Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Kind Led K5 Maakt Teveel (Ventilatie) Geluid

Recommended Posts

Ik zie het WF, je hebt gelijk. Ben ik verkeerd voorgelicht, of ik heb iets niet goed begrepen, dat kan ook natuurlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er is nogal wat hype over die CMH/LEC bulbs en dan geven ze alleen de meest prachtige verhalen door.

 

Het spectrum van een 3000K LEC is overigens bijna gelijk aan dat van een 3000K COB. Afgezien van een dosis warmestraling van de LEC (tussen de 800en 900nm) en er zit een pietsje UV in (vooral UVA), maar dat is eigenlijk ook verwaarloosbaar. Een gewone MH lamp geeft 20 keer zoveel UV en van de zon heb je 40 keer zoveel UV. Er komt al meer UV van een standaard TL balk.

 

Dimlux heeft trouwens wel een paar hele mooie CMH armaturen. Die beweren ook dat hun armaturen 1,9umol/s/W halen. Doorgaans staat er in de CMH specs iets tussen de 1,7 en 1,8umol/s/W. Met 1,9 zitten ze dan wel een stuk dichter bij de 2,1 umol/s/W van de zware DE HPS armaturen.

 

Schat dat je met zoiets wel een HPS met een simpele kap verslaat en niet zo'n beetje ook (20 a 30%?). Mensen onderschatten hoeveel licht je verliest op de reflector.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus als conclusie, Wat is het meest verstandige als je geen HPS wilt gebruiken en zo hoog mogelijk umol/s wil ?

 

Die 315 watt versie geeft vrijwel net zoveel licht als een 600 hpsser, heb ik begrepen, en dan ook nog eens een beter spectrum. Zie link. Een kennis van me is nu een experiment aan het draaien, ben benieuwd naar de uitslag.

Twee van die 315W LEC lampen concurreren met een 600W HPS! Dat schiet dus niet op.

 

In dat artikel waar je naar linkt staat ook: "De opbrengsten bij een gelijk wattage liggen ook wat lager als die van HPS"

 

@Wietefras Wat is je bron van dat 900 umol/s ? ik heb er niks over kunnen lezen op de site van GPLed

Zoek even naar de Cree led thread. Daar staan al die waardes in vermeld.

 

Ik heb er niks over kunnen vinden, heb je een link voor mij ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een LED armatuur met warm witte leds. Dat zijn leds waar een fluorescerende coating op een super efficiente blauwe led wordt gedaan. Het idee is vergelijkbaar met een TL (die zet UV licht om naar zichtbaar licht).

 

De Cree, Citizen, Bridlux, Nichia leveren op dit moment zo rond de 2,4umol/s/W bij redelijke prijzen. Dat is dus sowieso al veel meer dan de beste HPS (2,1umol/s/W) en CMH (1,9umol/s/W) of standaard paarse led armaturen (1,4 tot 1,7umol/s/W)

 

Buiten dat hebben ze geen reflector nodig, want het licht schijnt al in één richting. Dat scheelt ook makkelijk 25% in de hoeveelheid licht die op de planten komt.

 

De leds kunnen ook veel beter over het oppervlak verdeeld worden. Dat geeft betere lichtpenetratie, want het licht komt onder veel meer hoeken bij de planten. De leds kunnen er dan ook veel dichter op wat weer minder wandverliezen geeft.

 

Bij een HPS/CMH heb je maar een paar uur die efficientie uit de specificaties. Ze vallen vrij snel al wat terug en met een paar rondjes is er zo 10% van het licht verdwenen. Met leds duurt dat jaren.

 

Je kunt dan van die GPled armaturen kopen of eenvoudig zelf iets bouwen. We hebben daar de Cree led thread voor met veel info.

 

Een nieuwe methode is ook met led strips. Samsung heeft bijvoorbeeld de F-series strips in verschillende maten en kleuren. Daar kun je nog eenvoudiger een armatuur van maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus voor 700 € heb je 2x een 212 Watt armatuur met in totaal 8 cob's....... Ruim voldoende voor een 100x 120 cm tent? Weet je toevallig of deze modulair vervangbaar is? Dan zou dat een ideale lichtoplossing zijn waar ik al een tijd naar op zoek ben zonder zelf aan het bouwen te moeten gaan. Eventueel nog een andere aanbieder?

Die standaard TGL 220 zal iets van 900 umol/s geven en die Plus versie (met de CXB3590) rond de 950umol/s.

 

Een 600W HPS (gloednieuwe bulb!) geeft iets van 1150umol/s, maar daar moet je nog minimaal wel 25% aan extra verliezen van afhalen en dan hou je zeg 860umol/s over. Dus ja, die 400W van beide leds is meer dan je met een 600W HPS krijgt. Als je de HPS boost naar 660, dan zal je daarmee ook zo rond de 950umol/s uitkomen, dus daarmee zijn die leds vergelijkbaar qua hoeveelheid licht.

 

Cabis heeft hier een verslag staan van zijn zelfbouw 400W armatuur met vergelijkbare componenten in een 120x120 tent. Ik kweek zelf met iets vergelijkbaars in een 100x100 tent, maar dat is wel oudere/minder efficiente versie van de COBs en inmiddels zijn ze 15% efficienter dan toen.

 

Wat wil je er modulair aan vervangen? De componenten zou je er vast kunnen afhalen en vervangen, maar je kan er niet zomaar wat anders op zetten.

 

@Twiet, Die keramische MH lampen zijn net zo (in-)efficient als HPS bulbs. En dan gaan net als bij HPS de reflector verliezen er ook nog af.

 

 

@Twiest, Die keramische MH lampen zijn net zo (in-)efficient als HPS bulbs. En dan gaan net als bij HPS de reflector verliezen er ook nog af.

Een LED armatuur met warm witte leds. Dat zijn leds waar een fluorescerende coating op een super efficiente blauwe led wordt gedaan. Het idee is vergelijkbaar met een TL (die zet UV licht om naar zichtbaar licht).

 

De Cree, Citizen, Bridlux, Nichia leveren op dit moment zo rond de 2,4umol/s/W bij redelijke prijzen. Dat is dus sowieso al veel meer dan de beste HPS (2,1umol/s/W) en CMH (1,9umol/s/W) of standaard paarse led armaturen (1,4 tot 1,7umol/s/W)

 

Buiten dat hebben ze geen reflector nodig, want het licht schijnt al in één richting. Dat scheelt ook makkelijk 25% in de hoeveelheid licht die op de planten komt.

 

De leds kunnen ook veel beter over het oppervlak verdeeld worden. Dat geeft betere lichtpenetratie, want het licht komt onder veel meer hoeken bij de planten. De leds kunnen er dan ook veel dichter op wat weer minder wandverliezen geeft.

 

Bij een HPS/CMH heb je maar een paar uur die efficientie uit de specificaties. Ze vallen vrij snel al wat terug en met een paar rondjes is er zo 10% van het licht verdwenen. Met leds duurt dat jaren.

 

Je kunt dan van die GPled armaturen kopen of eenvoudig zelf iets bouwen. We hebben daar de Cree led thread voor met veel info.

 

Een nieuwe methode is ook met led strips. Samsung heeft bijvoorbeeld de F-series strips in verschillende maten en kleuren. Daar kun je nog eenvoudiger een armatuur van maken.

 

TGL 220 Plus geeft 950 umol/s, en nu hebben we het over 1,4 tot 2,1

Volgens mij ben ik een beetje in de war geraakt :)

 

De Cree, Citizen, Bridlux, Nichia leveren op dit moment zo rond de 2,4umol/s/W bij redelijke prijzen. Dat is dus sowieso al veel meer dan de beste HPS (2,1umol/s/W) en CMH (1,9umol/s/W) of standaard paarse led armaturen (1,4 tot 1,7umol/s/W)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 2,4 geeft aan hoe efficient het ding is. Dus hoeveel licht je krijgt per watt.

umol/s geeft aan hoeveel PAR licht je in totaal krijgt uit een bepaald armatuur

 

Dus dat is in dit geval 2,4umol/s/W en bij 400W is dat in totaal 950umol/s (400W * 2,4umol/s/W = 960umol/s)

Share this post


Link to post
Share on other sites
HIER is een link naar een par test voor de Kindled die ik gebruik, volgens die gozer is de meting van de PAR in het midden 1135, alsnog niet verkeerd dan ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou gaan voor 2 armaturen van GPLED ( CXB3590 ) versie , heb zowel met de spectrabox als K5 1 ronde gedaan , om vervolgens voor deze te kiezen .

Wanneer je zelf bouwen om welke reden dan ook niet zit zitten , zou ik zeggen bestellen bij GPled , deze armaturen zullen je niet teleurstellen .!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat soort metingen heb je niets aan. Dat is een spot meting. Die kun je zo manipuleren dat het aangeeft wat je wilt en dat doen ze dus in die video ook.

 

Je ziet in die video duidelijk een fel verlichte vlek in het midden van de tent en daarbuiten is het veel donkerder. Dan kunnen ze wel stoer precies in dat fel verlichte stuk gaan meten hoe licht het daar is, maar het gaat natuurlijk om het gemiddelde over de hele tent.

 

Dat soort metingen heet een PPFD meting of een lux meting. Dat geeft aan hoe licht het is op een bepaalde plek op een bepaalde afstand van de lamp. Het gaat bij lampen echter om de totale hoeveelheid licht die ze produceren. Dat is dan een PPF of lumen meting. Dat doen ze in een bol van ulbricht of met een goniometer. Of je rekent op basis van de specs van de gebruikte componenten uit hoeveel licht het zal produceren.

 

Iemand had zo'n Kind K5 XL1000 laten testen door een instituut en daar kwamen ze op 854umol/s uit 648W en dus slechts 1,3umol/s/W.

Spectrum King kwam op 1040umol/s/W uit 639W en dan dus 1,6umol/s/W.

 

De Gavita 1000W DE kwam daar op 1,75umol/s/W. Dat is dus gemeten op het hele armatuur en de reflectorverliezen zijn er dan vanaf. Daarom komt dat veel lager uit dan de 2,1umol/s/W die ze bij de specs van de bulb geven.

 

Een standaard 1000W single ended HPS kwam overigens op 1,2umol/s/W. Dus een goed ontworpen reflectorkap zoals die van de Gavita Pro en een betere bulb (SE in plaats vna DE) kan ook bij HPS nog enorm schelen. Ik denk dat mensen dat serieus onderschatten.

 

Of wat je in de VS ook wel ziet is om de HPS bulb verticaal op te hangen en de planten eromheen zetten. Dan ben je die reflectorverliezen kwijt. Dan halen ze met HPS ook makkelijk 1,3 tot 1,5g/W. Heb zelfs een kweek gezien waar de kweker beweerde ruim 2g/W te halen. Zie de flooded tube kweek van Heath Robinson: http://www.wietforum.nl/topic/53631-heaths-flooded-tube-vertical/

 

Om heel eerlijk te zijn ziet het eindresultaat er niet bijster goed uit, maar het is wel veel:) Heb ook anderen gezien die het ook probeerden en die kwamen uit op die 13 tot 1,5g/W range. Dus wellicht is 2,0g/W wel wat overdreven geweest, maar toch. Het kan dus ook met HPS wel beter als je wat efficienter met het licht om gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees ik ben geen voorstander om elektonica uit China te kopen, meestal is het troep.

 

@Wietefras Dat ze dat zo makkelijk kunnen manipuleren had ik niet verwacht, ik ben al bezig met mijn eerste ronde op Kindled ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Vanuit jou advies ga ik hierna 2x GPLed 220 Plus bestellen. Is dat trouwens een kant en klare plug&play ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zag op een ander forum ook iemand kweken met zo'n KIND en die was er ook al miet tevreden over. Later zag ik pas hoe inefficient die dingen eigenlijk zijn toen iemand er eentje had laten testen.

 

Dat advies van 2x GPLed 220 plus kwam van iemand anders dacht ik, maar dat lijkt me wel een goeie ja. Die zijn ook kant en klaar ja. Misschien dat je er nog wat aan moet doen, maar dat is met een HPS ook. Je moet toch altijd wel iets indraaien of een draad aansluiten oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wat betreft China heb je zeker en vast een punt.

Maar vele zelfbouwers hier op het forum kopen hun spullen bij Kingbrite, een Chinese leverancier.

Daar kopen ze merken als Cree en Meanwell.

Waar deze merken oorspronkelijk geproduceerd worden.... geen idee. Maar de merken zijn volgens mij Amerikaans.

 

Het setje waar ik naar linkte, lijkt opgebouwd te zijn met Cree en Meanwell produkten.

Dus dan kan het nog liggen aan hoe een en ander aan elkaar geprutst is, maar aan de componenten zou het niet moeten liggen.

Of het moet natuurlijk allemaal merkvervalsingen zijn.... misschien komt dat voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor wat betreft China heb je zeker en vast een punt.

Maar vele zelfbouwers hier op het forum kopen hun spullen bij Kingbrite, een Chinese leverancier.

Daar kopen ze merken als Cree en Meanwell.

Waar deze merken oorspronkelijk geproduceerd worden.... geen idee. Maar de merken zijn volgens mij Amerikaans.

 

Het setje waar ik naar linkte, lijkt opgebouwd te zijn met Cree en Meanwell produkten.

Dus dan kan het nog liggen aan hoe een en ander aan elkaar geprutst is, maar aan de componenten zou het niet moeten liggen.

Of het moet natuurlijk allemaal merkvervalsingen zijn.... misschien komt dat voor.

 

Dat bedoelde ik met chinese troep, het is meestal vervalst, net zoals je een Iphone (IOS) koopt uit China en je krijgt er een met android :)

 

@Wietefras Kom ik met die 2x Gpled in de buurt van HPS qua efficiëntie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat bedoelde ik met chinese troep, het is meestal vervalst

Dat is een beetje kort door de bocht, maar ik begrijp je zorgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Kom ik met die 2x Gpled in de buurt van HPS qua efficiëntie ?

Nee qua efficientie ga je er met een grote boog overheen. Max 1.7umol/s/W met HPS en iets van 2.4umol/s/W met die GPLed plus dingen. Dat is minimaal 40% meer licht voor je stroom.

 

In absolute zin ga je er ook wel wat op vooruit, maar niet zoveel. Je komt op ongeveer dezelfde hoeveelheid licht uit, maar dan met een lager stroomverbruik (400W ipv 660W)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kingbrite levert wel (oa) de echte meanwell drivers en echte cree chips.

Ze verkopen ook goedkope imitatiezooi als je dat bestelt, maar je krijgt wat je bestelt, niet iets wat er n beetje op lijkt zoals bij veel andere chinese bedrijven...

 

Mean well is trouwens koreaans, cree is wel uit usa afkomstig geloof ik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Cree US?

 

KLIK

 

MeanWell is Taiwan, niks koreaans aan

 

@TS

alle LEDS komen uit China tegenwoordig, niet rendabel om ze hier in de EU of de US te fabriceren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Kom ik met die 2x Gpled in de buurt van HPS qua efficiëntie ?

Nee qua efficientie ga je er met een grote boog overheen. Max 1.7umol/s/W met HPS en iets van 2.4umol/s/W met die GPLed plus dingen. Dat is minimaal 40% meer licht voor je stroom.

 

In absolute zin ga je er ook wel wat op vooruit, maar niet zoveel. Je komt op ongeveer dezelfde hoeveelheid licht uit, maar dan met een lager stroomverbruik (400W ipv 660W)

 

De XL750 serie is 430W, dus zoveel verschilt het niet.

Maar als jij zegt dat ik per oogst hoger gram per watt haal dan is het zeker overstappen waard, ik ben al overtuigd dat ik met 2 x gpled de randen beter kan verlichten terwijl ik met de Kindled aan de randen van mijn 120x120 tent minimaal verlicht (footprint 120x120)

Share this post


Link to post
Share on other sites

MeanWell heeft een vestiging in Amstelveen. Is het dan niet een Nederlands bedrijf? Ze hebben ook een .com domein met een site in het Engels in plaats van Taiwanees. Zijn ze dan Amerikaans?

 

Cree is zeker een Amerikaans bedrijf. Met grote fabrieken in de VS. De basis van de COBs wordt in de VS gefabriceerd. In China voorzien ze die van de fluorescerende coating en doen de verpakking.

 

Ook wel logisch dat Cree die dingen zelf maakt, want als ze hun recept voor blauwe leds uit handen geven aan de Chinezen dan maken die het in no-time na.

 

@Wietefras Kom ik met die 2x Gpled in de buurt van HPS qua efficiëntie ?

Nee qua efficientie ga je er met een grote boog overheen. Max 1.7umol/s/W met HPS en iets van 2.4umol/s/W met die GPLed plus dingen. Dat is minimaal 40% meer licht voor je stroom.

 

In absolute zin ga je er ook wel wat op vooruit, maar niet zoveel. Je komt op ongeveer dezelfde hoeveelheid licht uit, maar dan met een lager stroomverbruik (400W ipv 660W)

 

De XL750 serie is 430W, dus zoveel verschilt het niet.

Maar als jij zegt dat ik per oogst hoger gram per watt haal dan is het zeker overstappen waard, ik ben al overtuigd dat ik met 2 x gpled de randen beter kan verlichten terwijl ik met de Kindled aan de randen van mijn 120x120 tent minimaal verlicht (footprint 120x120)

Qua watts scheelt het misschien niet, maar qua licht wel. Uit die 430W haalt die KIND maar iets van 550umol/s. De GPLed 220 Plus produceert uit dezelfde hoeveelheid stroom 960umol/s. Heb je bijna twee keer zoveel licht. Als je daar niet ook veel meer grammen mee oogst dan heb je wat anders verkeerd gedaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

GPled heb ik al in mijn lijstje nu, wat zou jij zelf nog meer adviseren voor iemand die niks zelf zou kunnen bouwen :)

En trouwens is die gpled ook full spectrum ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zijn nog wel wat andre leveranciers, zoals Bonsailed LeoLed (of ExciteLed zoals ze nu lijken te heten), maar die zijn wat tot een hele boel duurder. Todoledgrow in Spanje is de basis waar de GPLed armaturen vandaan komen, maar dat is dus min of meer hetzelfde.

 

Dat iemand dit niet zelf "kan" bouwen lijkt me overigens stug:

 

Maar dat je je er niet veilig bij voelt betaal je dan inderdaad wat extra voor.

 

Deze gebruiken allemaal Cree COBs en dis geven allemaal "wit" licht. Full spectrum is doorgaans een term die gebruikt wordt voor paarse armaturen vreemd genoeg. Maar dan met een wat breder spectrum dan alleen 450Nm en 660Nm leds.

 

Die COBs geven ook geen "zonlicht". Ze missen wat in het groen/blauwe deel van het spectrum. Maar je kan de planten eronder tenminste wel gewoon zien en ziektes herkennen. Al ziet het groen er wel iets minder donker uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat ze blauwe deel van het spectrum missen is tog een groot nadeel, omdat de planten juist groeien door de blauwe kleur ?

zelfs met normale spaarlampen word er aangeraden om naar de juiste kleur ''zonlicht'' te kiezen 6500 K ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een vergelijk van het McCree quantum response spectrum (hoe efficient de plant met licht van die golflengte omgaat) en de rode lijn is het spectrum van een 3000K Cree COB:

gallery_37858_17549_67750.png

 

6500K is in principe alleen voor voorgroeien, maar je kunt ook 6500K COBs kiezen als je dat liever hebt.

 

k zou zeggen zoek eens een datasheet op van een Cree CXB3590 en er gaat een wereld aan keuzes voor je open.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb naar je link gekeken hoe je een eigen lampje maakt, het ziet er vrij makkelijk uit maar ik voel me er niet egt veilig bij.

De Gpled is warmwit dus meer bedoeld voor bloeien maar word het daar andere kwekers ook gebruikt tijdens groeien ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...