Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Globetrotter

43X Amnesia Haze Onder Zelfgebouwde Cxb 3590 Cree Cob Led Panel.

Recommended Posts

Binnen met de CV aan en alles potdicht kun je het wel naar 34% krijgen ja

 

Als je wat doms zegt.......

Lezen is echt moeilijk voor je he?? spektakel

Dat klopt gewoon. Dat jij nou geen CV kan veroorloven is toch niet ons probleem? Met een kolenkachel of allesbrander werkt het ook trouwens.

 

Of dat jij met je defecte LV meter denkt het antwoord te weten voor een hele groep mensen die wel zien dat de LV hoger is dan bij jou?

 

Wat wil je dan precies bereiken met die oneliners van je? Zing het anders gewoon

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vriend van mij heeft ook geen CV, maar is ook altijd kurkdroog ook met de ramen open.Heb met de structuur van de buitenmuren te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blinde koe is een goede bijnaam voor je!! Waar heb jij gelezen dat ik mijn huis verwarm???????

 

Dat jij in een houten schuurtje woont kan ik ook niet helpen.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een vriend van mij heeft ook geen CV, maar is ook altijd kurkdroog ook met de ramen open.Heb met de structuur van de buitenmuren te maken.

Dat heeft met verwarmen te maken.

 

Als je de temperatuur verhoogt bij gelijke hoeveelheid water in de lucht dan daalt de relatieve luchtvochtigheid. Als je buiten een LV hebt van 87% bij een temperatuur van 5C dan geeft dat een LV van 32% als je het binnen opwarmt naar 21C.

 

Daarom is het in de winter ook doorgaans zo droog binnen. Dan kan er minder vocht in de lucht zitten (voordat het neerslaat en dus 100% is) en als je die lucht dan vervolgens opwarmt dan heb je een hele lage relatieve LV.

 

In de zomer of een relatief warme dag als vandaag werkt dat niet. Als je op een warme vochtige dag lucht met een LV van 70% bij 21C naar binnen ventileert dan wordt het binnen ook gewoon 70% bij 21C.

 

Dat hele LV verhaal is eerlijk gezegd irrelevant als je het hebt over het onttrekken van vocht aan je ruimte. Je zou het eigenlijk moeten omrekenen naar g/m3 oid. Wat de LV en temperatuur van de lucht buiten en binnen is doet er niet zo toe. Het gaat om hoeveel water er in die lucht zit. Er kan in de winter dus zelfs bij 99% LV nog minder vocht in de lucht zitten dan binnen.

 

Al is voor de planten natuurlijk wel juist de relatieve LV van belang. Als die te hoog wordt krijg je condensatie en kans op rot en of dat gebeurt hang af van de LV.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geef het even op met de LV. Ik ventileer nu 3x pd een kwartier wagenwijd, LV is momenteel 47% met lampen uit en 58% met lampen aan. Omgekeerde wereld. Momenteel is het prima. Over 2 wkn zien we wel weer.

 

We zijn ook een week verder weer sinds mijn laatste pica update dus weer een upload. Ik vind dat ze na hun amputaties aardig zijn bijgetrokken, er is wat blad bijgekomen en een hoop topjes waar goed licht op valt. Er valt nog nauwelijks licht op de aarde geloof ik.

 

WEEK 4 BEGINT:

 

gallery_21392_19538_407780.jpg

Onderaan blijft redelijk strak.

 

gallery_21392_19538_1964596.jpg

Foto van onderen

 

gallery_21392_19538_2307209.jpg

Niet meer gebruikte iPad heeft nieuw leven en dient als camera 2 en display voor mijn voedingsschema.

 

gallery_21392_19538_1194254.jpg

Een overzicht van het veldje. De planten zijn tussen de 60-90cm

 

gallery_21392_19538_237949.jpg

Topview, bijna geen aarde meer te zien.

 

gallery_21392_19538_1422452.jpg

Veel kleine topjes. Week 4 begint.

 

gallery_21392_19538_2180218.jpg

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn je temperaturen met licht aan en uit?

 

Normaal gesproken zit er uiteraard veel meer vocht in de lucht als de lampen aan staan, maar de hogere temperatuur met de lampen aan zou dat eigenlijk moeten compenseren. Welicht is je temperatuurverschil te klein?

 

Ik laat de temperatuur oplopen richting 30C. Dat scheelt ook flink qua LV.

 

Bij mij komt er bijna twee keer zoveel extra water in de lucht (bovenop het vocht van de invoer) als de lampen aan staan en de planten dus volop verdampen. Alleen is de temperatuur dan 8 graden hoger en dus is de LV uiteindelijk toch lager. Bij een temperatuur van 24C zou ik waarschijnlijk ook een LV in de richting van 80% hebben met lampen aan, maar bij 29C a 30C zit ik dan op 55% a 50% LV.

 

Je kan met de leds ook wel wat hoger in de tempratuur gaan zitten. Als je dat voor elkaar krijgt althans. Je hebt namelijk niet die extra stralingswarmte van HPS, dus de bladtemperatuur blijft veel beter onder controle. Ook bij wat hogere omgevingstemperaturen. Plus de photosynthese wordt efficienter bij wat hogere temperaturen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn temperatuur met lampen aan is 28 graden. Met de lampen uit zit het tegen de 22/ 23 graden. Is dat een te klein verschil? Kan de cv in de slaapkamer wat lager zetten. Als de CV geheel uitstaat kom ik op 25 graden overdag en 18 graden lichten uit. Dat leek me wat koeltjes vandaar de cv een tikje aan in de slaapkamer...

 

Mijn idee was ook, juist na de amputatie's vorige week, om het temperatuurverschil absoluut niet te laten oplopen zodat ze niet nog meer eventueel stressen. Maar misschien iets te klein verschil

 

Zit te denken omdat ik bijna 3m hoogte heb, om lamp 5 op te hangen voor de volgende ronde en toch een klein plateau achterin van 1m2 met 6 CXB's erboven. Daar komen na het snoeien de 16 kleinste planten. Bijkomend voordeel naast een extra m2 is dat de gehele ruimte waarschijnlijk 2 graden warmer wordt en daarmee de LV idd omlaag. Zit ik op de 1700W aan licht.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je 3 mtr hoogte hebt zit de warmste warmte bovenin. Zou je die lucht gaan verplaatsen dan wordt het wat warmer onderin je hok. Dat verplaatsen kun je mooi doen met een naar boven blazende ventilator, daardoor zal de warme lucht via je wanden naar beneden komen ipv rechtsreeks op je planten als je een naar beneden blazende ventilator bovenin op zou hangen.

 

Verhoog je zodoende je temp onderin dan zou theoretisch bezien ook je lv onderin wat dalen.

 

Dus niet zozeer je min. temp laten zakken alswel je max temp wat op laten lopen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jezus vakman.... ongesteld? Lekker inrelavant allemaal

 

Ik hield bij mij de temp 27/28 overdag en 22/23 snachts

 

Mss stomme vraag heb je al andere hygro meter geprobeert

Edited by MisterX

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietekwats Hoe zit dat nou met die mooie kaartjes van je en je LV verhaaltje??

Heb al mijn meters buiten gezet vanmorgen en ze meten heel iets anders dan zou moeten volgens jou theorie, 45%, 46% en 47%

gallery_18039_5812_332498.jpg

Maar het zou eigenlijk ergens tussen de 73% en 95% moeten zijn :innocent:

gallery_18039_5812_2096690.jpg

 

Wat raar zeg, in de praktijk is het anders dan in theorie.....

Edited by vakman
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je lijkt wel dronken met dat agessiefe toontje van je, fackman.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol iemand die een foto maakt van zijn scherm in plaats van gewoon het plaatje te linken. :wtf:

 

Buiten dat, je gaat toch niet menen dat je denk dat de LV constant hetzelfde is? Dat je echt denkt dat je de LV van vanmiddag (gemeten bij 27C!!!!) kan vergelijken met de LV van dat kaartje van gisterenavond? Nogmaals :wtf:

 

Dat is allemaal overigens geen "theorie", maar "praktijk". Er staan apparaten over het land verdeeld waarmee ze (in de praktijk) de LV en temperatuur etc meten.

 

Wat de LV buiten is of was kun je dus ook gewoon opzoeken op internet. Vanmiddag lag de correct gemeten LV tussen de 50% en 60%. Jouw incorrect genomen meting pakt dan iets lager uit. Dat klopt dan ook wel weer met de "theorie"

 

 

Belangrijker nog blijft echter de vraag, wat probeer je in vredesnaam te bereiken met dit domme gemekker? Wat moeten wij ermee dat jij buiten gaat zitten met je (niet bijster nauwkeurige) LV meters en dat je vaststelt dat de LV vanmiddag lager was dan gisterenavond?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol iemand die een foto maakt van zijn scherm in plaats van gewoon het plaatje te linken. :wtf:

 

Buiten dat, je gaat toch niet menen dat je denk dat de LV constant hetzelfde is? Dat je echt denkt dat je de LV van vanmiddag (gemeten bij 27C!!!!) kan vergelijken met de LV van dat kaartje van gisterenavond? Nogmaals :wtf:

 

Dat is allemaal overigens geen "theorie", maar "praktijk". Er staan apparaten over het land verdeeld waarmee ze (in de praktijk) de LV en temperatuur etc meten.

 

Wat de LV buiten is of was kun je dus ook gewoon opzoeken op internet. Vanmiddag lag de correct gemeten LV tussen de 50% en 60%. Jouw incorrect genomen meting pakt dan iets lager uit. Dat klopt dan ook wel weer met de "theorie"

 

 

Belangrijker nog blijft echter de vraag, wat probeer je in vredesnaam te bereiken met dit domme gemekker? Wat moeten wij ermee dat jij buiten gaat zitten met je (niet bijster nauwkeurige) LV meters en dat je vaststelt dat de LV vanmiddag lager was dan gisterenavond?

 

Dat plaatje was van dezelfde tijd als de foto van de schermpjes met de LV , domme koe!!!!!!!

De meting om 12:30 vanmiddag om precies te zijn, zoek het even op, daar ben je zo goed in......

Lol idd ja

 

En wat is er niet nauwkeurig aan die meters dan theemuts, 45%, 46% en 47%...... Maar die zijn idd alle drie stuk, in jouw bekrompen brein.....

De LOL wordt steeds groter hier

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb ik al gedaan en daarom weet ik dat dat plaatje totaal niet klopt. Plaatje wat ik opgehaald had was van 13:30, maar dat het in zo'n korte tijd zo omslaat is onwaarschijnlijk

gallery_37858_17549_134036.png

 

 

gallery_37858_17549_13834.png

 

Zijn dan twee opties,

1) je probeert de boel te belazeren

2) de theorie laat zien hoe slecht je je meting hebt gedaan

 

Een LV van 46% bij 27C is geeft namelijk dezelfde hoeveelheid vocht in de lucht als 85% bij 17C. Dus als jij je meting zo slecht uitvoert dat die meters een temperatuur van 27C aangeven kan een dermate grote afwijking geven op de LV.

 

In de praktijk zal het een combinatie van de twee zijn. Wellicht heb je rond 10:00 dat "screenshot" gemaakt en ben je vervolgens gaan meten.

 

 

Hoe dan ook, belangrijkste vraag is echter nog steeds. Wat probeer je met dit gemekker te bereiken?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij hebt echt een immense fantasie, en bent stront eigenwijs.

Met mijn gemekker toon ik aan dat je verhaal niet klopt.

En de tijden zijn correct en de metingen kloppen ook.

 

Slaap lekker verder

 

 

 

Wat wil jij zeggen met je grafiekje van 17:40 uur, over belazeren gesproken......

Je verhaal stikt van de aannames, dingen die ik in jou fantasiewereld gedaan zou hebben.

Als je het dan opzoekt zoek dan ook de grafiek van 12:30 op, tante pollewop.

Edited by vakman

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het nog steeds raar dat de lv hoger is overdag dan in de avond

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was net bij n kennis om de hoek, daar was t in een kamer 20,5'C, lv 52%.

In die kamer staat ook n 600w hps 1x1 tentje te draaien, blaast in de ruimte af.

12m2 kamer, raam en deur op n kier voor verse lucht/warmteafvoer, verder niks spectaculairs

(Cijfers zijn opgenomen net voor t licht aanging, ik krijg met n dik uurtje de cijfers met lamp aan)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nieuwe cijfers: 49%, 23'C in de kamer, 27,5 in de tent. Licht is nu n uurtje aan denk ik.

Dus ondanks dat de planten nu ook extra vocht verdampen daalt de luchtvochtigheid n beetje omdat de ruimte opwarmt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Vakman,

Hoe dan ook, belangrijkste vraag is echter nog steeds. Wat probeer je met dit gemekker te bereiken?
Je punt is blijkbaar dat een zwaar geirriteerde kerel met een paar Cresta metertjes in de achtertuin betrouwbaardere LV cijfers produceert dan het KNMI en Buienradar. Als we even aannemen dat dat echt waar is, wat gaan we nu precies doen met die wijsheid?

 

Ik vind het nog steeds raar dat de lv hoger is overdag dan in de avond

Er komt vooral heel veel vocht in de lucht bij als de lampen aan gaan en de LV met lampen uit is uitzonderlijk laag.

 

Als je 47% hebt bij 23C en je warmt diezelfde lucht op naar 28C dan zou je een LV uitkomen van 34%. Neem aan dat de intake dan nog een stuk droger is zelfs, want ook met lampen uit verdampen de planten nog best een hoop.

 

Ik had vandaag overigens ook een hogere LV in tent de met lampen aan dan dat het nu is met de lampen uit.

 

Als ik mijn grafieken check dan stijgt bij mij de absolute hoeveelheid vocht in de tent tussen de 25% tot max 40% als de lampen aan gaan. Dat is dus in grammen water per hoeveelheid lucht en niet in relatieve LV. Terwijl de hoeveelheid vocht in de invoer gelijk blijft.

 

Bij Globetrotter stijgt de hoeveelheid vocht in de lucht echter blijkbaar met 70% als de lampen aan gaan. Dat lijkt me wel veel en dat zou met wat extra afzuigen ook wel te verlagen zijn. Als de hoeveelheid lucht in de aanvoer althans ongeveer gelijk blijft.

 

Dat de de LV met lampen uit zo laag is zal toch vooral komen doordat die CV dan aan staat en dan de temperatuur 's nachts met 4 a 5 graden verhoogt.

 

@Globetrotter weet je ook wat de LV en temperatuur is van de lucht die je aanzuigt? Als die niet (teveel) stijgt als de lampen aan staan dan zou je de LV wel nog wat moeten kunnen verlagen door harder af te zuigen. Al wordt het dan wel steeds lastiger om de temperatuur hoog te houden. Of een droger erin zetten.

 

Maar goed, op zich lijkt de LV geen probleem eigenlijk. Het is toch vooral belangrijk dat de LV binnen de perken blijft en dat doet het op dit moment blijkbaar wel. Wordt pas echt eng als je over de 70% gaat met dikke toppen in de bloei.

 

De lucht zou ook steeds droger moeten worden naarmate het kouder wordt (gemeten in g water per hoeveelheid lucht althans). Dus wellicht lost het "probleem" zich vanzelf wel op ook.

 

@scirocco, Bij mij is het nu binnen inderdaad ook tussen de 50% en 55%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frassie, jij beweert dat als je je woning ventileert dat je binnen dezelfde LV krijgt als buiten. Dat is gewoon onzin, maar dat geloof jij toch niet....

Je komt ook iedere keer met grafiekjes aanzetten en beweert dan dat die waardes overal gelden, want het komt immers van buienradar.....

Ook onzin.

Je beweert dat ik plaatjes post van gisterenavond, een complete leugen. Je neemt gemakshalve maar even aan dat ik een screenshot neem om 10:00 urr terwijl ik duidelijk schrijf dat het om 12:30 was. Je komt met grafiekjes aanzetten van meetstation de Bilt, ik woon in zuidoost-brabant.... Je bent ook nog steeds in de veronderstelling dat mijn meters kapot zijn of van zo'n gedenkwaardige kwaliteit zijn dat de metingen totaal niet kloppen. Je loopt 5 posts te mauwen dat ik hier de verwarming aan heb en daardoor een lage LV heb, enz enz enz enz....

 

Nogmaals, heel leuk al die theoretische kennis van je. Maar het strookt niet met de praktijk!

Als ik me niet vergis worden die LV metingen in de schaduw gedaan, mijn huis staat niet in de schaduw en de lucht rond mijn huis(die dus ook mijn huis binnenkomt) hangt ook niet in de schaduw. Dus waarom zou ik binnenshuis dan dezelfde LV moeten hebben als dat het volgens die meting op een weerstation kilometers ver weg is??

 

En dan gaan lopen verkondigen dat ik de boel belazer, tssssss

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je snapt helemaal niet waar Wietefras het precies over heeft ouwe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Frassie, jij beweert dat als je je woning ventileert dat je binnen dezelfde LV krijgt als buiten. Dat is gewoon onzin, maar dat geloof jij toch niet....

Ligt er natuurlijk aan hoe goed je ventileert, maar inderdaad als je dit goed doet, zal de LV buiten ongeveer hetzelfde zijn als binnen.

Het is een beetje als met de temperatuur; als je de ramen en deuren maar wijd open zet, zal de binnentemperatuur langzaam in de richting van de buitentemperatuur kruipen.

 

 

Als ik me niet vergis worden die LV metingen in de schaduw gedaan, mijn huis staat niet in de schaduw en de lucht rond mijn huis(die dus ook mijn huis binnenkomt) hangt ook niet in de schaduw.

Je vergist je. LV kun je meten in de zon of in de schaduw.

Temperatuur meten, dat doe je meestal in de schaduw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...