Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

De_Föhn

Nieuwe Kast. Wat Voor Een Verwarming Nodig ?

Recommended Posts

Ben bezig geweest met een nieuwe ruimte om de hobby in uit te oefenen. Aangezien ik binnenkweek technisch tot dusver altijd in huis gekweekt heb. Zijn twee warmte matjes voldoende. In dit geval gaat dat niet werken. De schuur is de situatie:

 

gallery_45821_19578_121656.jpeg

gallery_45821_19578_436835.png

gallery_45821_19578_178661.png

 

90x120x220cm

 

1x600w, trafo climate controller, climate timer box, een can original filter en een 700m2 metalen soft box.

 

Houten frame dubbelwandig met isolatie ertussen, Zuig van onderaf passief, aan komt achterin de kast binnen.

 

Maar goed in de schuur dus. En een beperkte ruimte. Nu dacht ik in eerste instantie om er gewoon een oliekachel in te zetten, maar de ruimte is klein, en een olie kachel naast de planten....? Allemaal directe straling hitte. Slecht idee. Verwarmingsmat zou mijn voorkeur hebben, maar die zijn er volgens mij niet met het vermogen dat we nodig gaan hebben daar.Zag laatst bij de plaatselijke bouwmarkt zo'n keramische unit liggen. Die je net als een airco aan de muur kan hangen. Iemand ervaring met dit soort kachels ? Zou het dan een beetje op temp te houden zijn? En qua veiligheid? Het is nu al 11 graden. Dat wordt niet veel beter natuurlijk. Andere opties?

Edited by De_Föhn
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kwam onlangs zo'n infrarood verwarmings plaat tegen (geloof dat dat ding 300w was)

Weet wel niet meer voor welke oppervlakte het geschikt was :)

 

Lijkt me wel veiliger dan een straalkacheltje

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier ook al zitten klooien met verschillende verwarmings elementen tijdens de winter.

 

warmtematten , geven te weinig warmte af

warmtelamp, ook veel verbruik wel warm wel meer plaatselijk

 

olie radiator; perfect nooit geen probleem mee temperatuur perfect wel neemt dit plaats kleine variant vint je 400a500w (vb RK500)

 

nu gebruik ik zelf tube heater 135w die past mooi tussen mijn potten , momenteel perfect we zullen zien deze winter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu al 11 graden, maak je borst maar nat dan voor november tot februari...

 

Verwarming trekt altijd zoveel stroom :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit IS het tweede hokje lol. Ga eerst maar is wat proef draaien. Dat sowieso. Zal is zo'n RK500 proberen. Die extra stroom is idd wel zonde ja. Anders wordt het gewoon wachten tot Maart.

Share this post


Link to post
Share on other sites

met een olie- of gaskacheltje heb je wel extra CO2.

Zal niet echt zoden aan de dijk zetten, maar hebben is hebben.

En bij een controle van petten, is je electra-rekening wat lager.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra co2, of een overdosis co2?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overdosis met een klein kacheltje? Is praktisch onmogelijk.

Denk ook niet dat het kacheltje iets zal bijdragen op dat gebied, want de afzuiging zal ook wel constant aan staan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:popcorn:

reken maar uit hoeveel lucht je per uur verplaatst.

Die m3, moet je je voorstellen, als een loods,

en dan kun je uitrekenen, hoeveel vermogen je nodig bent,

om die loods in een uur warm te stoken naar 20 graden..

:popcorn:

 

veel dus, heeeeel veel dus..

Beter is je gaan richten op het warm houden van je medium,

 

PS.

Mooi hokkie :verrygood

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou om te beginnen zorgen dat je echt het minimale afzuigt zodra de lamp uitgaat. Volgens mij is de stelregel dat alle lucht elke 2 minuten ververst moet worden toch? Dus dat zou betekenen 2,3 kub * 30 = 71 kub per uur. Als je dat voor elkaar kan krijgen houdt je sowieso je medium al veel langer warm..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@)0057, 71 kub per uur. Met die Cli-mate 5 standen controller... weet eerlijk gezegd niet wat de minimale afzuig stand is. Gok: 30% van 700m3 = 210m3 - 8m slang, Filter van 700m3, een bocht of 4. Dan kom ik daar realistisch gezien wel in de buurt.

 

Maar idd wat @oude_rocker al zegt. Dan moet ik wel het vermogen hebben om een 70 tot 100m3 ruimte warm te stoken. Dat is best flink.

Zolang ik de potten op 20 graden kan houden, zou al een hoop schelen. Die kunnen ook hoop warmte vasthouden. Wellicht een combi van een mat en kachel. Zoiets proberen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

haha man, man. Da's echt precies het tegenover gestelde van mijn binnenshuis met te kleine buis. op minimale afzuig stand met de lamp aan is het net aan 25 graden NU. Lamp aan om 18 en uit om 6 uur. Zit te denken om een klep te maken in de passieve inlaat zodat je die kan afknijpen.

 

We hebben echt met veel pijn en moeite die af zuiger in de nok getakeld, paste echt net lol. Niet zoveel zin om dat er weer uit te gaan halen voor een kleinere.

gallery_45821_19578_23692.jpeg

 

Ander idee is om een klep in de uitvoer te zetten. Heb ook zo'n ding in mijn houtkachel. In essentie is het een grote schijf van 160mm die exact in de buis past met een klein gat in het midden. Deze kan in de afvoer pijp draaien om meer tegendruk te creëren. Kan ik dat ook doen met een afzuig installatie? Of sloop ik dan die boxfan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vergeet je niet dat je ook afzuigt tegen t vocht en om je plantjes verse co2 te geven zodat ze groeien.. als je te weinig lucht verplaatst rot alles weg voor t eind, en groeien ze niet.

 

Heb je er al n variac of fancontroller voor zitten, dan laat je die box gewoon op 30 of 40% draaien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker, Zeker. Er moet genoeg verplaatst worden, maar nu wordt er teveel verplaatst. Ja, er zit een 5 standen controller op. Die draait dus op 20% nu. Dan nog kan ik de warmte niet binnen houden en is er echt nog veel trek in de ruimte. (De E-Smoker test). Er kan nog wel wat af denk ik. In vergelijking doe ik nu met een 360m3 afzuiger op 40% met een variac, 8 bochten, 10m slang ook nog steeds goeie zaken. Als ik te weinig verse lucht binnenkrijg straks ga ik er vanuit dat ik dat meteen ga zien aan de plantjes. Het is inmiddels geen onbekend probleem. Liever iets teveel knijpen in het begin, dan altijd teveel stoken. L

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja t is jammer dat die stomme planten zoveel water verdampen, anders blies je gewoon binnen af in de winter.

Heb ook wel eens gedacht om n wtw installatie tussen de afvoer te zetten, zodat je de warmte behoud maar wel t vocht kwijt bent.

 

Zou voor de beginfase nog wel n optie zijn trouwens om gewoon binnen af te blazen, alleen de laatste paar weken moet je wel naar buiten vanwege de kans op rot.

Pas wel op met beslagen ramen...

Edited by scirocco

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb inderdaad ook wel eens beslagen ramen gehad, dat ik me helemaal de tyfus schrok.

Kon zo gauw niks snellers bedenken dan van die zooi te kopen bij een automaterialenhandel.

Die smeer je aan de binnenkant van je autoruit en daardoor beslaat hij niet meer.

Het hielp voldoende op dat moment,

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, ja, wel aan zitten denken, dan zal ik alleen de aanvoer moeten veranderen. En van buiten lucht gaan pakken. Pak het nu uit de ruimte zelf. Ga ik dat mixen dan ga ik her circuleren, wat de dames niet leuk gaan vinden. WTW is mooi idd, maar gewoon niet realistisch in de schuur :D. Denk dat ik eerst de optie van meer tegendruk ga proberen. Heb het ff gevraagd aan de leverancier, die zegt dat het geen kwaad kan voor de apparatuur. Mits je de luchtstroom niet helemaal af gaat knijpen natuurlijk, maar dat is niet de bedoeling. Heb nog een gemotoriseerde klep met thermostaat liggen voor een (vloer) verwarmingssysteem. Die kan ik wel ombouwen en gebruiken in de afvoer slang. Nu is het temp technisch allemaal nog wel te doen. Als het nog 5 graden kouder wordt, wordt het wel echt een dingetje.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je recirculeert in n goed geventileerde ruimte kan t geen enkel kwaad, heb meer mensen in mn omgeving die dat doen.

Zolang je 2e helft bloei maar waakt voor lv ellende...

 

Meer tegendruk is ook n optie, hou wel t geluid en t toerental van je box in de gaten.

Als je box door de tegendruk niet hard genoeg meer draait verbrand de motor.

 

Kweken in onverwarmde ruimtes is idd niet echt makkelijk, 2 hokjes om en om is dan wel prettig zodat je de warmte kan delen.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja die schuur die kiert wel. Het is wel de makkelijkste optie. Kan het altijd proberen. En einde kweek is het niet zo'n punt om de boel wat warmer te houden en wel de boel naar buiten af te zuigen. 2 hokjes zou ook mijn voorkeur hebben. Liever nog, half, half de hele schuur. Kan het alleen niet verkopen hier :D Iets met vrouwen, en kinderen. Heel lastig allemaal hahaha.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja idd, met n tent vol dikke toppen doet die extra electriciteit dat je kacheltje opvreet ineens niet zo'n pijn meer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo is het maar net. :D. Ga het proberen met een 500W olie kachel en gooi mijn warmtematten erin straks. Dan kan zo'n kweek in het slechtste geval twee keer zoveel stroom verbruiken. Vind ik ook wel een prettige gedachte, ipv er meteen een 2000W kachel in te gooien.

 

OF het werkt gewoon niet, en dan houdt het op tot maart. Ook niet erg, maar liever optie 1. Heb ook nog wel een maand of 2 voor het in gebruik genomen gaat worden. Genoeg tijd om ff een koude nacht te pakken en te zien wat er gebeurt. Zal je net zien, na ik weet niet hoeveel laffe wintertjes op rij er nu weer een elfstedentocht komt.

 

Afgelopen week wat testen gedaan, hou het nu makkelijk op temp, maar is ook nog niet zo koud natuurlijk.Wel echt super stil. Dat is mooi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk een verstandige keuze. :tu

 

Dat gaat je de kop niet kosten idd.

Heb ook wel eens gedraaid met een oliekachel gewoon in het hok.

 

Ik ben er mee opgehouden,

Omdat het te duur is, (IMO) voor zijn resultaat.

En ik vond, dat de planten in de directe omgeving last hadden van stralingswarmte.

 

Ik ben nu ook bijna weer los,

en ben van plan, gewoon te zien wat er gebeurt.

Nou is de SM, 75% sativa, die heeft het sws snel te warm.

Desnoods, zal blijken, dat ze een week of 2 langer staan. :likken:

 

Btw..

Heb jij, naast je hok aan weerszijden nog ruimte?

Dat je dus, zoals in mijn geval nog een meter recht omhoog hebt en dan 45 graden schuin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek ook in een schuurtje. Met een verwarmingskabel kun je je medium al op 20 graden krijgen als het buiten vriest. Bij Barteljo.nl een verwarmingskabel aanschaffen met de gewenste lengte, ik had een plank met kabelgootjes gemaakt en een dimmer erop, ging perfect. Oliekachel of tubeheater erbij, https://www.tuinkassenwinkel.nl/tuinkas-accessoires/tuinkas-verwarmen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...