, en het reservoir (wat jij volgens mij regenton noemt) onder de eb en vloedbak (wat jij volgens mij lekbak noemt)

De enige electronica die er inzit zijn dan de pompen en de timers die de pompen aansturen.

Voor de rest is alles mechanica en zwaartekracht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als het slechts om een paar dagen gaat zou ik simpelweg een paar cm vloeden en het niet terug pompen. Immers, om het water in de lekbak te krijgen zal er altijd wat moeten gebeuren, hetzij jij die het kraantje opendraait of een pompje wat aanslaat.

 

Misschien is het autopotsysteem dan iets voor jou,dan kun je met een groot genoeg reservoir wel een maand wegblijven.

 

En er wordt in het geheel geen elektronica bij gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn vast andere systemen die werken.

De Kratsky methode bijvoorbeeld, schijnt ook te werken.

 

Maar ik wil met eb en vloed/hydroponics werken.

 

En daarvoor zoek ik een oplossing voor de 2 pompen gelijktijdig te laten werken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het autopotsysteem is een vorm van eb en vloed en wat als beide pompen er mee uitscheiden? Ook dat kan gebeuren hypothetisch en we bespreken een hypothese.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe ga je zorgen dat die overblijfende pomp lang genoeg aan blijft om de bak genoeg water te geven?

Als je ze alle 2 aan hebt is de bak zo vol en daar richt je de kloktijden op in.

 

Bij slechts 1 pomp voer je maar de helft vh water aan in dezelfde tijd :search:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat klopt.

Ik wil ook een variant toepassen.

Bij een 'normale' eb en vloed worden potten incidenteel onder water gezet.

Maar ik wil kijken naar een variant/combinatie van DWC en eb en vloed.

Het water in de eb en vloed bak pompen en dan water blijven aanvoeren.

Door de constante waterstroom en het floomen zou er voldoende zuurstof in het water moeten komen.

 

Incidenteel, bijvoorbeeld 4 keer per 24 uur, laat ik de bak leeglopen in het reservoir.

Dit om de eventueel stilstaand water (en dus zuurstofloos water) in een dichte wortelkluit weg te laten lopen.

 

Ik wil zorgen dat met 1 pomp de bak daarna in ieder geval weer redelijk snel vol zou komen.

Maar dat dit met 2 pompen nog sneller gaat.

De overloop zorgt er sowieso voor (als deze maar wijd genoeg is) dat het overtollige water terugstroomt in het reservoir.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ipv een gaatje een nette ebvloed afvoer

Ook veel makkelijker afschermen tegen troep en vuil door een stukje gaas tussen wartel en moer en je kan met medium/pot keuze ook al heel veel bereiken op gebied van rotzooi in het water.

 

Mbt het systeem zelf.

Continue laten draaien en zorgen dat pomp A genoeg kracht heeft om een flow op gang te houden richting bak, hoeveel er terugloopt via de kapotte pomp B zal wel, het gaat om de aanvoer die op peil moet blijven, het teveel wat na verloop van tijd vanzelf zal ontstaan gaat via de afvoer weer terug reservoir in.

 

Die fitting uit de link is er in meerdere uitvoeringen.

 

De bak leeg laten lopen om verzuipen te voorkomen is zo helemaal niet nodig.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp je antwoord niet.

 

Nog een poging...

Ik wil eerst kijken of een gaatje onderin de bak te voorkomen valt.

Of dit nu een gaatje is of een mooie afvoer zoals in de link.

Er bestaat namelijk een risico dat het gaatje verstopt raakt door wortelgroei.

Zeker als er ook een stukje gaas in de afvoer zit. Dat zorgt alleen nog maar voor meer kans op verstopping.

 

Ik weet dat een teveel aan water door de overflow de bak verlaat.

 

Als de bak constant vol met water staat, is er gewoonweg een gevaar dat er tussen een dichte wortelkluit stilstaand water blijft staan.

Daarvoor heb ik genoeg verslagen gelezen van gebruikers.

Zelfs in systemen waar het water constant in beweging was, stroomde het water bij sommige planten gewoon om de kluit heen, en in het binnenste van de kluit stond het water stil.

Dus om dit uit te sluiten, wil ik de bak incidenteel helemaal leeg laten lopen. Dan weet je zeker dat er geen water meer tussen de wortels blijft hangen. Los van een paar druppels natuurlijk.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

I'm out nav je laatste alinea, beter heb ik ze nog niet gehoord :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok, dank voor je antwoorden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je geen zorgen wil maken waarom dan zo moeilijk.

 

rfx, enkel vloed. tonnetje leeg laten lopen eens in de 4 dagen en klaar. makkelijker en goedkoper systeem vind je niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker Supernoob, er zijn veel methoden, en ook dank voor je aanbeveling van rfx.

Bij een volgende experiment wil ik ook zeker een keer gaan klooien met rfx of mapito.

 

ik weet dat er tientallen methoden zijn om planten te kweken.

Allemaal met hun eigen voor- en nadelen.

Ik ben ook niet op zoek naar het beste idee, maar naar iets dat ik nu in mijn kop heb, en wil gaan proberen.

Niet eens met onze plantjes, maar gewoon in een lege bak of om wat kruiden te groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je je geen zorgen wil maken waarom dan zo moeilijk.

 

rfx, enkel vloed. tonnetje leeg laten lopen eens in de 4 dagen en klaar. makkelijker en goedkoper systeem vind je niet.

 

Hoeveel cm zet je je potten dan onder water?

Klinkt makkelijk :D en geen herrie meer van ‘droog draaiende’ pomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje kwaliteit pomp gaat toch niet zomaar stuk ?

Dan kan je timer ook stuk gaan etc. Moet je alles backup ?

 

Anders kan je tweede pomp met vlotter iets later laten "starten" waardoor hij alleen aangaat als eerste niet start.

Edited by Boefje030
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een vroegere discussie hier op dit forum ging het ooit over de voor- en nadelen van de verschillende systemen.

Een van de nadelen die werd genoemd bij hydro-systemen was het uitvallen van de pomp waardoor je planten een flinke tijd droog staan, of geen DO kregen.

Aarde en cocos e.d. zijn dan toch een stuk meer vergevingsgezind, zo werd gezegd.

Toen ging ik een beetje lopen denken hoe je het ietsjes 'veiliger' zou kunnen maken.

2 pompen bijvoorbeeld, die onafhankelijk van elkaar hun werk kunnen blijven doen.

Binnenkort wil ik een beetje gaan knutselen als ik wat opgeruimd heb.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 pompen, 1flowmeter.

Arduino meet de flow, zodra er geen flow is word een andere pomp ingeschakeld. Super simpel en kost geen drol alleen een beetje wilskracht.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat hele Arduino moet ik eens induiken.

Steeds weer zie ik het terugkomen, bij verschillende onderwerpen.

Loggen, meten, aansturen, vanalles.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar wil ik ook nog eens mee aan de slag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...