Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kees A

Stekker Vervangen

Recommended Posts

Ik heb thuis zo'n fogger/mister.

Het snoer ervan kun je makkelijk door een gaatje in bijvoorbeeld een deksel duwen en vervolgens kun je dit gat afdichten met een doorvoerrubber.

Dit doorvoerrubber (foto rechtsonder) zat er al vanaf de fabriek op.

Het gaatje in de deksel hoeft ook niet zo groot te zijn, want aan het uiteinde van de snoer zit een stekkertje met een kleine doorsnede (foto linksonder)

De fogger is 24 volt en 5 Watt.

 

 

gallery_8785_2616_105983.jpg

 

Nu zou ik op zo'n zelfde manier ook iets willen aansluiten met een aquariumpompje.

Dus dat de snoer ook makkelijk door een gaatje kan, en dan vervolgens afsluiten met een doorvoerrubber dat al om de snoer zit.

Maar aan een aquariumpompje zit gewoon een 220 stekker en de pomp is iets van max. 20 Watt.

 

Kan ik deze 'gewone' stekker losknippen, een rubber over de snoer schuiven en een stekkertje zoals op de foto solderen?

 

Dat het kan, weet ik, maar is het ook veilig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op foto linksonder is een dc-stekker (gelijkstroom) gaat niet veilig zijn

 

Waarom niet gewoon de kabel verlengen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat niet zozeer om het verlengen.

 

Het handige bij de fogger is, dat je de fogger bijvoorbeeld in een krat zet, de snoer door een gaatje in het deksel van het krat, en dan kun je ditzelfde gaatje waterdicht afsluiten.

Vervolgens sluit je de snoer met mannetje/vrouwtje aan (aan een stuk snoer met mannetje-stekker aan de ene kant en een 220 stekker aan de andere kant) en stop je de stekker in het stopcontact.

 

Ook met een langere snoer met een gewone stekker, krijg ik de stekker nog steeds niet door het gat in de deksel.

Of ik moet het gat groter maken, maar dan kun je het gat weer niet afsluiten met zo'n doorvoerrubber.

 

Ik vroeg me dus af of er ook van dit soort verbindingsstekkers zijn voor 220.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoelde de draad van de fogger in 2 knippen en verlengen met een andere draad (krimpkousen en soldeerwerk ) deze draadverlenging door het gat en dan de kant van de stekker er aan solderen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, ik ben je effe kwijt.

 

Mijn fogger is helemaal ok.

Daar ben ik blij mee. Aan het fogger-kopje (of hoe heet dat ding met mebraan) zit een stuk snoer met daaraan vrouwtje-stekker.

Dit gaat door het gaatje en dan sluit ik er een 2de stuk snoer op aan.

Dit 2de stuk heeft een stekker-mannetje en aan de andere kant een gewone stekker.

Prima systeem.

Goede verbinding, makkelijk te installeren en af te breken.

 

Nu wil ik ook zo'n systeem voor mijn aquariumpomp, dus ik begrijp niet zo goed waarom ik dan de draad van mijn fogger in 2 zou knippen.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry Bedoelde aquarium pompje daar de stekker van. Was zelf even in de war :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zover ik het begrijp.

Kabeltje kan mooi door een gaatje, stekker niet.

Je wil de stekker er af knippen, kabeltje er door en de stekker er aan de andere kant er weer aan maken ?

 

Zou het wel netjes doen met een waterdicht kroonsteentje.

 

bild0023.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry Bedoelde aquarium pompje daar de stekker van. Was zelf even in de war :P

No worries.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar als ik dan de boel weer wil afbreken of het pompje vervang of zoiets, dan moet ik de boel weer losknippen.

Dus ik had gehoopt op een oplossing die makkelijk te ontmantelen is.

 

Zover ik het begrijp.

Kabeltje kan mooi door een gaatje, stekker niet.

Je wil de stekker er af knippen, kabeltje er door en de stekker er aan de andere kant er weer aan maken ?

 

Dat is de oplossing die Alkaline ook voorstelde.

Maar dan zit ik nog steeds met een vaste kabel, en als ik dan de boel afbreek of mijn pompje moet vervangen worden, dan moet ik de contactjes weer loshalen. En dan de nieuwe pomp weer solderen.

Het systeem van de fogger is - al zeg ik hetzelf - briljant.

 

 

Ik zag ook onderstaande stekkers op internet, maar geen idee of deze wel veilig te gebruiken zijn voor een pompje.

Bedoeld voor led en dan buiten.

Is UL22 gecertificeerd. Geen idee wat dit precies is, maar het is een Amerikaans certificatie-systeem.

 

HTB1KmWQSFXXXXamXpXXq6xXFXXX1.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kroonsteentje is net iets meer moeite maar een minuutje werk.

Zulke stekkers er op maken moet gewoon kunnen lijkt me.

Wel goed uitzoeken hoe veel stroom daar door heen mag en netjes werken.

Niet meer dan logisch natuurlijk, maar zeg t maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind die stekkertjes er tof uitzien.

Geen idee hoeveel stroom daar doorheen mag.

Heb ook geen idee hoeveel stroom er door een snoer gaat naar een pompje van 20 Watt of als ie wat dikker is, 50 W.

Sterker nog, ik weet geeneens of dat wattage er ueberhaupt veel toe doet.

Vandaar ook dat ik hier om raad kom vragen voordat de boel affikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die DC plug is niet echt een stevige verbinding voor een 230 aansluiting. 20 watt bij 230 is 0.09mA de kabel zal het makkelijk houden, maar door de zwakke verbinding zou ik het niet doen. Wil je het laten fikken moet je wel een HEEL dunne kabeltje hebben.

 

Er bestaan toch ook pompjes van 12 volt? Daar zou je die stekker WEL op kunnen maken!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die DC plug is niet echt een stevige verbinding voor een 230 aansluiting. 20 watt bij 230 is 0.09mA de kabel zal het makkelijk houden, maar door de zwakke verbinding zou ik het niet doen. Wil je het laten fikken moet je wel een HEEL dunne kabeltje hebben.

 

Zipp, de foto van dat laatste stel stekkers (die voor led bedoeld zijn) die draai je met een soort van moer/wartel vast.

In het bovenste deel rechts van de foto zie je dat bij de snoer zitten.

Dus de verbinding is dan safe, zou je zeggen.

Is deze verbinding dan sterk genoeg?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ga ik daar naar op zoek en een beetje solderen.

Die van de foto komen uit China.

 

Hoeveel Ampere zou je maximaal op zo'n stekkertje kunnen zetten? (of hoe heet dat)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel ampere door dit plug kan hangt af van de kwadraat(dikte) van de kabel. Ik ga niet gokken. Maar 0.09 ampere zou die makkelijk aankunnen.

 

 

Hier kan je de ampere uitrekenen wanneer je de watts en de volts weet.

 

http://www.rapidtables.com/calc/electric/Watt_to_Amp_Calculator.htm

 

Hier kan je de draaddikte berekenen.

 

https://www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik toch eens - na jouw tip - ga kijken naar 12v of 24v pompjes die al zo'n gescheiden kabel hebben.

Dan hoef ik zelf niet te solderen.

Maar voor een klein opzetje ga ik doen wat Alkaline en Rabarbarbaar zeiden.... 'knippen en weer solderen' of anders knippen en nieuwe stekker erop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...