Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

versacepot

Op Bio Meten

Recommended Posts

Meten is alleen lastig met bio voeding, omdat niet alles vrij opneembaar in de grond zit.

De kweekschema's van Biobizz zijn in feite ook gebaseerd op metingen. Alles is niet vrij opneembaar, maar als je meet wat er ingaat vervuil je de grond niet meer (dan wenselijk).

 

Er zijn nog andere kweekschema's dan alleen Biobizz, zoals het gebruik van vaste biologische stoffen die niet meteen opneembaar zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meten is alleen lastig met bio voeding, omdat niet alles vrij opneembaar in de grond zit.

De kweekschema's van Biobizz zijn in feite ook gebaseerd op metingen. Alles is niet vrij opneembaar, maar als je meet wat er ingaat vervuil je de grond niet meer (dan wenselijk).

 

Er zijn nog andere kweekschema's dan alleen Biobizz, zoals het gebruik van vaste biologische stoffen die niet meteen opneembaar zijn.

Ik schreef je eerder al dat kweken door uitsluitend kraanwater te geven de uitzondering is. Maar dat ben ik nagenoeg nog nooit tegengekomen. Er moet toch altijd weer voeding meegegeven worden en dát kan je nauwkeuriger afmeten door het gebruik van de gehate meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probleem is gewoon dat met bio alle processen in de aarde waarbij stoffen afgebroken en omgezet worden in andere de metingen zoveel beinvloeden dat je zonder dagelijkse chemische analyses vd aarde geen idee hebt wat je meters je vertellen.

 

Het proces op zich is n groot onderdeel, door t "verrotten" en afbreken/omzetten van de voeding komen er constant nieuwe stoffen vrij, die op hun beurt ook de ec en ph in de kluit weer sterk beinvloeden.

Rottingsproces op zich geeft ook een serieuze ph-drop mee, vandaar dat je niet echt hoeft af te zuren, moeder natuur doet dat al voor ons.

Bij mineraal heb je dat afbraakproces niet of nauwelijks, daarom zijn de meetwaarden bij mineraal veel meer leidend, terwijl het bij bio meer op kennis, ervaring, en gevoel aankomt.

Kans dat je je planten vermoord met overvoeding is daarom ook niet zo groot met bio, omdat de meeste stoffen niet direct opneembaar zijn, en in hoge dosering de ec/ph niet gelijk door t dak gaat met wortel/bladschade tot gevolg.

(Er zijn natuurlijk grenzen aan hoever je kan gaan, maar moeder natuur is aardig vergevingsgezind)

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Biobizz geeft aantal ml's aan in hun bio organics schema's.

BAC doet ook niet anders of je moet het 'aarde' schema aanzien voor het bio aarde schema.

 

Hoe bio is het eigenlijk als de biologische grondstoffen chemisch zijn behandeld omdat ze anders niet samen konden in die fles.

Bio mineraal werkt marketing technisch niet zo best :whistle:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je teveel organische mest in je aarde doet dan komen er ook teveel vrij opneembare stoffen vrij.

 

De enige wiet die ik ooit op een meeting gekregen heb die echt niet te roken was was een bio wietje. Die was zo extreem scherp (van overvoeding neem ik aan) dat ik het weg heb moeten gooien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja daar maak je wel n goed punt, niet alle bio voeding is even bio... helft is meer een hybride tussenvorm.

Doseringen worden dan ook meer kritisch, omdat er n groter aandeel direct opneembare stoffen in de flessen zit.

 

Als ik weer ga kweken zal ik eens n paar andere "bio" dingen proberen, die van Atami ben ik wel benieuwd naar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

De enige biomethode die mij wel wat zou lijken is een wijze waarop je echt alleen maar kraanwater hoeft te geven. Tegen overbewatering zou ik dan 50/50 aarde perliet doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een wietje gerookt van iemand die zijn planten niet kon lezen bedoel je Wietefras?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen op kraanwater is niet zo moeilijk hoor.

Neem n willekeurige "batmix-achtige" aarde, kuiltje erin met lightmix zodat je stekken er makkelijker in starten, stekken erin en gelijk klok om.

Neem wel n sterk soortje dat goed tegen mishandeling kan de eerste paar keer.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek in 30 liter potten gevuld met lightmix , hierin gaan 4 buffertabs ,en 2 handjes wormenmest .

Verder schimmels en inwateren met 3 liter water met baco

Deze potten zet ik een week weg voordat de zaailingen erin gaan . vervolgens de gehele ronde op kraanwater met 1 x per week bacto .

 

Zo halverwege denk ik , moet toch eens wat bijvoeden , meer omdat iedereen dat doet , stom natuurlijk maar meer mijn eigen onzekerheid door het ongeloof om niet bij te voeden .

 

Zal waarschijnlijk door de tabs komen , kan ook niets anders bedenken .

 

30 % batmix en tabs de eerste keer gedaan , maar niet goed bevallen , iets teveel van het goede .

 

Nu weet ik totaal niet of het met indicas anders is , heb enkel ervaring met sativas wat betreft telen op deze wijze

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten in de beginfase moeten mishandelen zie ik niet zitten, dat kost je later grammen vrees ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet er de eerste x een paar ammies en PPtjes in ofzo.. dat bedoel ik ermee.

Niet van dat spul dat met n beetje teveel voeding in de beginfase gelijk niks meer wil presteren.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indien ik nog eens met grond ga aanmodderen zal ik het zeker op jouw wijze proberen, Scirocco. Amnees genoeg hier dus dat moet lukken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met jouw amnees zou ik t ook wel aandurven ja, is volgens mij niet veel anders als de mijne.

Die dingen zijn bijna niet dood te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

toen ik vroeger nog op 11 liters met plagron lightmix draaide gebruikte ik de flessen van canna flores enzo. in een dr 120

 

ook een minerale voeding :P vraag me niet waarom dat werd me toen gezegt en ik luisterde :P

 

gallery_39844_16603_1247517.jpg

 

gallery_39844_16603_1608106.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi hoor Cap! Ik heb vroeger gedraaid op Universele potgrond van de Welkoop, wat volgens kenners hele slechte aarde was.

 

gallery_6495_18534_169417.jpg

Edited by dilago
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potgrond van Welkoop had een 7.9 uit de potgrond test van de Consumentenbond, dus zo slecht is die potgrond dus niet.Substraat waar PG op kweekt krijg je ook fluffie wiet van :icecream:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt rokko bij jou wordt haze dikke vette Afghani in effect dan :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aahhh ik zie dat de zielige jankopmerkingen weer helemaal terug zijn...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...