Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
KenJeKenny!?

Help! Ondersteboven Ontkiemd!?

Recommended Posts

Nou... na een geflopte eerste kweek-poging waarbij ik mutaties had of mijn laatste resterende zaailing heb vermoord, besloot ik 4 nieuwe zaden te planten... Vandaag spotte ik eindelijk de eerste tekens van leven maar dat was niet wat ik had verwacht... er groeit namelijk een wortel OMHOOG :whistle:

 

Zie rechts-boven:

gallery_38396_19492_2816623.jpg

 

Ik heb voor deze zaadjes de germination instructies van greenhouse seeds gevolgd en de zaden eerst zo'n 10 uur, in het donker, laten inweken. Hierna heb ik ze ON-ontkiemd in de jiffy plugs gestopt en ook deze 24 uur in het donker gezet alvorens de disco-lamp aan te zetten. Nu 3 dagen later, groeit er plots een wortel omhoog...

 

Wat te doen? komt dit vanzelf nog goed of moet ik het zaadje met de wortel naar beneden opnieuw planten? Ik heb voorlopig even heel voorzichtig een klein laagje aarde er over heen gelegd, opdat die in ieder geval niet uitdroogt of onder het licht lijd.

 

Ook nog is de laatste zaadjes die ik had... dus als dit flopt mag ik dik een maand met mijn duimen gaan draaien :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eigenlijk dezelfde diepte als dat ik al jaren bij buitenplanten doe... tussen de 5 a 10 mm ongeveer.

 

Edit:

Ik zie zojuist dat de instructies van greenhouse seeds 2 tot 5mm diep aanraden. Maar als ik ze te diep zou hebben gepland zouden ze geheel niet uitkomen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortel hoort eerst boven te komen !

Daarna maakt die heel snel een bochtje en verdwijnt in de diepte.

 

Dat is als je 'm tenminste niet te lang hebt voorgekiemd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

:withstupid:

 

Weer zo'n lamme blinde verhaal..?

 

Diepte van zon 5 tot 8 mm is goed,

En als het werkelijk een worteltje is wat naar boven is gekomen,

zou ik National Geografic bellen,

 

Die komen gegarandeerd dan daar een uur durend programma over maken,

Want dan is de natuur dus echt in de war.. :rtfm:

 

Geduld, en je zal zien dat het echt wel goed komt,

Ook zonder dat het een bochtje maakt en weer de grond ingaat. :innocent:

 

De wortel hoort eerst boven te komen !

Daarna maakt die heel snel een bochtje en verdwijnt in de diepte.

 

Of steek je nou iedereen de gek aan??

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gebeurt idd wel vaker hoor OR :o , heb het hier ook wel eens gezien.

Als het puntje dan stevig genoeg in de grond zit trekt het steeltje het zaadhoesje weer omhoog ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad hier ook al eens gehad, en ook dat is goedgekomen, er zit alleen een bocht in je plantje.... Blijft een interessante discussie..... waardoor komt het dat een wortel naar beneden groeit. Groeit die in tegenovergestelde richting van het licht of reageert een wortel op de zwaartekracht. Maakt het dus wel degelijk uit hoe je een zaadje (puntje naar beneden of boven) in de pot stopt........ ik heb het juiste antwoord nog niet gevonden......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar je doet wel goede suggesties,,

 

Ik vermoed, dat een worteltje naar het donkere groeit.

Daarom, hou ik tijdens dee opkom fase altijd 24 uur licht aan,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu 1 week na het zaaien. Het zaadje met de wortel omhoog, stak al bijna 3 cm RECHT OMHOOG, niks geen bochtje terug de grond in of wat ik waar dan ook lees... ik heb hem daarom uitgegraven en opnieuw geplant. Nu 2 dagen later heeft die zn zaadje al afgegooid en lijkt die het redelijk te doen...

 

gallery_38396_19492_3304467.jpg

 

De overige 3 lijken niks-noppes-nada te doen... Dit terwijl ik EXACT dezelfde omstandigheden (medium, voeding, temp, LV, licht) heb als voorheen en toen waren 2 op 2 uitgekomen in 3,5 dag...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou een worteltje niet gewoon naar het vocht toe groeien, net zoals volwassen wortels?

TS bewijst hier eigenlijk al een beetje dat zwaartekracht en donker niet zoveel uitmaken :likken: , of heeft hij freakzaad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk het bewijs, 1 zaadje dat het tegenovergestelde doet van 99,9999999999% van de tot nu toe ontkiemde wietzaden onthult dat al die andere zaadjes bij toeval precies hetzelfde deden, naar beneden groeien.

 

Jou theorie volgend zouden worteltjes eigenlijk gewoon zomaar in een willekeurige richting kunnen groeien en is het toeval dat ze er voor kiezen om richting Nieuw Zeeland te gaan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@vakman, de plugjes hebben zich volledig volgezogen waardoor ze van top tot bodem vochtig zijn. Dus dat zal de reden niet zijn denk ik.

 

Inmiddels ben ik door al mn goede (en dure) zaden heen en heb ik er alleen 1 raar groeiende zaailing aan over gehouden... zie ik iets over het hoofd?

 

Mijn enthousiasme en motivatie zakt me zo wel in mn schoenen zeg... paar honderd euro en 3 weken verder en ik zit nog steeds met de duimen te draaien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar zit wat in!

 

Ik ontkiem ze altijd tussen keukenrol(24-48uur) en dan in de grond, mss werkt dat voor jou ook beter ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dacht juist dat de plugjes lekker makkelijk zouden zijn en de keukenrol methode riskanter.

 

Inmiddels heb ik echter besloten om de volgende keer het toch wel zo aan te pakken. Dan zie je tenminste ook wat er gebeurt.

 

Ik heb de neiging om de overige 3 op te graven om te zien of ze überhaupt iets doen... of kan ik toch maar beter geduld hebben? Ik lees hier en daar dat het ook wel eens een week of anderhalf kan duren maar aangezien het de vorige keer, bij dezelfde omstandigheden, maar 3,5 dag duurde vermoed ik dat ze dood of stervende zijn...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geduld, niet teveel stress bezorgen in het begin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geduld, niet teveel stress bezorgen in het begin.

 

Geduld is niet mijn sterkste eigenschap maar ik ga m'n best doen, bedankt voor de feedback! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit je aan die pluggen te rommelen ? die bak 300x open en dichtdoen ? dat soort dingen.... Het is 9 van de 10x gewoon geduldig wachten. Zaadjes in de pluggen, lampje erboven. Weekje wachten. Zodra ze opkomen bakkie beetje open zetten. En af en toe wat water op de kap sproeien met een planten spuitje.

 

De oude_rocker methode in het keuken papier en daarna de grond in, is ook redelijk bulletproof. Ik doe het alleen zelf nooit omdat ik te lompe poten heb om die kleine frummels goed te behandelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb gisteren de 3 niet uitgekomen plugjes eruit gehaald en heb meteen een mogelijke boosdoener gevonden...

 

gallery_38396_19492_2932979.jpg

Het lijkt een beetje op mos/algen en een snelle zoektocht zou suggereren dat de pluggen veel te nat zijn geweest. Ik denk eerder dat het komt doordat de propagator die ik heb gebruikt hiervoor in een moestuintje is gebruikt (buiten) en hij niet grondig genoeg gereinigd/ontsmet is (enkel afgespoeld).

 

Ik heb ook op het overlevende plugjes al wat groen gevonden maar krijg het er helaas niet van af. Ik heb het bij planten op steenwol matten wel vaker gezien en daar was het nooit een probleem... maar hoe zit dat bij aarde?

 

En moet ik mij zorgen maken over besmetting van mijn kweekruimte met de mos/algen organismes? Niet dat ik er bij de volgende poging weer last van krijg :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die algen zijn niet schadelijk,

maar als je ze kwijt wil, probeer besproeien met waterstofperoxide.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...