Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buyuk

Kind Led K5 Maakt Teveel (Ventilatie) Geluid

Recommended Posts

Enigste optie lijkt me nu nog n externe klok gebruiken.

 

Gewoon de analoge tijdschakelaar dus ?

 

Ik vraag me alsnog af of het schade toebrengt aan mij LED als ik met externe timer werk. meestal word er gezegd dat je iets kapot maak als je het elke keer aan en uit zet

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou ze lekker laten draaien als je NIET wil dat de hele binnenkant van je lamp oxideert, met alle gevolgen van dien. ;)

Eventueel vervangen door een stiller exemplaar, dingen kosten geen drol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies, die fans blijven draaien met een (goeie) reden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als de ontwerpers nou een apart kastje hadden gemaakt waar alle elektronica in zit, die je buiten je tent kunt hangen was er helemaal geen probleem geweest. Zulke (simpele) ontwerpfouten verwacht je niet in een 1000+ euro lamp. Nu staat dat ding 24/7 stroom te vreten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Retourneren is de beste optie :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi apparaat, maar dus eigenlijk n waardeloos k......

Terugsturen, inruilen of laten modificeren door n ervaren technieker..

Share this post


Link to post
Share on other sites

retourneren is laatste optie omdat ik graag een kweek met Led wil meemaken, desnoods een stillere fan in laten bouwen.

kunnen jullie even helpen met het vinden voor een goeie stille fan, en waar ik die ding kan laten modificeren ? :)

 

En dat Led's zuinig zijn.... Forget it !!

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dat Led's zuinig zijn.... Forget it !!

Je hebt gewoon een bijzonder onzuinige "led" gekocht. Die KIND leds zijn namelijk nog minder efficient dan HPS.

 

Je had beter iets moderners kunnen kopen dat wel gewoon echt werkt. Of zelf bouwen. Dan kun zonder moeit naar de 50% efficientie tegenwoordig terwijlk zo'n KIND ding maar 25% haalt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik dacht juist dat KINDLED een van de beste was tussen de Led'jes :execute

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan zie ik graag van jullie een lijstje met de beste merk Ledlampen zodat ik in de toekomst een betere kan aanschaffen..

 

Trouwens is er iemand onder ons die voor mij een stillere fan kan in monteren ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste merk is zelfbouw.

Andere fans in de LED gaat je niet veel helpen, je kweekt in een niet geisoleerde tent.

 

Maar omdat geld en garantie en rendement je schijnbaar niets deert kan je dit ook nog overwegen natuurlijk

 

400W met dimmer, vol spectrum €1372, geen geld voor dat ding en hij ziet er erg cool uit :spell:

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste merk is zelfbouw.

Andere fans in de LED gaat je niet veel helpen, je kweekt in een niet geisoleerde tent.

 

Maar omdat geld en garantie en rendement je schijnbaar niets kan je dit ook nog overwegen natuurlijk

 

400W met dimmer, vol spectrum €1372, geen geld voor dat ding en hij ziet er erg cool uit :spell:

 

Die Spectrum King ziet er best interessant uit :)

 

Wie weet word dat mijn volgende lampje voor in mijn tentje

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spectrum King is ook geen aanrader. Ietsje minder slecht dan de KIND led, maar nog steeds geen topper.

 

Zelf bouwen is het beste (goedkoopste), maar je kunt ook wel kant en klare armaturen vinden die goed zijn en niet extreem duur.

 

Hier bijvoorbeeld: https://www.gpled.eu/nl/ 400W voor €700 Die geeft 2,3umol/s/W, of de duurdere versie (880 voor 400W) die geeft 2,45umol/s/W.

 

Kind led komt op 1,3umol/s/W en de Spectrum King rond de 1,6umol/s/W. Een HPS kan tot 2,1umol/s/W leveren, maar dat is de bulb en na reflector verliezen hou je daar 1,6 tot 1,8umol/s/W van over.

 

Als je ze zelf bouwt dan zou het voor €400 euro voor 400W kunnen, maar gewoon kopen is wel makkelijker wellicht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Hier bijvoorbeeld: https://www.gpled.eu/nl/ 400W voor €700 Die geeft 2,3umol/s/W, of de duurdere versie (880 voor 400W) die geeft 2,45umol/s/W.

 

 

 

Dus voor 700 € heb je 2x een 212 Watt armatuur met in totaal 8 cob's....... Ruim voldoende voor een 100x 120 cm tent? Weet je toevallig of deze modulair vervangbaar is? Dan zou dat een ideale lichtoplossing zijn waar ik al een tijd naar op zoek ben zonder zelf aan het bouwen te moeten gaan. Eventueel nog een andere aanbieder?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dit niks voor je, LEC lampen? Zijn in bvb Spanje in korte tijd heel populair geworden, de helft van het stroomverbruik van HPS, beter spectrum, minder warmte, gaan langer mee... Al vanaf 200 euro complete sets te koop, ballast, bulb en reflector. Binnenkort ook dimbare ballasts te koop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dus voor 700 € heb je 2x een 212 Watt armatuur met in totaal 8 cob's....... Ruim voldoende voor een 100x 120 cm tent? Weet je toevallig of deze modulair vervangbaar is? Dan zou dat een ideale lichtoplossing zijn waar ik al een tijd naar op zoek ben zonder zelf aan het bouwen te moeten gaan. Eventueel nog een andere aanbieder?

Die standaard TGL 220 zal iets van 900 umol/s geven en die Plus versie (met de CXB3590) rond de 950umol/s.

 

Een 600W HPS (gloednieuwe bulb!) geeft iets van 1150umol/s, maar daar moet je nog minimaal wel 25% aan extra verliezen van afhalen en dan hou je zeg 860umol/s over. Dus ja, die 400W van beide leds is meer dan je met een 600W HPS krijgt. Als je de HPS boost naar 660, dan zal je daarmee ook zo rond de 950umol/s uitkomen, dus daarmee zijn die leds vergelijkbaar qua hoeveelheid licht.

 

Cabis heeft hier een verslag staan van zijn zelfbouw 400W armatuur met vergelijkbare componenten in een 120x120 tent. Ik kweek zelf met iets vergelijkbaars in een 100x100 tent, maar dat is wel oudere/minder efficiente versie van de COBs en inmiddels zijn ze 15% efficienter dan toen.

 

Wat wil je er modulair aan vervangen? De componenten zou je er vast kunnen afhalen en vervangen, maar je kan er niet zomaar wat anders op zetten.

 

@Twiet, Die keramische MH lampen zijn net zo (in-)efficient als HPS bulbs. En dan gaan net als bij HPS de reflector verliezen er ook nog af.

 

 

@Twiest, Die keramische MH lampen zijn net zo (in-)efficient als HPS bulbs. En dan gaan net als bij HPS de reflector verliezen er ook nog af.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras, de LED Goeroe! Thnx!! Nu heb ik bijna mijn nieuwe set-up rond..........

 

Die CMH lampen was ik ook al tegengekomen, echter een 315 watt versie, maar dan kun je net zo goed met HPS werken en dat wil ik nu juist niet

Edited by CaveDave

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 315 watt versie geeft vrijwel net zoveel licht als een 600 hpsser, heb ik begrepen, en dan ook nog eens een beter spectrum. Zie link. Een kennis van me is nu een experiment aan het draaien, ben benieuwd naar de uitslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar ben ik ook benieuwd naar.... wellicht een leuke vervanger voor mijn Spektakelbox in mijn dan ontstane voorgroeitentje.... keep us posted plse

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras Wat is je bron van dat 900 umol/s ? ik heb er niks over kunnen lezen op de site van GPLed

 

Als deze Ledjes beter presteren dan mijn Kindled dan ga ik na mijn oogst overstappen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die 315 watt versie geeft vrijwel net zoveel licht als een 600 hpsser, heb ik begrepen, en dan ook nog eens een beter spectrum. Zie link. Een kennis van me is nu een experiment aan het draaien, ben benieuwd naar de uitslag.

Twee van die 315W LEC lampen concurreren met een 600W HPS! Dat schiet dus niet op.

 

In dat artikel waar je naar linkt staat ook: "De opbrengsten bij een gelijk wattage liggen ook wat lager als die van HPS"

 

@Wietefras Wat is je bron van dat 900 umol/s ? ik heb er niks over kunnen lezen op de site van GPLed

Zoek even naar de Cree led thread. Daar staan al die waardes in vermeld. Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo concurreren?

 

Twee van die lampen beschijnen de dubbele opervlakte van 1 hps 600, 1 zo'n lamp beschijnt dezelfde opervlakte als 1 600 watter.

Het schijnt ook zo te zijn dat hoewel aan de ene kant er wat minder licht vanaf komt dit aan de andere kant weer gecompenseerd wordt door een beter spectrum. Bovendien geven ze beduidend minder warmte af.

Opbrengst van 1 LEC 315 <-> 1 HPS 600 = vrijwel gelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De opbrengst van LEC is hetzelfde als met HPS. Eerder lager dan hoger bij gelijk wattage.Je linkt nota bene naar een artikel wat dat allemaal uitlegt.

 

Twee van die lampen geven minder licht dan 600W HPS, dus hoe zouden ze dan twee keer zoveel oppervlak beschijnen?

 

Ze geven per definitie ook niet minder warmte af, want ze zijn even efficient.

 

Bij die LEC dingen spoken er net zoveel marketing verhalen rond als bij paarse leds.

 

De truc is dan vaak wel dat mensen zo'n 315W ding ophangen in plaats van een 400W HPS en dat ze dan een hogere g/W ratio krijgen. Dat is alleen maar omdat de gebruikte licht intensiteit lager is en de planten dan efficienter zijn. Qua g/m komen ze dan alleen nog maar lager uit en niet in de buurt van wat je met een 400W HPS oogst.

 

Echt exact dezelfde truc als ook met die paarse leds wordt toegepast. Een 200W paars led armatuur met gelijke efficient aan HPS adverteren als dat het een HPS van dubbel het vermogen kan vervangen. Ook met als gevolg lagere lichtintensiteit en dus hogere g/W tegen een lagere oogst in absolute zin.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...