Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bruinevingers

30 X Verschillende Soortjes @ Dimlux 900W & Dimlux 500W

Recommended Posts

10 dagen lukt me hier ook wel, nog nooit verwarming gebruikt. Het ligt ook veel aan de versheid van de moeder en de genetica speelt ook wel mee, de ene wortelt wat beter dan de ander.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit wel eens een bij die na tien dagen wortelt bij mij, maar dat is meer uitzondering dan regel. Voor mij is echter snelheid van minder relevantie dan kwaliteit. Ik heb liever twee groene stekken die er een maand over doen dan een gele die in een week wortelt.

 

Alhoewel als je in je kweekbak pist zoals Collie Weed ze sowieso wel geel worden. :likken:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van paddo's ga je gekke dingen doen ;) :lol:

 

 

@Collie :hug:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Probeer dit de volgende keer eens. Knip stekken, verwijder alle takkies/blaadjes op die bovenste paar na, knip ze wat bij om te veel verdamping te voorkomen (zien er redelijk goed uit op je foto’s, sommige misschien nét iets te veel blad overgelaten, maar dat is persoonlijke voorkeur). Zet ze daarna eerst een paar uur (tot een dag zelfs) in een glas water met een klein bodempje water (met evt wat wortelstimulator en/of bacto’s), zoveel dat de onderste nodes die je in het stekblokje wilt steken onder water staan. Zo helen de snijwonden tenminste enigszins voor je ze in die vochtige omgeving plaatst, ook verhoutte stekkies week je zo eerst wat voor waardoor ze makkelijker pakken. Als je beestjes hebt op je moederplanten kan je ze mooi meteen in een bestrijdingsmiddel naar keus dompelen, hebben ze erna de tijd om op te drogen.

 

Als je steenwol gebruikt, zuur dan af. Steenwolblokkies week je eerst een paar uur tot een halve dag voor ongeveer. In het begin water je ze liever in met een ph van 5.1-5.6, als je erna weer in gaat wateren voldoet ph 5.5-6.0. Je kraanwater heeft waarschijnlijk een ph van ~8, steenwol ook. Nou gaat het wortelen opzich wel als je moederplant gezond is, maar het duurt gegarandeerd langer en ze gaan er waarschijnlijk lelijk uitzien, ook funest voor minder mooie stekkies, die gaan allemaal reserves aanspreken die ze al niet hadden. Als je niet wilt afzuren, gebruik dan pitpots of aarde, hoef je alleen maar in te wateren met wat bacto.

 

Als je dat hebt gedaan snij je de stekkies, het liefst met een scalpeltje, maar een goede schaar wil ook wel werken. Beetje schuin afsnijden, niet te puntig maken, geen fliebertjes (of iig zo weinig mogelijk) laten zitten, dan in de stekpoeder/clonex/wortelstimulator of gewoon recht in de stekblokkies. Kap erop en die eerste dag mooi erop houden met de schuifjes open. Als het bakkie een beetje vol staat na een dag de kap eraf en de zijkanten waar het condens zit afvegen met een doekie. 2e dag kan de kap er even af, kwartiertje tot half uurtje ongeveer, weer even condens weghalen. 3e dag kan het wel iets langer eraf, half uur tot een uur, zet de kap erna weer op het lekbakkie, maar dit keer met een potlood ertussen ofzo, zorg voor wat meer luchtverversing. 4e dag kan je de kap al bijna weglaten, maar laat hem er toch nog maar iig een gedeelte van de dag zitten, dagen erna gewoon geen kap meer erop .

 

Perliet kan je er evt bij gooien als de kap eraf is, daarvoor wil je geen nat perliet in je bakkie hebben. Warmtematjes moet je ook mee uitkijken, nu echt nog niet nodig, pas diep in de winter als je hok niet warm genoeg is. Kap ook langer laten zitten dan, de ingewaterde blokkies en plantjes verdampen een stuk meer namelijk als ze constant worden bijverwarmd van onderen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb hier ook wel eens stekken gehad met wortels uit de blokjes na 7 dagen.

Dat waren stekken van PP zaadplant-moeders.

Sommige planten wortelen allejezus snel, andere doen er juist tyfuslang over.

Mijn s5jes hebben meestal n dag of 10-14 nodig maar die heb ik ook wel sneller gehad.

 

Mijn stekken met n pufje stekpoeder doen t meestal veel beter/sneller als zonder poeder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was idd een snel wortelent soort

 

De warmtemat gebruik ik alleen als de lamp uit is.

Ik gebruik daar een schakelklok voor

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn huidige Super Skunk stekken deden er een maand over, maar geworteld zijn ze allemaal en nog mooi groen,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chloor is geen Glorix!

 

Boefje gebruikt chloor tabletten en dat is een bleekwater chloor.

 

Geen dikbleek wat overal aan blijft hangen omdat er iets aan het bleekwater is toegevoegd, weet wat je gebruikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misschien was ik ongeduldig, want ik zie bij enkele (nog niks om naar huis over te schrijven) het een verloren worteltje verschijnen :--)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja geduld is soms nodig met stekken maken.

Als ze ff geen zin/haast hebben duurt t ff langer...

Is bij mij ook nog steeds hit'n miss, heb ook t perfecte systeem met elke keer resultaat nog niet gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou, dingen gaan nooit in 1 keer goed blijkbaar.

 

Waar hebben deze nou weer last van? Het rare is, ook de nieuwe uitgroei bij de moeder heeft hetzelfde probleem.

 

btisxfez7zy4g.jpg

sbf4qjeerbhcw.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veels te nat waardoor de nieuwe uitgroei punten zwart zijn en verkleuren.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is nou precies waarom ik de kap er z.s.m. van afhaal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik denk dat ik deze stekkenronde verkloot heb. Ik dacht die kap moet er altijd op :D heeft er 9 dagen opgezeten met 90% LV!

 

Ach, aldoende leert men, daarom post ik alles zodat ik hier hoor wat er fout gaat :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk dat filmpje in dat topic wat ik je in pb gestuurd had

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga straks even kijken, ben erg druk :-)

 

Ik heb de bui al zien hangen, dus ik had 3 dagen geleden al deze allemaal eraf gesneden.

 

hjwp4fqomknp3.jpg

 

Met een warmte matje en zonder bak sinds vandaag, hoop dat deze wel aanslaan :(

 

Mijn moeders zijn ook allemaal aan het sterven nadat ik ze helemaal klein geknipt hebt, gvd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Warmte matje Alleen gebruiken als het licht uit is. Anders bak je ze

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb met een thermostaat die als het goed is hem altijd op 22 graden houdt en zichzelf uitschakeld als het warmer wordt. Het licht is eigenlijk nooit uit, heb ze boven een 20 watt led lampje waar ik geen schakelaar voor heb.

 

Als jullie zeggen; het is absurd belangrijk dat alsnog het licht geschakeld wordt op 18/6 en dat matje ook, dan regel ik dat morgen nog.

 

Want ben dit gedonder zat :D

 

edit: volgens die thermostaat is het continu 21,6 graden op de bodem.

Edited by bruinevingers

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ze boven een 20 watt led lampje

 

 

Tja, dan gaat het nooit lukken natuurlijk :lol: :lol: ;) :likken:

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als jullie zeggen; het is absurd belangrijk dat alsnog het licht geschakeld wordt op 18/6 en dat matje ook, dan regel ik dat morgen nog.

Ik heb de stekken gewoon 24/0 onder tl licht en laat een clipfan tegen de muur blazen voor wat luchtcirculatie en deze methode werkt voor mij al een hele poos prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb ze boven een 20 watt led lampje

 

 

Tja, dan gaat het nooit lukken natuurlijk :lol: :lol: ;) :likken:

 

Hoe bedoel je? Overdag hebben ze gewoon daglicht en snachts hebben ze 20 watt led.

 

Eerst hangt er 50 watt boven en roepen jullie dat dat nog te veel is, dan hangt er 20 watt boven, en dan gaat het nooit lukken? Wat is het nu jongens :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees je zin nog eens goed door.

 

Je hebt je stekken boven je 20 watt lamp.

 

Meeste, zo niet iedereen zet ze onder een lamp.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...