Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Xaim

700M3 Softbox

Recommended Posts

Ik heb een vraag over de softbox met filter.

 

Ik heb het topic van wazzuup gelezen over lucht enz. En dat is mij opzich wel duidelijk.

 

Nu heb ik een softbox 700, die draait op 35hz (490m3) hier zijn de weerstanden van de slangen/filter nog niet af. Maar hou rekening met zo'n 350-400m3 werkelijke verplaatsing.

 

Nu heb ik er ook een cli-mate tussen zitten en met de lamp uit draait de box op 280m3~ dus kan ook niet een te groot filter er op zetten ivm met lekken.

 

Nu heeft mijn softbox flenzen van 16, en ik zie 16flens filters maar zijn allemaal 800-1000m3. Nu heb ik een 12,5 flens filter er opzitten met een verloop van 12,5 naar 16.

 

De capaciteit van dit filter (prima klima industrie 360m3)is net aan de lage kant.

 

Is het mogelijk om een 12,5 flens effectief te filteren met een softbox 700m3, of is de weerstand dan te groot en kan ik toch beter voor een 16flens filter gaan, en welk filter zou dan de beste keuze zijn?

 

Ik zit nu te kijken naar:

Prima Klima INDUSTRY PK1604

460m³ effectief.

 

Of een

 

Empire mars filter 800m3

Weet alleen niet wat de beste luchtstroom voor dit filter is, weet alleen dat het wel een 16 flens heeft.

 

Tot slot de laatste vraag.

De luchtstroom naar buiten heeft nu meer geluid, kan dit minder worden met

een filter met een 16 flens?

 

Wil ook kijken of ik qua geluid met een sonoconnect slang of iets in die richting het op kan vangen. De box zelf is fluistert stil!

 

Heel verhaal, hoop dat iemand kan helpen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is of een filter, van 700m2 tot 20% meer op een 700m3 afzuiger. Of een filter van 350m3 tot 20% meer op een 700m3 afzuiger. Optie 2 is sneller verzadigd.

 

Het kan allemaal maar je verliest wel capaciteit natuurlijk. Doe het zelf ook. Van 200mm afzuiger filter combi. Naar buiten via een 160mm sonoconnect. Vond die 200mm slangen wel erg groot om weg te werken. Geen problemen mee gehad, maar of het ook het beste is om te doen is een tweede. Aangezien een softbox beter is in lucht duwen dan lucht trekken, zegt mijn gevoel wel dat je aardig in gaat leveren op capaciteit wanneer je een 125mm flensmaat filter aan gaan sluiten op een 160mm box. Ik heb dat gedeelte zelf in ieder geval in tact gelaten, en ben na de filter /box combinatie met een verloop stuk wat kleiner gegaan.

 

De luchtstroom naar buiten zou ik zeker geïsoleerde slang gebruiken. Beetje lengte pakken ook met die slangen. Dan hoor je (bijna) niets meer. Wereld van verschil. Die windruis wordt helemaal gedempt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat dacht ik sowieso al omdat je dan minder kool hebt om te filteren.

 

Ik dacht dat de zuig capaciteit juist beter was dan de duw capaciteit van een softbox, dacht het ergens gelezen te hebben op het forum. Dat de afzuiger dan harder moet werken en daardoor harder slijt en/of kapot gaat.

 

Ja dat zegt mij vermoeden ook, daarom had ik het liefst een 600m3 met 16flens, maar je zou ook zeggen dat een 12,5 met even veel kuub het zelfde kan alleen je bouwt meer druk op in het filter waar door het filter beter zou gaan?

 

In de winter gaat de softbox namelijk nog zachter draaien ivm de buiten temperaturen. Dan zou die ongeveer 420m3 onbelast draaien met lamp aan.

 

Maar stel ik pak een phresh 1000m3 dat zou dan veelste veel zijn. En een Phresh 500m3 weer net te weinig, die zou 300m3 goed filteren.

 

Ik zie zoveel filters, zijn er ook bepaalde merken waar je echt niks mee moet doen? Rhino schijnt niet heel goed te zijn heb ik gelezen, maar of dat waar is?

Phresh en Can daar in tegen weer wel. Ben Empire ook tegen gekomen is dat wat?

 

CAN Filter 350m³ is wel een mooie, alleen mij lijkt het net aan de krappe kant maar is dat in praktijk ook echt zo? Heeft wel het voordeel dat het een 16flens heeft.

 

Gr X

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het mogelijk om een 12,5 flens effectief te filteren met een softbox 700m3, of is de weerstand dan te groot en kan ik toch beter voor een 16flens filter gaan?

 

Nee, flensmaten en de doorvoer van lucht volgens 7msec regel uit stickie van whazzup

 

125 mm – tot 400 m3/h

160 mm – tot 500 m3/h

200 mm – tot 700 m3/h

 

Wat vooral van belang is is dat je de minimum aanbevolen capaciteit haalt van een filter, haal je dat niet met dimmen dan ben je snel door je kool heen.

 

Verlopen:

je box zuigt door een rietje ipv een stuk sonodeck (zie flensmaten opsomming),

de afzuiger gaat minder lang mee en de filter gaat ook nog geurtjes lekken omdat jij geen 460m3 door 125 heen kunt trekken en dus niet de minimum aanbevolen capaciteit kunt halen (ook al denk je van wel want je dimt alleen maar).

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus concreet zeg je, koop een filter met 16flens zodat de box niet door een rietje moet zuigen en daardoor een betere lucht stroom hebt.

 

Maar ik zie 350m3 staan en 800m3 filter staan met 16flens. Ik snap dat groter langer mee gaat, en meer lucht kan aanzuigen maar als de lucht er te makkelijk door heen kan filtert het filter niet effectief

 

Waar kan ik de minimale filter waarden zien, ik zie alleen maar maximale en effectieve waarden benoemd.

 

 

Maar wat adviseer je dan voor filter.

 

Op stelling zit er als volgt uit :

Filter - 1m combiconnect - softbox 700m3 loopt op 490m3~ en 280mm3 nacht- 2 meter combiconnect (wordt sonoconnect)

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het ff opgezocht, maar idd was een onzin verhaal van mij over die zuigkracht van die softbox.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het ff opgezocht, maar idd was een onzin verhaal van mij over die zuigkracht van die softbox.

 

In ieder geval is dat nu duidelijk.

Wat voor merk filter gebruik je en ben je er tevreden over?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb een primaklima, met 360m3 buis af zuiger in gebruik. Die doet het al wel een kweek of 4. Gaat nog goed. Wel is luchtjes gehad, maar dat lag niet aan de filter lol.

Voor andere setup met een box een 700m3 Can original gekocht. Groot en loeizwaar, Dat wel, maar wel goeie filter lees ik hier overal op het forum.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb zelf ook een buis ventilator gehad van prima klima en die werkte perfect met een 400w, maar dacht neem een softbox 700m3 zodat ik een 600w met gemak kan koelen, maar ik mis toch de kracht van de softbox, dus eerst even het filter afwachten en kijken wat het gaat doen.

 

Ben er nog niet tevreden over, behalve dat de softbox zo goed als stil is hoewel ik met de buis fan ook geen grote geluids problemen had.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, ten opzichte van die buisventilator. Vind ik die softbox wel een stuk stiller hoor. Ben er tot dusver wel echt tevreden mee. 5 standen trafo controller erop. En dat ding komt niet boven standje 2 uit. Met een open kap 600W lamp, geen planten en in een ruimte van 1x1x2m. Best netjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt buisventilator maakt wel meer herrie dan de box, alleen de buisventilator hing in m'n tent en mijn box staat er buiten. Alleen de verplaatsbare lucht die naar buiten komt moet ik nog even de "mond" snoeren...

 

Ik heb precies de zelfde opstelling ook een 600w in een 1x1x2 maar mijne draait op 35 hz. Kan natuurlijk ook door het filter komen die nog aan de kleine kant is.

 

Maar bij jou draait die dus 280m3 ongeveer? En de temperatuur blijft 26-27 graden op stand 2?

 

Maar jij hebt dus een can original 700m3 filter?

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus concreet zeg je, koop een filter met 16flens zodat de box niet door een rietje moet zuigen en daardoor een betere lucht stroom hebt.

 

ja

 

Maar ik zie 350m3 staan en 800m3 filter staan met 16flens. Ik snap dat groter langer mee gaat, en meer lucht kan aanzuigen maar als de lucht er te makkelijk door heen kan filtert het filter niet effectief

 

Er zijn ook filters met een andere flensmaat dan de conus is, vraag na bij je GS

 

Waar kan ik de minimale filter waarden zien, ik zie alleen maar maximale en effectieve waarden benoemd.

 

minimale is de effectieve waarde als er geen min. airflow vermeld staat en daar moet je je op richten, haal je die minimum waarde dan is het ok en benut je de filter optimaal

 

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duidelijk lostchild, bedankt voor de informatie.

 

Gr, X

Share this post


Link to post
Share on other sites

De luchtstroom naar buiten zou ik zeker geïsoleerde slang gebruiken. Beetje lengte pakken ook met die slangen. Dan hoor je (bijna) niets meer. Wereld van verschil. Die windruis wordt helemaal gedempt.

 

Alleen de verplaatsbare lucht die naar buiten komt moet ik nog even de "mond" snoeren...

 

Tav de maat filter, heb ik hier al vaker gepleit voor een kleinere filter tov de ventilator.

Lees nog veel te vaak hier, dat die verhouding anders om gedaan wordt.

Zonde van je centen, want je filter is eerder "af".

 

Vwb de afgeblazen lucht...

Zelf heb ik een veel grotere diameter spirobuis aan gelegd.

Heb de flens daarvoor op de ventilator daarvoor dus ook vergroot.

 

Geluid heb ik daarmee 0.0 en volgens mij, heb je daarmee ook minder verlies.

Heb bijna 4 meter afvoerbuis liggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grotere diameter buis = minder tegendruk = meer luchtverplaatsing. (En veel minder geluid)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De luchtstroom naar buiten zou ik zeker geïsoleerde slang gebruiken. Beetje lengte pakken ook met die slangen. Dan hoor je (bijna) niets meer. Wereld van verschil. Die windruis wordt helemaal gedempt.

 

Alleen de verplaatsbare lucht die naar buiten komt moet ik nog even de "mond" snoeren...

 

Tav de maat filter, heb ik hier al vaker gepleit voor een kleinere filter tov de ventilator.

Lees nog veel te vaak hier, dat die verhouding anders om gedaan wordt.

Zonde van je centen, want je filter is eerder "af".

 

Vwb de afgeblazen lucht...

Zelf heb ik een veel grotere diameter spirobuis aan gelegd.

Heb de flens daarvoor op de ventilator daarvoor dus ook vergroot.

 

Geluid heb ik daarmee 0.0 en volgens mij, heb je daarmee ook minder verlies.

Heb bijna 4 meter afvoerbuis liggen

 

Dus eigenlijk zeg je dat mensen vaak een te groot filter hebben?

 

De diameter van de buis veranderen naar buiten toe is geen optie, maar wel een goede tip!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt..

 

Mensen met dat te grote filter,

die halen vaak de minimale belasting niet (rekening houdend met dimmen in de nachturen) en dan werkt het filter niet optimaal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat klopt..

 

Mensen met dat te grote filter,

die halen vaak de minimale belasting niet (rekening houdend met dimmen in de nachturen) en dan werkt het filter niet optimaal.

 

Kijk en dat is nou precies wat ik wil weten! Ik snap zelf namelijk wel dat als ik 700m3 bv blijf trekken dat een filter van 600-700m3 goed is, maar doordat mijn minimale airflow behoorlijk stuk lager is met de lamp uit ben ik bang voor geur lekkage. Vandaar ook mijn vraag welk filter goed zou zijn.

 

Ik heb zelf al het filter besteld en ga kijken of het wat is, maar ik merk wel dat er nog verschillen in gebruik van filter zitten bij de mensen hier.

 

Ik heb dit filter besteld:

CAN Filter 350m³ Flens maat 160mm

 

Waarom?

Ik trek met de lamp 490m3 min de weerstand met het filter en de buizen partij hou ik rekening met 350-400m3

 

Ook wordt het in de winter kouder dus zal mijn airflow alleen maar minder worden, omdat de lamp dan makkelijker gekoeld wordt. Hierdoor wordt mijn onbelaste luchtsnelheid nog wat lager zeg 420m2 onbelast, en met belasting wordt dit waarschijnlijk zo 280-330m3.

 

Vandaar dat ik een kleiner filter heb genomen met 16flens.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht verwoord ook hoe ik op de keuze ben gekomen zodat andere misschien ook hun voordeel hier uit kunnen halen :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja klopt buisventilator maakt wel meer herrie dan de box, alleen de buisventilator hing in m'n tent en mijn box staat er buiten. Alleen de verplaatsbare lucht die naar buiten komt moet ik nog even de "mond" snoeren...

 

Ik heb precies de zelfde opstelling ook een 600w in een 1x1x2 maar mijne draait op 35 hz. Kan natuurlijk ook door het filter komen die nog aan de kleine kant is.

 

Maar bij jou draait die dus 280m3 ongeveer? En de temperatuur blijft 26-27 graden op stand 2?

 

Maar jij hebt dus een can original 700m3 filter?

 

In het kader van beter laat dan nooit :D. Je bent er al uit zie ik lol

 

Ja een 700m3 Can original op een 700m3 softbox, maar na het lezen van jou laatste post. Had ik denk ik ook wel weg kunnen komen met de helft lol.

 

Het gaat met 20% omhoog per stand. van 1 tot 5. Dus zit op 40% maximaal. met aftrek van bochten slangen lala. denk ik idd dat ik ongeveer op 250-280m3 blijf steken. Dan is het met een omgeving temp van 18 graden. 27 graden in de kast zelf. Dit is wel zonder planten, lege kast, gemeten 60cm onder de lamp in de schaduw over een periode van 6 uur. Heb overigens nog geen kweek gedaan in deze ruimte. Dus in de praktijk moet ik nog gaan beleven hoe dit over een periode van 3 maanden gaat zijn.

 

Heb binnen tot dusver nog gedaan met een 360m3 filter en een 360m3 buis afzuiger. In Combinatie met een 600W lamp was dit geen succes. Heb mijn lamp dus in een cooltube moeten hangen. filter > buis > cooltube > naar buiten. Daarna was het met de afzuiger op 50% goed op temp te houden. Heb in 5 kweken nooit meer dan 430gram kunnen oogsten. Denk achteraf dat ik beter af was geweest met een open kap 400W lamp. ipv 600W in tube.

Edited by De_Föhn

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha oké, ik heb ondertussen de CAN 350M3 aangeschaft en werkt tot nu toe prima :D

 

Klinkt als of de waarden perfect zijn, ik had zelf de 700m3 op 74% om te kunnen koelen met een 600w met een omgevingstemperatuur van 18c om hem op 26/27 te krijgen.

 

Nu heb ik een buisventilator die staat op 48% om te koelen en kom ik mooi op 26-27 graden.

 

Dit is m'n eerste ronde met de 600w met de 400w heb ik 365g gedraait op z'n best 0,91g/w. Ben benieuwd wat de 600w gaat brengen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...