Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Knulen

Gezichtsbruiner Ombouwen Tot Groeilamp

Recommended Posts

Ik kwam op zolder een gezichtsbruiner tegen die nu eigenlijk de kliko in moest. Nu ziet het apparaat er best wel geschikt uit om om te bouwen, al weet ik niet zeker in hoeverre hij daar ook geschikt voor is. Ik was eigenlijk van plan om een T-Neon te kopen. Initieel een 2x55W maar omdat deze misschien net iets te groot is (ik wil een koelkast kweek gaan doen in de winter) neig ik naar de T-neon 2x36W.

Maar nu ik dit ding ben tegengekomen wil ik eens kijken wat ik hier mee kan doen. Qua afmetingen lijkt hij mij ideaal.

 

Dit is wat ik heb:

stolni-mini-solarij-philips-hb-170-a-slika-86926547.jpg z7N2zeRl.jpg?1

 

En dit is wat erin zit:

VSA: Helvar L30A 230V

Starter: Philips S2

Buizen: Philips TL29D16/09N (15W 29cm)

 

Hieronder wat foto's ervan. Een beetje veel foto's van de starter, volgens mij boeit het verder niet echt wat erop staat, maar voor de volledigheid heb ik ze toch toegevoegd :)

 

tCBn03O.jpg

 

8yR8R0Ll.jpg

 

LUhXxqYm.jpg?1 aaBkdM5m.jpg?1 LrZ7px5m.jpg?1 mN1Osz8m.jpg?1 ghJncwAm.jpg?1

 

EJYJIosl.jpg

 

Maar zoals je kunt zien zijn de UV TL buizen 15W per stuk, en in dit formaat zijn normale buizen enkel in 8W beschikbaar (waarom eigenlijk? Lengte bepaald wattage lees ik overal maar waarom is die van UV zoveel hoger dan bij dezelfde lengte??). En als ik het goed begrijp levert de VSA ongeacht wat er gevraagd wordt 30W. Kan ik deze gezichtsbruiner dan nog steeds gebruiken/ombouwen tot gewone tl buizen?

Na wat googelen heb ik volgens mij 2 opties:

1. Sluit 4x 8W aan op de 1x VSA (kom je wel uit op 32W maar dat zou geen probleem moeten zijn?) Alleen staat er op de VSA enkel 1x30W en 2x15W.

2. Sluit 2x 13W 52CM aan (maarja dan wordt hij dus groter)

 

Ik ben wel deze topics al tegengekomen, maar daar staat helaas het antwoord op mijn vragen niet in.

http://www.wietforum...emgroei-lampje/

http://www.wietforum...8738-t5-tl-tip/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een normaal tl-armatuur heb je al voor een tientje, dus als je toch voor tl wilt gaan zou ik die tien euro kapot gooien en als het resultaat tegenvalt heb je tenminste nog een gezond kleurtje! :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

De starters zijn volgens mij wel geschikt. Maar hoe zit het met het voorschakelapparaat? Hij geeft aan voor single en serie schakeling te zijn, maar voor serie staat alleen 2 aangegeven. Betekent dit dat hij maximaal 2 kan of kan het meer aansturen zo lang je binnen de specificaties blijft?

 

Ik heb overigens geen verstand van deze techniek, ik probeer te beredeneren op wat ik online vind en zelf inschatten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar gezichtsbruinen doe je niet 18/6 of 12/12 daar is dat armatuur niet geschikt voor denk ik. Lijkt me al met al geen goed idee. En wat Dilago zegt het breekt nou ook niet de bank om ff een normaal armatuur te halen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, een 2x33W T-neon staat in principe ook nog steeds op het verlanglijstje. Maar dat wil niet zeggen dat ik hier niet nog steeds benieuwd naar ben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...