Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
mznxbcv

Binnen Kweken: Koelen Van Afvoer / Uitgaande Lucht

Recommended Posts

Goedemiddag,

 

Binnenkort wil ik graag een binnenkweek opzetten. Ik wil graag gaan kweken met een 650W LED lamp en later eventueel eenzelfde bijvoegen. Echter zit ik met het probleem dat ik geen heat signature achter wil laten en dus de uitgaande lucht wil koelen. Nu heb ik het een en ander aan research gedaan en daarbij kwam ik uit op bijvoorbeeld een koudwaterbatterij, echter is het waterverbruik hiervan te groot en het slaan van een waterbron is in mijn situatie ook moeilijk te doen.

 

Dan blijven er 2 opties over, namelijk de uitgaande lucht mengen met ingaande (koude) lucht voordat deze naar buiten getransporteerd wordt, echter ben ik er niet zeker van dat dit genoeg koelt. Voor de duidelijkheid, de uitgaande lucht mag niet hoger zijn dan 22 graden. Alles daarboven is voor mij teveel risico.

 

Een andere optie is de lucht te koelen met een mistmaker, of nevelsysteem. Het probleem hierbij is alleen weer dat de luchtvochtigheid te groot wordt voor mijn uitlaatsysteem en ik kans heb op vochtplekken in mijn woning. Dit zou dan weer opgelost kunnen worden door er een luchtontvochtiger tussen te zetten, alleen vreet deze dan weer teveel stroom om in de toekomst nog een extra lamp bij te zetten. Al met al een beetje halve oplossingen wat mij betreft dus ik was eigenlijk nieuwsgierig naar jullie creatieve oplossingen.

 

Wat overigens ook (nog) niet mogelijk is, is de lucht uitblazen in mijn huis. De reden doet er even niet toe, maar dat is in mijn situatie nogal een gedoe en dat vraagt om een kleine verbouwing die niet al te praktisch zal zijn.

 

Nogmaals bedankt alvast voor jullie reacties!

 

Mvg,

 

A.

 

@Edit:

 

Het gaat dus om een ruimte van 200 x 150 x ~170 (5.1m3), waarvan de temperatuur op 26-28 graden zal zijn. Liefst reken ik met 28 graden om zo ruim uit te komen. Luchtvochtigheid 55 - 65%. De lucht wordt 30 keer per uur ververst, dus ~150m3/u.

 

Samenvattend: Uitgaande lucht koelen van 28 graden naar max. 22 graden (6 graden koelen).

 

 

Uitgesloten:

 

Binnen uitblazen

Koudwaterbatterij op leidingwater

Uitblazen riool (i.v.m. Stank & Andere vormen van overlast bijv rioolproblemen?) --> Correct me if I'm wrong!

 

Wellicht een optie:

 

Uitgaande lucht mengen met ingaande lucht

Koelwaterbatterij aangesloten op zwembad

WarmteTerugWin systeem

 

Wellicht een optie, maar nog niet praktisch genoeg:

 

Koelen d.m.v. een nevelsysteem (adiabatische koeling)

Edited by mznxbcv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen uitblazen? Doe ik ook.

 

Oh, niet goed gelezen, dat is voor jou geen optie :whistle:

Edited by Patrick034

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen uitblazen? Doe ik ook.

 

Oh, niet goed gelezen, dat is voor jou geen optie :whistle:

 

Maakt niet uit, alsnog bedankt voor je reactie. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou t nodig zijn met led om m te koelen voordat hij naar buiten gaat?

 

Ke kan altijd nog via t riool afblazen als t nodig is..

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik zou er zowieso nooit voor kiezen om binnen uit te blazen heb het 1 keer gehad houten vloer stond gewoon bol kreeg de deur niet eens los meer. de een op de andere dag wel te verstaan en om over de schimmelplekken maar te zwijgen :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mengen met lucht zou de eenvoudigste en voordeligste oplossing zijn.

 

Met een enthalpiebalansje weet je ongeveer hoeveel koude lucht je moet mengen met je uitgaande lucht.

Kijk je in een HX-diagram dan zie je dat je bij bijv. 27graden/rv 50% lucht een enthalpie van 50kJ/kg hebt. Buitenlucht van bijv. 15 graden en rv 50% heeft een enthalpie van ~30kJ/kg. Pak je een 750m3 afzuiger voor de warme uitgaande lucht en een 1500m3 voor verse buitenlucht en meng je dit dan kom je op ongeveer een menglucht van 20graden.

 

Met een luchtbevochtiger (adiabatische koeling) zoals je zelf aangeeft kun je luchttemp ook wat koelen. Eveneens kun je dit met een HX diagram relatief eenvoudig bepalen. Je zou met een 750m3 afzuiger en uitgaande lucht van 27gr/rv 50% ongeveer 2kg/uur water moet verdampen om lucht van 22graden met een rv van 90% te krijgen.. Aardig vochtige lucht dus.

 

Of je gaat met een kleine airco werken en CO2 toevoegen zodat je met een gesloten systeem werkt. Al moet je die warmte van je airco ook ergens kwijt..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je die lucht niet het riool in blazen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haa mannen!

 

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Leuk om te zien dat er al zo snel response is!

 

Zou t nodig zijn met led om m te koelen voordat hij naar buiten gaat?

 

Ke kan altijd nog via t riool afblazen als t nodig is..

 

Ook met LED is het in mijn opstelling straks de bedoeling dat het in het hok 26 - 28 graden is. De uitgaande lucht zal ongetwijfeld dan boven de 22 graden uitkomen.

 

ik zou er zowieso nooit voor kiezen om binnen uit te blazen heb het 1 keer gehad houten vloer stond gewoon bol kreeg de deur niet eens los meer. de een op de andere dag wel te verstaan en om over de schimmelplekken maar te zwijgen :whistle:

 

:rofl Dat klinkt niet best! Ik was het met name om de laatste reden ook niet van plan, maar het is simpelweg ook niet echt mogelijk zonder te verbouwen. Als ik het dan zou gaan doen, dan zou ik het direct aansluiten op mn schoorsteen zegmaar.

 

Maar dat van die vloer hoop ik niet mee te maken nee. :P

 

Mengen met lucht zou de eenvoudigste en voordeligste oplossing zijn.

 

Met een enthalpiebalansje weet je ongeveer hoeveel koude lucht je moet mengen met je uitgaande lucht.

Kijk je in een HX-diagram dan zie je dat je bij bijv. 27graden/rv 50% lucht een enthalpie van 50kJ/kg hebt. Buitenlucht van bijv. 15 graden en rv 50% heeft een enthalpie van ~30kJ/kg. Pak je een 750m3 afzuiger voor de warme uitgaande lucht en een 1500m3 voor verse buitenlucht en meng je dit dan kom je op ongeveer een menglucht van 20graden.

 

Met een luchtbevochtiger (adiabatische koeling) zoals je zelf aangeeft kun je luchttemp ook wat koelen. Eveneens kun je dit met een HX diagram relatief eenvoudig bepalen. Je zou met een 750m3 afzuiger en uitgaande lucht van 27gr/rv 50% ongeveer 2kg/uur water moet verdampen om lucht van 22graden met een rv van 90% te krijgen.. Aardig vochtige lucht dus.

 

Of je gaat met een kleine airco werken en CO2 toevoegen zodat je met een gesloten systeem werkt. Al moet je die warmte van je airco ook ergens kwijt..

 

Bedankt voor je uitgebreide post, op deze informatie ga ik even verder bouwen. Mijn kennis schiet tekort om hier nu direct inhoudelijk een antwoord op te geven in de zin van hoe het er bij mijn installatie uit gaat zien, maar in de pauze zal ik even wat uitzoeken en berekenen. Hoogstwaarschijnlijk zal ik je er nog wat extra vragen over stellen dan! :)

 

En ik zat inderdaad ook te denken aan een airco, maarja wat je zelf al zegt, dat ding moet z'n warmte ook weer kwijt... :P

 

Kun je die lucht niet het riool in blazen?

 

Moet eerlijk zeggen dat ik hier nog niet bij stil heb gestaan. Maar is dit zomaar mogelijk dan? Gaat dit geen problemen opleveren bij de buren in de zin van opborrelende wc's en dergelijke? Heb je dit zelf wel eens geprobeerd?

 

Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat er mensen zijn die het doen, in het riool blazen.

Maar heb ook wel gehoord dat je dan alle water uit je zwanenhals blaast of opdroogt en dat er dan een enorme meur je huis in komt.

 

Je gaf al aan dat je het waterverbruik te hoog vond voor een koudwaterbatterij.

Geen idee of je dit een moreel probleem vindt, of de angst dat het waterbedrijf je je aan gaat geven bij een hoge meterstand.

Anders zou je, maar dit mag natuurlijk niet, tijdelijk je watermeter er even tussen uit kunnen halen en vervangen door een stukje pijp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat er mensen zijn die het doen, in het riool blazen.

Maar heb ook wel gehoord dat je dan alle water uit je zwanenhals blaast of opdroogt en dat er dan een enorme meur je huis in komt.

 

Je gaf al aan dat je het waterverbruik te hoog vond voor een koudwaterbatterij.

Geen idee of je dit een moreel probleem vindt, of de angst dat het waterbedrijf je je aan gaat geven bij een hoge meterstand.

Anders zou je, maar dit mag natuurlijk niet, tijdelijk je watermeter er even tussen uit kunnen halen en vervangen door een stukje pijp.

 

Ha Kees, bedankt voor je reactie! :)

 

Die meur zit ik eigenlijk niet op te wachten nee. :P Dus als dat een bijkomend risico is dan is dat voor mij helaas ook geen optie.

 

En inderdaad, de koudwaterbatterij is geen optie vanwege hoge meterstanden. Als dat ding, zeg 400 liter per uur gebruikt, dan zit ik jaarlijks op zo'n 300 kuub water. Dat is me een beetje teveel eigenlijk... Ik zat dus te denken aan een waterbron, alleen woon ik zo'n 30m boven NAP. Zegt natuurlijk niets over het grondwaterpeil, maar dat zal eerder op 20m liggen dan op 10m. Is een beetje teveel gehannes om dat zo even te gaan doen, al helemaal omdat ik in een woonwijk zit en mn buren zullen daar ongetwijfeld wat van meekrijgen...

 

En inderdaad de meter er tussenuit halen was een optie geweest, alleen inderdaad vanuit morele overwegingen wil ik dit niet doen. Wil ook gewoon netjes voor de stroom betalen. Een (aantoonbare) dekmantel voor een hoog gebruik heb ik namelijk ook. :)

 

Dus nog even verder denken. Overigens gaat het wegens ruimtegebrek in een geheime ruimte om een hok van 150 x 200 x ~170 uiteindelijk. Dus +/- 5m3 aan inhoud. Niet zo heel groot dus. Ik hoop in dat geval dat de manier om de uitgaande lucht te mengen met de ingaande lucht voldoende zal zijn.

 

Iemand nog suggesties?

Edited by mznxbcv

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik weet dat er mensen zijn die het doen, in het riool blazen.

Maar heb ook wel gehoord dat je dan alle water uit je zwanenhals blaast of opdroogt en dat er dan een enorme meur je huis in komt.

 

Om hier nog even op terug te komen:

 

Stel ik zet een stuk rioolpijp achter de zwanenhals (aan de bovenkant van de uitgaande rioolbuis van het toilet / de badkamer), dan zou je dit probleem niet hebben toch? Of komt de zwanenhals dan vanwege het drukverschil alsnog droog te staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar overvraag je me, maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die afblazen op hun riool, dus wellicht kunnen zij antwoorden.

Wat je dan wel krijgt is als je stopt met afblazen als het licht uit is, dat dan alle stank naar je tentje zou komen omdat er geen tegendruk meer is.

 

Je morele probleem begrijp ik.

Maar je zult niet continue zoveel water gebruiken.

Als je combi maakt van koude lucht bijvoegen, bijvoorbeeld.

En op warme dagen zie je die heat signature misschien al een stuk minder.

Dus stel dat je voor terugkoeling een 200 m3 per jaar nodig hebt, dan kost je dat niet de wereld.

Meter er tussen uit, pijpje erin, briefje van € 100 in een envelop en anoniem bij het waterbedrijf in de bus.

Ben je geen dief, maar blijf je alleen onder de radar. :likken:

 

Kun je geen zwembadje in je tuin zetten?

Pomp je koud water uit je zwembad naar je koelbatterij en vervolgens loopt het een stuk warmer weer terug het zwembad in.

In de nacht koelt je zwembad voldoende af zodat de temperatuur van je zwembadwater over 24 uur gezien bijna altijd constant blijft.

Je hebt met 650 Watt maar een zwembad nodig van 3 M3 of 4 M3.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar overvraag je me, maar ik weet dat er hier op het forum mensen zijn die afblazen op hun riool, dus wellicht kunnen zij antwoorden.

Wat je dan wel krijgt is als je stopt met afblazen als het licht uit is, dat dan alle stank naar je tentje zou komen omdat er geen tegendruk meer is.

 

En 's nachts de afblazer aanhouden op zeg 5x per uur is geen optie i.v.m. het klimaat voor de planten?

 

Je morele probleem begrijp ik.

Maar je zult niet continue zoveel water gebruiken.

Als je combi maakt van koude lucht bijvoegen, bijvoorbeeld.

En op warme dagen zie je die heat signature misschien al een stuk minder.

Dus stel dat je voor terugkoeling een 200 m3 per jaar nodig hebt, dan kost je dat niet de wereld.

Meter er tussen uit, pijpje erin, briefje van € 100 in een envelop en anoniem bij het waterbedrijf in de bus.

Ben je geen dief, maar blijf je alleen onder de radar. :likken:

 

Ik waardeer het idee, maar ik vind het toch te ver gaan. Toch wel leuk gevonden. :P

 

En 200 kuub per jaar is nog steeds ~550L per dag. En dat is voor mijn huishouden echt te veel...

 

Kun je geen zwembadje in je tuin zetten?

Pomp je koud water uit je zwembad naar je koelbatterij en vervolgens loopt het een stuk warmer weer terug het zwembad in.

In de nacht koelt je zwembad voldoende af zodat de temperatuur van je zwembadwater over 24 uur gezien bijna altijd constant blijft.

Je hebt met 650 Watt maar een zwembad nodig van 3 M3 of 4 M3.

 

Dit idee klinkt me zo gek nog niet eigenlijk... Moet alleen wel rekening houden met 1300W dan (aangezien ik uiteindelijk naar 2x 650 wil, LED). Zou ik dan 6 tot 8 m3 nodig hebben dan? Of hoe bereken je dit eigenlijk, heb jij hier misschien een linkje voor?

 

Nogmaals hartelijk dank voor je reactie, wordt enorm gewaardeerd! :)

Edited by mznxbcv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik citeer een beetje uit een topic elders op dit forum.

Daar gaf ik ooit aan dat het niet zou werken om met een zwembad een Opticlimate te koelen en vervolgens kreeg ik van lid Wietefras een paar natuurkundige feiten om de oren geslagen, waarmee duidelijk werd dat het wel degelijk kan. :fish:

 

Feit is dat er 4,19 Kj aan energie nodig is om 1 liter water 1 graad te verwarmen.

Om 1.000 liter water 1 graad te verwarmen is dan 4190 Kj nodig.

 

Met een handige online omrekentool https://www.eenheden...hp?type=energie blijkt dat 4190 Kj ongeveer overeen komt met 1,16 Kilowattuur

Om een zwembad van 7 M³ dan 1 graad warmer te krijgen, is 7 x 1,16 kWh = 8,12 kWh nodig.

Voor 2 graden is dan 2 x 7 kWh = 16,24 kWh nodig.

 

Stel dat je een ruimte hebt met 1300 W en die laat je 12 uur draaien, verbruik je rond de 15 kWh.

Dat zou je dus theoretisch dag na dag kunnen koelen met een zwembad van 7 M³ als het water in dit zwembad per 24 uur steeds rond de 2 graden afkoelt.

Je kan ook met een iets kleiner zwembad toe als het nog meer afkoelt, maar 2 graden doet het altijd wel volgens zwembadbezitters op diverse fora. Behalve als je een hittegolf hebt. Maar dan zou ik me sowieso geen zorgen maken om je heat signature.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik citeer een beetje uit een topic elders op dit forum.

Daar gaf ik ooit aan dat het niet zou werken om met een zwembad een Opticlimate te koelen en vervolgens kreeg ik van lid Wietefras een paar natuurkundige feiten om de oren geslagen, waarmee duidelijk werd dat het wel degelijk kan. :fish:

 

Feit is dat er 4,19 Kj aan energie nodig is om 1 liter water 1 graad te verwarmen.

Om 1.000 liter water 1 graad te verwarmen is dan 4190 Kj nodig.

 

Met een handige online omrekentool https://www.eenheden...hp?type=energie blijkt dat 4190 Kj ongeveer overeen komt met 1,16 Kilowattuur

Om een zwembad van 7 M³ dan 1 graad warmer te krijgen, is 7 x 1,16 kWh = 8,12 kWh nodig.

Voor 2 graden is dan 2 x 7 kWh = 16,24 kWh nodig.

 

Stel dat je een ruimte hebt met 1300 W en die laat je 12 uur draaien, verbruik je rond de 15 kWh.

Dat zou je dus theoretisch dag na dag kunnen koelen met een zwembad van 7 M³ als het water in dit zwembad per 24 uur steeds rond de 2 graden afkoelt.

Je kan ook met een iets kleiner zwembad toe als het nog meer afkoelt, maar 2 graden doet het altijd wel volgens zwembadbezitters op diverse fora. Behalve als je een hittegolf hebt. Maar dan zou ik me sowieso geen zorgen maken om je heat signature.

 

Oke oke, klinkt interessant. Dit ga ik even verder uitpluizen dan. Alleen heb ik nog wel een enkele vraag over je beredenering, want kun je namelijk de hoeveelheid energie uitgedrukt in kWh voor het 2 graden opwarmen van een 7m3 zwembad vergelijken met de hoeveelheid energie die mijn lampen trekken? Want in principe gaat het om thermische energie (warme lucht) die gekoeld moet worden en nu vergelijk je de elektrische energie (vermogen van de lampen) met de rekensom voor het opwarmen van het zwembad...

 

No offence, just wondering. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wet van behoud van energie.

Die 650 W die jij er instopt zal ergens moeten blijven. Die kan niet zomaar verdwijnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij het interessantst om de warmte terug de woning in te winnen :)

Scheelt in de stookkosten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wet van behoud van energie.

Die 650 W die jij er instopt zal ergens moeten blijven. Die kan niet zomaar verdwijnen.

 

Daar heb je inderdaad een goed punt! :D

 

Dus dit wordt toch wel een serieuze optie dan. Het enige probleem wat dan nog rest is dat het voor mn vrienden en familie een beetje raar overkomt als ik een opblaaszwembad in de winter in mn tuin heb staan. :P Dus dan zal ik of een echt professioneel zwembad aan moeten gaan leggen, of ik zal een waterbasin in de grond moeten maken die ik daaroverheen gewoon betegel. Dus een "zwembad" onder de grond zegmaar. Echter heeft dit dan weer invloed op de grondtemperatuur en ik denk dat de politie toch raar gaan staan kijken als ze ineens een grote vlek zien op de IR camera... Zal dus een echt zwembad moeten worden waarschijnlijk.

 

Moet nog maar even kijken hoe ik dat voor elkaar krijg aangezien het niet om een koopwoning gaat.. Tuin is groot zat overigens.

 

Het lijkt mij het interessantst om de warmte terug de woning in te winnen :)

Scheelt in de stookkosten.

 

Zou inderdaad een goed alternatief zijn, alleen is dat nogal een gedoe. Vraagt om een verbouwing aangezien de "geheime ruimte" niet echt in mijn woning zelf zit, alhoewel ook weer wel. Beetje moeilijk uit te leggen. :likken:

 

En daar komt bij dat ik dan wel problemen kan gaan ondervinden m.b.t. hitte en vooral schimmel, gezien de luchtvochtigheid die erbij komt kijken. Het is eigenlijk niet echt een optie (nog)...

 

Meer ideeën zijn welkom. :)

Edited by mznxbcv

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn genoeg mensen die zomer en winter een jacuzzi hebben buiten staan.

Is niks raars aan, en die hebben ook een aardige inhoud.

Nadeel van die dingen is dat het vaak een vermogen kost om ze warm te krijgen, maar dat is nu juist jouw voordeel.

 

Dat van die verwarming van je huis is zeker een optie.

Als je een lange metalen buis door je huis gooit - waar je vochtige warme lucht doorheen gaat - dan geeft die onderweg in ieder geval iets van warmte af aan de buitenzijde van de buis. Het vocht gaat naar de buitenlucht al zal het wel ergens in de buis ook gaan condenseren.

 

Wat ook een optie is om je de warmte te gebruiken voor warmwatervoorziening bijvoorbeeld middels een grote boiler.

Nadeel is dan meestal dat je er dan al bijna bij de bouw van je huis rekening mee moet houden.

Maar als je een manier vindt - zoals bij zonnecollectoren op je dak - deze warmte te winnen, dan ben je spekkoper.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmteterugwin installatie kopen. Wtw installaties staan geregeld voor weinig op mp.

Al je problemen in een keer opgelost!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn genoeg mensen die zomer en winter een jacuzzi hebben buiten staan.

Is niks raars aan, en die hebben ook een aardige inhoud.

Nadeel van die dingen is dat het vaak een vermogen kost om ze warm te krijgen, maar dat is nu juist jouw voordeel.

 

Denk dat ik daar maar voor ga dan. Heb ik ook geen vergunning voor nodig. Echt een goeie tip man, nog nooit zo over nagedacht! :D

 

Dat van die verwarming van je huis is zeker een optie.

Als je een lange metalen buis door je huis gooit - waar je vochtige warme lucht doorheen gaat - dan geeft die onderweg in ieder geval iets van warmte af aan de buitenzijde van de buis. Het vocht gaat naar de buitenlucht al zal het wel ergens in de buis ook gaan condenseren.

 

 

Wat ook een optie is om je de warmte te gebruiken voor warmwatervoorziening bijvoorbeeld middels een grote boiler.

Nadeel is dan meestal dat je er dan al bijna bij de bouw van je huis rekening mee moet houden.

Maar als je een manier vindt - zoals bij zonnecollectoren op je dak - deze warmte te winnen, dan ben je spekkoper.

 

Dit zijn leuke opties, alleen praktisch niet haalbaar voor mijn woning. Ik kan best wat verbouwen maar dit wordt iets te gortig. Thx tho :)

 

Warmteterugwin installatie kopen. Wtw installaties staan geregeld voor weinig op mp.

Al je problemen in een keer opgelost!

 

Ik heb me hier eerder over ingelezen, alleen kon ik echter niet ontdekken wat ik hier voor voordeel mee haal in mijn situatie... Zou je me daarbij even verder willen helpen? Zoals ik het begrijp gaat het er dan (even heel globaal) zo uitzien:

 

Luchtinlaat > Verwarmer > Hok > Afvoer > WTW-systeem --> 10% Luchtafvoer buiten (28 graden)

............................................Î<-----------------<---------------<--| 90% Luchtafvoer terug naar hok (28 graden)

 

Echter gaat die 90% terug het hok in, met wat me dunkt een lagere CO2 & O2 concentratie. Dit zul je dus extern moeten bijvoegen d.m.v. flessen lijkt me? Het is in principe niet onmogelijk, maar in mijn hoofd wel ineens een stuk gecompliceerder waar ik 0 ervaring mee heb. Ik kan me voorstellen dat de percentages dan ook continu gemeten moeten worden, waarbij het de bedoeling is dat de toevoer afslaat bij een percentage > X en aanslaat bij een percentage < X. Geen idee of er gangbare (en betaalbare, er moet namelijk nog een jacuzzi komen (:head_hurts_kr:)) systemen hiervoor op de markt zijn?

 

Beetje chaotisch gelul allemaal maar ik hoop dat je me volgt. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die jacuzzi gaat doen, kom ik er op oudjaarsavond inzitten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je die jacuzzi gaat doen, kom ik er op oudjaarsavond inzitten.

 

Is wel het idee ja, alleen ben ik van plan dit zelf te maken en dan meer een hot-tub. Rond, diameter van 3m en 1,2 diep ofzo.

 

En zolang je maar een kratje meeneemt van harte welkom! :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt t principe niet helemaal begrepen...Je wint alleen de warmte terug uit je uitblaaslucht, lucht zelf blaas je t dak uit. Het is niet voor niks een warmte terugwin systeem.

Eigenlijk gebruik je de warme lucht waar je vanaf wilt om de inlaatlucht naar je hok of de ruimte waar t hok staat te verwarmen.

Op die manier pak je 90% vd warmte die je hokje produceert terug, maar t vocht en vuile lucht voer je gewoon af.

Je kan de warmte die je terugwint ook gewoon in huis afblazen, zitten geen nare luchtjes of vocht in.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...