Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Kweekverslag

 

Setup
  • Kweektent (150x150x235)
  • 1500 m3 afzuiger/ soft box
  • 500 m3 inblaas
  • 2000 m3 filter (staat op de grond ivm gewicht)
  • SMS com Twincontroller
  • Solis Tek Matrix dimbaar 1000w
  • Clonex Root Riot cubes
  • 2x zwenkventilator
  • Dutch Pro (A+B, Take Root, Explode, Bladvoeding)
  • Ph -
  • PH +EC meter
  • Light Mix aarde
  • 18 zaden (15x Amesia Lemonator, 3x Candy Kush) waarna een selectie volgt.
  • 15x 18L potten
  • 50L vat
  • Temp/hygrometer

Beste vrienden,

 

hier volgt een kweekverslag van de bovenstaande setup; hopelijk kunnen de experts op dit forum mij tussentijds wat tips & tricks geven/bijleren, zodat het eindresultaat dan ook de moeite waard is te delen hier op hét forum B).

 

In de loop van de week zullen er een aantal foto's volgen, waarna ik de aftrap zal aankondigen :tu

Eerst zal ik de zaadjes succesvol moeten ontkiemen met de Root Riot Cubes van Clonex in een propagator (met verwarmde bodem) en nadat deze ontkiemt zijn een selectie toepassen op de winnaars. :showoff:

 

Wordt vervolgd---->

Edited by Gennaro
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

SMS com twin"brom" controller. Al getest op je afzuiger ? dat ding ga je gek van worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

SMS com twin"brom" controller. Al getest op je afzuiger ? dat ding ga je gek van worden.

 

Heb hem in gebruik gehad, maar heb niet erg veel last gehad van dat specifieke brom/zoem geluid die je hoort bij de goedkopere fancontrollers van SMScom. Ik merkte overigens wel dat het regelen van de toeren niet zo soepel gaat als bij een frequentie (fan) controller.

 

Ik heb de afzuiger wél redelijk laag moeten houden (max 50%) omdat ik de 1500m3 teveel geluid vond maken bij hogere toeren en deze in een 120x120x200 tent ook véél te krachtig vond boven half vermogen (wat nogal logisch is in zo'n kleine tent). Vandaar dan ook de stap naar een maatje groter (150x150x235), die net even wat meer ruimte biedt. Een frequentie-controller zou het gebrom sowieso oplossen, maar die krengen zijn nogal duur.

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker, Frequentiecontrollers zijn focking duur. Wel heel mooi, ook qua opties. Heb zelf is zo'n SMScom op leen gehad van de growshop. "Brrrrrrrrrrrrrroooooooommmmmm" Ons huis is een trap extra (4 verdiepingen) en betonbouw, maar zo'n lage bromtoon. Die hoorde ik van zolder beneden op de plee. Heb zelf nu een Uniteck trafo controller voor de 1, en een Cl-mate trafo controller voor de ander. Zelfde laken en pak verder, Buiten feit dat je met deze dingen geen controle hebt over het dim proces zelf, wat kut is. Zijn ze redelijk goed in de prijs 150-160 ekkies. En echt stil. Nul brom op de buis en de box.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker, Frequentiecontrollers zijn focking duur. Wel heel mooi, ook qua opties. Heb zelf is zo'n SMScom op leen gehad van de growshop. "Brrrrrrrrrrrrrroooooooommmmmm" Ons huis is een trap extra (4 verdiepingen) en betonbouw, maar zo'n lage bromtoon. Die hoorde ik van zolder beneden op de plee. Heb zelf nu een Uniteck trafo controller voor de 1, en een Cl-mate trafo controller voor de ander. Zelfde laken en pak verder, Buiten feit dat je met deze dingen geen controle hebt over het dim proces zelf, wat kut is. Zijn ze redelijk goed in de prijs 150-160 ekkies. En echt stil. Nul brom op de buis en de box.

 

Thnx voor de info! Als de temp niet te hoog wordt, dan zal het meevallen met het wisselen van de toeren. Op 40 á 50% continu is hij redelijk stil.

 

Inderdaad niet heel gek duur; ik zal er aan denken zodra ik er de centen voor heb. :)

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg 1000watter :) dat worden dikke toppen.

Welk merk zaden gebruik je .?

 

Grz MG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik volg 1000watter :) dat worden dikke toppen.

Welk merk zaden gebruik je .?

 

Grz MG

 

MG,

 

Het is de eerste x dat ik de lamp op volle sterkte ga gebruiken, dus we gaan zien wat er gebeurd. Er zit een boost functie op de Solis Tek Matrix die 5% over de 1000w gaat, dus hopelijk geeft dit net dat beetje extra licht, voor extra grote toppen B) .

 

Ik gebruik huismerk zaden van wietzaden.nl, omdat ik hier positieve dingen over heb gelezen en deze niet zo duur waren ten opzichte van de andere merken op de site. Het is overigens wel de eerste keer dat ik uit zaad kweek, dus het wordt spannend :D . Zelf zat ik te denken aan lang voorgroeien (18/21 dagen), aangezien ik 18L potten gebruik en dus aardig wat ruimte zal moeten gaan vullen, wil ik er iets moois vanaf zien te krijgen.

 

Aangezien het een dimbare lamp is wil ik starten op 400w en ná een paar weken overgaan op 600w; wanneer de toppen zich gaan ontwikkelen wil ik overgaan op 1000w.

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik heb niks positiefs gelezen of gehoord over wietzaadjes.nl weinig negatiefs ook btw dus no worries :)

persoonlijk bestel ik me seeds liever bij een bekende zaadbank maar dat pakt soms ook negatief uit als ik bijv na de Mad Scientist kijk :P

 

18/21 dagen ben je idd nodig om die 18L beetje vol te krijgen.

Vorige ronde had ik 1200w. erboven en toen 16dagen voorgegroeit, de planten waren net met de bladeren op de potrand.

 

Ik heb deze ronde voor gegroeit op 1L potjes onder 6500K daglicht.

Dit bevalt me veel beter je hebt dan al een mooie mini plant die gemiddeld 3/4 internodes heeft.

 

Ben je inmiddels al aan het ontkiemen ben benieuwd naar je resultaten leuke propagator set-up verwarmde bodem ik pleur altijd seramis nat onderin..

Denk dat ik next round ook een bodem plaats.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

1000 watt Nice ik volg, succes ouwe ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke ik heb niks positiefs gelezen of gehoord over wietzaadjes.nl weinig negatiefs ook btw dus no worries :)

persoonlijk bestel ik me seeds liever bij een bekende zaadbank maar dat pakt soms ook negatief uit als ik bijv na de Mad Scientist kijk :P

 

18/21 dagen ben je idd nodig om die 18L beetje vol te krijgen.

Vorige ronde had ik 1200w. erboven en toen 16dagen voorgegroeit, de planten waren net met de bladeren op de potrand.

 

Ik heb deze ronde voor gegroeit op 1L potjes onder 6500K daglicht.

Dit bevalt me veel beter je hebt dan al een mooie mini plant die gemiddeld 3/4 internodes heeft.

 

Ben je inmiddels al aan het ontkiemen ben benieuwd naar je resultaten leuke propagator set-up verwarmde bodem ik pleur altijd seramis nat onderin..

Denk dat ik next round ook een bodem plaats.

 

Morgen wil ik gaan beginnen met het ontkiemen van mijn zaden, aangezien ik dan pas de propagator tot mijn beschikking heb. Ze liggen nu eventjes in de koelkast te wachten.

 

Ik zat eerst te denken om de zaden te ontkiemen in de Root Riot Cubes, die ik dan vervolgens in de propagator plaats. Vervolgens zorgen dat de temperatuur rond de 20/22 graden blijft met een hoge lv in de propagator. (Seramis korrels erbij?)

 

Uiteindelijk gewoon wachten tot ze uitkomen en spuiten met afgezuurd water (4x pd) als er al blaadjes zichtbaar zijn, waarna ik ze dan laat groeien totdat ze sterk genoeg zijn om ze in de grond/18L potten te kunnen plaatsen. Heb geen ervaring met zaden, dus heb nog veel te leren over hoe en wat het beste is.

 

Het lijkt mij dan misschien verstandiger om uiteindelijk ook over te stappen naar de Philips 6500K, hiermee voorgroeien en er dan een tijdschakelaar tussen zetten die ik dan eerst uitlaat voor 24 uur (donker) en daarna 48 aanlaat waarna ik de lamp op 18/6 zet voor een paar dagen, zodat ze aan het ritme kunnen wennen. Als dit (6500k lamp) niet per sé nodig is deze x, dan liever niet, aangezien ik het dan allemaal weer moet gaan aanschaffen en dus weer extra tijd/geld kost.

 

Eigenlijk dacht ik er goed aan te doen gelijk op 400w over te gaan nadat de zaden ontkiemen, en al wat blaadjes laten zien, maar misschien (?) is dit even too much voor de jonge plantjes om mee te beginnen en kan dit zorgen voor meer uitvallers dan nodig is. Enig idee wat ik het beste kan doen?

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht te lezen dat je beter je zaadjes 24 uur van tevoren uit de koelkast haalt zodat deze op hogere temperatuur kunnen komen.

 

Lampen mogen erboven op enkel wel grote hoogte afstand houden als je hps gaat gebruiken en zo afbouwen naar beneden

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dacht te lezen dat je beter je zaadjes 24 uur van tevoren uit de koelkast haalt zodat deze op hogere temperatuur kunnen komen.

 

Lampen mogen erboven op enkel wel grote hoogte afstand houden als je hps gaat gebruiken en zo afbouwen naar beneden

 

Dus, de zaden 24 uur vtv uit de koelkast halen - 3 uur laten weken in mineraalwater - in de Clonex Cubes stoppen - in de propagator - wat Seramis korrels onder en rondom de pluggen.

Misschien helemaal laten ontkiemen in water en vervolgens in de Clonex Cubes is ook een optie; ben er nog niet helemaal uit.

 

Zoals mijn oorspronkelijke plan, zal ik ze nadat ze aangeslagen zijn onder de 400w zetten. Uiteraard zal de lamp hoog blijven, totdat de plantjes al wat internodes hebben, waarna ik de lamp elke dag iets laat zakken zodat ze niet onnodig veel gaan strekken.

 

 

Thnx voor de feedback.

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplantjes vanaf minuut 1 volle bak licht, lamp zo dicht mogelijk er op, ter voorkoming van strekken. Zoveel licht kunnen ze prima hebben.

 

Stekken laat je wel wennen door elke dag lamp wat dichter er op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadplantjes vanaf minuut 1 volle bak licht, lamp zo dicht mogelijk er op, ter voorkoming van strekken. Zoveel licht kunnen ze prima hebben.

 

Stekken laat je wel wennen door elke dag lamp wat dichter er op.

 

Je bedoelt nadat ze in de propogator al wat gegroeid zijn (2 á 3 dagen) en in de grond zijn gezet? Met stekken is het altijd de norm om ze te laten wennen en de lamp zo hoog mogelijk te houden en zodra ze aanslaan elke dag met 10cm te verlagen, tótdat de ''veilige'' afstand tussen lamp en de plant is bereikt. Dus jij zegt, gewoon ''volle bak licht'' en langzaam de lamp hoger doen ipv lager naarmate de plant verder ontwikkelt?

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

je hebt 1000watt dus dichter erop lijkt me niet persee npdig gewoon je licht volluit aan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

candy kush is echt een lekker soortje man, ga je van genieten straks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn zaailingen onder tl-buizen die er vrijwel tegenaan hangen, een centimeter er boven. Daarvandaan gaan ze onder de hps, die hangen er vanaf dag 1 net zover vandaan als gedurende de rest van de kweek. Dus inderdaad, naarmate de zaailing groeit gaat de lamp steeds een stukje hoger. Bij stekken gaat de lamp in het begin hoger, daarna zakt die beetje bij beetje en daarna gaat hij naar mate de plant groeit weer een stukje hoger, met de plant mee.

 

Ik weet niet wat jij met je licht doet zolang ze in de propagator staan, geef je je zaailingen in de propagator volop licht?

 

In het kort, stekken hebben tijd nodig om aan de volle bak licht te wennen, zaailingen dienen vanaf dag 1 volle bak te krijgen, ter voorkoming van strekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb mijn zaailingen onder tl-buizen die er vrijwel tegenaan hangen, een centimeter er boven. Daarvandaan gaan ze onder de hps, die hangen er vanaf dag 1 net zover vandaan als gedurende de rest van de kweek. Dus inderdaad, naarmate de zaailing groeit gaat de lamp steeds een stukje hoger. Bij stekken gaat de lamp in het begin hoger, daarna zakt die beetje bij beetje en daarna gaat hij naar mate de plant groeit weer een stukje hoger, met de plant mee.

 

Ik weet niet wat jij met je licht doet zolang ze in de propagator staan, geef je je zaailingen in de propagator volop licht?

 

In het kort, stekken hebben tijd nodig om aan de volle bak licht te wennen, zaailingen dienen vanaf dag 1 volle bak te krijgen, ter voorkoming van strekken.

 

Ik heb dus gewoon echt geen ervaring met zaden, maar heb wel het een en ander gelezen. Wat ik niet echt uitgebreid kon vinden is hoe om te gaan met het licht na het ontkiemen van de zaden. Wél las ik dat het in de eerste dagen vóór het ontkiemen niet echt uitmaakt of het licht of donker is en dat de meningen hierover verdeeld zijn.

Als ik mijn intuïtie moet gaan volgen denk ik dat ik de zaden gewoon eerst moet gaan laten ontkiemen in water en in het donker, de propagator in dan de lamp op 400w zetten en ze gelijk goed laat wennen aan het klimaat. TL is nu even geen optie, maar lijkt mij idd wel verstandiger om mee te beginnen.

 

Alleen twijfel ik aan de warmte, aangezien 400w op 40cm afstand best wat warmte afgeeft voor de nog tere plantjes? Misschien iets minder dan 1 meter doen en langzaam omhoog werken, óf gewoon 40 aanhouden?

 

candy kush is echt een lekker soortje man, ga je van genieten straks

 

Ik mocht 3 gratis zaden uitkiezen, dus had gekozen voor Candy Kush, vooral omdat dit soortje net als de Amnesia Lemonator 9-10 weken bloei nodig heeft. En natuurlijk omdat het een heerlijk soortje is om te roken. :vape:

Hopelijk komen ze alle 3 uit :icecream:

Edited by Gennaro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de Clonex Cubes nog wat heb gedoopt in lauw water (ik vond ze er iets te droog uitzien).

De zaden heb ik er vervolgens willekeurig ingedaan (met geknipt wattenstaafje erin gedrukt (+/- 0,5 cm) voordat ik las dat ze ook nog een voor en achterkant hebben en dit dus de boel kan vertragen :oeps . Misschien had ik er beter aan gedaan de zaden eerst 12/24 uur in water te laten ontkiemen en dan over te zetten in de cubes (?) Op Youtube zag ik dat ze de zaden direct in de cubes stopte, met goed resultaat dus dat heb ik voor het gemak maar gewoon gedaan.

 

Hier een paar foto's van de eerste stapjes:

 

2e0s0gj.jpg

 

21osh78.jpg

Je ziet dat de propogator zijn werk doet en het plastic al aardig beslagen is.

 

15he7p2.jpg

 

Sorry voor de crappy foto's, ik ga goede kwaliteit foto's maken binnekort als ze wat gegroeid zijn en alles netjes staat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 400 watt lamp hang je het beste 40 cm vanaf de zaailing. Plastic kappen zijn niet nodig, het zijn immers zaadplanten en geen stekken. ;)

 

En boven de zaailing laat je een ventilator de warmte van de lamp wegblazen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 400 watt lamp hang je het beste 40 cm vanaf de zaailing. Plastic kappen zijn niet nodig, het zijn immers zaadplanten en geen stekken. ;)

 

En boven de zaailing laat je een ventilator de warmte van de lamp wegblazen.

 

Ja dit was ik ook al van plan, bedankt voor de bevestiging :specool . De kap wou ik erop laten tot de blaadjes zichtbaar zijn, maar dat wel met de schuif een beetje open zodat er nog wat frisse lucht in kan komen. Ben eenbeetje bang dat die blokjes aners ook uitdrogen en het lijkt mij niet verkeerde gelijk te beginnen met een goed vochtig klimaatje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij toch ook dat ze +- 30 minder leuk vinden als hogere lv met kap?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...