Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Spongepot

Netbeheerder Detecteerbaarheid Vragen

Recommended Posts

Het artikel over een software dat Stedin zou gebruiken is alweer een tijd geleden (30 januari 2016). Toch heb ik het laatst weer even gelezen. Ook heb ik aardig wat threads gelezen op het WF hier, maar ook bij die van de buren. Op bepaalde zaken heb ik geen duidelijk antwoord of überhaupt geen antwoord kunnen vinden. Ik hoop via deze weg er toch antwoord op te krijgen.

 

Het artikel gaat in de eerste instantie over kwekers die stroom zouden stelen, vaak in combinatie met aardig wat lampen. Ik betaal allereerst mijn stroom netjes en gebruik 2x 600w hps (evsa dimlux '400v' variant) en 1x 350w led lamp. Stiekem verwacht ik ook niet dat dit tot problemen leidt, maar als ik voorzichtiger kan kweken, dan waarom niet? Enkele kernwoorden die mijn aandacht trokken tijdens het lezen waren: stroomnetvervuiling, ruis, 50hz, loggen op 12/12 cycli en piekstroom.

 

Waar het in een notendop op neerkomt is of er een kastje bestaat die het volgende kan doen:

 

- piekstroom wegnemen zodat het niet meer waar te nemen is

- alle lampen niet tegelijk aanzet, maar één voor één.

- niet exact op 12/12 hoeft te draaien, maar zo ingesteld kan worden dat hij automatisch wisselt. Dus de ene dag b.v. 13 uur. Dan weer 11.5 uur etc.

- alle lampen niet gelijk op vol vermogen laat draaien, maar net als zondopgang en ondergang de lampen laat opkomen en afgaan.

 

In deze thread ( http://www.wietforum...evsa-voorkomen/ )   geeft rackersmiss aan dat met een dimlux evsa je geen piekspanning meer zou hebben, gezien deze altijd op stand-by staat (behalve de eerste keer). Klopt dat?

 

Wazzap geeft vervolgens helemaal onderin de thread aan dat een evsa op een hogere frequentie werkt. In deze thread ( http://www.wietforum...-het-stroomnet/ ) is te lezen dat een medeforummer 300hz had gemeten. Is een hogere frequentie ongebruikelijk? Iets om aandacht aan te besteden?

 

In deze thread ( http://www.wietforum...e-over-het-net/ ) wordt er aangegeven (eerste pagina) dat er met een vsa vreemde/verstoorde frequentie waarden gemeten kunnen worden door een netbeheerder. Een ander reageert daarop dat dit met een evsa niet zo is, gezien hier een sperfilter in zou zitten. Klopt dat verhaal? En hoe vertaald zich dat naar een evsa die op 300hz werkt?

 

Aan het einde van deze thread ( http://www.wietforum...-het-stroomnet/ ) geeft Lostchild aan met een maxicontroller van dimlux te werken. Wat hij hier volgens mij dan ook bedoeld (en dat lees ik her en der vaker) is dat hij dit voor b.v. een davin aansluit en de davin vervolgens continu aan laat staan en de maxicontroller de lampen laat besturen. Klopt het dat er op deze manier geen piekstroom meer te meten is?

 

Op deze website (https://www.elektraw...roller-evo-1-2/) wordt er het volgende gezegd:

 

"Als de DimLux licht systemen aangestuurd worden door de Maxi Controller heeft deze ballast als enige ballast geen inschakelstroom. Een normale inschakelstroom varieert van 50 tot 160 ampère per digitale ballast. Bij nieuwere digitale ballasten wordt met soft starttechniek de inschakelstroom beperkt tot 50 a 60 ampère. Dit lijkt gering maar als wordt vermenigvuldigd met het aantal ballasten (160 bijvoorbeeld) levert dit een aanzienlijke hoeveelheid stroom besparing op".

 

Hier wordt gesproken over inschakelstroom. Ik neem aan dat hier piekstroom wordt bedoeld? En kun je met een maxicontroller ook een variabele lichtcyclus instellen? Dus de ene dag 13 uur, de andere dag 11.5 uur etc?

 

En als laatste vraag; ik lees her en der dat led niet detecteerbaar is, waarbij sommige beweren dat dit met de modernere evsa (zoals de dimlux 400v dat ik gebruik) ook het geval is. Klopt dat?

 

Ik ben me ervan bewust dat het een hoop vragen zijn, maar vraag me dit al langere tijd af. Ik hoop via deze weg er antwoord op te krijgen. Vind het een prachtige hobby, maar vind ook dat je niet voorzichtig genoeg kan zijn :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een arduino zou (bijna) al je punten kunnen regelen. Het is alleen niet kant en klaar...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb eens naar een Arduino gekeken, maar helaas ben ik daar niet technisch genoeg voor om dat in elkaar te flansen. Is er ook een kant en klare oplossing op de markt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus de ene dag 13 uur, de andere dag 11.5 uur etc?

 

 

dat niet doen aub

Share this post


Link to post
Share on other sites
Dus de ene dag 13 uur, de andere dag 11.5 uur etc?

 

 

dat niet doen aub

 

Vanwege herma's bedoel je? hmm.. nog niet aan gedacht. En als ik het in de bloei op 13 uur zet? Kan dat kwaad? Of zullen de toppen dan zelfs ietsjes meer opzwellen, gezien ze dan meer licht krijgen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt, zolang je de stroom netjes betaald is de leverancier toch blij?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een kant en klare oplossing zal wel honderden euros kosten, en zal je denk ik nog steeds een systeem op een systeem moeten koppelen om dat te krijgen wat je wilde. Verder wat dilago zegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt, zolang je de stroom netjes betaald is de leverancier toch blij?

 

Denk ook zeker niet dat er iets aan de hand is hoor, maar bepaalde zaken wil ik graag voor zijn. That's all. Hoop dan ook duidelijkheid te krijgen op al mijn vragen.

 

Een kant en klare oplossing zal wel honderden euros kosten, en zal je denk ik nog steeds een systeem op een systeem moeten koppelen om dat te krijgen wat je wilde. Verder wat dilago zegt.

 

Het geld is geen issue. Dus mocht je een kant en klare oplossing kennen, hoor ik het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoeveel lampen moet je schakelen? En zijn dat alleen ledlampen? Zoja hoeveel volt en watt? Zonee, dan geen vragen meer. Het

Share this post


Link to post
Share on other sites

3 lampen. 2x 600w hps met dimlux evsa's (400v versie). 1x led met 350w output @ 230v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt, zolang je de stroom netjes betaald is de leverancier toch blij?

 

Energieleverancier en netwerkbeheerder zijn 2 verschillende partijen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat je je onnodig zorgen maakt, zolang je de stroom netjes betaald is de leverancier toch blij?

 

Energieleverancier en netwerkbeheerder zijn 2 verschillende partijen...

Hobbie kwekers en brood kwekers ook.. denk dat je met 1550 watt aan licht je nie heel veel zorgen hoeft te maken. Moet wel heel raar lopen als je op gaat vallen tussen de "grote jongens" die geen reet betalen voor hun stroom.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk niet, Voor een knap aquarium is het al minimaal 0,5W per liter heb ik me laten vertellen. Reptielen houders vreten ook stroom. En genoeg gekken die bitcoin achtige dingen willen scoren waarbij ze 24/7 1200W per apparaat aan het doorknallen zijn. Netbeheerders zijn alleen maar blij met gebruikers die continu en in de nacht stroom blijven pakken :D. Blijft het allemaal een beetje stabiel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...