Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

43X Amnesia Haze Onder Zelfgebouwde Cxb 3590 Cree Cob Led Panel.

Recommended Posts

Als je de lucht van buiten pakt heb je dezelfde LV als buiten, wat een ideaal recept is voor rot. Wil je de LV omlaag krijgen moet je de lucht van binnen pakken en uitblazen naarbuiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ventileren.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ dilago

 

Wat ik heb geprobeerd is de raam in de slaapkamer dicht te laten en de ventilatieluikjes ook dicht. De aangezogen lucht komt dan vanuit de woning. In de woonkamer (aan andere kant 12m ver) staat mijn balkondeur op een kier voor verse lucht welke dan door de hele woning kan voor het aan de andere kant in het hok gaat. Meer 'lucht van binnen pakken dan dat' kan ik me niet voorstellen. Zelfs dan krijg ik de LV niet onder de 60% in het hok.

 

@ vakman

 

Heb een test gedraaid met de afzuiger bijna vol aan en mijn LV nam toe. Heb twee zwenkventilatoren in het hokje staan. Hoe kan ik beter ventileren?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je huis beter ventileren, hier is de LV in huis nu 34%! In mijn kast net in de 40% ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman

 

Heb ook dat scenario geprobeerd om de slaapkamer raam (naast ventilatieluikjes) op een kier van 2cm te zetten (2cm over een lengte van 1.3m) en in de woonkamer staat een raamkant altijd op een kier zodat het goed ventileert.

 

Is dat je LV met lampen aan of uit?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met de lampen aan, heb hier de hele dag het raam aan de ene kant van het huis open staan(2e gaatje ;) ) en aan de andere kant staat het dakraam altijd op een kier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je LV binnen 34% is dan ventileer je juist totaal niet.

 

Binnen met de CV aan en alles potdicht kun je het wel naar 34% krijgen ja, maar als je veel ventileert heb je gewoon een vergelijkbare LV als buiten en dat is nu in heel Nederland 70% of hoger en in twente zie ik zelfs 96% staan. Minimum in de Bilt was vandaag 59%.

 

Het is wel raar dat je LV stijgt als de lampen aan gaan. Dat heb ik zelf nog nooit gezien. Als de temperatuur stijgt dan daalt de relatieve LV namelijk per definitie (bij gelijke hoeveelheid vocht in de lucht).

 

Geef je de planten misschien een plens water die vervolgens staat te verdampen? Ik zie in mijn grafieken de LV ook wel even stijgen tijdens het watergeven, maar dat is er normaal gesproken ook wel weer vrij snel uit als de boel opdroogt. Behalve als ik door blijf pompen dan blijft het dus extra vochtig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je LV binnen 34% is dan ventileer je juist totaal niet.

 

Binnen met de CV aan en alles potdicht kun je het wel naar 34% krijgen ja, maar als je veel ventileert heb je gewoon een vergelijkbare LV als buiten en dat is nu in heel Nederland 70% of hoger en in twente zie ik zelfs 96% staan. Minimum in de Bilt was vandaag 59%.

 

Hier brandt geen CV fras, ik ben niet gek!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een kolenkachel thuis? Allesbrander?

 

:edit: Of misschien moet je je LV meter eens controleren. Doe het ding in een weckpot waar je ook een bakje met wat vochtig keukenzout in zet. Dan zou de LV rond de 65% uit moeten komen. Als die dan 34% aangeeft dan zou dat een hoop verklaren.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Jaymaestro

 

Zou erg leuk zijn, helaas momenteel niet het geval.

 

@Wietefras.

Mijn wereld staat ook op zijn kop met die omgekeerde LV gedrag. Ik had vandaag overdag (maar dan is het nacht in mijn hok, heb dag en nacht omgedraaid lopen) met de lampen dus uit 47%. Nu zijn de lampen sinds 2u aan en de LV is momenteel: 59% en ik verwacht zoals afgelopen dgn dat ie riching de 65% gaat. Vraag me ook af hoe dat natuurkundig klopt.

 

Ik geef om de dag, soms nog zelfs 2 dgn ertussen, water van onderen. Ik giet dan een litertje of 5 per bak (a 9x11 l potten) waardoor ze theoretisch zo'n 250-300ml per dag gemiddeld krijgen. Als ik water heb gegeven, staat er een paar cm water in de bak die na een uurtje of 3 volledig is opgenomen door de potten. Maar die hoge LV heb ik ook op de dgn dat ik geen water geef en dat de bakken droog staan. Het maakt eigenlijk niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt een kolenkachel thuis? Allesbrander?

 

:edit: Of misschien moet je je LV meter eens controleren. Doe het ding in een weckpot waar je ook een bakje met wat vochtig keukenzout in zet. Dan zou de LV rond de 65% uit moeten komen. Als die dan 34% aangeeft dan zou dat een hoop verklaren.

 

Lees het nog eens terug zou ik zeggen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees het nog eens terug zou ik zeggen ;)

Wat moet ik terug lezen? Dat je geen CV hebt bij jou thuis? Of dat jij als enige bij veel ventileren gortdroge lucht binnen krijgt terwijl het buiten zeikt van de regen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is indd het omgekeerde van wat er bij mij gebeurd.

Ik draai momenteel in een kelder 150x150 met een dimlux.

En ook een ontvochtiger (grote) omdat de luchtvochtigheid steeds naar 80+% liep als de lamp uit is.

Nu zet ik ook alleen maar de luchtvochtiger een half uur voordat de lamp uit gaat al aan.

En komt de lv niet boven de 70% met lamp uit.

Als de lamp aan staat is die zelf aan de lage kant ik ben nu net gaan kijken en hij staat op 39% dit is dus met lamp aan.

Ik merkte wel dat vorige rondes toen ik nog geen ontvochtiger had de lv daalde toen ik een kachel in de tent had opgehangen. Dit omdat het te koud werd in de winter.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

1 oplossing is een airco, een ontvochtiger, een kachel en co2 toevoegen.

 

Een andere is een opticlimate + co2.

 

In beide gevallen hoef je geen lucht meer van buiten aan te zuigen.

 

Kost wat maar dan ben je wel in 1 klap klaar en lekker makkelijk bezig, zeker als je voor de opti kiest en deze niet stuk gaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral dat laatste stukje zin - ''en deze niet stuk gaat'' - is wel belangrijk. :P

 

Nu is een Opticlimate wel een handig apparaat om je klimaat onder controle te houden.

Maar 'lekker makkelijk' vind ik iets te kort door de bocht.

Komt best wel wat bij kijken om hem te installeren en om hem draaiend te krijgen met alle aan- en afvoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, maar als je hem eenmaal goed draaiend heb hangen ben je wel lekker makkelijk bezig, en daar doelde ik op. Installeren is even een klus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En dan hebben we het nog niet eens over het stroom verbruik

Share this post


Link to post
Share on other sites

opticlimate instaleren stelt niks voor.

 

water op de aanvoer tyleen op de afvoer

 

draadjes volgens schema aansluiten en klaar.

 

en ik ben echt #1 leek op dat gebied.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe het apparaat zelf aangesloten moet worden, is inderdaad niet al te moeilijk.

Dat weet ik uit ervaring.

Maar wat ik uit diezelfde ervaring ook weet, is dat er niet overal de juiste aan- en afvoeren liggen.

Dus dan loop je daar weer mee te klooien.

Nog los van de afvoer van condenswater.

En dat ook niet elke ruimte even makkelijk toegankelijk is met zo'n lomp ding.

Niet alle muren kunnen het ook dragen en dan moet je weer aan de gang met rekken of stellages.

Edited by Kees A

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees het nog eens terug zou ik zeggen ;)

Wat moet ik terug lezen? Dat je geen CV hebt bij jou thuis? Of dat jij als enige bij veel ventileren gortdroge lucht binnen krijgt terwijl het buiten zeikt van de regen?

Leesbril een keer poetsen mss.....

 

En ik weet niet waar jij woont maar hier is het al de hele week prachtig zonnig weer!!

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees het nog eens terug zou ik zeggen ;)

Wat moet ik terug lezen? Dat je geen CV hebt bij jou thuis? Of dat jij als enige bij veel ventileren gortdroge lucht binnen krijgt terwijl het buiten zeikt van de regen?

Leesbril een keer poetsen mss.....

Het geeft niet als je wat doms zegt, maar maak er niet zo'n spektakel van.

 

En ik weet niet waar jij woont maar hier is het al de hele week prachtig zonnig weer!!
Inderdaad nu wel en dan nog is de laagste luchtvochtigheid op dit moment over heel Nederland 64%. Waar het regent zit het zelfs op de 95%.

 

gallery_37858_17549_40700.png

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Binnen met de CV aan en alles potdicht kun je het wel naar 34% krijgen ja

 

Als je wat doms zegt.......

Lezen is echt moeilijk voor je he?? spektakel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk al die theoretische kut kennis van je, maar het is hier toch echt anders frassie!

Hele middag de achterdeur open en de ramen open en omdat het vandaag wat meer bewolkt is dan de rest van de week nu 49%.

En de meting is gewoon correct......

 

Fijne avond!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...