Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Capo

Mdf, Berken Of Stalen Softbox?

Recommended Posts

Zoals de titel al doet vermoeden, wat is beter (stiller) en waarom?

Je zou zeggen dat hout meer isoleert dan staal maar lees her en der nogal tegenstrijdige verhalen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb t idee dat houten boxen wat stiller zijn.

Gewoon vanwege t gewicht en de wanddikte.

Maar t verschil is niet echt spectaculair ofzo...

Share this post


Link to post
Share on other sites

MDF is in principe het stilste omdat dat het minste vibreert, maar is ook gelijk het zwaarste. Ik heb zelf eigenlijk per ongeluk een gewone berken box besteld ipv een softbox en viel mij 100% mee hoe weinig geluid deze maakt nadat ik hem aan een paar rubbers had opgehangen. Eerlijk gezegd niet zoveel verschil tussen een softbox en een gewone.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, omdat ik gelezen had dat de aansluiting op de motor bij een houten box deels de uitgang van de motor afdekt en hierdoor drukverlies optreed.

Een stalen box daarintegen zou wel volledig aansluiten op de uitgang van de motor en hierdoor efficiënter werken en dus stiller zijn,

althans, dat is wat ik o.a. tegen kwam op het net en het klonk wel aannemelijk / plausibel.

 

Berken is iets duurder dan MDF box maar MDF is dus stiller dan een berken box?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de kist goed is gemaakt dan is het gat voor de uitgaande kant de juiste maat.

Theoretisch is MDF stillen omdat dit materiaal stijver is en dus minder snel zal resoneren. Hou er wel rekening mee dat een 1500m3 of groter een heel stuk zwaarder is dan berk en een uitdaging kan worden als je em hoog wilt ophangen.

Je vraag 'wat is beter' is kwa materiaal denk ik een persoonlijk iets. Ze zuigen allemaal lucht af. Vergeet ook niet om geisoleerde slang te nemen en deze vooral niet te kort te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Metalen softboxen zijn vaak ook wat kleiner, kan schelen als je wat ruimte tekort komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn uitgaande slang  wat uit de softbox komt is maar heel ,heel kort. Is dat een probleem? Ik heb buiten m'n tent maar 60cm plaats ,zou dus een softbox van 45/50cm kunnen staan en een stukje slang. Is het ook mogelijk om de flens van de softbox rechtstreeks in de muur te duwen?    Ik ben van plan om de box niet op te hangen maar neer te zetten op een rubbermat wat speciaal gemaakt is om trillingen tegen te gaan. (zag het bij de Hornbach liggen ,speciaal om trillingen van een wasmachine of droger tegen te gaan). 

Maar goed ben erg benieuwd naar meningen hoe het zit met een korte slang en wat daar de nadelen van zijn en  of je zelfs de flens ook gewoon zonder slang in het gat van de muur kan duwen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hangt er beetje vanaf wat je bedoelt met in de muur duwen?

Een korte slang op een softbox maakt verder weinig uit, hoe langer hoe meer weerstand.

Maar als ik het goed begrijp wil je een slang van zeg maar 40cm in je tent duwen en daar de filter aan in de tent?

En aan de kant van de box de flens recht tegen de muur aan en door een gat in de muur uitblazen?

Dit is op zich geen probleem alleen moet je het wel goed afdichten rondom de fles in de muur en bedenken wat je er aan de andere kant er mee doet.

 

Over de af zuigers denk ik dan het niet heel veel verschil maakt maar dat hout geluid beter dempt.

Maar het is ook erg bepalend hoe dik en met wat de box is geisoleert, vaak schuim of steenwol.

Wat wellicht bepalend kan zijn is waar het gat zit aan de zijkant dus naast waar hij de lucht aantrekt of aan de achterkant.

Dit geeft toch enige weerstand en mogelijk meer geluid als je ze op kleine beetjes extra geluid moet beoordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die mat eronder werkt niet, bespaar je de moeite.

Neem van die doppen voor de wasmachine en zet je box daarop, dat dempt een stuk beter.

Wil je een probleemlozere box koop dan geen metalen, die gaan resoneren na verloop van tijd en je kan er niet snel een aanpassing op doen.

Je kunt een houten softbox makkelijk aanpassen naar wat jij nodig hebt voor jouw setup.

Paneel opmeten, bij de bouwmarkt nieuw plaatje MDF of berken scoren  (daar verkopen ze ook isolatie die in de meeste boxen zit) en na wat zagen en knutselen heb je precies wat je wilt.

Beste is een buisventilator maar die maken over het algemeen nogal herrie.

 

 

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dat ik dit topic bump maar kwam er ineens terecht. 

Ik zit zelf namelijk te denken om een buisventilator te kopen, van ISO max dit keer. Die krengen zijn ontzettend duur en ik dacht dat dat is, omdat ze veel stiller en efficienter waren dan bijv een ruck of een max fan 

Ik ben dat gesleep met die enorme boxen zat. Alles vanaf 1000kuub en hoger is gewoon drama :-) Zeker als je een hobby uitvoert waarbij je moet handelen alsof je joden in je huis verstopt hebt zitten. 

Zijn die iso max dingen stiller of gelijk aan een kist? Weet iemand dat? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een buis in een box werkt eigl het beste... :P

@Xaim jij hebt toch een Iso?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman,

Nee ik heb de buisventilatoren van G-tools met sonoconnect slangen eraan vast:innocent:

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minutes ago, Xaim said:

@vakman,

Nee ik heb de buisventilatoren van G-tools met sonoconnect slangen eraan vast:innocent:

Gr, X

O ja...
Sorry :whistle:

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind van wel, buisafzuigers zijn wat krachtiger dan softboxen.
Ze kunnen meer druk opbouwen hierdoor kunnen ze makkelijker lucht aanzuigen als de luchttoevoer wat te smal zou zijn.

Heb zelf ook een softbox, en daar ben ik (persoonlijk) niet blij mee, heb zelf liever een buisafzuiger.
Als je de buisafzuiger te veel lawaai vindt maken dan kan je er nog een "softbox" omheen bouwen, net als @vakmangedaan heeft.
Als je een slag groter koopt dan je nodig hebt, b.v. met 400W hps 600m³/800m³, hoef je hem maar 50% te laten draaien dit zorgt er dan ook voor dat het geluid minder is.

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf de iso-max 1480m3 omdat die mooi in de nok van het dak past.

ze zijn zeker stiller dan een ruk fan.

je moet ze alleen wel met een frequenty controller dimmen anders gaat je brommen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...