Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Isolatiehok Bouwen Om Een Gorilla Shorty Van 120 X 60 X 173 (Voor 4 Of 5 Dames)

Recommended Posts

Normaal plaats je de gipsplaten ook dwars op het "achterhout" , dus horizontaal in dit geval.

Maar dat is een tip voor je eventuele volgende hok :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Normaal plaats je de gipsplaten ook dwars op het "achterhout" , dus horizontaal in dit geval.

Maar dat is een tip voor je eventuele volgende hok :likken:

beste vakman......................dat is zelfs een uitstekende tip !

 

het prille begin van een verlaagd plafond....

gallery_48039_19603_33410.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf heb ik de balk die horizontaal de vloer raakt met een isopurschuim afgepurt ivm koudebruggen werd mij toen als tip gegeven.

 

 

de achterste folie was dacht ik gesloten en de voorste damp door latend toch ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelf heb ik de balk die horizontaal de vloer raakt met een isopurschuim afgepurt ivm koudebruggen werd mij toen als tip gegeven.

 

 

de achterste folie was dacht ik gesloten en de voorste damp door latend toch ?

goed idee, weet alleen nog niet of dit in mijn situatie van toepassing is, heb nog niet echt goed nagedacht over het vloertje...

De bouwfolie is een transparante met een T200 transparantie 60 mu en navraag leverde vanmiddag op dat deze zelfs dampdicht was. Op zich geloofwaardig, omdat ik juist geen verschil voelde tussen de voor- en achterkant...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je plafond nog niet dicht is inmiddels. trek die middelste dwarsligger nog ff door. optioneel kun je ze nog markeren als je klaar bent met plafond zetten. Handig om te weten waar ze zitten om dingen als lampen, filters en andere snuisterijen aan af te hangen straks. maar ziet er veelbelovend uit tot dusver. Nice.

Edited by De_Föhn

Share this post


Link to post
Share on other sites

En als je plafond nog niet dicht is inmiddels. trek die middelste dwarsligger nog ff door. optioneel kun je ze nog markeren als je klaar bent met plafond zetten. Handig om te weten waar ze zitten om dingen als lampen, filters en andere snuisterijen aan af te hangen straks. maar ziet er veelbelovend uit tot dusver. Nice.

dank voor het meedenken fohn, waardeer ik. dwarsligger had ik idd nog doorgetrokken (versterkingshoekjes waren tijdelijk op) en had idd ook al het een en ander extra gemarkeerd op de grote schuine balk, dit voor de verlichting, filter en afzuiger....

Share this post


Link to post
Share on other sites

toch maar even een 'denkdingetje' erin gooien...

ik had dus eerst een tentje aangeschaft van 60x120x173 en een passende led lamp met een footprint van 60 x 120. ook had ik hierop een volgens mij goede afzuiger op gekozen van max 240m3.

Nu gaat naar verwachting de totale binnenruimte van het hok 130 diep, 190 breed en 175 hoog worden. Ik was zeker niet van om in het begin een extra lamp erbij te kopen en/of een grotere afzuiger.

Om nu 'to the point ' te komen : ik wil dus nu een tussenschotje gaan plaatsen waardoor er in het hok dus een kweekruimte ontstaat van jawel......60 x 120. Dat tussenschotje is het minste probleem, het gaat mij meer om de ' goed sluitende deurtjes' waar ik over aan het tobben ben (de eigenlijke ingang dus even buiten beschouwing gelaten). Houdt dus ook in dat het de bedoeling is dat de afzuiging/filter eigenlijk alleen maar de ruimte van 60x120 gaat benutten. heeft iemand hier misschien een goed doordacht idee over qua materiaalgebruik, opzet, dichtheid etc van deze deurtjes....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scharnieren, tochtstrips en een plaat 18mm multiplex.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deuren heb ik zelf goed sluitend gemaakt door 2 platen 10cm verstek op elkaar te schroeven. Dubbele deur, sluiting in het midden. Dan krijg je bij het sluiten de 10cm van de buiten plaat van deur links over de 10cm van binnen plaat deur rechts. Heb je geen licht lekkage van buiten, maar volgens mij is dat bij jou sowieso niet zo'n probleem want de hele ruimte is verder donker.

 

Afzuiger is lastig om wat van te zeggen zo, aangezien ik zelf HPS kweek. En dat is toch wel een kuub per watt plus wat extra. 600W lamp = 700m3 afzuiger. Weet niet hoe de stel regel is voor een 650W LED, maar vind 240m3 max voor een afzuiger sowieso wat weinig. Dat maakt allemaal een herrie ook. Zo eerder voor een grotere af zuiger gaan met een goeie trafo dimmer. Echt de moeite om daar wat geld aan uit te geven. Anders ga je sowieso huilen van brommen, en ruisen, en ellende. Dat wil je allemaal niet in huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scharnieren, tochtstrips en een plaat 18mm multiplex.

bij het lezen van uw reacties denk ik toch regelmatig : waarom moeilijk doen, terwijl het zo simpel kan...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Scharnieren, tochtstrips en een plaat 18mm multiplex.

bij het lezen van uw reacties denk ik toch regelmatig : waarom moeilijk doen, terwijl het zo simpel kan...

 

Dat is mijn motto :D

Keep it simple!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deuren heb ik zelf goed sluitend gemaakt door 2 platen 10cm verstek op elkaar te schroeven. Dubbele deur, sluiting in het midden. Dan krijg je bij het sluiten de 10cm van de buiten plaat van deur links over de 10cm van binnen plaat deur rechts. Heb je geen licht lekkage van buiten, maar volgens mij is dat bij jou sowieso niet zo'n probleem want de hele ruimte is verder donker.

 

Afzuiger is lastig om wat van te zeggen zo, aangezien ik zelf HPS kweek. En dat is toch wel een kuub per watt plus wat extra. 600W lamp = 700m3 afzuiger. Weet niet hoe de stel regel is voor een 650W LED, maar vind 240m3 max voor een afzuiger sowieso wat weinig. Dat maakt allemaal een herrie ook. Zo eerder voor een grotere af zuiger gaan met een goeie trafo dimmer. Echt de moeite om daar wat geld aan uit te geven. Anders ga je sowieso huilen van brommen, en ruisen, en ellende. Dat wil je allemaal niet in huis.

Over de afzuiging maak ik me eigenlijk (nog) geen zorgen. Ik heb een 212w lamp en de afzuiger zou in theorie genoeg overcapaciteit moeten hebben voor deze ruimte. Met wat ik heb kunnen vinden op internet ben ik uitgegaan van: het minimaal 1 keer per 5 minuten 'verversen' bij led, tot minimaal 3 x per minuut bij hps tegenover de beschikbare ruimte, ergens daar tussenin heb ik gekozen en geprobeerd rekening te houden met de weerstand van bochten,slangen (waar ik overigens de 'ballen' verstand van heb), filter en eventueel de zomerse temperaturen. Moet eerlijk zeggen dat ik ook niet echt goed weet hoe dit zich gaat verhouden met een passieve inlaat. Over het geluid van deze 29dba 'stille' afzuiger ben ik eigenlijk zeer tevreden, maar goed, we zullen het dadelijk gaan merken in de praktijk.

Ook een fijne reactie trouwens met die 'deurtjes', denk dat ik nu wel een redelijk goed beeld heb....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat je die vloerbedekking liggen?

 

Tip: leg je vloertje dan ventilerend aan, anders krijg je een partij schimmel door de condensvorming waar je akelig van wordt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laat je die vloerbedekking liggen?

 

Tip: leg je vloertje dan ventilerend aan, anders krijg je een partij schimmel door de condensvorming waar je akelig van wordt ;)

goede opmerking vakman, blij dat je meekijkt en denkt. Die vloerbedekking is volgens mij al zo oud dat ik de indruk heb wanneer ik er iets te lang naar staar dat hij al uit elkaar valt. Ik zou tot 8 cm omhoog kunnen gaan tot de 'eigenlijke' vloer. Wat denk je ervan als ik juist die dampdichte folie erover heen leg, optioneel zou ik dan nog een restantje 'parketlaminaat' kunnen leggen die hier in de weg ligt, vervolgens een laagje balken met steenwol en dan de vloer. Wat denk je daarvan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dampdichte folie juist niet, dan sluit je alles hermetisch af en krijg je zeker condens.

 

Ik zou een stanleymes pakken en het eruit snijden ;) De rest van de vloeropbouw klinkt goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die dampdichte folie juist niet, dan sluit je alles hermetisch af en krijg je zeker condens.

 

Ik zou een stanleymes pakken en het eruit snijden ;) De rest van de vloeropbouw klinkt goed.

bedankt voor de tip vakman. Nu ik zo die planken vloer bekijk, lijkt het me eigenlijk wel een heel goed idee om daar gewoon een pak EPS platen in te gooien, lekkere opvulling, isolerend, dempend en onschadelijk lijkt me en met een paar balkjes 'onder' de platen, zou ik misschien zelfs gewoon die hydro gipsplaten erop kunnen knallen vanwege de optimale drukverdeling. Wat vind jij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eps is mss niet zo'n goed idee, kunnen wel eens giftige dampen uitkomen. En gipsplaten als vloer gaat ook niet werken, dat is te zacht, zak je meteen doorheen. Gewoon steen/glaswol op de vloer, daar een frame van balkjes BOVENOP en daar underlaymentplaat op. En dan zoals Cap zegt, epdm-folie erover die je 20 cm tegen de kant omhoog zet.

 

Das het beste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

epdm folie eroverheen :P

ben net terug met 2 pakken eps....

eigenschappen : EPS (geëxpandeerd polystyreen), Moeilijk ontvlambaar en niet brandende druppels. Bevat geen CFK, HCFK en HFK, formaldehydevrij en is ademend, aldus volgens de betreffende bouwmarkt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...