Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Aloyske

3X Chocolope Onder Cob Led Op Dwc Hy-Pro

Recommended Posts

De strek zit er nog steeds goed in en ik begin me zorgen te maken of ik ruimte genoeg ga houden. De lamp kan nu nog een 30 cm omhoog maar dan houd het op. Ik ben de hoogste toppen aan het knakken om ze te remmen en ze eronder te houden maar een dag later zijn ze weer helemaal herstelt en toch weer gegroeid.

gallery_46628_19549_1401835.jpg

Bladeren op hydro zijn echt groot. Deze vond ik zelf schitterend.

gallery_46628_19549_1641394.jpg

3/4 vd tent word door de oudste plant gevult en die stam is ook veruit het dikste om de plant gevoed te houden.

gallery_46628_19549_887927.jpg

Op onderstaande foto kun je goed zien de bruinige plekjes waar ik de bladeren heb weggesnoeid en wat de plant ermee doet na een week herstel.

gallery_46628_19549_1953023.jpg

gallery_46628_19549_1035332.jpg

 

Ik maak me nu echt zorgen, klok staat nu bijna 3 weken op 12/12 en me vorige planten waren nu wel klaar met strekken (maar haalde bij lange deze hoogte niet). Denken jullie dat de strek nog langer als een week door zal gaan? In dat geval ga ik ruimte tekort komen en zal ik maatregelen moeten nemen. Wat voor maatregelen buiten het knakken om kan ik nog meer uitvoeren?

Ph houd ik op 5.9 nu en ec 1.6.

Wat betreft het verbruik merk ik dat sinds het snoeien van het blad het verbruik inderdaad direct minder was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stekken stoppen met 21 dagen meestal ineens met groeien. Denk dat je wel uit komt kwa hoogte

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt gelijk gekregen MisterX, De harde strek is er inderdaad nu uit en momenteel zijn de fluffie toppen zich op rap tempo aan het aandikken. Foto's volgen uiteraard later deze week maar ik zie mooie dingen gebeuren in dit tentje. Ik heb me lamp op de maximale stand omhoog gezet en red het precies verwacht ik. Wat gaaf zeg hoe hard die chocolope gaat.

 

Afgelopen kweek had ik problemen met de lucht tijdens het knippen. Met een tentje van 90x90 kan je niet in je tent zitten knippen en de lucht buiten de tent trekt door heel het huis en zal bij de buren ook waar te nemen zijn. Afzuiger max en Blast spuitbussen om te maskeren was het beste wat ik verzonnen kreeg maar dit was afdoende. Ik heb vorige week ''the neutralizer kit'' binnen gekregen. Deze heb ik nu in de huiskamer staan om te proberen wat het doet maar ben er dik tevreden over, de rook van me jonko is zo goed als niet te ruiken tijdens het roken en na het roken is de lucht direct weg. Vrouw is hier zeer content mee. Ik ga deze dus bij het knippen van deze ronde gebruilen en kijken wat het dan doet.

Tentje gaat nu in de avond max 5 minuten open omdat de heerlijk zoete lucht teveel word en ik wil geen overlast veroorzaken. Wil ik langer rommelen ga ik the neutralizer gebruiken. Foto's volgen later deze week.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat is hem. Ze verdampen etherische oliën die de geur neutraliseert ipv maskeert. Binnen een meter van dit apparaat hangt een lichte parfum lucht maar daarbuiten ruik je niets. Ik hoorde goede dingen over dit apparaat en wilde het proberen. 94,- heb ik ervoor betaald wat geld zat is maar als het doet wat het beloofd blijf ik er wel gezeik mee voor.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_46628_19549_236391.jpg

gallery_46628_19549_2503701.jpg

gallery_46628_19549_403335.jpg

gallery_46628_19549_770141.jpg

gallery_46628_19549_132914.jpg

 

Ph 5.8 en ec 1.7 momenteel.

Klok staat hier precies 4 weken op 12/12 en 3 weken zichtbare bloei. Het heeft bij mij nog niet zo hoog gestaan en ziet er naar mijn mening goed uit. Rechts voor staat een stuk lager maar dit is de plant op aarde. Staat er goed bij toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aardige jungle met gezonde planten, krijgt de plant op aarde niet te weinig licht zo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_46628_19549_2793600.jpg

 

Zijn dit nu mijn grootste nachtmerrie? De plant op aarde heeft aan de stam deze ballen maar ik twijfel, voor de kenners: is dit een herma?

 

@420man010 De plant op aarde is een 40cm lager als de uitstekende toppen die 10cm vd leds afzitten. Dit is een 50cm afstand van de lamp. De plant krijgt minder licht maar schijnbaar wel voldoende want de top ontwikkeling loopt gelijk met de rest.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt gewoon op een calyx, geen bal, maar misschien dat iemand anders er anders over denkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de reacties. De reden dat ik twijfelde is dat die calyxen alleen zo als ballen groeien op de aarde plant. De planten op hydro zien er ''normaal'' uit.

Deze week merkte ik dat de EC begon op te lopen bij de planten en ze maken teveel blad aan wat ik nog steeds probeer weg te snoeien. PH 5.9 en de EC 1.9

Me voeding vat heb ik opnieuw aangemaakt op PH 5.5 en EC 1.2 dit zal door me huidig verbruik van 50L per week de EC snel terug omlaag brengen. De lagere PH doe ik bewust om de oplopende PH door de lagere EC op te vangen.

 

Lange ronde weer deze keer door de slechte start en ik draai met een schema wat een kennis van me gebruikt. De hy-pro voeding bestaat alleen uit een a en b voeding zonder verschil in groei en bloei. Alleen een wortelstimulator word bij de start toegevoegd. Volgens degene waar ik dit systeem van over heb genomen verbruikt de plant bij de groei voornamelijk N en word in de groeifase langzaam een verhoogde P en K opgebouwd die op gebruikt word in de bloei fase. Bij het afrijpen gaat het verbruik omlaag en heeft de plant meer behoefte terug aan de N. Door op deze manier hiermee te werken zou je als je alles binnen de perken kunt houden een volle ronde zonder wissel kunnen draaien. Dit ben ik deze ronde dus aan het proberen en ik moet zeggen dat ik tot nu geen tekorten heb gemerkt. De te hoge EC op dit moment merk ik wel dat de planten nu veel meer blad aan het aanmaken zijn dus volgende ronde ga ik deze eerder naar beneden bijstellen.

Deze ronde ben ik 1 juli begonnen en al deze tijd draai ik op hetzelfde water zonder complete wissel. Op deze hele ronde is mijn verbruik 1 L voeding A en B en 50ml wortelstimulator wat op de eerste aanmaak werd toegevoegd. Foto's zijn altijd leuker als een lap tekst maar deze volgen na het weekend weer.

Hoe vaak wisselen de andere Hydro kwekers hier op een ronde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

gallery_46628_19549_894701.jpg

gallery_46628_19549_1368943.jpg

gallery_46628_19549_345673.jpg

gallery_46628_19549_836035.jpg

gallery_46628_19549_66483.jpg

gallery_46628_19549_1273815.jpg

Lampen 5 weken 12/12 en 4 weken zichtbare bloei. Verbruik momenteel 50L per week. Bij planten PH 5.6 en ec 1.8, voedingswatervat ph 5.5 en ec 1.0 om de ex langzaam naar beneden bij te stellen. Iedere 2 dagen is me plantenbak half leeg en kan er 15L water gevuld worden. Aan de bladeren is duidelijk te zien dat de ec 1.8 te hoog is vandaar mijn keuze deze week ec 1.0 bij te vullen. EC had ik liefst 1.5 tot max 1.6 gehad.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je vult steeds bij, zeg je.

Op een ander forum zag ik dat een andere kweker aangaf dat je elke week of anderhalve week het water in je bak totaal moet vervangen.

Dat jij het eigenlijk fout doet, volgens hem.

Hoe denk jij hierover?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lange ronde weer deze keer door de slechte start en ik draai met een schema wat een kennis van me gebruikt. De hy-pro voeding bestaat alleen uit een a en b voeding zonder verschil in groei en bloei. Alleen een wortelstimulator word bij de start toegevoegd. Volgens degene waar ik dit systeem van over heb genomen verbruikt de plant bij de groei voornamelijk N en word in de groeifase langzaam een verhoogde P en K opgebouwd die op gebruikt word in de bloei fase. Bij het afrijpen gaat het verbruik omlaag en heeft de plant meer behoefte terug aan de N. Door op deze manier hiermee te werken zou je als je alles binnen de perken kunt houden een volle ronde zonder wissel kunnen draaien.

Ik heb iets vergelijkbaars ooit met Omnipotent voeding geprobeerd. Ook met Chocolope.

 

Dat is ook één voeding voor de hele kweek. Met alleen nog één keer wat extra P tijdens de bloei initiatie fase en een kalium/silicium 'plantversterker' toevoeging voor wat extra K en Si. Dat experiment was me niet goed bevallen. Ik had twee bakken naast elkaar waarbij de ene op GHE FloraNova (Grow en Bloom) stond en de ander op Omnipotent. De FloraNova kant gaf krap 1,5g/W en de Omnipotent kant krap 1g/W. Die vergeljking is niet helemaal eerlijk omdat er ook een paarse plant tussen stond aan de Omnipotent kant, maar het scheelde hoe dan ook aanzienlijk. Hetr verschil was ook duidelijk zichtbaar in de dikte van de toppen.

 

Maar goed, andere hydro kwekers hadden ook moeite met die voeding. Het schijnt beter te werken op aarde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kees A, Laat ik beginnen te zeggen dat dit me 3e binnen kweek op hydro is dus ik noem mezelf zeker geen kenner. Ik gebruik een opbergbox van de Ikea van 50L voor me planten. Momenteel is mijn verbruik 50L per week. ik vul iedere 2 dagen nu ongeveer een 15L bij vanuit me voeding vat. Ik wissel dus al mijn volledige inhoud iedere week en door het iedere 2 dagen te doen corrigeer je dus gelijkmatig. Dit is ook de manier waarop zeewateraqaurium functioneert wat ik jaren doe reeds. In de bloei vind ik het dus geen nut hebben om me plantenbak leeg te pompen en weer terug te vullen.Mocht ik volledige wissel willen doen zou ik me planten 5 dagen niet bijvullen waardoor alle water is op gebruikt. Als ik dit zou doen zou in die 5 dagen me ph en ec enorm op en neer gaan wat denk ik niet goed is. Ik doe eens in de week een uitgebreide meting van me plantenbak zodat ik me voedingvat kan aanmaken als correctie hierop. Deze manier van werken heb ik met logisch redeneren samen gesteld met de ervaring die ik heb van een zeewateraquarium. Dit plan ben ik dus deze ronde in de praktijk aan het brengen.

 

Met de start zat ik dus met het dilemma of me water wel vers genoeg zou blijven omdat het verbruik dan nog laag is. Deze ronde door de slechte start ruim 2 maanden gegroeid en ik denk dat ik kan concluderen dat dit planten heeft groot gebracht zonder tekorten.

 

Ik wil dus maar aangeven dat ik heb nagedacht over dit project en het is geen kwestie van luiheid dat ik niet wissel maar omdat ik theoretisch gezien de volledige wissel geen toegevoegde waarde vind als je niet een algehele reset wilt doen. Dat is leuke theorie die ik nu beknopt heb uitgelegd die ik dus graag in de praktijk wilde testen.

Wietefrats zijn 1.5 gr/w verslag is een mooie vergelijk wat er onder mijn setup onderuit zou moeten kunnen komen. Mijn doel is dus 600 gram droog. Als ik het niet haal heb ik wel een ervaring erbij.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij een aquarium heb je wel een biotoop die je in stand moet houden. Bij hydro kweek probeer je doorgaans juist te voorkomen dat er wat in het water gaat leven. Eens in de zoveel tijd je bak water wisselen help ook wel om dat op peil te houden.

 

Persoonlijk zou ik toch elke paar weken het water wel helemaal vervangen. Of desnoods elke week een derde vervangen ofzo, maar alleen aanvullen is niet helemaal hetzelfde.

 

Als er iets niet evenredig wordt opgenomen door de planten dan heb je daar steeds meer of steeds minder van in het water. Wellicht dat dat dan vanzelf wel weer wat corrigeert, maar ook daar ben ik wel wat huiverig voor.,

 

Vooral fosfor gaat makkelijker de wortels in. Dat is er dan als eerste uit. Dan heb je daarna dus een NPK ratio met een lager fosfor percentage.

 

Maar goed, ik heb ook nooit gemeten of dat echt uit maakt. Zie alleen wel dat de boel (EC en pH) weer wat stabieler is na en waterwissel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je leest ook her en der over dat je wortels een 'klap' krijgen, door bijvoorbeeld het temperatuur-verschil, of het verschil in EC en PH als je alles vervangt.

 

In de tuinbouw vervangen ze ook nooit totaal.

Maar misschien heeft dat er mee te maken dat zij bijna elke dag meten en hun voeding dan per element toevoegen.

 

Ik heb ook het antwoord niet, maar zoek naar zoveel mogelijk inzichten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ wietefras, Het klopt dat het een biotoop is maar je koralen hebben een verbruik op je zeewater net als je planten. Bij zeewater meet je elke element los zoals calcium en magnesium. Je kan dan dus je calcium en magnesium met een doseerpomp dagelijks toevoegen op je verbruik. 1x per week goed meten en je correctie gedeeld door 7 (per dag gedoseerd) is wat je doseerpomp per dag dagelijks moet toevoegen. Eens in de maand wissel ik bij het aquarium 25% van het totaal water om de stoffen te corrigeren die je niet meet. Op deze wijze wissel je per jaar 3x je complete water. Hoe langer ik naar de overeenkomst tussen hydro en zeewater ging kijken hoe meer overeenkomsten ik zag. Het enige wat je op hydro niet hebt is je meting per element. Ik heb ook niet gezegd dat ik absoluut niet wil wisselen maar ik doe dit pas op het moment als ik denk dat het nodig is en dat is tot op heden niet geweest deze ronde. PH en EC gedragen zich heel stabiel en de planten hebben tot nu geen tekorten laten zien. Nu is me EC 1.8 wat ik te hoog vind en dit corrigeer ik door ec 1.0 aan te vullen terwijl op dit moment een volledige wissel naar PH 5.7 en ec 1.5 misschien beter was geweest. Maar dit is dus een leer moment wat er nu gaat gebeuren. Als dit een normale ronde was geweest dan was deze ronde allang klaar geweest, als een kweek van 5 maanden stabiel blijft zo dan moet dit zeker lukken met een ronde van 3 maanden. Dit is de 2e ronde die ik draai zonder wissels in de groei zonder dat de planten tekenen van tekort laten zien. Uiteraard is geen zichtbaar tekort nog geen conclusie dat de plant het met wissel wellicht beter had gedaan.

 

Alle elementen los meten en dit dagelijks op verbruik doseren zou mijn manier van werken ontzettend ten goede komen. Maar ik wil me eerste kweken niet teveel afwijken van methoden die zich al bewezen hebben (maar ben te eigenwijs om ze blind te volgen). En zijn er testen om dit uit te voeren reeds? Ik ga kijken wat me planten deze ronde doen en bepalen of het beter was geweest om toch te wisselen. Als je al je elementen kan meten kun je schema's maken in welke fase je wat gebruikt en deze als basis leggen om per element te gaan doseren. (geen idee of iemand dit ooit geprobeerd heeft maar ik ga me inlezen)

 

Nogmaals ik probeer niemand over te halen maar uit te leggen waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Op tijd wisselen blijf je tekorten altijd voor dat heeft zich voldoende bewezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kees A, In de tuinbouw hebben ze ook filters om de boel schoon te houden.

 

Sowieso heb je ook nog de Kratky methode. Daarbij zet je de plant op een bak water voor de hele levensduur. Je doet er verder niets aan. Als het water op is dan is de plant klaar om te oogsten. Althans dat is het ideale geval.

 

Daar wordt dus niets vervangen, niets schoon gemaakt, niets aangevuld. Helemaal niets. Alleen op het eind de plant oogsten

 

@Aloyske, Ja je moet vooral doen wat je zelf het prettigst vind. Ik heb ook van alles geprobeerd. Ik heb ze maanden op dezelfde bak laten staan en ook kort. Op dit moment ververs ik de bak water elke week. Al is dat geen DWC meer maar een soort recirculerende spoeling. Planten staan in perliet en daar gaat het water een paar keer per dag overheen/doorheen.

 

Bedoeling was eigenlijk drain-to-waste, maar dat werkte niet. EC liep veel te hoog op in de potten. Nu spoel ik het wat rond. Is wel een veel kleiner reservoir dan ik vroeger had. Ongeveer een derde qua volume.

 

Wil eigenlijk nog wel een keer een side-by-side doen van mijn oude DWC systeem naast het perliet systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die site by site vind ik ook wel interessant.

Wat ik er haast bij vergeet te vertellen bij me verhaal is ook de grote van je plantenbak wat erg belangrijk is. Ik kom maar weer met de vergelijking met zeewateraquarium. Een aquarium van 250L is veel moeilijker stabiel te houden als een bak van 1500L. Dit verhaal geld helemaal hetzelfde denk ik voor onze planten. Ik start met 2 jonge planten op 50L water wat feitelijk een buffer voor de voedingsstoffen is. Ik had het liefst een bak van 90x90x30 cm waar ik mijn 2 planten in kweek omdat dit nog veel stabieler zal blijven omdat er veel meer voeding beschikbaar is totaal. Ga je een plant op een emmer kweken denk ik dat wisselen niet te vermijden valt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overzicht van de tent.

gallery_46628_19549_353287.jpg

Toppen beginnen aardig aan te dikken

gallery_46628_19549_1372443.jpg

gallery_46628_19549_46750.jpg

De planten moeten nog een 2 weken schat ik in?

gallery_46628_19549_3030057.jpg

Voorgaande kweken haalde ik alle blad onder het net weg. Deze ronde heb ik dat niet gedaan. Dood blad heb ik nu weggehaald maar volgende keer toch weer alles weg. Planten krijgen meer lucht en houden minder vocht onderin.

gallery_46628_19549_1227468.jpg

 

gallery_46628_19549_1138217.jpg

Ph 5.8 en EC 1.5 dus Ec zit weer lekker nu. Voedingswater wat ik nu bijvul is ph 5.6 en ec 1.0 voor de laatste week. Volgende week ga ik vat leeg pompen en met plat water ph 5.8 spoelen tot ze omgaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De ec bleef wegzakken in het begin van de bloei tot ik van een ec van 1.2 per tiende punt omhoog ging tot 1.5 waarna deze even gelijk bleef. Daarna liep de ec op naar 1.9 max wat ik met water van een ec 1.0 langzaam naar 1.5 terug bracht. Ik vul deze week nog bij met ec 1.0 en vanaf volgende week ga ik spoelen. Ec van 1.5 probeer ik als max te houden maar het slaat op deze manier dus ook weleens doordeweeks bladeren werden donker groen en glimmend maar het nieuwe blad ziet er weer mooi midden groen uit nu.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraagje voor de deskundigen. Ik heb nu een 350m3 ruck buisventilator die iets meer als de helft gedimd draaid op een smscom thermostaat. Op deze wijze heb ik een nare brom die een verdieping lager nog te horen is. Ik wil dus een softbox gaan aanschaffen in de hoop dat ik van me brom af ben. Nu heb ik de buisventilator met buizen maat 160 naar me dakafvoer (geschikt voor droogtrommel) met een verloop naar 110 waar deze door het dak in naar buiten gaat. Is deze buis 110 voldoende om een 500m3 softbox op aan te sluiten?

Als alternatief heb ik in me schoorsteen een lucht afvoer van de badkamer lopen. deze is wel 160. Is het mogelijk om een softbox hierop aan te sluiten die zowel de badkamer als me tent tegelijk afzuigt zonder problemen? Ik ben uiteraard al flink aan het zoeken en lezen gegaan maar elk geval is toch uniek en ik wil het goed aanpakken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

110 achter je box vind ik nogal krap hoor.. swinters ga je daar nog wel mee wegkomen, maar in de zomer wordt t n drama denk ik.

Als je de 160 buis kan pakken ga je daar wel blij van worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...