Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
greentjeonatrip

Isolatiehok Bouwen Om Een Gorilla Shorty Van 120 X 60 X 173 (Voor 4 Of 5 Dames)

Recommended Posts

epdm folie eroverheen :P

ah. die epdm folie kan als laatste dus erover heen als ik het goed begrijp, ipv bijv vijverfolie...?

 

ik wilde in ieder geval graag een start maken met een ondervloer van die eps, maar is het nu het beste om die dampdichte folie in zijn geheel weg te laten, of deze nu toch eerst linea recta op het hout en dan de platen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, goed dan.

De dampdichte folie zou ik weglaten, gewoon zo erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okay, goed dan.

De dampdichte folie zou ik weglaten, gewoon zo erop.

gaan we doen, thanx

 

epdm folie eroverheen :P

en dan komt deze folie 'on top', thanx el capitano

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat komt er op de eps-platen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst 2 x 20mm lagen in verband gelegd van eps platen

gallery_48039_19603_2999473.jpg

 

en de restbalkjes ook maar opgemaakt...

gallery_48039_19603_4478828.jpg

 

laagje steenwol

gallery_48039_19603_3394272.jpg

 

en een 'Pellos' plaat erin....

gallery_48039_19603_14776.jpg

vind het wel goed voor vandaag....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bouw je een hok of een nieuwe kinderkamer?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb de afzuiging even geplaatst om het tussenwandje met gat te bepalen. Het 'hart' van de afzuiging bevindt zich op 20 cm afstand van het plafond. Mijn vraag is of dit acceptabel is ?

gallery_48039_19603_3507257.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een eerder stadium had ik aangegeven dat ik wilde proberen het een en ander te realiseren met zo weinig mogelijk elektra. 1 onderdeel daarvan zijn de 'passieve inlaten'. Het was eigenlijk de bedoeling om via de ruimte 'zelf' de inlaten te regelen en de afzuiging via een ventilatiepijp naar buiten. Nu ik zo een tijdje aan het klussen ben in deze ruimte en we al sporadisch wat koudere nachten hebben gehad,kom ik eigenlijk tot de conclusie dat deze ruimte onvoldoende 'warm' is. Ik zou ervoor kunnen kiezen om de 'afgevoerde' lucht in dezelfde ruimte uit te blazen, maar ik denk op een andere manier meer profijt te zullen hebben.

Het idee is eigenlijk om nu toch alsnog 1 of 2 inlaten te boren in de muur ter 'pothoogte', recht tegenover de afzuiging. De inkomende verse lucht komt zodoende uit de logeerkamer ernaast waar ik de temperatuur ook wat beter kan regelen omdat hier bijv verwarming aanwezig is.

Mijn 240m³ afzuiging heeft een uitlaat met een diameter van 10 cm. Als ik me niet vergis betekent dit dus dat deze een oppervlakte heeft van 5x5x3,14=78,5cm² en is het in het geval van 'passief' wenselijk dat de inlaten 3 maal zo groot zijn, dus 3x78,5= 235,5cm².

Ik dacht erover om nu 2 inlaten te maken met een diameter van 125mm. Per inlaat krijg ik dan een rekensommetje van 6,25x6,25x3,14, dit maal 2 kom ik op ongeveer 245cm³ totaal.

Ik kan er ook voor kiezen om 1 inlaat te maken met diameter 160mm, we krijgen dan 8x8x3,14 is ongeveer 200cm³ of misschien zelfs 1 inlaat van 200mm, 10x10x3,14 is 314cm³.

Mijn vraag aan de kenners, voordat ik deze gaten ga boren, wat zouden jullie mij adviseren ? Misschien sla ik zelfs de plank mis in deze materie, maar hoor het graag !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het steekt niet zo heel nauw hoor.. inlaat 2 a 3x zo groot als uitlaat is n mooie vuistregel, maar zeker in de winter is t allemaal niet zo spannend.

In de warme periode steekt t wat nauwer, dan heb je meer lucht nodig om de temperatuur onder controle te houden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het steekt niet zo heel nauw hoor.. inlaat 2 a 3x zo groot als uitlaat is n mooie vuistregel, maar zeker in de winter is t allemaal niet zo spannend.

In de warme periode steekt t wat nauwer, dan heb je meer lucht nodig om de temperatuur onder controle te houden.

dank je. Ik ga waarschijnlijk een diamantboor huren, handmodelletje, maak dan gewoon meteen 3 inlaten van 125mm, zet ik op eentje een klep, mocht het dan echt spannend worden in de zomer, kan ik die ook nog openzetten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je aan goede filters voor die inlaten gedacht? Die dingen zuigen een BULT stof je hok in, plus de eventuele ***beesten ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je aan goede filters voor die inlaten gedacht? Die dingen zuigen een BULT stof je hok in, plus de eventuele ***beesten ;)

ik had 2 kanaalfilters met een dia van 10 cm, deze dus omwisselen voor 3 van 12,5...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je aan goede filters voor die inlaten gedacht? Die dingen zuigen een BULT stof je hok in, plus de eventuele ***beesten ;)

ik had 2 kanaalfilters met een dia van 10 cm, deze dus omwisselen voor 3 van 12,5...

filters zijn retour en jongen van de growshop zei "je kan echt net zo goed een panty eromheen doen". Heb dit ook wel vaker voorbij zien komen. Ik veronderstel dat ik mijn vrouwtje dan eens op pad kan sturen voor een paar echte "oma -pantys" ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat om fijnstof en dat gaat gewoon door een panty heen, been there done that, je koolfilter gaat ook nog eens eerder op.

 

Gebruik zelf tegenwoordig deze: https://nl.aliexpress.com/item/vacuum-cleaner-parts-hepa-filters-140X29mm-ZW1608-ZWBJ1600-3412/32778275495.html passen mooi strak in een 150mm slang als je er een paar wikkels tape omheen doet. Voor dit filter liever wél een panty doen, dat houd het ergste stof tegen en zo gaat je hepafilter ook weer langer mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat om fijnstof en dat gaat gewoon door een panty heen, been there done that, je koolfilter gaat ook nog eens eerder op.

 

Gebruik zelf tegenwoordig deze: https://nl.aliexpres...2778275495.html passen mooi strak in een 150mm slang als je er een paar wikkels tape omheen doet. Voor dit filter liever wél een panty doen, dat houd het ergste stof tegen en zo gaat je hepafilter ook weer langer mee.

thanks! zocht net even eentje voor een 125mm slang en kwam dan op deze https://nl.aliexpress.com/item/Motor-Filter-For-Vax-Power-8-Models-U87-P7-PF-U87-AA-B-and-Dirt-Devil/32723256349.html?spm=a2g0z.search0104.3.55.Eyumhc&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10152_10065_10151_10344_10068_10345_10342_10343_10340_10341_10541_10562_10084_10083_10304_10307_10301_10177_10060_10155_10154_10056_10055_10539_10312_10059_10313_10314_10534_10533_100031_10103_10073_10102_5680020_10557_10142_10107,searchweb201603_25,ppcSwitch_5&btsid=de1a1d37-338b-45a7-aee4-381dc7ce997e&algo_expid=14d50497-b6fd-4f0c-8b5c-80a6bc3f2bd0-7&algo_pvid=14d50497-b6fd-4f0c-8b5c-80a6bc3f2bd0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat om fijnstof en dat gaat gewoon door een panty heen, been there done that, je koolfilter gaat ook nog eens eerder op.

 

Gebruik zelf tegenwoordig deze: https://nl.aliexpres...2778275495.html passen mooi strak in een 150mm slang als je er een paar wikkels tape omheen doet. Voor dit filter liever wél een panty doen, dat houd het ergste stof tegen en zo gaat je hepafilter ook weer langer mee.

thanks! zocht net even eentje voor een 125mm slang en kwam dan op deze https://nl.aliexpres...5c-80a6bc3f2bd0

meisje roept net dat ik dan misschien het beste voor een thermo-panty kan gaan die ik ervoor hang....

Share this post


Link to post
Share on other sites

O.a omdat de formaten er vaak niet bij staan op Bol en omdat degenen waarbij dat wél het geval is bijna 3x zo duur zijn.

 

Ik zou zelf dan deze moeten hebben: https://www.bol.com/...26itm_role%3Din

 

€20 of €7, dat scheelt nogal. Had er trouwens 3 nodig en dan tikt het lekker aan.

 

edit: Zie trouwens nu dat die ene die jij postte hetzelfde is alleen merkloos. Nou ja, ik heb ze nu al. Zal het onthouden voor volgende keer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom in china bestellen en tering lang wachten..... :whistle:

 

https://www.bol.com/..._specifications

ik heb nog tijd, hokkie is nog niet klaar, maar bedankt voor de nuttige info

 

O.a omdat de formaten er vaak niet bij staan op Bol en omdat degenen waarbij dat wél het geval is bijna 3x zo duur zijn.

 

Ik zou zelf dan deze moeten hebben: https://www.bol.com/...26itm_role%3Din

 

€20 of €7, dat scheelt nogal. Had er trouwens 3 nodig en dan tikt het lekker aan.

 

edit: Zie trouwens nu dat die ene die jij postte hetzelfde is alleen merkloos. Nou ja, ik heb ze nu al. Zal het onthouden voor volgende keer.

blij met jullie feedback mensen, zo zie je maar weer waar het toe leidt. Ik ben in ieder geval van die dure kanaalfilters af en ga voor zo'n hepa filter met een panty ervoor, idd goedkoper, zeker wanneer je er 3 nodig hebt, net als ik...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik gewoon afzuigkap filter (dat plastic wol achtige :P )

 

Houdt ook een berg stof tegen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

afzuig/filterdoek kost maar 2 euro, wel regelmatig vervangen want het houdt een hoop tegen en word zo vies als wat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelf ook een panty paar keer dubbel op de aanvoerslang van mijn actieve inlaat. Na iedere oogst ff wassen. Tot dusver geen beestjes gehad, maar spint en schimmels kunnen er wel doorheen denk ik eerlijk gezegd. Al weet ik niet eens of spint zich ook door de lucht verplaatst. Hou het stof wel redelijk uit mijn buis ventilator die ik gebruik voor aanzuigen. Daar gaat het mij eigenlijk vooral om.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...